Onko lakkopäivä(t) automaattisesti palkattomia?
Ei oikein olisi varaa palkatta lakkoilla ja lakkotoimenpiteitä liitto valmistelee...
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Jos kuuluu liittoon joka on lakossa ja menee lakon aikana työhön, liitto erottaa jäsenyydestään...
Ei eroteta! Työkaverien mielestä oot rikkuri enkä usko et työnantaja sulle pisteiitä antaa
Vierailija kirjoitti:
Niin no 1, työntekijöiden haluamisistahan tässä ei kyse olekaan.
Ap
Onhan. Kukaan ei voi pakottaa sinua lakkoilemaan vasten tahtoasi. Se on aina sinun oma henkilökohtainen valintasi. Sen hinta on palkan menetys lakossa olon ajalta.
Pakko ei ole olla lakossa enkä aio itsekään mennä lakkoon, liian kallista. Tarvitsen joka euron oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Se työ on lakonalaista, joten olet rikkuri, jos menet sitä tekemään. Ei sinulla tule olemaan varaa senkään vertaa tulevaisuudessa, jos nyt alistut muutamasta päiväpalkasta työnantajan sanelupolitiikkaan. Lyhytnäköistä, joka johtaa uusiin leikkauksiin, jos niitä ei nyt joukkovoimalla pysäytetä.
Tämä "lakonalainen työ" on täysin AY-propagandaa. Työntekijät ovat lakossa, ja jos työnantajalla on resurssit käytettävissä ja pystyy ne työt hoitamaan niin siitä ei seuraa kellekään yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sinne sossuun voi mennä pyytämään harkinnanvaraista jos tulee tiukkaa.
Njet, sossu ei
Maksa mitään
Vierailija kirjoitti:
Se työ on lakonalaista, joten olet rikkuri, jos menet sitä tekemään. Ei sinulla tule olemaan varaa senkään vertaa tulevaisuudessa, jos nyt alistut muutamasta päiväpalkasta työnantajan sanelupolitiikkaan. Lyhytnäköistä, joka johtaa uusiin leikkauksiin, jos niitä ei nyt joukkovoimalla pysäytetä.
Mä en ole ikinä ollut lakossa ja mitä mä sillä olenkaan säästänyt. Työaikaa on pidennetty, palkkaa ei nosteta, ja on leikattu lomarahoja niin eteen pääse lapsen kanssa edes lomalle. Jos mä niistä selvisin niin kai mä p***le parista palkattomasta selviän samalla lailla, syömällä vähemmän ja olemalla ostamatta mitään. Muutenhan multa seuraavaksi lähtee lomat etten saa lomailla lapsen kanssa edes kotona. Ja mä kun läksin yksityiseltä kunnalle että on luotettava ja vakaa työnantaja perheelliselle, vaikka palkka oli huonompi...
Vierailija kirjoitti:
Voiko työnantaja purkaa työsuhteeni työtaistelun aikana?
Työntekijän osallistuminen lailliseen työtaisteluun ei oikeuta työnantajaa purkamaan tai irtisanomaan työsuhdetta eikä päättämään koeajalla olevan tai määräaikaisen työsuhdetta. Työnantaja ei saa syrjiä lakkoon osallistuvaa työntekijää esim. kun päätetään työtunneista, työajoista, palkankorotuksista ym. asioista (Rikoslaki 47 luku, 3 §).
Työnantaja uhkailee tuntien vähenemisellä, jos menen lakkoon. Mitä pitäisi tehdä?
Lakko on laillinen ja siihen on jokaisella laillinen oikeus osallistua. Rikoslaki kieltää työnsyrjinnän eli lakkoon osallistumisen vuoksi ei saa asettaa työntekijöitä eriarvoiseen asemaan. Ota yhteyttä omaan luottamusmieheen tai PAMin aluetoimistoon, jos työnantajasi sinua uhkailee.
Jokainen uhkaus otetaan vakavasti ja selvitetään. Älä jää asian kanssa yksin. PAMin johtoryhmällä on myös valtuudet päättää saarrosta tai boikotista sellaista yritystä kohtaan, joka värvää tilapäistä/ulkopuolista työvoimaa lakon ajaksi, painostaa työntekijöitä tulemaan lakon aikana töihin, muuttaa ennalta ilmoitettuja työvuoroja lakon vuoksi, uhkaa asettaa työntekijät eriarvoiseen asemaan sen mukaan osallistuuko lakkoon vai ei.
https://www.pam.fi/wiki/kysymyksia-ja-vastauksia-tyotaisteluista.html
Nämä ovat ihan hyviä vastauksia, mutta Harmi kun liitto itse yleensä syyllistyy työnantajia pahemmin näihin uhkailuihin ja laittomuuksiin jäseniään kohtaan. fiksu liitto kertoisi miten lain mukaan menee. MM sen että jokainen saa itse päättää osallistumisesta, mutta pyrkisi argumentoimaan MIKSI kannattaa osallistua lakkoon, eikä koittaa pelolla pakottaa jäseniään (ja ei jäseniään) osallistumaan lakkoon.
