Onko teistä oikein? Lastenhoitajan ruokailu.
Joudumme syömään lounaamme lasten kanssa yhdessä. Minä syön yleensä samaa ruokaa lasten kanssa ja kollegani syö omia eväitään. Tänään hänellä oli ruokana pitsapala, josta lapset villiintyivät. Mietin, olenko nipo, kun en itse ikinä toisi mitään "herkkua" lasten eteen evääksi? Mitä vanhempana/toisena hoitajana ajattelette?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä hoitajien ruokailu on monin tavoin niin väärin. Mielestäni ruokailun kuuluisi olla ilmaista, jos ruoan joutuu syömään lasten kanssa. Nykyään siitä joutuu monesti maksamaan enemmän, kuin ruoan valmistaminen maksaa keittiölle.
Hoitajien pakkomaksu ruoasta on ikään kuin palkanalennus jo valmiiksi pienestä palkasta. Kyllä sillä palkalla mieluummin söisi evääkseen edullista kotiruokaa.
Tämän siitä saa kun ei ole alkeellistakaan ymmärrystä matematiikasta... Kyseessä on ateriaetu. Siitä maksetaan vain verotusarvo.
Ja itse ongelmaan. Lasten kanssa syödään samaa ruokaa. Omat eväät ruokatauolla, joka merkitään vuorolistaan. Tässä ei ole mitään uutta.
Mutta kun ruokataukoa ei ole olemassakaan. Ainoa tauko on kahvitauko 10 min per päivä, siinä ajassa ei ehdi käydä taukohuoneessa lämmittämässä ja syömässä omia eväitä.
On ruokatauko mutta se on työaikaa ja se tehdään työn ohessa. Kauanko sä aiot vänkätä vastaan asiassa mikä löytyy työehtosopimuksesta ihan selkeänä.
Lapset on semmosia. Itse olen ollut säästökuurilla ja syönyt lasten kanssa samassa pöydässä omia eväitä jotka ovat paljon surkeampia kuin päiväkodin ruoka, esim.jotain hernepihvejä ja perunaa. Lapset ovat kuolanneet ja kehuneet kuinka ruokani näyttää niiiii paljon herkullisemmalta mitä itse syövät. :D
Vierailija kirjoitti:
Ruokailu on kasvatustilanne, omia eväitä ei tuoda yhteiseen pöytään. Ei sinne lapsetkaan saa tuoda karkkeja ja suklaavanukasta.
Eivät tietenkään lapset saa ottaa omia syötäviä koska heillehän tarjotaan päiväkodissa ateria.
Aikuisille taas ei tarjota päiväkodissa ateriaa vaan heidän on itse omilla rahoillaan hankittava lounas itselleen. Ja kyllä silloin pitää saada itse valita mitä ostaa.
"Ei lapsetkaan saa" ei ylipäätään ole hyvä peruste kieltää aikuisilta mitään.
Kyllä meillä syödään omat eväät silloin kun lapsetkin ruokailee.Meillä ei ole ikinä tullut ongelmaa siitä mitä henkilökunnalla on eväänä lasten kanssa.Pikemminiin kun istahtaa pöytään niin lapset kysyy ensimmäisenä mitä sulla on tänään.ruusta ja lapsesta riippuen kuuluu aijaa no mä en kyl tykkäis tai sitten nam,mäki tykkäisin.Tai joskus meilläkin oli eilen kotona tuommosta jne...Ja sitten keskustelu siirtyy muuhun,lasten mielestä kiinnostavimpiin asioihin.
Kyllä minäkin syön lasten edessä omia eväitä heidän syödessä laitosruokaa, mutta itselleni on itsestäänselvää, etten vie lounaseväiksi pizzaa, hampurilaista, ranskanperunoita tai muutakaan "roskaruokaa", jota lapset pitävät "herkkuna". Päinvastoin: vien terveellisen aterian, kuten ruokaisan salaatin tai kotitekoisen, terveellisen lämpimän perusruoan.
Sama juttu aamupalalla ja välipalalla: lapset syö puuroa, minä en syö sokerimuroja enkä suklaavanukasta. Lapset syövät leipää ja juurespalaa, joten en minä ota teekupposeni kanssa pullaa, berliininmunkkia enkä Runebergin torttua. Ja kun lapset juovat maitoa tai vettä, en varmasti juo heidän nähtensä mehua tai limua.
Tämän pitäisi olla selvää kaikille aikuisille ihmisille niin töissä kuin kotonakin.
Mä syön omia eväitä koska mulla on ibs. Se ei kuitenkaan ole riittävä syy saada erikoisruokaa keittiöltä. Toki mä voin syödä samaa ruokaa ja sitten saikuttaa monta kertaa viikossa ja lähteä kesken päivän kun vatsa on sekaisin ja suolistoon sattuu.
Kenellekkään ei vielä mun omat eväät ole olleet ongelma vaikka syön ne lasten kanssa. Päinvastoin hyviä keskusteluja ja kasvatustilanteita tulee lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä hoitajien ruokailu on monin tavoin niin väärin. Mielestäni ruokailun kuuluisi olla ilmaista, jos ruoan joutuu syömään lasten kanssa. Nykyään siitä joutuu monesti maksamaan enemmän, kuin ruoan valmistaminen maksaa keittiölle.
