Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua lastani hoitoon..miksi se on ongelma?

Vierailija
05.02.2018 |

Esikoinen on vuosi ja 3kk vanha. Ystävät ja tutut jaksavat ihmetellä sitä kun esikoinen ei ole vielä ollut hoidossa mummulassa tai muuallakaan. Ystävien kanssa suunnitellaan aina välillä jtn yhteistä kivaa tekemistä, viimeksi tehtiin reissu ikeaan. Mutta yleensä heidän ehdotukset ovat sellaisia joihin ei voi lasta ottaa mukaan, tai jos voi niin olen ainut. Tästä sitten saan kuulla päivittelyä kuinka olen niin tarkka, en halua omaa aikaa..oon TYLSÄ?! En kyllä koe olevani tylsä vain sen perusteella että haluan viettää aikaani lapseni kanssa, enkä työntää joka kerta hoitoon kun mennään vaikka ulos syömään.. Turhauttaa.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla samantapaisia kokemuksia? Vai onko se oikeesti vaan tätä ns. nykypäivää että lapset viettävät päiväkodin lisäksi paljon aikaa mummulassa? Itse tykkäisin tehdä asioita yhdessä koko perheen kanssa.

Vierailija
2/37 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pakko tehdä juttuja ilman lasta, mutta kannattaa myös muistaa, että ne kaverisuhteet ovat ihmissuhteita nekin ja ne näivetttyvät, jos niitä ei hoita. Ei ole mitään vikaa siinä, että haluaa olla lapsen kanssa ja tehdä juttuja perheen kesken, mutta jos ystävät ovat tärkeitä, kannattaa miettiä myös heihin panostamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/37 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten et mene kavereiden kanssa minnekkään jos lapsen mukaan pääseminen on kynnys kysymys

Vierailija
4/37 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ja on aina lapset mukana. Ei ole mummoloita eikä muitakaan paikkoja. Hammaslääkärissä yksivuotiaan kanssa ei ollut hauskaa, eikä kuusi tuntia labran jonossa...

Vierailija
5/37 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla samantapaisia kokemuksia? Vai onko se oikeesti vaan tätä ns. nykypäivää että lapset viettävät päiväkodin lisäksi paljon aikaa mummulassa? Itse tykkäisin tehdä asioita yhdessä koko perheen kanssa.

Eihän sun aloitusviesti koskenut koko perhettä vaan sinua, lasta ja sun ystäviä. Ystäväsi haluavat viettää aikaa sinun kanssasi välillä, niin että lapsi ei ole mukana. Ihan normaalia. Jollet sinä halua tehdä niin, niin älä tee.

Vierailija
6/37 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sun aloitusviesti koskenut koko perhettä vaan sinua, lasta ja sun ystäviä. Ystäväsi haluavat viettää aikaa sinun kanssasi välillä, niin että lapsi ei ole mukana. Ihan normaalia. Jollet sinä halua tehdä niin, niin älä tee.

Mitä se lapsi siinä häiritsee?

Vierailija
7/37 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ennen omia lapsiani just tuollainen, että ärsytti jos ystävien lapsia oli paikalla. Johtui varmaan siitä, että veivät huomion multa...

No nyt mulla on kolme pientä lasta, eikä kaikkia oikein mitenkään saa hoitoon :D enkä kyllä haluakaan.

Vierailija
8/37 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesihan on vielä tosi pieni. Ei sinällään ihme, että et tahdo häntä viedä hoitoon.

Kurja jos ystäväpiirisi on sellainen, että eivät hyväksy ratkaisuasi ja pysty tapaamaan sinua esim. teillä.

Tai sitten olen vain tosi onnekas, että huolimatta siitä, että olin vasta 18 -vuotias saatuani lapseni, oli hän aina tervetullut mukaan ystävieni seuraan. Myöskin harrastukset valitsin niin, että lapsi pystyi olemaan niissä mukana. Toki hän sitten vähän isompana alkoi itse pyytää, että pääsee esim. kummin ja mummin luo yökylään. Olimmehan niissä viettäneet paljon aikaa yhdessä

Vierailija
9/37 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai sinä itse voit päättää, kuinka paljon vietät lapsesi kanssa aikaa ja annatko häntä hoitoon.

