Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajana ilmaiseksi työkokeiluun

Lähihoitaja4215
04.02.2018 |

Kerron vähän taustoistani, elikkä olen lähihoitajaksi valmistunut puolitoistavuotta sitten. Oman alan töitä ei ole paikkakunnallani, vaan meistä lähihoitajista on ylitarjontaa ja tiedän tämän, kun olen kuullut että hakemuksia yhteen paikkaankin tulee 100-300kpl. Haluaisin erittäin kovasti töitä! olisin valmis ottamaan mitä tahansa keikkatöitäkin ja kyttään ilmoituksia päivittäin.

Asioin työkkärissä kuukausi sitten ja ensimmäiseksi työkkärin työntekijä ehdotteli tätä työkokeilua, ei millekkään uudelle alalle vaan omalle alalleni! Ehdotti että saisin jalkaa oven väliin jos menisin ilmaiseen työkokeiluun, niin minut voitaisiin palkata sen jälkeen ehkä. Olin silmät pyöreänä, lähihoitajan työ on hirveän vastuullista, raskasta ja ei sitä kukaan palkatta halua tehdä. Vastustelin ja sanoin ettei nyt kuulosta järkevältä, niin hän vastasi että on se nyt kuitenkin parempi kuin maata kotona ja olla tekemättä mitään.. Noh joopa joo...

Onko muille käyny niin että joutuisi työkokeilemaan sitä työtä mihin on valmistunu, vaikka ei halua eikä ole mitään kuntoutustarvetta tms.?

Osaako kukaan vastata miten kaikki työvakuutukset ja työterveydenhuolto jos menee työkokeilijaksi?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit kokeilla perhehoitajaksi ryhtymistä, perhehoitajista on tällä hetkellä pulaa. Työkokeilusta itselläni ei ole kokemusta, sillä vasta opiskelen alalle. 

Vierailija
2/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh harkitsinkin perhehoitajaksi ryhtymistä, mutta se kaatui siihen että ei ole mitään tiloja, kun asun yksiössä ja ei ole rahaa vuokrata mitään ylimääräistä tilaa.

AP.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osaako kukaan vastata miten kaikki työvakuutukset ja työterveydenhuolto jos menee työkokeilijaksi?"

Vakuutuset on - ei työterveyshuoltoa, ei lomaoikeutta, ei kerry eläkkeet.

Vierailija
4/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Osaako kukaan vastata miten kaikki työvakuutukset ja työterveydenhuolto jos menee työkokeilijaksi?"

Vakuutuset on - ei työterveyshuoltoa, ei lomaoikeutta, ei kerry eläkkeet.

Noh niimpä tietenkin... Hmm entä kun on koulutus ja jos menee sitten "kokeilemaan" työtä johon on koulutus niin odotetaanko kokeilijalta täyttä työpanosta ja työntekoa, vai riittääkö jos siellä vain on kokeilemassa omaa työtään. Kun itseäni hämmentää miten voi kokeilla sitä työtä mihin on jo ammatti. Osaako joku kommentoida? Ja ei varmaan muutenkaan oo lomaoikeuksia ja eläkkeitä, kun ei ole palkkaakaan kuin 9e/päivä.

AP

Vierailija
5/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran töitä ei löydy, niin miksi et menisi työkokeiluun? On ihan totta, että keikkatöitä ja sijaisuuksia (jos saa palkata) tarjotaan mieluiten tutulle ihmiselle.

Vierailija
6/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta joskus on ollut näin ettei omalle alalle saa mennä työkokeiluun.. no enpä tiedä. Minä olen kuitenkin joskus saanut työkokeilun jälkeen jatkaa siinä paikassa palkallisena. Että tavallaan olenkin sitä mieltä että se on helppo keino saada jalka oven väliin. Siis ainakin jos paikka on oikea. Paria kuukautta pidempään en lähtisi ilmaistöitä kuitenkaan tekemään.

Vierailija
7/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa jopa kannattaisin työkokeilua. Saat siitä merkinnän cv:hen että sinulla on alan työkokemusta. Ohitat sillä rekryissä ne, joilla ei ole ja jotka ovat vain "maanneet" työttömänä valmistumisen jälkeen. 

