Laadukkain kissan märkäruoka?
Etsin tulevalle kissalleni laadukasta märkäruokamerkkiä. Olen kuullut positiivista palautetta esimerkiksi ZooPlussan Acanasta ja Applawsista? Entäs Royal Canin?
Mites esim. tää: http://www.zooplus.fi/shop/kissat/markaruoka/applaws/663393
Tuossa tosin lukee "täydennysruoka", mitä se tässä yhteydessä tarkoittaa? Voisinko käyttää esimerkiksi tätä ruokaa jatkuvana märkäruokana?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Kissimirri kirjoitti:
Etsin tulevalle kissalleni laadukasta märkäruokamerkkiä. Olen kuullut positiivista palautetta esimerkiksi ZooPlussan Acanasta ja Applawsista? Entäs Royal Canin?
Tuossa tosin lukee "täydennysruoka", mitä se tässä yhteydessä tarkoittaa? Voisinko käyttää esimerkiksi tätä ruokaa jatkuvana märkäruokana?Useimmat noista kana-, kala- ja lihasuikale märkiksistä on täydennysravintoa (sopivat normiruoan lisäksi mutta eivät isoksi osaksi ruokavaliota, iso osa ravinteista puuttuu) ja nekin jotka ovat merkitty täysravinnoksi eivät sisällä kaikkea kissan tarvitsemaa. Helpoimmalla pääsee kun valitsee lihapitoisen säilykkeen, esim. animonda carny ja vom feinsten, granatapet, catz finefood, wild freedomia en ole kokeillut mutta näytti hyvältä ja MAC's. Acanalla on ihan laadukkaat raksut joten jos niiltä on vihdoinkin tullu märkäruokakin (muistelisin kaupassa nähneeni) niin eiköhän sekin ole hyvälaatuinen. Ei kannata totuttaa vain yhteen ruokaan vaan pitää ruokavalio laajahkona. Raakaruokaa kannattaa antaa lisänä, esim välipalana, broilerin sydämet ja kivipiirat on käteviä ja suosittuja. Raksuja ei kannata ottaa osaksi ruokavaliota.
Acana on aika kasvisruoka kylläkin, ei huono ruoka, mutta hirmuisen hintainen tuolle sisällölle, kun lihakin on tuoretta niin mitä siitä jää jäljelle? Kuivattuna 30%, mikä on jo marketti tasoa.
kokonainen vihreä herne, kokonainen punainen linssi, kokonainen kikherne, kokonainen vihreä linssi, kokonainen pintopapu, kokonainen keltainen herne, aurinkokuivattu sinimailanen, kuivattu ruskolevä, tuore kurpitsa, tuore talvikurpitsa, tuore palsternakka, tuore lehtikaali, tuore pinaatti, tuore sinapinlehti, tuore nauriinnaatti, tuore porkkana, tuore Red Delicious omena, tuore Bartlett päärynä.
Applaws taas oli hyvä ruoka kauan sitten, 80% mukamas lihaa, mutta vain 37% proteiinia! Millainen liha tuottaa niin vähän proteiinia?
Vierailija kirjoitti:
Kissan ruokinta ja ruoka on aika yksinkertaista. Paljon eläinperäistä proteiinia, ei sokeri, kasviksia tai viljoja. Kannattaa vain katsoa ettei proteiini määrä ole jotain 30%, se on aivan liian alhaista kissoille. Raakalihaa tai jos nappulaa niin hyvä olisi olla se reilu 40% proteiinia.
Ja voi kun saisi vielä listan kaikista sokerittomista ja viljattomista ruuista kissoille.
Itsellä on kuiva automaatti ja märkää ruokaa tarjoan 2* päivässä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissimirri kirjoitti:
Tuossa tosin lukee "täydennysruoka", mitä se tässä yhteydessä tarkoittaa? Voisinko käyttää esimerkiksi tätä ruokaa jatkuvana märkäruokana?Useimmat noista kana-, kala- ja lihasuikale märkiksistä on täydennysravintoa (sopivat normiruoan lisäksi mutta eivät isoksi osaksi ruokavaliota, iso osa ravinteista puuttuu) ja nekin jotka ovat merkitty täysravinnoksi eivät sisällä kaikkea kissan tarvitsemaa. Helpoimmalla pääsee kun valitsee lihapitoisen säilykkeen, esim. animonda carny ja vom feinsten, granatapet, catz finefood, wild freedomia en ole kokeillut mutta näytti hyvältä ja MAC's. Acanalla on ihan laadukkaat raksut joten jos niiltä on vihdoinkin tullu märkäruokakin (muistelisin kaupassa nähneeni) niin eiköhän sekin ole hyvälaatuinen. Ei kannata totuttaa vain yhteen ruokaan vaan pitää ruokavalio laajahkona. Raakaruokaa kannattaa antaa lisänä, esim välipalana, broilerin sydämet ja kivipiirat on käteviä ja suosittuja. Raksuja ei kannata ottaa osaksi ruokavaliota.
