Päiväkoti pyysi tuomaan postimerkillä varustetun kirjekuoren.
Juoksuttaako muidenkin kuin vain meidän päiväkoti vanhempia mennen tullen?
Nyt oli ovessa lappu ”Tuokaa postimerkillä varustettu kirjekuori päivään x.x. mennessä, lähetåmme ystävänpäiväkortteja..”. Sävy oli siis käskevä eikä tyyliin ”voitte tuoda jos haluatte”.
Meillä ei olis edes ollut muuten mitään asiaa ”kylille”, mutta tämän takia piti sitten ajella, maksaa bensasta, postimerkki 1,40€ ja kirjekuoria ei tietenkään myyty kappaleittain. Ei olla köyhiä, mutta ihan periaatteesta ärsyttää tällainen vanhempien juoksuttaminen ja ylimääräiset kulut. Tekis mieli viedä kuitit mukana päiväkotiin.
Ja onko se nyt sitten kiva kun lapsi lähettää innoissaan kortin, mutta ei saakkaan itse yhtään? Nimi hattuun ja arvottu kenelle ryhmäläiselle tekee kortin, näin olisi vältytty kuluilta ja kaikki olisivat saaneet kortin.
Joo tiedän, ettei meidän olisi ollut pakko tähän(kään) suostua, mutta päiväkotipa on aina niin ovela, että hehkuttaa näitä juttuja lapsille jo päiviä ennen ja lapset odottavat innoissaan, oot sitten p*ska vanhempi jos et tee mitä pyydetään.
Kaiken lisäks v*tuttaa rahoittaa Postin toimintaa sentilläkään.
Miten muilla, onko päiväkoti jatkuvasti vaatimassa jotain extraa vanhemmilta?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetin perce - voi sitä edes joskus nähdä vaivaa lapsensa ilon vuoksi!
Ihan kohtuullinen juttu, ei sentään kyseessä mikään matka Disneylandiin.
Naama kiinni ja hae se postimerkki ja kirjekuori lapselles että lapsi saa kirjoittaa jollekin ystävänpäiväkortin.
Me kyllä teemme jatkuvasti lasten kanssa vaikka mitä (jopa niitä kirjeitä lähetetty niin sukulaisille kuin Pikku Kakkoseenkin), ovat varmaan nähneet enemmän maailmaa kuin moni muu ikäisensä. Mutta päiväkoti on hoitopaikka josta jo maksetaan muutenkin, miksi pitää kehittää lisäkuluja?
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti? Ystävänpäivät ym.on kerran vuodessa.
Kaikenlaisia pyyntöjä tulee vuoden varrella. Lapset myös tekevät kerran viikossa retken jolloin lapselle pitää viedä eväät päiväkotiin.
Ja kyse siis ihan kunnallisesta päiväkodista.-AP
Niinpä! Elämä on raskasta! Jaksuhali vaan täältä! Oon itse päiväkodissa töissä ja näen asian toisen puolen. Miten innoissaan ne odottaa kun saa lähettää kirjeen tai syödä eväitä. Mut jos se on noin ylipääsemättömänä hankalaa niin kuule, älä vie! Niin helppoa. Lapsi siinä pettyy mut mut hei! Sun ei onneks tartte nähdä yhtään vaivaa.
Miksi sinä et hoitajana suostu näkemään vaivaa? Miksi et mene kotimatkalla ostamaan 20 postimerkkiä ja samaa määrää kirjekuoria,
miksi siirrät omat työsi vanhemmille?
Miksi sinä siirrät hoitovastuusi hoitajille?
Jäisit kotiin ja hoitaisit lapsesi niin ei tarvitse mutkuttaa vaivannäöstä ja kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisia pyyntöjä tulee vuoden varrella. Lapset myös tekevät kerran viikossa retken jolloin lapselle pitää viedä eväät päiväkotiin.
No kuule! Mä hoidan ne omat lapseni ja niiden eväät ym. Enkä edes valita siitä.
Niinpä! Elämä on raskasta! Jaksuhali vaan täältä! Oon itse päiväkodissa töissä ja näen asian toisen puolen. Miten innoissaan ne odottaa kun saa lähettää kirjeen tai syödä eväitä. Mut jos se on noin ylipääsemättömänä hankalaa niin kuule, älä vie! Niin helppoa. Lapsi siinä pettyy mut mut hei! Sun ei onneks tartte nähdä yhtään vaivaa.
Miksi sinä et hoitajana suostu näkemään vaivaa? Miksi et mene kotimatkalla ostamaan 20 postimerkkiä ja samaa määrää kirjekuoria, miksi siirrät omat työsi vanhemmille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naama kiinni ja hae se postimerkki ja kirjekuori lapselles että lapsi saa kirjoittaa jollekin ystävänpäiväkortin.