Ihmissuhteiden vuoksi olisi kuitenkin hyvä miettiä asiaa myös toiselta kannailta. Ystäväsi haluaisivat tavata aikuisten kesken, mennä välillä omilla ehdoillaan. Eivät he sinua vuosikausia pyytele, jos sinulle heidän kanssaan vietetty aika ei ole tärkeää eikä arvokasta. Luultavasti he eivät toivo lasta mukaan, jos itse jättävät omansa hoitoon.

Lapsen lähisukulaiset haluavat yleensä myös muodostaa oman suhteensa lapseen. Jos äiti on aina mukana, suhde muotoutuu etäisemmäksi. Lapsi ei myöskään opi itse hoitamaan yhteydenpitoa sukuun, vaan se jää äidille. Näin tämä tulee yleensä menemään lapsen aikuistuttuakin.

Kukaan ei epäile, etteikö lapsi olisi sinulle tärkeä, vaikka vaalisit muitakin ihmissuhteita ja rohkaisisit lastakin niin tekemään. Mutta toki päätät itse.

Vierailija
10/37 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö siis koskaan ole ollut erossa lapsesta? Eikö isä ole koskaan saanut olla lapsen kanssa kahden?

Kyllähän se vähän erikoiselta kuulostaa jos koskaan ei voi tehdä mitään ilman lasta mutta tietenkin te päätätte teidän perheessä miten toimitte. Mutta toisaalta ei kannata ihmetellä, että kaverit saattavat joskus haluta viettää lapsivapaata tarkoittaen myös muiden lapsia ja silloin et voi osallistua.

Voisi tehdä myös kuopukselle hyvää saada kahdenkeskeistä aikaa vanhemman kanssa.

Vierailija
11/37 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sen, että keskittymisesi menee siihen lapseen eikä ystäviin.

Vierailija
12/37 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesihan on vielä tosi pieni. Ei sinällään ihme, että et tahdo häntä viedä hoitoon.

Kurja jos ystäväpiirisi on sellainen, että eivät hyväksy ratkaisuasi ja pysty tapaamaan sinua esim. teillä.

Tai sitten olen vain tosi onnekas, että huolimatta siitä, että olin vasta 18 -vuotias saatuani lapseni, oli hän aina tervetullut mukaan ystävieni seuraan. Myöskin harrastukset valitsin niin, että lapsi pystyi olemaan niissä mukana. Toki hän sitten vähän isompana alkoi itse pyytää, että pääsee esim. kummin ja mummin luo yökylään. Olimmehan niissä viettäneet paljon aikaa yhdessä

Ja me siis elimme kaksin. Lapsen isä oli kuollut.

Vierailija
13/37 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärissä olen käynyt silloin lapsen isä oli kotona hoitamassa, sekä ruokakaupassa. Hmm..niin hyvä pointti tuo et ystävyyssuhteistakin tulee pitää huolta..jotenkin vaan harmittaa se ystävien päivittely asiasta..esikoinen kuitenkin vielä niin pieni. / ap

Vierailija
14/37 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa olla lapsellinen.

Vierailija
15/37 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme n.a.t.s.e.j.a tällaiset, joiden mukaan äiti ei saisi olla yhdessä lapsensa kanssa.

Itse saimme hartaasti odotetun lapsemme ja hän oli aina mukana ulkomaanmatkoilla ja muissa menoissa, niin kauan kuin halusi. Edelleen opiskelijana toisinaan tulee mukaamme, jos matkustamme kiinnostavaan kohteeseen.