Acana on aika kasvisruoka kylläkin, ei huono ruoka, mutta hirmuisen hintainen tuolle sisällölle, kun lihakin on tuoretta niin mitä siitä jää jäljelle? Kuivattuna 30%, mikä on jo marketti tasoa.
kokonainen vihreä herne, kokonainen punainen linssi, kokonainen kikherne, kokonainen vihreä linssi, kokonainen pintopapu, kokonainen keltainen herne, aurinkokuivattu sinimailanen, kuivattu ruskolevä, tuore kurpitsa, tuore talvikurpitsa, tuore palsternakka, tuore lehtikaali, tuore pinaatti, tuore sinapinlehti, tuore nauriinnaatti, tuore porkkana, tuore Red Delicious omena, tuore Bartlett päärynä.
Applaws taas oli hyvä ruoka kauan sitten, 80% mukamas lihaa, mutta vain 37% proteiinia! Millainen liha tuottaa niin vähän proteiinia?
Missä tahansa lihassa on noin reilu 20% proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissan ruokinta ja ruoka on aika yksinkertaista. Paljon eläinperäistä proteiinia, ei sokeri, kasviksia tai viljoja. Kannattaa vain katsoa ettei proteiini määrä ole jotain 30%, se on aivan liian alhaista kissoille. Raakalihaa tai jos nappulaa niin hyvä olisi olla se reilu 40% proteiinia.
Ja voi kun saisi vielä listan kaikista sokerittomista ja viljattomista ruuista kissoille.
Itsellä on kuiva automaatti ja märkää ruokaa tarjoan 2* päivässä .
Jos tilaat Bitibasta tai Zooplussasta, niin siellä on erikseen viljattomien ruokien kategoria. Meillä maistuu parhaiten Thrive märkäruoat, jotka viljattomia ja sokerittomia, mutta onhan ne aika hintavia.
Viljattomia ruokia syötän. Tosin toinen ei suostu syömään mitään muuta kuin marketin ruokia. Nypistää vaan nenäänsä muille. Ihan sama, 17v mamma saa itse nyt päättää.
Hiiret ja rotat jotka kissa itse pyydystää.
Olen Zooplussasta tilannut ruokia ja nimenomaan viljattomia olen hakenut. Täytyy sanoa, että kaksi kissaani ovat eniten pitäneet markettien halparuoista :( Luulen, että jos haluaa ruokkia kissansa tosi terveellisesti, ei kannata totuttaa ollenkaan kauppojen "mäkkäriruokiin". Niiden jälkeen ei meinaa mikään terveellinen kelvata. Kissani ovat siis aikuisina ostettu, toinen löytökissa, joten koetin alkuun antaa noita Latzeja ym. mihin olivat tottuneet.
Yksi tuttu, joka on käsittääkseni asiaan ihan jonkin verran perehtynyt, on sanonut, että kissa voi kyllä syödä vähän kasviksiakin. Kissojen luonnonmukainen ruoka ovat mm. myyrät ja niiden vatsojen myötä tulee syötyä muutakin kuin lihaa. Mutta en ole itse siis asiaan perehtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Hiiret ja rotat jotka kissa itse pyydystää.
No onnekseni kerrostalo asumisessa ei hiiriä huoneistosta löydy.
Useimmat noista kana-, kala- ja lihasuikale märkiksistä on täydennysravintoa (sopivat normiruoan lisäksi mutta eivät isoksi osaksi ruokavaliota, iso osa ravinteista puuttuu) ja nekin jotka ovat merkitty täysravinnoksi eivät sisällä kaikkea kissan tarvitsemaa. Helpoimmalla pääsee kun valitsee lihapitoisen säilykkeen, esim. animonda carny ja vom feinsten, granatapet, catz finefood, wild freedomia en ole kokeillut mutta näytti hyvältä ja MAC's. Acanalla on ihan laadukkaat raksut joten jos niiltä on vihdoinkin tullu märkäruokakin (muistelisin kaupassa nähneeni) niin eiköhän sekin ole hyvälaatuinen. Ei kannata totuttaa vain yhteen ruokaan vaan pitää ruokavalio laajahkona. Raakaruokaa kannattaa antaa lisänä, esim välipalana, broilerin sydämet ja kivipiirat on käteviä ja suosittuja. Raksuja ei kannata ottaa osaksi ruokavaliota.