Millainen nainen vetää narsisteja puoleensa?
Taidan itse herkkänä ja kilttinä olla tälläinen narsistimagneetti. Aina huomionhakuiset itsetunnon vahvistusta kaipaavat kukkoilijat tuntuu tykkäävän.Toki myös muunkinlaiset miehet ovat lähestyneet mutta juuri noita narsistisia taipumuksia omaavia vedän puoleeni.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, joka uskoo toisesta hyvää ja omaa kyvyn arvostaa toista ihmistä. Ja jonka itsetuntemus on heikko. Kun ei oikein tunne itseään, ei tunne toisiaan,
Ja ehkä tärkeimpänä: sellainen, joka asuin lapsuutensa narsistisen ihmisen lähellä ja katsoo, että ko käyttäytyminen on normaalia ja rakkautta.
Tämän kirjoitan sillä kokemuksella, että elämäni ensimmäiset 20 vuotta asuin itseriittoisen isän varjossa ja seuraavat 20 vuotta narsistisesti taipuneen eksän vierellä.
Kuin mun näppiksestä, sillä erotuksella, että narsisteja oli lapsuudessani useampia. Miten pääsit eksästä eroon? Uhkailiko miten pahasti erossa ja sen jälkeen?
Eksä löysi toisen, eli ero oli siksi helppo. Mutta tietystihän hän käänsi kaiken minun syyksi. Jos minä olisin käyttäytynyt yhdessä tilanteessa toisin, niin hän ei olisi rakastunut yms. Ja kun minä sitten tein avioerohakemuksen, niin kuulin, että minä olin jo vuosia tätä suunnitellut...
No, eksä kun oli rakastunut, niin alku meni hyvin. Hän oli niin onnellinen, kun oli löytänyt sielunkumppaninsa. Alamäki alkoi, kun hän kuuli minun seurustelevan.... ja kun vuoroviikkolapsemme halusi muuttaa kokonaan minun luokseni, niin silloin käytiin pohjalla. Oikeuden kautta mentiin.
Silloin eksä päästi irti. Tunnen nahoissani, että tänä päivänä minä en ole hänelle enää edes olemassa. Kuusi vuotta tähän meni. Sitä ennen halusi vaikuttaa kaikkeen mitä minä teen. Ensin pyysi ystävällisesti, jos en suostunut niin manipuloi. Jos en suostunut, niin uhkaili.
Mutta nyt olen vapaa. Lapsikin pian täysi-ikäinen, eli pian lopullisesti vapaa.
Tämä on niin totta, että vasta lapsen täysi-ikäisyys vapauttaa narsisti-eksästä. Siihen asti meillä ainakin tehtiin lapsen kautta mitä sairaimpia temppuja. Ja sosiaaliviranomaiset söivät eksän kädestä, komea mies kun oli. Sen ymmärrän, että minä kilttinä hölmönä lankesin, mutta ammattilaisten lankeamista en ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
^ Sitten se syyllistämisen määrä on myös jotain ihan posketonta, kaikesta sitä voikin ihminen loukkaantua. Milloin on puoliso kävellyt, syönyt tai nukkunut väärin, milloin oli väärä ilme tai äänensävy, milloin oli joku yksi sana väärin.
Niinpä. Ja jos aina vaan vetää niitä narsisteja puoleensa, niin kannattaa ehkä miettiä, että mistä se voisi johtua. Normaali ihminen ei tuollaista syyllistämistä siedä yhtä ainoaa hetkeä.
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan, että hyväuskoinen, joka ei kuvittele lähtökohtaisesti muista ihmisistä jotain katalaa. Omantunnontarkka ja helposti syyllistyvä pitää myös olla. Sellainen myös, että jättää käytöstavat toisten ihmisten omaksi omantunnon asiaksi, ei ala paimentamaan. Sen sijaan seurankipeä ei tarvitse olla yhtään, narsistinen ihminenhän roikkuu kiinni kuin takiainen - haukkuu ja lyttää, mutta roikkuu silti kaikin keinoin. Hyvin työlästä on päästä eroon.
