Miten ratkaisisit tilanteen? Yliopiston ryhmätyö, eri tavoitteet arvosanojen suhteen
Yksi haluaa saada 5 (eli parhaimman), ja osalle taas tärkeintä on läpipääsy. Kyseessä on viimeisiä kursseja ennen kuin porukka valmistuu, ja kuten arvata saattaa, osa haluaa keskittyä täysillä esim. graduun ja mennä kurssin suhteen mistä aita on matalin. Koko kurssi on pelkkää ryhmätyötä ja kaikki tehtävät palautetan ryhmänä, yksilösuorituksia ei ole. Kaikki ryhmän jäsenet saavat kurssista saman arvosanan.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Järkevin ratkaisu olisi vaihtaa ryhmiä niin, että kaikilla ryhmän jäsenillä on suunnilleen sama tavoite. Onko se mahdotonta?
On mahdotonta. Kurssin osallistujat on professorien toimesta valittu tarkkaan, jokaisessa ryhmässä on eri pääaineen opiskelijoita. Tällöin vitosen haluava tekee ja viilaa kurssityötä viimeiseen asti, muut tekevät vain sellaisen suorituksen että pääsee läpi.
VArmaankin kannattaisi ottaa yhteyttä opettajaan ja kertoa, että porukalla on hyvin erilaiset tavoitteet. Että voisiko ryhmät jakaa uudelleen tavoitteiden mukaan. SInänsä kyllä tosi outoa, jos koko kurssiarvostelu pohjautuu ryhmätyösuorituksiin. En ole ikinä tuollaiseen törmännyt, tuohan on järjettömän epäreilua.
No todennäköisesti lähes kaikki saavat arvosanan 3 tai 4, joten eipä tuo yksittäinen kurssi vaikuta riisin maailmanmarkkinahintaan mitenkään. Ryhmätyöt ovat idioottimainen keksintö, sopivat lähinnä alakoululaisille, joiden on opeteltava sosiaalisia taitoja ja ryhmässä toimimista. Yliopistolla ne toteutetaan useinmiten niin, että kirjoitetaan Google Docsia käyttäen yhteinen essee, johon kukin kirjoittaa jonkin osion. Ehkä ehditään tavata kerran, koska aikuisilla ihmisillä on kaikenlaista muutakin elämässään kuten työ ja lapsia. Kokonaisuus on tietenkin yksi hemmetin sillisalaatti, toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäistä.
No en kyllä pitäisi noin vakavana asiana. Yhdellä kurssilla ei ole nyt paljoa merkitystä eikä yliopistossa arvosanoilla juuri muutenkaan.
Ei sillä kurssilla ole mitään muuta väliä kuin mahdollinen oma oppimisesi. Joku 3 siitä varmasti tulee, ja ketään ei kiiinosta arvosanat muutenkaan työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä pitäisi noin vakavana asiana. Yhdellä kurssilla ei ole nyt paljoa merkitystä eikä yliopistossa arvosanoilla juuri muutenkaan.
Paitsi jos on jatkamassa opintoja eteenpäin tohtoriksi tai hakemassa sellaiseen työpaikkaan, jossa kysytään jo esihaastattelussa opintopaperit. Harvoin niitä työnantajia on, mutta pari sellaista on kyllä tullut jo vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä pitäisi noin vakavana asiana. Yhdellä kurssilla ei ole nyt paljoa merkitystä eikä yliopistossa arvosanoilla juuri muutenkaan.
Paitsi jos on jatkamassa opintoja eteenpäin tohtoriksi tai hakemassa sellaiseen työpaikkaan, jossa kysytään jo esihaastattelussa opintopaperit. Harvoin niitä työnantajia on, mutta pari sellaista on kyllä tullut jo vastaan.
Jos haet tohtoriksi niin silloin katsotaan gradun arvosanaa. Joten sitä suuremmalla syyllä kannattaa unohtaa paiseilu jostain randomkurssista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä pitäisi noin vakavana asiana. Yhdellä kurssilla ei ole nyt paljoa merkitystä eikä yliopistossa arvosanoilla juuri muutenkaan.
Paitsi jos on jatkamassa opintoja eteenpäin tohtoriksi tai hakemassa sellaiseen työpaikkaan, jossa kysytään jo esihaastattelussa opintopaperit. Harvoin niitä työnantajia on, mutta pari sellaista on kyllä tullut jo vastaan.
Jos haet tohtoriksi niin silloin katsotaan gradun arvosanaa. Joten sitä suuremmalla syyllä kannattaa unohtaa paiseilu jostain randomkurssista.