Lakkoilkaa vaan ihan rauhassa. Ensin säästätte lakossa veronmaksajien rahoja pitkän pennin, ja sitten osa teistä saa korotuksia/lomarahat takaisin, mutta koska rahaa ei ole eli palkkaaumma ei kasva, osa saa kenkää ja jäljelle jäävät tekevät entistä pienemmällä porukalla kaikki samat työt mitä ennenkin.
Mihin ihmeeseen te sitä ay-liikettä tarvitsette? Itse en ole koskaan ollut lakossa enkä tule olemaan. Jos työsuhteen ehdot eivät tyydytä, niin vaihdan paikkaa. T: Ihan itselleen viime vuosina palkankorotukset puhunut ja ihan itse kiky-leikkaukset ja lomarahan leikkaukset välttänyt sekä lomaoikeudet ruinannut..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ikinä ollut lakossa ja mitä mä sillä olenkaan säästänyt. Työaikaa on pidennetty, palkkaa ei nosteta, ja on leikattu lomarahoja niin eteen pääse lapsen kanssa edes lomalle. Jos mä niistä selvisin niin kai mä p***le parista palkattomasta selviän samalla lailla, syömällä vähemmän ja olemalla ostamatta mitään. Muutenhan multa seuraavaksi lähtee lomat etten saa lomailla lapsen kanssa edes kotona. Ja mä kun läksin yksityiseltä kunnalle että on luotettava ja vakaa työnantaja perheelliselle, vaikka palkka oli huonompi...
Myös meidän veronmaksajien pitää maksaa asumisemme, laskumme ja ruokamme, emme me voi ihan kaikkea tienaamaamme rahaa julkisella sektorilla hoitotyötä tekeville antaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa palkkaa. Liitto maksaa jäsenilleen lakkoavustusta, se on pienempi kuin palkka mutta jotain kuitenkin.
Palkkaa saat kun menet lakon ajaksi töihin alalle jossa ei ole lakkoa. Yksi työnantaja jopa kyyditsi hakemaan lakkoavustuksen. Työkavereiden kanssa tulee hankaluuksia jos teet lakonalaisia töitä, muita töitä voit tehdä mistä vain löydät.
Lakkoavustus lakkaa kun aloitat toisen työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakkopäiviä voi tulla pari viikkoa tai kuukausi ja niiltä ei tuu palkkaa eikä lomaa eikä lomarahaa
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan mahdolliset vastatoimet
Työnantaja saattaa pyrkiä lakon murtamiseen erilaisin keinoin, esimerkiksi painostamalla, uhkailemalla ja väittämällä lakkoa laittomaksi sekä levittämällä vääriä huhuja. Kaikki työnantajan vastatoimet on torjuttava, väärät huhut on kumottava ja niistä on viipymättä ilmoitettava liiton aluetoimistoon tai aluelakkotoimikunnalle. Oikeaa ja ajan tasalla olevaa tietoa saa liiton toimistoista ja liiton nettisivuilta www.pam.fi.
Luen tämän niin että PAM kertoo ainoan oikean totuuden ja itsenäinen ajattelu ei ole tarpeen tai edes suotavaa.
Työpaikkakiusaavat jos teet lakkotyötä
Aina voit toki haastaa kiusaajat oikeuteen
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen te sitä ay-liikettä tarvitsette? Itse en ole koskaan ollut lakossa enkä tule olemaan. Jos työsuhteen ehdot eivät tyydytä, niin vaihdan paikkaa. T: Ihan itselleen viime vuosina palkankorotukset puhunut ja ihan itse kiky-leikkaukset ja lomarahan leikkaukset välttänyt sekä lomaoikeudet ruinannut..
No jo puhetta! Ilman liittoja ei olis mitään mitä on saavutettu,pitää aina muistaa se, Työnantaja ei hyvänhyvyyttään ole lomia,lomarahoja,arkipyhiä ,ylityökorvauksia,ilta-pyhä-korvauksia ,sairausajanpalkkaa maksanu,liitot ne on neuvotellu. Myös palkkarsjan jonka alle ei saa töitä teettää ,työaikalain ym ym ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnan käsittämättömän pitkät lomat ihmetyttävät edelleen.
Yksityisellä puolella talviloma 6 päivää tarkoittaa ma-pe lomaa.
Samoin kesäloma 24 päivää tarkoittaa 4 kpl ma-pe jaksoja. Tousin on kunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuuluu liittoon joka on lakossa ja menee lakon aikana työhön, liitto erottaa jäsenyydestään...
Ei eroteta! Työkaverien mielestä oot rikkuri enkä usko et työnantaja sulle pisteiitä antaa
Kyllä valtio ainakin maksaa bonuksen työntekijälleen joka ei ollut lakossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sinne sossuun voi mennä pyytämään harkinnanvaraista jos tulee tiukkaa.
Missä vaiheessa sossu on alkanut maksamaan lakkoavustuksia 😂
Sossu katsoo kuukauden tulot. Jos jää vajetta niin silloin on oikeutettu tukeen.
Onko alasi työtön? Vai mistä selkänahasta perjantain hulabaloot revittiin?