Mun narsisti-exmies ajoi toiselta puolelta Suomea mua tapailemaan, siinä vaiheessa kun itse vielä mietin että haluanko edes seurustella. Ovat todella takiaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ykkönen jatkaa.
4- juuri tätä tarkoitin. Ihminen uskoo, että kaikki ihmiset ovat hyviä. Ei tule mieleenkään, että kaikki eivät ole.
3 - olet oikeassa, että uskoo syyn olevan itsessä. Minuakin eksä hallitsi syyllisyydellä. Ja kun se herää, niin minähän tein mitä tahansa, jotten olisi syyllinen.
5 - minä olen erittäin hyvä olemaan yksin. Rakastan yksinoloa. Ja tunnen itseni lisäksi yhden naisen, joka oli naimisissa ihan ehdan narsistin kanssa. Hän vasta introvertti onkin. Ja on eron jälkeen ollut 15 vuotta sinkkuna. Eli omasta kokemuksesta en usko siihen, että on vain pakko olla mies.
Millainen nainen? Nainen, joka on narsisti itsekin, mutta vain eri tavalla. Paksunahkaisen (kovan ja itsekkään) pari on ohutnahkainen narsisti. Hän on hyvä ja kiltti. Häntä on helppo syyllistää ja hän tekee mitä vain päästäkseen syyllisyydentunteesta eroon.
Normaali ihminen kestää syyllisyyttä paremmin, eikä paksunahkainen narsisti pääse valloittamaan häntä palkkioilla ja rangaistuksilla.
En usko tähän. Kannan isoja vastuita työelämässä, enkä kärsi syyllisyydestä jos esim. mokaan. Ja meillä se suhde nimenomaan loppui "rangaistuksiin" ja väkivaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^ Sitten se syyllistämisen määrä on myös jotain ihan posketonta, kaikesta sitä voikin ihminen loukkaantua. Milloin on puoliso kävellyt, syönyt tai nukkunut väärin, milloin oli väärä ilme tai äänensävy, milloin oli joku yksi sana väärin.
Niinpä. Ja jos aina vaan vetää niitä narsisteja puoleensa, niin kannattaa ehkä miettiä, että mistä se voisi johtua. Normaali ihminen ei tuollaista syyllistämistä siedä yhtä ainoaa hetkeä.
Syy löytyy siitä kaksoisviestinnästä. Narsisti on taitava puhumaan toisen sekaisin. Ei hän ole törppö, joka sanoo ”sun syy, kun lapsi rikkoi vaasin, koska nukuit niin pitkään”. Sehän on tavallaan tottakin.
Vaan hän sanoo ”jokainen hyvä äiti tietää, että lapsen perään pitää katsoa. Jos heräisit aiemmin, niin sinua olisi helpompi rakastaa”. Tämä uppoo syvälle personaan. En ole vain syyllinen, vaan myös huono äiti ja huono vaimo.
Ehkä kehno esimerkki, mutta parempaa en keksinyt.
Vierailija kirjoitti:
Ja aina oli muka pettämässä, vaikken tehnyt sitä kertaakaan.
Minäkin olen narsistimagneetti ulkonäköni vuoksi. Miehet ovat oikeasti hirveän pinnallisia ja tekevät usein johtopäätöksensä ihmisen luonteesta ulkonäön perusteella.
Ensisilmäyksellä olen ujo, hiljainen, yksinäinen, kiltti, ehkä epävarma, hento nuori nainen. Sellainen jota narsisti luule voivansa alistaa ja manipuloida helposti.
Oikeasti olen vain todella introvertti enkä kaipaa ihmisten seuraa. En lämpene narsisteille mutta yhden kanssa olin pelkässä seksisuhteessa koska hän oli todella hyvännäköinen. Hän taas syytti minua empatiakyvyttömäksi ja kylmäsydämiseksi ihmiseksi kun en halunnut häntä elämääni kuin korkeintaan sänkykaveriksi. Tämä on toistunut parikin kertaa, tapaan narsistin ja he alkavat haukkua kun eivät saa kyykytettyä minua. Annan takaisin samalla mitalla ja heivaan heidät pois elämästäni.
