Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avun pyytäminen, hyväksikäyttöä?

Vierailija
04.02.2018 |

Opiskelen tällä hetkellä ja ensinnäkin hieman ärsyttää henkilöt, jotka ovat ensimmäisenä pyytämässä apua joissakin opiskelujutuissa, jos huomaa ettei ole itse nähty mitään vaivaa kyseisen asian eteen. Halutaan vain saada valmiit vastaukset muualta. Itsellä on aika korkea kynnys kysyä apua muilta mutta, kun kysyn niin se on jotakin sellaista, että aidosti en pääse eteenpäin ja kysyn neuvoa. Olen myös valmiina neuvomaan, jos kukaan ikinä apua tarvitsee.

Tällä hetkellä teen erästä reflektoivaa oppimispäiväkirjaa sanotaan nyt vaikka rakennusmiehistä. Tuttavana/kaverina on eräs 'rakennusmies', jonka kanssa juttelen ainakin sen kerran viikossa somessa milloin mistäkin ja hän juttelee myös paljon omasta työstään. Itselläni ei ole hirveästi kokemusta kyseistä alasta ja oppimispäiväkirjassa pitäisi siis reflektoida kirjallisuutta omiin kokemuksiin. Mielessä oli muutama asia, josta olen tämän rakennusmiehen kanssa aiemmin jutellut, ei siis mitään hänen kokemuksiaan vaan yleisiä asioita. Ajattelin pohtivani näitä asioita yleisellä tasolla oppimispäiväkirjassa. Kyselin häneltä sitten vielä tästä ja muutamasta muusta asiasta, sanoin siis heti alkuun että teen tällaista oppimispäiväkirjaa. Hän sitten vastasi vähän tylyn oloisesti ja sitten laittoi, että eiköhän sieltä Googlesta löydy niitä vastauksia vähän paremmin.
Tuli jotenkin paha mieli tästä, että kuvitteliko hän että käytän häntä jotenkin hyväksi ja, että se muutama lause, jonka tästä hänen kautta saaduista tiedoistaan saan kirjoitettua, jotenkin tarkoittaa pääseväni koko kurssin hänen avullaan läpi. Koko oppimispäiväkirjan pituus on n. 5000 sanaa.
Onko teidän mielestänne hyväksikäyttöä omalta puoleltani? :-O

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/13 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei tuo tyyppi kuitenkin olisi sinusta ollut jotenkin kiinnostunut muuten ja vähän loukkaantuikin, kun kiinnostuksesi liittyikin vain koulutehtävään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei tuo tyyppi kuitenkin olisi sinusta ollut jotenkin kiinnostunut muuten ja vähän loukkaantuikin, kun kiinnostuksesi liittyikin vain koulutehtävään.

Kaipa sitä silti muutenkin voi jutella. Ja enpä usko olevan kiinnostunut.

Vierailija
4/13 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta. Jos halusit häneltä valmiita vastauksia koulutehtävässäsi oleviin kysymyksiin, ymmärrän hänen asenteensa. Ei ole tarkoituksenmukaista, että opiskelija esittää kysymyksiä ja joku toinen antaa hänelle valmiit vastaukset niihin. Itse autan paljonkin lähipiirini opiskelijoita, mutta siten, että käymiemme keskustelujen perusteella he oivaltavat itsekin vastaukset kysymyksiinsä. En siis anna valmiita vastauksia vaan johdattelen keskustelua ja esitän itse kysymyksiä, joiden tarkoituksena on antaa toiselle ahaa-elämys. 

Vierailija
5/13 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ja Up ovat idiootteja.

Vierailija
6/13 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tilanteesta. Jos halusit häneltä valmiita vastauksia koulutehtävässäsi oleviin kysymyksiin, ymmärrän hänen asenteensa. Ei ole tarkoituksenmukaista, että opiskelija esittää kysymyksiä ja joku toinen antaa hänelle valmiit vastaukset niihin. Itse autan paljonkin lähipiirini opiskelijoita, mutta siten, että käymiemme keskustelujen perusteella he oivaltavat itsekin vastaukset kysymyksiinsä. En siis anna valmiita vastauksia vaan johdattelen keskustelua ja esitän itse kysymyksiä, joiden tarkoituksena on antaa toiselle ahaa-elämys. 

Eikö se tästä aloituksesta käynyt selväksi ettei ollut mistään valmiiden vastauksien saamisesta kyse. :) Ap

Vierailija
7/13 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosiaan halusit vertailla hänen kokemuksiaan kirjallisuuteen ja tästä vertailusta olisi tullut se sun oma panos. Se on tavallaan tutkimusta, siis erinomainen osa opiskelua ja oppimistyön tekemistä itse.