Me kyllä teemme jatkuvasti lasten kanssa vaikka mitä (jopa niitä kirjeitä lähetetty niin sukulaisille kuin Pikku Kakkoseenkin), ovat varmaan nähneet enemmän maailmaa kuin moni muu ikäisensä. Mutta päiväkoti on hoitopaikka josta jo maksetaan muutenkin, miksi pitää kehittää lisäkuluja?
-AP
Nyt meni sitten yli. Äsken et halunnut tukea postin toimintaa postimerkin vertaa ja nyt lähettelet muka kirjeitä enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut yhteyttä kunnan päivähoidosta vastaavaan ja kysynyt, miten paljon he haluavat lisää rahaa hoitomaksun lisäksi. Siellä ihmeteltiin, että ei päiväkodista saisi koitua mitään lisäkuluja, ei retkistä, ei postimerkeistä, ei xylitolista, ei mistään. Pyysin saman kirjallisena ja laitoin sen lapseni päiväkodin ilmoitustaululle.
Retkieväitä ja xylitolpastilleja ei päiväkodissa tarjota.
Kuitenkin ne vaaditaan kotoa tuotaviksi.
Ja ovat selkeästi lisäkuluja.
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko noita lasten tekemiä kortteja postittamassa esim. nyt vanhaikotien vanhuksille iloa tuomaan vai mihin niitä okein postitetaan? Itsekin voisin ärsyyntyä päiväkodin pyynnöistä, mutta voisin niellä kiukkuni, jos kortteja postitetaan joillekin ihan iloa tuomaan.
No minä ( mummi ) sain postin tuoman kirjeen, missä sisällä oli lapsenlapsen tekemä kutsu päiväkodin ystävänpäiväjuhlaan.
Ilahduin suuresti kutsusta. Lapset opettelivat samalla, miten kirje lähetetään, osoite, merkki ja kuinka se viedään postiin. Minusta hyvää arkiasioiden opetusta lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut yhteyttä kunnan päivähoidosta vastaavaan ja kysynyt, miten paljon he haluavat lisää rahaa hoitomaksun lisäksi. Siellä ihmeteltiin, että ei päiväkodista saisi koitua mitään lisäkuluja, ei retkistä, ei postimerkeistä, ei xylitolista, ei mistään. Pyysin saman kirjallisena ja laitoin sen lapseni päiväkodin ilmoitustaululle.
Onko ne siellä haulikko kädessä käsi ojossa pyytämässä rahaa? No ei ole. Tässä maassa ole pakko kuin kuolla. Ei niitä eväitä oo pakko pakata, ei sitä postimerkkiä oo pakko viedä eikä se varsinkaan siellä päiväkodissa itketä kärsiikö teidän janipirkon hampaat. Eipä ne siellä pakota ketään mihinkään eikä ne tädit siitä kärsi vaan teidän lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole AP mutta taisit nyt missata pointin. Kirjeiden lähettäminen on ihan ok mutta tuo tapa millä se hoidetaan ei. Miksi päiväkoti ei hanki niitä kuoria keskitetysti ja laskuta vaikka euron suurempaa maksua per kuukausi? Tuo on kokonaisuudessaan ihan turhaa ajan- ja rahanhukkaa että 20 ihmistä hankkii yhden kuoren verrattuna siihen että yksi ihminen hankkisi 20. Yleensä nämä tällaiset pyynnöt tulevat myös vasta parin päivän varoitusajalla niin että ei vahingossakaan voi sovittaa niitä muiden kauppareissujen yhteyteen. Miksei ilmoiteta vaikka kuukautta etukäteen luettelomaisesti että mitä kaikkea seuraavan kuun ohjelmaa varten pitää tuoda minäkin päivänä?
Vaikka itselläni on jo lapset koulussa, olen sitä mieltä, että tällaisten lisätehtävien antaminen vanhemmille on tarpeetonta. Parempi olisi kerätä pikku juttuihin vaikka vapaaehtoisen maksun 20-50e/vuodessa vanhemmilta ja käyttää. Minä olisin maksanut. Toinen juttu mikä ärsytti aikoinaan oli perjantaisin oleva lelupäivä. Lapset vinkuivat lelupäivien jälkeen toisilla lapsilla näkemiään leluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Nyt meni sitten yli. Äsken et halunnut tukea postin toimintaa postimerkin vertaa ja nyt lähettelet muka kirjeitä enemmänkin.