Saan myös jotain sairasta nautintoa kun kiusaan narsisteja. Kerran sain yhden todella egoistisen kusipään jopa itkemään kun haukuin ja vähättelin häntä. Hän kertoi jälkeenpäin miten paha mieli hänelle oli tullut sanoistasi. Nauroin vain tälle ja vähättelin lisää ja silti tämä tyyppi olisi vain jaksanut roikkua minussa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siedä narsistin uhrikaan. Mutta tarpeeksi kun hakataan, niin suu pysyy kiinni.
Te ette totisesti tiedä, mitä ihmishirviöitä nämä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy löytyy siitä kaksoisviestinnästä. Narsisti on taitava puhumaan toisen sekaisin. Ei hän ole törppö, joka sanoo ”sun syy, kun lapsi rikkoi vaasin, koska nukuit niin pitkään”. Sehän on tavallaan tottakin.
Vaan hän sanoo ”jokainen hyvä äiti tietää, että lapsen perään pitää katsoa. Jos heräisit aiemmin, niin sinua olisi helpompi rakastaa”. Tämä uppoo syvälle personaan. En ole vain syyllinen, vaan myös huono äiti ja huono vaimo.Ehkä kehno esimerkki, mutta parempaa en keksinyt.
Mua syyllistettiin heti synnytyksen jälkeen, kun jäin kahdeksi päiväksi sairaalaan, että hänen mummonsa meni seuraavana päivänä aamulypsylle navettaan. Synnytykseni oli ollut vaikea, koska olen itse pienikokoinen ja vauva oli iso, huomattavasti isompi kuin lääkäreiden arviot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän ne heti suhteen alussa syyllistäkään, eivätkä kaikista noista yhdessä lauseessa. Sitä saattaa ajatella, että kai sitä nyt pienen korjausliikkeen voi toisen mukavuudeksi tehdä, kun se on niin herkkä. Sitten vaan alkaa ihmettelemään, miksi korjausliikkeen jälkeenkään mikään ei ole yhtään hyvin, sama asia tai joku muu on ihan pielessä ja kriisi taas. Kai tämä on turhaa joustavuutta ja hidasälyisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ykkönen jatkaa.
4- juuri tätä tarkoitin. Ihminen uskoo, että kaikki ihmiset ovat hyviä. Ei tule mieleenkään, että kaikki eivät ole.
3 - olet oikeassa, että uskoo syyn olevan itsessä. Minuakin eksä hallitsi syyllisyydellä. Ja kun se herää, niin minähän tein mitä tahansa, jotten olisi syyllinen.
5 - minä olen erittäin hyvä olemaan yksin. Rakastan yksinoloa. Ja tunnen itseni lisäksi yhden naisen, joka oli naimisissa ihan ehdan narsistin kanssa. Hän vasta introvertti onkin. Ja on eron jälkeen ollut 15 vuotta sinkkuna. Eli omasta kokemuksesta en usko siihen, että on vain pakko olla mies.
Millainen nainen? Nainen, joka on narsisti itsekin, mutta vain eri tavalla. Paksunahkaisen (kovan ja itsekkään) pari on ohutnahkainen narsisti. Hän on hyvä ja kiltti. Häntä on helppo syyllistää ja hän tekee mitä vain päästäkseen syyllisyydentunteesta eroon.
Normaali ihminen kestää syyllisyyttä paremmin, eikä paksunahkainen narsisti pääse valloittamaan häntä palkkioilla ja rangaistuksilla.
No höps! Ei naisen tarvitse olla sellainen, joka näkee kyllä, että häntä kohdellaan huonosti, mutta hyväksyy, koska kokee ansaitsevansa kurjaa kohtelua. Voi olla myös niin, että naisella on huonot hoksittimet sen suhteen, mikä diili on hyvä ja mikä epäreilu, siis puutteelliset sosiaaliset taidot. Asian laita valkenee vasta, kun alkaa erikseen ynnäämään asioita yhteen.
