Miksi jotkut naiset käyttävät termiä raskauskilot?
Miten raskauskilot eroaa normaalista ylipainosta?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Kirjoituksestasi hyvin huomaa että olet lapseton nainen. Raskauden aikana ei ole tarkoitus kerätä massaa, jotta vauva kasvaisi ja äiti selviäisi imetyksestä. Vauva ottaa kaiken tarvitsemansa ravinnon, eikä häntä varten ole syötävä suurempia annoksia. Äiti pärjää normaalilla terveellisellä ruokavaliolla, ilman extra-annoksia.
11 miinuspeukkua?? Miten tietämättömiä ihmiset on?? Jessus....
Raskaana olevat suorastaan ahmivat kaikkea rasvaista ja sokerista!! No eipä tartte sitten ihmetellä palloa ja sen muotoa.
Vierailija kirjoitti:
Raskaana olevat suorastaan ahmivat kaikkea rasvaista ja sokerista!! No eipä tartte sitten ihmetellä palloa ja sen muotoa.
Missä te tapaatte näitä? Itse olen 6lla kuukaudella raskaana ja neuvola on erittäin tarkka syömisen suhteen. Sokereita mitataan virtsasta joka kerta ja painokin punnitaan.
Mulla vatsalaukku on pienetynyt, kun vauva vie tilan tuolta sisältä. Saan vain pieniä annoksia syötyä, eikä syödessä voi juoda. Juoda saa vain erikseen, muuten ruoka ei mahdu. Neuvola neuvoo syömään pieniä annoksia usein.
Jos syön liikaa tai huonosti niin oksennan. Painoa tullut reilu kilo.
Nauretaan yhdessä miehen kanssa tuolle kahden edestä syömiselle, koska se on se mies joka kylässä/ravintolassa joutuu munkin annostani syömään, kun en kehtaa jättää tarjoilijalle sellasta vähän närpittyä lautasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pahoinvointia, sitä syö, mikä menee ja pysyy alhaalla.
Niin, se on ylipainoa eikä tee mässäilyä välttämättömäksi entä sitten. Raskauden aikana ne kuitenkin kertyy, joten siitä se nimitys. Joulukilot kertyy jouluna, kesäkilot kesällä. Myös lohtusyöminen on lohtusyömistä, vaikka sille ei mitään järkevää terveellistä perustetta olekaan. Kyse on ilmiöstä ja sen nimeämisestä.
Ne on ne hormonit, ne hormonit... Toisilla imetys laihduttaa ja toisilla se lihottaa.
Kaikki täähän on vaan naisdiversiteettiä ja hyvä niin, sillä se jos mikä on elämän rikkautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä te tapaatte näitä? Itse olen 6lla kuukaudella raskaana ja neuvola on erittäin tarkka syömisen suhteen. Sokereita mitataan virtsasta joka kerta ja painokin punnitaan.
Mulla vatsalaukku on pienetynyt, kun vauva vie tilan tuolta sisältä. Saan vain pieniä annoksia syötyä, eikä syödessä voi juoda. Juoda saa vain erikseen, muuten ruoka ei mahdu. Neuvola neuvoo syömään pieniä annoksia usein.
Jos syön liikaa tai huonosti niin oksennan. Painoa tullut reilu kilo.
Nauretaan yhdessä miehen kanssa tuolle kahden edestä syömiselle, koska se on se mies joka kylässä/ravintolassa joutuu munkin annostani syömään, kun en kehtaa jättää tarjoilijalle sellasta vähän närpittyä lautasta.
Mulla on sama kokemus kahdessa raskaudessa, mutta juuri kuulin kahden äidin puolustelevan pari vuotta synnytyksen jälkeen ylimääräisiä kiloja sillä, kun raskaana sai ja piti ahmia herkkuja. Kyllä se oli heidän kohdallaan ihan höpö höpöä ja omaa tyhmyyttä minun mielestäni, jos tällaisen ajatuksen on omaan päähänsä saanut.
Mua on neuvolassa peloteltu höttövauvalla ja diabeteksella niin paljon, että tunnen huonoa omaatuntoa jo mehulasillisesta! Laimennan kaikki juomat vedellä, ellen juo maitoa tai jo sitä vettä. Pelkään syödä karkkia, kun joku alitajunnassa huutaa että se pilaa vauvan ja vauvasta tulee 6 kilonen ja jää jumiin synnytyksessä.
Ei tämäkään kivaa ole. Kyllä vähän pitäisi saada höllätä. Stressihän se loppupeleissä kaikkein vahingollisinta on. Ei raskauskilot.
Raskaana olevan naisen suolisto bakteerikanta muistuttaa metabolista oireyhtymää sairastavan bakteerikantaa. Aineenvaihdunta siis muuttuu raskausaikana. Keho ei toimi länsimaisen hyvintvointimaan olosuhteiden tapaan, vaan sen tarkoituksena on varmistaa imetys raskauden jälkeen.
Mulla tuli ekassa raskaudessa 12 kg, toisessa 14 kg (lähtöpaino sama). Joku tuossa painonnousussa oli kuitenkin molemmilla kerroilla ihan erilaista. En tiedä mikä, koska kummallakaan kerralla ei ollut erityisesti turvotustakaan. Toisella kerralla tuli kuitenkin ihan selkeästi läskiä, keho ikään kuin koki muodonmuutoksen. Imetyksen kohdalla huomasin sen eron, että kun ensimmäisellä kerralla piti syödä jatkuvasti (eikä mitään pieniä annoksia kevyttä ruokaa, vaan koko ajan piti mättää isoja annoksia rasvaista ruokaa), toisella kerralla ei näin ollutkaan. Myöskään iho ja limakalvot eivät kuivuneet. Eli jotain hyötyä siitä rasvasta oli. Se alkoi kyllä sulaa vasta, kun täysimetys vaihtui osittaisimetykseksi.
+/- 10 kiloa on lähempänä oikeaa:
Lapsi 3,5v kg, äidin veren määrän lisääntyminen 2kg, istukka 700g, lapsivesi 2kg, nesteen ja rasvan kertyminen kudoksiin 2kg. Noista tulee reilu 8-10 kg (kaikille ei kerry nestettä eikä rasvaa) mikä on riittävä ja lähtee kuukauden sisällä synnytyksestä.
Massaa ei tosiaankaan tarvitse kerätä yhtään lisää, lapsi ottaa omansa. Esim oma tyttäreni on ollut hieman pyöreä ja nyt raskausaikana paino on noussut vain 2kg/8kk. Lapsi on silti reippaan kokoinen ja eläväinen, tyttäreni selkeästi hoikistunut syömisestä huolimatta. Vain herkut on jääneet pois.