MUTTA tullaista tehdessä on AINA syytä selittää tutkimuksen kohteelle tai osallistujalle (siis sille, jonka koemuksia kyselet ja aiot käyttää) etukäteen se, mitä aiot tehdä, miksi ja miten. Mieluiten etukäteen. Tämä on tutkimuksenteon etiikan perusperiaatteita. Jos et kysy kohteen lupaa, kyseessä saattaa olla hyväksikäyttö.

Vierailija
8/13 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se tästä aloituksesta käynyt selväksi ettei ollut mistään valmiiden vastauksien saamisesta kyse. :) Ap

Jaa, no minusta tämä lause kertoi jotain muuta "Hän sitten vastasi vähän tylyn oloisesti ja sitten laittoi, että eiköhän sieltä Googlesta löydy niitä vastauksia vähän paremmin."

Vierailija
9/13 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tosiaan halusit vertailla hänen kokemuksiaan kirjallisuuteen ja tästä vertailusta olisi tullut se sun oma panos. Se on tavallaan tutkimusta, siis erinomainen osa opiskelua ja oppimistyön tekemistä itse.

MUTTA tullaista tehdessä on AINA syytä selittää tutkimuksen kohteelle tai osallistujalle (siis sille, jonka koemuksia kyselet ja aiot käyttää) etukäteen se, mitä aiot tehdä, miksi ja miten. Mieluiten etukäteen. Tämä on tutkimuksenteon etiikan perusperiaatteita. Jos et kysy kohteen lupaa, kyseessä saattaa olla hyväksikäyttö.

Jep, toki näin olen tehnyt, jos kyseessä on ollut jokin laajempi projekti. Silloin tottakai haastattelut ym. pitää virallisesti merkitä. Mutta tämä peruskurssin oppimispäiväkirja, jossa lähinnä kyselin alasta, joka on kaikkien siitä tietävien tiedossa ja tämän pohjalta kirjoitan muutaman lauseen. Ap

Vierailija
10/13 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, no minusta tämä lause kertoi jotain muuta "Hän sitten vastasi vähän tylyn oloisesti ja sitten laittoi, että eiköhän sieltä Googlesta löydy niitä vastauksia vähän paremmin."

Nimenomaan se oli ihmetyksen aiheena, kun en mitään sellaista kysynyt. Ap

Vierailija
11/13 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, toki näin olen tehnyt, jos kyseessä on ollut jokin laajempi projekti. Silloin tottakai haastattelut ym. pitää virallisesti merkitä. Mutta tämä peruskurssin oppimispäiväkirja, jossa lähinnä kyselin alasta, joka on kaikkien siitä tietävien tiedossa ja tämän pohjalta kirjoitan muutaman lauseen. Ap

Haastettalujen merkitseminen lähteiksi on eri asia kuin kohdehenkilön tietoon perustuva suostumus. Tää on ihan sama asia, kuin että et voi syöttää ihmisille koemielssä lumelääkkeitä tai kokeellisia lääkkeitä kertomatta, että he osallistuvat kokeeseen. Et voi myöskään haastatella ihmisiä torilla edes säästä oppimispäiväkirjaasi varten kertomatta, mihin aiot heidän juttujaan käyttää. Etkä voi käyttää tuttujesi jutusteluja pyytämättä heiltä itseltään lupaa.

Vierailija
12/13 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerroit etukäteen mistä on kyse, niin kuin tuossa kirjoitat, niin hyväksikäytöstä ei ole mielestäni kyse. Miehen ei tosin ollut mikään pakko suostua pyyntöösi, joten paras kunnioittaa sitä vastausta, ja etsiä kokemusperäinen vertailuaineisto jostain muualta. 

Vierailija
13/13 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haastettalujen merkitseminen lähteiksi on eri asia kuin kohdehenkilön tietoon perustuva suostumus. Tää on ihan sama asia, kuin että et voi syöttää ihmisille koemielssä lumelääkkeitä tai kokeellisia lääkkeitä kertomatta, että he osallistuvat kokeeseen. Et voi myöskään haastatella ihmisiä torilla edes säästä oppimispäiväkirjaasi varten kertomatta, mihin aiot heidän juttujaan käyttää. Etkä voi käyttää tuttujesi jutusteluja pyytämättä heiltä itseltään lupaa.

Tottakai on eri asia. Aloituksessa mielestäni toin esiin, että kerroin etukäteen tekeväni oppimispäiväkirjaa. Lähteiden merkitsemisellä tarkoitin lähinnä sitä, että hieman eri asia haastatella asiasta, joka ei perustu hänen tai kenenkään muunkaan omiin kokemuksiin, vaan ovat yleistä tietoa. Ei muutenkaan ollut tarkoitus suoraan edes tästä kirjoittaa vaan vertailla. Ap