Kyllä huonon parisuhteen tuntee jokainen, joka sellaisessa on ollut. Normaalista huonosta parisuhteesta on helppo lähteä, koska kummatkin tajuaa ettei juttu toimi. Mutta narsistia ei jätetä! Sellaisesta suhteesta irtautuminen kestää. Minulla kesti yli 10 vuotta tajuta. Ja lopulta kaikki tosiaan kävi nopeasti, narsu oli löytänyt uuden uhrin. Minut dumpattiin kylmästi pellolle omasta kodista. Alkujärkytyksestä selvittyäni olin pelkästään onnellinen. Hän koetti saada vielä takaisin, mutta sanoin hänelle etten toista kertaa aio mennä samaan halpaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan hän sanoo ”jokainen hyvä äiti tietää, että lapsen perään pitää katsoa. Jos heräisit aiemmin, niin sinua olisi helpompi rakastaa”. Tämä uppoo syvälle personaan. En ole vain syyllinen, vaan myös huono äiti ja huono vaimo.Ehkä kehno esimerkki, mutta parempaa en keksinyt.
Mua syyllistettiin heti synnytyksen jälkeen, kun jäin kahdeksi päiväksi sairaalaan, että hänen mummonsa meni seuraavana päivänä aamulypsylle navettaan. Synnytykseni oli ollut vaikea, koska olen itse pienikokoinen ja vauva oli iso, huomattavasti isompi kuin lääkäreiden arviot.
Huomaatko, kuinka vieläkin hän on vieläkin ihosi alla? Alat meille selittelemään, miksi synnytys oli vaikea.
Oikeasti, sinulla on oikeus levätä, jos siltä tuntuu. Sairaalassa tai kotona. Sitä ei tarvitse selitellä kenellekään. Eikä sitä tarvitse verrata mihinkään. Riittää, että sinusta vain tuntuu siltä, että tarvitset lepoa.
Kiltit, hyväuskoiset ja reippaat, jotka aina tsemppaa vaikeuksien jälkeen ja pyrkivät unohtamaan ne ja menemään eteenpäin. Kannattaisi luovuttaa heti.
Ja yksinäiset. Itse asuin vieraassa paikassa työni takia, ja vielä muutin toiseen vieraaseen paikkaan miehen perässä. Todella unelmauhri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaatko, kuinka vieläkin hän on vieläkin ihosi alla? Alat meille selittelemään, miksi synnytys oli vaikea.
Oikeasti, sinulla on oikeus levätä, jos siltä tuntuu. Sairaalassa tai kotona. Sitä ei tarvitse selitellä kenellekään. Eikä sitä tarvitse verrata mihinkään. Riittää, että sinusta vain tuntuu siltä, että tarvitset lepoa.
Niinpä. Normaalisti reippaana ihmisenä oli näköjään pakko selittää, että siinä tilanteessa olin oikeasti heikko. Ja sairaalahan sen levon määrän tuolloinkin päätti.
Nyt osaan kyllä jo vaatia lepoa, kun tarvitsen sitä. Olen pysynyt 15 vuotta erossa narsisteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Normaalisti reippaana ihmisenä oli näköjään pakko selittää, että siinä tilanteessa olin oikeasti heikko. Ja sairaalahan sen levon määrän tuolloinkin päätti.
Nyt osaan kyllä jo vaatia lepoa, kun tarvitsen sitä. Olen pysynyt 15 vuotta erossa narsisteista.
Tunnistan kyllä. Pisin tie oli oppia, että minulla on oikeus omiin tunteisiini ja tarpeisiini. Vaikka ne olisivat kuinka järjettömiä. Ei niitä tarvitse perustella.
Itse asiassa olen toista kertaa naimisissa ja alussa olin tästä miehestä tosi hämmentynyt. En voinut uskoa, että saan olla juuri sellainen kuin olen. Se tuntui alussa siltä, että hän ei ihan välitä minusta, kun ei yritä kontrolloida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ykkönen jatkaa.