Tosin parempi idea olisi muuttaa jonnekin, missä on töitä lähihoitajille. Sellaisiakin paikkakuntia Suomessa on. Ilmeisesti asut yksin, niin ei vielä tartte miettiä aviomiehen työpaikkoja ja lasten kouluja jne. 

Vierailija
8/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran töitä ei löydy, niin miksi et menisi työkokeiluun? On ihan totta, että keikkatöitä ja sijaisuuksia (jos saa palkata) tarjotaan mieluiten tutulle ihmiselle.

Kun tein opiskelujen aikana jo harjotteluja, oli työpaikoilla näitä työkokeilijoita hoitopaikoissa... Heitä kohdellaan paljon huonommin kuin opiskelijoita, ja heitä vaikutettiin pidettävän jonain päihdeongelmaisina ja tyhminä. No en itse ole tätä mieltä tietenkään, mutta mietin vain saako ilmaisella työkokeilulla oikeasti jalkaa oven väliin sen jälkeen kun on näitä kokeiluja tehnyt, vai otetaanko sinne sitten vain uusi kokeilija tai mieluummin sellainen joka ei ole kokeilussa ollut?

Ja toisekseen se, että kun on jo ammatti, niin ei mulla ole tarvetta kokeilla tykkäänkö, kykenenkö tai haluanko työtäni tehdä. Mietin olenko siellä sitten taas ohjattavana ja opetettavana, vaikka onkin jo ammatti.

AP

Vierailija
9/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuitenkin päädyt työkokeiluun, niin lyhin mahdollinen aika on kuukausi. Ehdottavat tietysti jotain 3 kk, mutta älä suostu. Kuukausikin riittää. Siinä ajassa voit näyttää olevasi hyvä työntekijä. Samoin työaika minimi on 6h/päivässä. Älä suostu enempään. Ei tuo nyt niin kauhean paha ole, jos lähdet kuukaudeksi kokeilemaan. Älä tee tästä isompaa asiaa päässäsi kuin se onkaan :) Ja todellakin tuon kuukauden jälkeen voi paikasta irrota sijaisuuksia, kun osaat jo hommat.

Vierailija
10/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoinna olevaa vakinaista työtä tuskin tulet saamaan vaikka hakijoita olisi kolme.

Missä teit harjoittelut, soittele niihin ja tarjoudu sijaiseksi. Soittele muihinkin paikkoihin missä lähihoitajia lähistöllä on töissä ja sen lisäksi pyydä päästä esittäytymään. Lähihoitaja nyt on niitä töitä, joita jokaisella paikkakunnalla missä ihmisiä asuu, tarvitaan useita.

Työkokeilusta en tiedä, enkä kyllä ilmaiseen työkokeiluun menisi kuin korkeintaan pariksi viikoksi, ensimmäisen viikon tutustuisin paikkaan ja toisella näyttäisin että osaan hommat, voin tulla tekemään sijaisuutta, ilmaiseksi orjaksi en ryhtyisi.

Vierailija
11/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et ole avoimilta markkinoilta valmistumisesi jälkeen töitä saanut kotipaikkakunnaltasi, etkä halua muuttaa. Eihän sinulla ole oikein muita vaihtoehtoja sitten, kuin mennä työkokeiluun.

Vierailija
12/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hyvin käy,niin voisit tietysti saada jalkasi oven väliin ja jatkossa ihan töitäkin!Mutta sillon varmaankin pitäisi osoittaa että olet ahkera ja pätevä!Ja seuraavaksi voivatkin ottaa taas uuden työharjoittelijan jolle ei palkkaa tarvitse maksaa!Vähän epäilyttävältä kyllä kuulostaa.,

Vierailija
13/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hävittävää työkokeilussa voisi olla?

Vierailija
14/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vastaava kokemusta eri alalta. Ja teinki harjoitteluita, fec koulutuksia sun muita. Monesti tilanne tuntui olevan niin, että kiitos harjoittelusta, olet tehnyt hyvää työtä, mutta emme voi palkata ketään (seuraavaa harjoittelijaa odotellessa).