Meillä vanhemmilla on paljon ystäviä ja työkavereita, eivät ne suhteet tietenkään ole aikoinaan lapsentuloon loppuneet, päinvastoin. Lapsi on harrastuksineen laajentanut ystäväpiiriämme.

Nykyisin opiskelijana lapsi asuu itsenäisesti toisella paikkakunnalla, fiksu nuori onkin.

Vierailija
16/37 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai mitäkö häiritsee? No vaikka se häiritsee, ettei pysty keskustelemaan, koska se lapsi vaatii huomiota tai haluaa selittää omia juttujaan väliin. Haluaisin jutella ystäväni kanssa, en sen lapsen. Vauvat menee, jos niillä on hyvä päivä. Jos on känkkäränkkäpäivä, ei silloinkaan siitä keskustelusta mitään tule. Ja oman kokemukseni mukaan, jos lapsi ei ole mukana, ystävä juttelee muutakin kuin vauvajuttuja. Jos vauva on mukana, kaikki jututkin on siitä vauvasta.

Onneksi itsellä on ystäviä, joita näkee sekä lasten kanssa, että ilman lapsia. Etukäteen sovitaan, silloin pystyy asennoitumaan siihen tapaamiseenkin oikealla tavalla. Kyllä mä lähden sinne leikkipuistoon tai futiskentälle pelmuamaan.

Vierailija
17/37 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen kertonut että kyllä varmasti lapsi tulee joskus jäämään hoitoon etten ole nyt vuosia raahaamassa aina lasta mukana joka paikkaan. Eniten ärsyttää ja harmittaa se arvostelu. Äitejä on niin erilaisia ja eri tapoja, miks kaikkien pitäis sulautua siihen samaan muottiin. Joskus he voisivat sanoa okei, ei haittaa tällä kertaa mekin otamme lapset mukaan. /ap

Vierailija
18/37 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkärissä olen käynyt silloin lapsen isä oli kotona hoitamassa, sekä ruokakaupassa. Hmm..niin hyvä pointti tuo et ystävyyssuhteistakin tulee pitää huolta..jotenkin vaan harmittaa se ystävien päivittely asiasta..esikoinen kuitenkin vielä niin pieni. / ap

Päivittelyt voi jättää omaan arvoonsa. Mutta oma aika on ihan hyväksi kaikille ja myös niille ystävyyssuhteille.

Anteeksi, että takerrun pikkuasiaan, mutta kirjoitit, että lapsi on jäänyt isän hoitoon. Mielestäni näitä vanhemmuusasioita ei kannata ajatella sillä tavalla, että äiti on se, joka on lapsen kanssa, ja lapsi jää sitten isän hoitoon, kun äiti on estynyt. Kirjoitit, että lapsi on esikoinen, joten ilmeisesti teille on toinen tulossa? Mitä etäisempi isä on lapselle, sitä hankalampaa tulee olemaan, varsinkin, jos ikäero on noin pieni. 

Miehen kaveri oli jättänyt lapsenhoidon pelkästäään vaimonsa vastuulle ja kun viimeksi asiasta juteltiin, häntä jännitti kovasti se, mitä tapahtuu, kun seuraava lapsi syntyy. Esikoinen oli jo 3, mutta ei suostunut jäämään ollenkaan isän kanssa mihinkään. Toki lapset saattavat olla myös voimakkaasti äidin tai isän perään, mutta kannattaa jakaa hoitovastuuta tasaisesti, ettei sitten tarvitse miettiä, osaako isä ollenkaan olla lapsensa kanssa, kun kuvio alkaakin tympäisemään tai olla muuten mahdoton.

Vierailija
19/37 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele jos aloittajalla ei ole kohta kavereita ollenkaan. Mutta mitäs tuosta, lapsesta on seuraa.

Vierailija
20/37 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös isälle on tärkeää luoda hyvä suhde lapseen. Ei isää saa jättää ulkopuolelle. Parhaiten isä-lapsi-suhde syvenee, kun viettävät aikaa kahdestaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan