Rehtorien ehdotus: Kesäloma alkamaan vasta viikko ennen juhannusta
Alkukesä on usein kylmä ja sateinen, loppukesä usein lämmin ja aurinkoinen, rehtorit perustelevat. Kansalaisaloite lomien siirrosta on kerännyt toistaiseksi vain vähän nimiä.
Allekirjoita aloite sivuilla
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien kesälomakausi alkaa kuitenkin jo ennen juhannusta, joten saisimme perheitä, joissa vanhemmat ovat lomalla, lapset koulussa.
Toki tehty korkeakoulujen haku-uudistus tukee tätä samaa eli kun hakeminen tehtdään pelkillä todistuksilla, ei tarvita pääsykokeita. Valinnat voidaan tehdä jo kesäkuussa.
Toisaalta jo nyt toukokuun aurinkoiset päivät ovat täyttä ahdistusta oppilaille. Paljonko opiskeltaisiin kesäkuussa, kun käytännössä kesä päättyy juhannukseen ja siitä alkaa syksy hiljaa hiipiä.
Mitä ihmettä selität? Kesähän vasta alkaa juhannuksesta. Kesän lämpimimmät päivät ovat aina heinäkuussa ja elokuukin on vielä ihan täysin kesäkuukausi, monesti syyskuunkin alussa on vielä lämmintä. Kesäkuussa sen sijaan on usein jopa viikkoja keväisen viileää, 16-17 asteen paikkeilla etelässäkin. Yleensä vasta juhannuksen jälkeen lämpiää.
Just näin. Meillä kesäkuussa on vielä yöpakkasia ja luntakin. Juhannuksen jälkeen vasta lämpiää kesäiseksi yötkin.
Vanhempien töiden takia, emme voi matkustaa muulloin kuin kesälomakuukausina. Suomi on jo nähty.
Euroopan kohteissa on lapsiperheen täydellistä matkustaa kesäkuussa. Missään ei ole ryysistä, kohteissa tilaa, hotellit halvempia jne. kun paikalliset ovat töissä ja paikallisten lapset koulussa. Eikä ole tukahduttavan kuumaa.
En halua Euroopan ryysikseen elokuun tuskahelteillä, jolloin kaikki hinnat ovat tuplat kesäkuuhun verrattuna ja kaikkiin kohteisiin joutuu jonottamaan.
Haluan pitää lomat näin miten ne on. Miksi pitää matkia muuta Eurooppaa, joilla ilmasto on erilainen?
Samalla logiikalla joululoma pitää siirtää tammikuuhun, koska pysyvä lumi tulee monesti vasta alkuvuodesta.
Eli rehtorit haluavat itselleen paremmat kesälomasäät ja siksi koululaisten lomia pitää siirtää? Aika uskomatonta. Miten muut lomat sitten toimisivat? Syysloma siirretään toukokuulle?
Mun mielestä toi olisi tosi typerää siltä kannalta, että pidämme kesäloman yleensä touko-kesäkuussa. Muu Eurooppa ei ole vielä lomilla, ja saa itse nauttia ilman sitä väen paljoutta.
Muutenkin monet työkaverit haluavat loman heinä-elokuulle, joten ei tule siitä tappelua.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien töiden takia, emme voi matkustaa muulloin kuin kesälomakuukausina. Suomi on jo nähty.
Euroopan kohteissa on lapsiperheen täydellistä matkustaa kesäkuussa. Missään ei ole ryysistä, kohteissa tilaa, hotellit halvempia jne. kun paikalliset ovat töissä ja paikallisten lapset koulussa. Eikä ole tukahduttavan kuumaa.
En halua Euroopan ryysikseen elokuun tuskahelteillä, jolloin kaikki hinnat ovat tuplat kesäkuuhun verrattuna ja kaikkiin kohteisiin joutuu jonottamaan.
Haluan pitää lomat näin miten ne on. Miksi pitää matkia muuta Eurooppaa, joilla ilmasto on erilainen?
Minä minä minä, minä minä minä, minä minä eikä kukaan muu, minä minä minä, minä minä minä...