Hoitajien pakkomaksu ruoasta on ikään kuin palkanalennus jo valmiiksi pienestä palkasta. Kyllä sillä palkalla mieluummin söisi evääkseen edullista kotiruokaa.
Voi kuule, kun se verotusarvolla syöty ateria on ilmainen. Hoitaja tekee yleistyöaikaa tavallisessa päiväkodissa ja hänellä ei ole ruokataukoa. Hän saa syödä omia eväitä tai maksullista talon ruokaa työnsä ohessa, taukotilassa. Jos hän taasen syö työnantajan määräyksestä esimerkkiaterian hän saa siitä korvauksen. Korvaus on n. 4e/ateria ja siitä maksetaan vero. Se on siis pudasta tuloa joka vaikuttaa mm. eläkkeeseen. Se on luontoisetu.
Ihmettelen miten huonosti asia tunnetaan päiväkodeissa tai palstalla.
Ei pidä paikkaansa. Olen tehnyt sijaisuuksia kymmeniin päiväkoteihin ja joka kerta kun syön valvonta-aterian lasten kanssa (usein kylmänä, koska joudun antamaan koko ajan lapsille lisää ruokaa, voitelemaan näkkäreitä, kaatamaan maitoa laseihin jne) ja sen aterian maksu poistetaan palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, kun se verotusarvolla syöty ateria on ilmainen. Hoitaja tekee yleistyöaikaa tavallisessa päiväkodissa ja hänellä ei ole ruokataukoa. Hän saa syödä omia eväitä tai maksullista talon ruokaa työnsä ohessa, taukotilassa. Jos hän taasen syö työnantajan määräyksestä esimerkkiaterian hän saa siitä korvauksen. Korvaus on n. 4e/ateria ja siitä maksetaan vero. Se on siis pudasta tuloa joka vaikuttaa mm. eläkkeeseen. Se on luontoisetu.
Ihmettelen miten huonosti asia tunnetaan päiväkodeissa tai palstalla.
Ei pidä paikkaansa. Olen tehnyt sijaisuuksia kymmeniin päiväkoteihin ja joka kerta kun syön valvonta-aterian lasten kanssa (usein kylmänä, koska joudun antamaan koko ajan lapsille lisää ruokaa, voitelemaan näkkäreitä, kaatamaan maitoa laseihin jne) ja sen aterian maksu poistetaan palkasta.
Eikä poisteta, katsohan palkkakuittisi uudelleen. Jos siellä jotain miinustetaan niin sitten toimitaan laittomasti. Ota hyvä nainen yhteys liittoosi. Ateriaedussa saat etkä maksa.
Tässä hieman faktaa inttäjille:
https://www.veronmaksajat.fi/Palkka-ja-elake/Luontoisedut/ravintoetu-20…
Ei Espoon kaupungin päiväkodeissa ainakaan saa edes syödä omia eväitä lapsiryhmässä. Jos tuo omat eväät, on ne syötävä kahvihuoneessa ja omalla ajalla (eli pidentää päivää sen verran).
Vierailija kirjoitti:
Joissakin kunnissa hoitajat on pakotettu ostamaan ja syömään sitä samaa laitosruokaa, jota lapset syövät. Eipä ole reilua kyllä sekään. Jos pakotetaan sontaa syömään, se saisi edes olla ilmaista. Siinä sitten pieret turvonneena syötyäsi taas viikon mautonta hiilarieinesmoskaa.
Ja sillä ei ole niin väliä että lapset syö "moskaa"?? Onkohan vika nyt jossain muualla?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin syön lasten edessä omia eväitä heidän syödessä laitosruokaa, mutta itselleni on itsestäänselvää, etten vie lounaseväiksi pizzaa, hampurilaista, ranskanperunoita tai muutakaan "roskaruokaa", jota lapset pitävät "herkkuna". Päinvastoin: vien terveellisen aterian, kuten ruokaisan salaatin tai kotitekoisen, terveellisen lämpimän perusruoan.
Sama juttu aamupalalla ja välipalalla: lapset syö puuroa, minä en syö sokerimuroja enkä suklaavanukasta. Lapset syövät leipää ja juurespalaa, joten en minä ota teekupposeni kanssa pullaa, berliininmunkkia enkä Runebergin torttua. Ja kun lapset juovat maitoa tai vettä, en varmasti juo heidän nähtensä mehua tai limua.
Tämän pitäisi olla selvää kaikille aikuisille ihmisille niin töissä kuin kotonakin.
Hienoa, minun mielestä teet juuri oikein että et syö munkkeja tai muuta ''herkkua'' lasten edessä vaan samankaltaista ruokaa. Kiitos sinunlaisista ihmisistä. :)
Pedagogisesti vastuullinen hoitaja nauttii lasten kanssa ruokaillessaan vain smoothieta eväikseen.
Ettei lapset tunnista mitä hoitaja syö ja koe mahdollisesti osattomuuden tuntua ja turvattomuutta epäoikeudenmukaisuuden sallimisesta.
Haistakaa jo kukkanen.