No höps! Ei naisen tarvitse olla sellainen, joka näkee kyllä, että häntä kohdellaan huonosti, mutta hyväksyy, koska kokee ansaitsevansa kurjaa kohtelua. Voi olla myös niin, että naisella on huonot hoksittimet sen suhteen, mikä diili on hyvä ja mikä epäreilu, siis puutteelliset sosiaaliset taidot. Asian laita valkenee vasta, kun alkaa erikseen ynnäämään asioita yhteen.
Kyllä huonon parisuhteen tuntee jokainen, joka sellaisessa on ollut. Normaalista huonosta parisuhteesta on helppo lähteä, koska kummatkin tajuaa ettei juttu toimi. Mutta narsistia ei jätetä! Sellaisesta suhteesta irtautuminen kestää. Minulla kesti yli 10 vuotta tajuta. Ja lopulta kaikki tosiaan kävi nopeasti, narsu oli löytänyt uuden uhrin. Minut dumpattiin kylmästi pellolle omasta kodista. Alkujärkytyksestä selvittyäni olin pelkästään onnellinen. Hän koetti saada vielä takaisin, mutta sanoin hänelle etten toista kertaa aio mennä samaan halpaan.
Mulla kävi vähän toisessa järjestyksessä, mutta aikaa tuhraantui samalla tavalla. Heitin narsisitin 4 vuoden avoliiton jälkeen ulos kodistani. Vaihdatin lukot lähimmäisen neuvosta. Narsistilla oli pian uusi uhri, mutta silti hän kiusasi minua vielä seuraavat 15 vuotta. Mutta kun olin päättänyt, olin päättänyt, ja voitin kaikki oikeusistunnotkin.
Vierailija kirjoitti:
Kiltit, hyväuskoiset ja reippaat, jotka aina tsemppaa vaikeuksien jälkeen ja pyrkivät unohtamaan ne ja menemään eteenpäin. Kannattaisi luovuttaa heti.
Ja yksinäiset. Itse asuin vieraassa paikassa työni takia, ja vielä muutin toiseen vieraaseen paikkaan miehen perässä. Todella unelmauhri.
Sitkeys on hyvä huomio. Samoilla perslihaksilla kuin joilla vaikka opetellaan joku vaikea kieli tai muu hankalasti saavutettava taito tai saadaan valmiiksi työläs projekti (ennenkuin pysähdytään miettimään, onko tämä hullun hommaa), samoilla yritetään korjata hankalasti toimivaa suhdetta. Ei tajuta ajoissa, että tämä on ammattilaisen hommaa koittaa saada tuohon toiseen tolkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitkeys on hyvä huomio. Samoilla perslihaksilla kuin joilla vaikka opetellaan joku vaikea kieli tai muu hankalasti saavutettava taito tai saadaan valmiiksi työläs projekti (ennenkuin pysähdytään miettimään, onko tämä hullun hommaa), samoilla yritetään korjata hankalasti toimivaa suhdetta. Ei tajuta ajoissa, että tämä on ammattilaisen hommaa koittaa saada tuohon toiseen tolkkua.
Totta. Sitkeyteen kun lisätään se, että loppupeleissä uskotaan toisesta kuitenkin hyvää, niin selitys on selkeä.
Narsisteilla on muuten pokkaa. Eksäni järjesti minut monet kerrat oikeuteen lapsen huoltajuudesta ja tapaamisista, vaikka oli itse ensin hyljännyt lapsen vuosiksi. Tirautti krokotiilinkyyneleet oikeussalissa, mutta tuli humalassa valvottuihin tapaamisiin. Ja juoksutti naispuolisia viranomaisia kuin pässejä narussa. Näin jäljestäpäin oikein naurattaa, mihin kaikkeen nämä suostuivat komean ja mukamas herkän miehen takia. Aikanaan ei naurattanut yhtään.
Voitko kuvailla sitä piiloläheisriipouvuutta, miten ilmenee?