Monessa paikassa kyllä tohtoripaikan saaminen edellyttää myös esim pääaineen kurssien keskiarvoa 4. Ehkä tällä vitosen tyypillä ka on juuri alle ja tarvitsee viimeisen nosteen..
Itse ehdottaisin, et muut tekee sen verta kun jaksaa, että pääsee läpi ja tää vitosta haluava sit viilaa muiden osuudet kuntoon lopuksi...
Se on aivan varma, että niitä joita kurssi ei kiinnosta, ei kyllä saa vitosen eteen huhkimaan.
Missä oppiaineessa tehdään ryhmätöitä? Missä pääaineessa katsotaan muita kuin arvosanaa kuin gradua jatko-opiskelijaksi hakiessa? Vastaus: ei missään.
Proffaan yhteyttä, että ryhmässä on tavoiteristiriitoja.
Tai siis siinä tapaukssessa, että sä olet se, joka haluaa sen hyvä arvosanan. Matalan arvosanan ja vähän vaivan tavoittelijoiden kannattaa olla hiljaa. Aina.
Yhteydenottoa varten voit myös lukaista yliopistosi tukintosäännön ne pykälät, jotka koskevat arvostelua. Niissä voi olla pykäliä tasapuolisuudesta, yksilöitävyydestä ynnä muusta, joiden valossa voi proffalta kysyä, miten hänen mielestänsä nämä toteutuvat kurssilla, jonka arvosana perustuu pelkkiin ryhmätöihin?
Olisiko mahdollista tehdä yksin se ryhmätyö suppeampana
Vierailija kirjoitti:
Missä oppiaineessa tehdään ryhmätöitä? Missä pääaineessa katsotaan muita kuin arvosanaa kuin gradua jatko-opiskelijaksi hakiessa? Vastaus: ei missään.
Höpö höpö. Hyvin monissa. Esim. Aallossa on monessa koulussa sääntönä, että ylemmän korkeakoulututkinnon arvosana ilman lopputyötä pitää olla vähintään 3, jotta on jatko-opintokelpoinen.
Monessa koulussa...mutta yhtäkään pääainetta ei nimetä. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä pitäisi noin vakavana asiana. Yhdellä kurssilla ei ole nyt paljoa merkitystä eikä yliopistossa arvosanoilla juuri muutenkaan.
Paitsi jos on jatkamassa opintoja eteenpäin tohtoriksi tai hakemassa sellaiseen työpaikkaan, jossa kysytään jo esihaastattelussa opintopaperit. Harvoin niitä työnantajia on, mutta pari sellaista on kyllä tullut jo vastaan.
Tuskinpa nekään työnantajat silti yhden ainoan kurssin arvosanaan tarttuvat, vaan enemmän katsovat kokonaisuutta. Tai jos tarttuvat, niin kertoo kyllä jo melkoisen paljon sellaisesta työnantajastakin. Minulle kyllä kertoisi sen verran paljon, että enpä sellaiselle työnantajalle edes hakisi töihin tai jättäisin rekrytointiprosessin kesken, jos olisin siinä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Monessa koulussa...mutta yhtäkään pääainetta ei nimetä. Miksi?
No HY:n luonnontieteellisessä tiedekunnassa vaaditaan gradusta M ja opinnoista keskiarvoksi 4.
Vierailija kirjoitti:
VArmaankin kannattaisi ottaa yhteyttä opettajaan ja kertoa, että porukalla on hyvin erilaiset tavoitteet. Että voisiko ryhmät jakaa uudelleen tavoitteiden mukaan. SInänsä kyllä tosi outoa, jos koko kurssiarvostelu pohjautuu ryhmätyösuorituksiin. En ole ikinä tuollaiseen törmännyt, tuohan on järjettömän epäreilua.
Silloin kun vielä opiskelin, meni asia siten, että jos kurssin arvostelu perustui ryhmätyöhön, niin se oli sama arvosana kaikille saman ryhmän jäsenille. Jos työ oli kokonaisuudessaan ykkösen arvoinen, niin kaikille silloin ykkönen. Jos työ oli kokonaisuudessaan vitosen arvoinen, niin kaikille silloin vitonen. Vain poikkeustapauksissa voitiin saman ryhmän jäsenille antaa eri arvosanat.
Järkevin ratkaisu olisi vaihtaa ryhmiä niin, että kaikilla ryhmän jäsenillä on suunnilleen sama tavoite. Onko se mahdotonta?