Meillä ei ole koskaan mahdollista lomailla silloin kun lapsilla on lomaa. Me lomaillaan sitten erikseen. Kerran vuodessa pyydetään rehtorilta viikoksi lupa, että päästään yhdessä lomalle.
Tämä on ihan ohis kesäloman siirtämisen kannalta, mutta kyllä kesä luonnon kannalta kestää vain kesä-heinäkuun. Elokuu on valmistautumista syksyyn. Sen voi huomata monesta asiasta: suurin osa luonnonkukkien kukinnasta on hiipunut elokuuhun mennessä ja hedelmät ja vilja kypsyvät, yöt pitenevät ja päivät lyhenevät, lämpötilaerot päivän ja yön välillä ovat suuria.
Suomessa koulujen loma-ajat on säädetty agraariyhteiskunnan tarpeisiin, tosin kesälomaa nipistettiin lyhyemmäksi loppupäästä, kun siirryttiin viisipäiväiseen kouluviikkoon.
Itse olisin valmis suostumaan tuohon. Juhannuksesta lomille ja syyskuun 1. päivä kouluun. Näin jäisi kesää enemmän lapsille. Elokuussa on vielä lämmin ja ihanat pimeät mutta lämpimät illat.
Keväällä voisi pitää vaikka pidemmän hiihtoloman tai kevätloman.
Tuo muutos muuttaisi aika paljon muutakin.
Suomi sulkeutuisi entistä tiiviimmin juhannukselta, kun perheet lähtisivät lomille. Rippi- ja muut leirit painottuisi heinäkuulle, josta tulisi varsinainen juhlakuukausi, kun häät ja rippijuhlat vuorottelisi mone perheen viikonloppumenoina. Yliopistojen pääsykokeet siirtyisivät nekin parilla viikolla, samoin tiedonsaanti siitä, kuka pääsi opiskelemaan. Tulossa olisi siis nykyistä pahempi vuokra-asuntojen metsästys aikaisempaa lyhyemmässä ajassa.
Ja vaikka niin moni on vakuutellut, että kesäkuu on kylmä ja sateinen, niin todellisuudessa kesäkuussa on keskimäärin lämpimämpää ja kuivempaa kuin elokuussa. Kesäkuussa myös päivä on pitempi eli ne hohdokkaat valoisat kesäyöt ovat juuri silloin.
Nykysysteemissä kesäkuu on hieno kuukausi lomailuun lasten kanssa. Huvipuistoissa ei ole jonoja, hotellihinnat eivät ole pilvissä ja jopa risteilylaivoille pääsee monta satasta halvemmalla kuin heinäkuussa. Työntämällä lomia kesän loppuun saadaan lisää mukavia myrskymökkeilyjä ilman sähköjä. Jostain syystä ne ukkosmyrskyt eivät ajoitu kesäkuulle.
PS. kuka ruokkiin helsinkiläislapset puistossa, jos kaikilla on loma heinäkuussa?
Siis todella hyvä idea tuo, että lasten/koulujen kesäloma olisi vaikka 22.6.-31.7.
Siinä ehtisi levätä hyvin, ja saisi lomailla kesän lämpimimpänä ajankohtana. Ei mitään tarvette pitää 2,5kk kesälomaa.
Miksi näitä aina perustellaan sillä että koska keski-euroopassakin? Onko sitten hyvä että tungetaan koko euroopan kanssa samoille rannoille elokuussa?
Älkää opettako lapsianne elämään "sitten kun" -elämää. Jos lapsilla on vaikeaa keväällä keskittyä opiskeluun, kun loma lähestyy, on asenteissa vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilaat eivät jaksa. Kevätlukukausi on jo nyt suurimmalle osalle aivan liian pitkä. Viimeisten kaden viikon aikana voit yrittää opettaa jotain pulpeteissaan tuskissaan kiemurteleville oppilaille. Ulos meno ei ole ratkaisu, siellä oppimisesta ei tule yhtään mitään.
