Ärsyttää kun vanhemmat kyselee oletteko olleet ulkona. Ajatuksella ettei enää illalla
heidän tarvitse olla.
Tai ettei vain lapsi ole nukkunut liian kauan päiväkodissa että illalla sitten nukkuu kotona ajoissa.
Jos tarhaikäinen nukkuu päikkärit, hän tarvitsee ne.
Kommentit (14)
No mä kyllä mielelläni ulkoistan ton ulkoilutuksen arkisin päiväkodille, olen siis yks kyselijöistä. Tarviiko sitä kaikkea ite jaksaa jos ei ole pakko? :)
Mä en oikeasti ymmärrä noita vanhempia. En edes oikein osannut vastata vasussa kysymykseen "mitä haluisitte, että lapselle opetetaan" -ööh.. mulle riittää, että lapsi saa ruokaa, saa leikkiä, sillä on kavereita ja ei kiusaa/kiusata. Ei tarvita mitään sirkustemppuja ja runonlausuntaa. Ja tosiaan ei haittaa jos jonain päivänä ei ulkoile ja nukkuu jos nukuttaa.
Mä haluan tietää onko lapseni nukkunut päikkärit siksi, että tiedän ennakoida illan kulkua. Jos hän ei ole nukkunut, tiedän että on illalla väsyneempi, osaan laittaa ajoissa suihkuun ettei kiukkua siellä jne. Ja ajoissa nukkumaan. Jos ei ole nukkunut, voi iltatoimet aloittaa myöhemmin. Ei sen kummempaa syytä. Ulkoilu on mulle ihan sama, en koe, että lapsen olisi pakko joka päivä ulkoilla 2 kertaa.
Vierailija kirjoitti:
No mä kyllä mielelläni ulkoistan ton ulkoilutuksen arkisin päiväkodille, olen siis yks kyselijöistä. Tarviiko sitä kaikkea ite jaksaa jos ei ole pakko? :)
Tarviiko pakosti ulkoilla joka päivä?
Onko sulla omia lapsia? Kun saa omia ymmärtää paremmin vanhempia.Tietysti se on myös toisinpäin.Kun kaikki vanhemmat pistettäs vaikka vuodeks päiväkotiin töihin ymmärtäis nekin mitä on ison ryhmän kans.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko pakosti ulkoilla joka päivä?
No ei pakosti tietenkään mutta yleensä yritän!
Vanhemmat vaatii nykyään enemmän ja nimenomaan vaatii, ei toivo tai pyydä.
Haluavat että lapset opetetaan tanssimaan ym.
Kiva tietysti saada uusia ideoita ja niitä otammekin varsinkin lapsilta vastaan.
Mä haluan vain tietää mitä lapseni on päivän aikana puuhannut. En kysele syyllistääkseni. Luotan päiväkodin henkilökuntaan täysin. Joka päivä ei ole pakko ehtiä ulos jos on tulipalopakkanen tai vaikkapa muuta ohjelmaa sillä tavalla että menee hankalaksi. Mutta olen sen kyllä sanonutkin heille että olen kiitollinen tekemästään hienosta kasvatustyöstä ja luotan päätöksentekoonsa. Puolin ja toisin on luotto.
Se on oikein käytännöllinen tieto, kuinka pitkään lapsi on nukkunut päiväunia. Jos 2h nukkunutta lasta yrittää illalla nukuttaa liian ajoissa, ei sekään hyvin suju. Ja toisinpäin jos ei ole nukkunut, niin illalla kannattaa ottaa rauhallisesti kotona ja nukkumaan ajoissa.
Minä kyllä ymmärrän, ettei arkena halua enää ulkoilla päivähoidon jälkeen. Ruoka pitää laittaa ja muitakin kotitöitä tehdä. Vanhempien syliä, yhteisiä lukuhetkiä ja ihan sitä rauhoittumista ne lapset kaipaavat, eikä ulkona liikkumista. Onhan se liikunta hyväksi, mutta rehellisesti sanottuna ulkona vuorovaikutus lapsen kanssa jää helposti paitsioon. Yhdessä sohvalla köllöttelemällä lapsi saa enemmän läheisyyttä kuin pihalla lumihangessa leikkien. Ja se läheisyys on todella tärkeää lapselle, joka on ollut päivähoidossa sen kahdeksan tuntia.
Lto
Joo jos tarhaikäinen nukkuu niin varmasti tarvii ne unet. Mutta voi niitä unia vähän rajoittaa lyhyemmiksi jos yöunet kärsii niistä päiväunista. Ja tietysti halutaan ulkoilusta tietää, onhan se parempi että päiväkodissa on jo ulkoiltu, niin voi illan tehdä kotona juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikeasti ymmärrä noita vanhempia. En edes oikein osannut vastata vasussa kysymykseen "mitä haluisitte, että lapselle opetetaan" -ööh.. mulle riittää, että lapsi saa ruokaa, saa leikkiä, sillä on kavereita ja ei kiusaa/kiusata. Ei tarvita mitään sirkustemppuja ja runonlausuntaa. Ja tosiaan ei haittaa jos jonain päivänä ei ulkoile ja nukkuu jos nukuttaa.
No opetetaan ottamaan toiset huomioon, opetetaan toimimaan ryhmässä jne. Kyllähän lapselle paljon päiväkodissa opetetaan.
Pienistäpä sinäkin ärsyynnyt. Ei minua ärsyttänyt mitkään kysymykset silloin kun perhepäivähoitajana työskentelin.