Onko kukaan muu riippuvainen sokerista?
Itse tiedostan olevani ja ajoittain se vaan ryöstäytyy käsistä. Nytkin olen parin viime viikon ajan, päivät kamppaillut himoa vastaan jasitten illalla vetäissyt suklaalevyn tms. ja taas on hetkeks helpottanut. Tiedän että tästä kierteestä pääsisi eroon noin kahden viikon täydestä sokerittomasta ruokavaliosta, mutta on vaan nin vaikee päästä alkuun. Onko muita joilla tällainen ongelma? Vinkkejä otan kiitollisena vastaan. Asiaa hankaloitta vielä se, että meillä on töissä lähes päivittäin ihania leivoksia ja herkkuja esillä kahvihuoneessa (esittelijät kantaa niitä) eli vaikka olen koko päivän syönyt terveellisesti niin viimeistään iltapäivällä alkaa sokeri himo jyllätä ja sitten on vielä herkut nenän edessä, niin on vaikea kieltäytyä.
Kommentit (6)
Elo karppina on nyt entistä mukavampaa kun ei sokerihimot jyllää päässä. Mulla meni kaikki niin pitkälle, että söin vaikka sokeria (kaikki sokeri kävi) suoraan pussista ja toivuttuani siitä sokerihumalasta päätin tehdä asialle jotain. Nyt olen päässyt irti sokerin kiroista, luojan kiitos.
itsehillinnästä siinä on kyse, ääliöt.
eli siinä jäivät myös sokerituotteet pois. Kun toivuin, huomasin että paino oli pudonnut ja olo muutenkin " selkeämpi" ja virkeämpi joten jatkoin sokeritonta linjaa. Nyt pääsiäisenä kun olen suonut itselleni taas suklaaherkkuja, olo on raskas, vatsa sekaisin ja muutenkin olo ihan " pöpperöinen¿, joten entistä vakuuttuneempi olen siitä että sokerin poisjättäminen on tärkeää ja palaankin siihen taas viikon alettua. sokeririippuvuus on hyvin tosi ilmiö ja yhteydessä esim. alkoholismiin (sukulaispiirissä on esimerkkejä alkoholisteista jotka selvinä kausinaan käyttävät sokeria ja limppoja aivan yli äyräiden...)
Vierailija:
itsehillinnästä siinä on kyse, ääliöt.
löytyy sokeririippuvuuden syntymekanismille. Nykyään ruokavaliossa jossa on paljon teollisesti tuotettuja elintarvikkeita jää kaikki tärkeät ravintoaineet saamatta. Ja kun suuri osa ruoasta koostuu valkoisista jauhoista, pastasta ja riisistä joissa ei ole mitään oikeita ravintoaineita jäljellä ei ole ihmekkään että verensokeri ei pysy tasisena vaan heittelehtii, josta aiheutuu nämä oireet.
Ap on itsekin kokeillut menestyksekkäästi vähän karpin suuntaista ruokavaliota, eli olen jättänyt kaikki valkeat jauhot pois, sokerin ja riisin. Syönyt vain täysjyväruisleipää, paljon kasviksia, lihaa, kalaa, kanaa, öljyä ja hedelmiä. Ja olo on ollut mitä mainioin.
Ajoittain vaan saattaa tulla kausia että ruokavalio lipsuu, ja sitten huomaakin vähän ajan pääst että suklaa himo on aivan valtava, liittyy myös pahoihin PMS-oireisiin ja joskus kierre jää päälle.
Tavallaan tiedän tähän ratkaisunkin,ekat päivät on vaan hankalia.
muakin kiinnostaa tuo " sokerittoman" elämän aloittelu, jos jollain olis vinkkejä vaikka?