Kevätlukukausi on täynnä lomia. Tammikuusta asti.
Luettele toki ne lomat. Mieleen tulee hiihtoloma ja pari yksittäistä päivää pääsiäistä. Kevätlukukausi muutenkin on ainakin kokeiden osalta raskaampi meidän yläkoululaiselle, kun on jo muutama kuukausi koulua takanakin.
1.1 maanantai
30.3 perjantai
2.4 maanantai
1.5 tiistai
10.5 torstai ja monissa kouluissa 11.5 on tehty valmiiksi sisään joten se myös
Sekä viikon mittainen hiihtoloma.
Enemmän tuossa lomia on kuin syyslukukaudella.
No esimerkiksi Joensuussa näin: syyslukukaudella viikko syyslomaa, viikko joululomaa ja itsenäisyyspäivä. Tekee yhteensä 11 lomapäivää. Siis enemmän kuin kevätlukukaudella.
Lisäksi syyslukukausi on pituudeltaan selkeästi lyhyempi kuin kevätlukukausi, joten syyslukukaudella on suhteessa enemmän lomaa kuin kevätlukukaudella.
Kannatan koulujen kesäloman lyhennystä. Turhan pitkä loma nykyisellään.
Lapsuus on lyhyt. Annetaan lasten nauttia pitkästä lomasta. Koko loppuelämän sitä ehtii opiskella ja paiskia töitä.
40-luvulla syntynyt äitini jaksaa vieläkin päivitellä sitä, että koulut alkaa jo elokuun puolessa välissä. Hänen lapsuudessaan kesäloma kesti vielä koko elokuunkin. Eli 3 kk lomaa, kesäkuun alusta aivan elokuun loppuun. 
Vierailija kirjoitti:
Miksi näitä aina perustellaan sillä että koska keski-euroopassakin? Onko sitten hyvä että tungetaan koko euroopan kanssa samoille rannoille elokuussa?
Niin just. Ihmisissä mua ärsyttää eniten tämä sopulimaisuus. Eli mennään kuin sopulilauma muita sokeasti seuraten vaikka jyrkänteeltä alas eikä yhtään mietitä eikä uskalleta erottua porukasta.
Vierailija kirjoitti:
40-luvulla syntynyt äitini jaksaa vieläkin päivitellä sitä, että koulut alkaa jo elokuun puolessa välissä. Hänen lapsuudessaan kesäloma kesti vielä koko elokuunkin. Eli 3 kk lomaa, kesäkuun alusta aivan elokuun loppuun.
Äitisi tosin kävi koulua lauantaisinkin :D
Vierailija kirjoitti:
Eli rehtorit haluavat itselleen paremmat kesälomasäät ja siksi koululaisten lomia pitää siirtää? Aika uskomatonta. Miten muut lomat sitten toimisivat? Syysloma siirretään toukokuulle?
Tuskin tässä rehtorien omat lomat mitään vaikuttaa. Rehtoreilla nimittäin ei ole 2,5 kk kesälomaa, vaan paiskivat useimmiten töitä kesäkuun ja elokuun (tai miten nyt muutaman viikon lomansa kukin ehtii pitämään).
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut mieleen, että työelämä on yhä kansainvälisempää? Moni tekee töitä eurooppalaisten kanssa, ja kesälomien eriaikaisuus vaikeuttaa töitä todella paljon. Joko pidät lomaa perheen kanssa, ja työt vaikeutuu tai pidät lomaa elokuussa ja työhommat luistaa. Kun lomakausi olisi vielä elokuussakin, moni voisi lomailla perheensä ja lastensa kanssa.
Tässä on taustalla matkailuyritysten tarpeet. Koska iso osa suomalaisista jää lomalle juhannuksena (ja lomailee 4-5 viikkoa), niin halutaan opiskelijat ja koululaiset kesätöihin juhannuksesta elokuun loppuun. Elokuu kun on se keskieurooppalainen lomakuukausi, jolloin Suomessa jo tehdään töitä eikä turisteille ole samaa tarjontaa kuin mitä heinäkuussa on.