”Pakolliset” joulukortit vanhemman polven sukulaisille lähetetään ja Pikku Kakkoseen lähetettiin kerran kun lapset niin toivoivat. Mutta siinä ei mielestäni ole mitään järkeä, että lähetetään kortti naapuriin. Tosin mielenkiintoista nähdä kuinka kauan Postilta menee aikaa sen toimittamiseen.
-AP
Laskin jouluna, että päiväkotiin viedä syksyn aikana erilaista tavaraa tai rahaa vähän yli 100 euron arvosta. Laitoin listan kuntamme päivähoidosta vastaavalle lautakunnalle ja kysyin, onko suomalainen päivähoito todella lisämaksullista.
Vastaus oli, että päiväkodit saavat ohjeet rahankeruun lopettamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä te kaikesta valitatte! Eikö ole yhtään postimerkkiä talossa, ei leipää retkievääksi? Kuitenkin nuo retket ovat lapsille vaihtelua ja he esim opettelevat samalla liikkumaan julkisella liikennevälineellä jne.
Ei varmasti olisi ollut pakko viedä. Oma vikasi kun suostuit.
:D meidän lapset taitaa olla samassa päiväkodissa!
Just tein kuoret valmiiksi.
Muuten ei ärsytä mut jatkuvana tulee vanhemmille tekemistä, muista sitä muista tätä-
Näitä extrajuttuja, you know
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä et hoitajana suostu näkemään vaivaa? Miksi et mene kotimatkalla ostamaan 20 postimerkkiä ja samaa määrää kirjekuoria,
miksi siirrät omat työsi vanhemmille?
Miksi sinä siirrät hoitovastuusi hoitajille?
Jäisit kotiin ja hoitaisit lapsesi niin ei tarvitse mutkuttaa vaivannäöstä ja kuluista.
Koska jos minä en kävisi töissä vaan hoitaisin lapseni itse, olisi se hoitaja työttömänä. Jotta siitä olisi edes jotain hyötyä, niin hoitakoot lapsiani sillä aikaa kun minä teen työni vientiteollisuudessa. Sillä hoitajalla ei ole mitään oikeutta kiristää perheiltä rahaa vedoten siihen, että jos ette tuo rahaa, niin lapsenne saa huonompaa hoitoa ja joutuu pettymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä te kaikesta valitatte! Eikö ole yhtään postimerkkiä talossa, ei leipää retkievääksi? Kuitenkin nuo retket ovat lapsille vaihtelua ja he esim opettelevat samalla liikkumaan julkisella liikennevälineellä jne.
Katsos kun lapsi on rasite: se lykätään sinne päiväkotiin poissa silmistä poissa mielestä taktiikalla. Ei tarvii aatella mikä sille on kivaa tai parasta. Se lapsi tehtiin koska halutaan elää ydinunelmaa talolainan ja uuden audin kanssa ja saadaan söpöjä kuvia faceen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kieltänyt lapseni viemisen päiväkodin alueen ulkopuolelle. 4v ei tarvitse mitään lisäkokemusta julkisista liikennevälineistä, hän tarvitsee turvallisen ja rauhallisen hoitopäivän.
Yksi retkipäivä tarkoittaa 2 viikon suunnittelua eli hoitajat ovat joka päivä 2-3 tuntia poissa lasten luota, jotta retki voidaan järjestää. Minusta hoitajien tehtävänä on olla lasten kanssa, ei kahvihuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun lapsi on rasite: se lykätään sinne päiväkotiin poissa silmistä poissa mielestä taktiikalla. Ei tarvii aatella mikä sille on kivaa tai parasta. Se lapsi tehtiin koska halutaan elää ydinunelmaa talolainan ja uuden audin kanssa ja saadaan söpöjä kuvia faceen.
Jos tarvitaan postimerkkejä, niin miksi niiden lasten kanssa ei voida päiväkodista tehdä ostosreissua postiin tai kioskille? Eikö se muka olisi oppimista? Päiväkodeilla on rahaa käytössä, sillä pitäisi hankkia niin lelut kuin askartelutarvikkeet. Kyllä sieltä riittäisi rahaa postimerkkeihinkin, jos hoitajat suostuisivat armollisesti lasten kanssa niitä ostamaan.
Jos jatkuvasti lähetätte kirjeitä, niin sinulla varmasti on silloin kuoria ja merkkejä kotona valmiina. Ja miksi olisit halunnut ostaa yksittäisen kuoren, jos kuorille on käyttöä.
Pitääkö vaan valittaa valittamisen ilosta.
Sen kirjekuoren olisi voinut taitella vaikka paperista ja teipata. Ja postimerkki maksaa jotain euron kieppeillä. Turhaa naukumista nyt.
Taidat olla ammattiloukkaantuja ap.