Onnistuin kuitenkin lopulta, mutta paljon turhautumista ja turhia toiveita liittyi harjoitteluihin.

Vierailija
15/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika erikoiselta. Kai siihen työkokeiluun pitää olla jokin laissa määritelty peruste.  Esimerkiksi "parempi kun ei mikään" ei ole mikään syy työllistämistoimenpiteisiin.

Vierailija
16/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähäri-taustalla voi mennä töihin sairaalaan, vanhainkotiin, päiväkotiin, henkilökohtaiseksi avustajaksi jne. Vaihtoehtoja siis on. Millaisella paikkakunnalla muka on 100 lähäriä per yksi avoin työpaikka? Eikö edes henk.koht avustajaksi pääse ap? 

Vierailija
17/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin ehdottomasti työkokeiluun jos olisi edes puoliksi varmaa että sieltä irtoaisi työpaikkakin sen jälkeen. Monissa harjottelupaikoissa oli näitä työkokeilijoita joilla ei ollut alan koulutusta, mutta muuten vaan pyörivät pitämässä vanhuksille seuraa. Työyhteisössä heitä ei pidetty tasavertaisina, heistä juoruttiin lakkaamatta, vähäteltiin ja lähinnä komenneltiin viemään roskia ym. yksitoikkosta.

Kysyin työkkärin työntekijältä palkkatuesta, jolloin hän kierrellen kertoi että kaipa sekin onnistuisi. Noh lupasi kysellä jostain kunnan sisäisistä paikoista, joita ei näy ilmoituksissa ja soitella sitten. Ei kuulemma ollut yhtään paikkaa... Ja olen nyt itseäni palkkatuella tarjonnut avoimissa hakemuksissa työpaikkoihin, ei ole ainakaan vielä kuullut mitään.

Onko se nyt sitten niin kohtuutonta haluta tehdä tätä raskasta työtä ja että siitä saisi palkankin. Ei kai pari viikkoa olisi pitkä aika palkatta tehdä töitä, mutta työkkärissä sanottiin että kokeilut on sitten 2-6kk. ??

Sitten se kun olen työpaikalla kokeilijana mutta on tutkinto, niin mitä töitä tehdään? Valvooko joku minua ja ohjaa niinkuin työharjoitteluissakin, vai painetaanko töitä niinkuin muutkin?

AP

Vierailija
18/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tiedän näitä tilanteita, joissa on laitettu omalle alalle työkokeiluun tai kuntouttavaan työtoimintaan. Toinen oli aikoinaan sosionomi, joka pääsi ensin työkokeiluun ja sitä kautta samaan paikkaan työhön. Silloin ei ollut vielä paljon sosionomin töitä tarjolla, joten työkokemusta lähdettiin hakemaan tuolla työkokeilulla.

Toinen esimerkki on puolisoni, jolla ei ole omalta alalta työkokemusta ja sen takia on laitettu kuntouttavaan työtoimintaan, tarkoituksena se sama, eli työkokemuksen kerryttäminen.

Vierailija
19/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut työkokeilussa palvelutalossa, ihan itse sinne hakeuduin. Tosin minulla ei ollut alalle koulutusta, mutta ainakin minua kohdeltiin alusta asti erittäin asiallisesti ja työkokeilun jälkeen olen saanut jatkaa talossa. Varmasti sinullakin olisi saumaa tähän samaan, kun jo olet valmistunut ja toisin kuin minä et tarvitse koulutusta. Tosin tietysti varmasti riippuu paikkakunnasta ja ensisijaisesti myös paikasta, miten kokeilijoihin suhtaudutaan. Olin todella onnekas, kun pääsin tosi hyvään paikkaan heti ensikokeilussani. Ja olen jatkanut talossa oppari-opiskelijana.

Vierailija
20/54 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö työkokeilun idea ole lähinnä, että ihminen saa kokeilla työtä, jota ei vielä tunne tai hallitse ja saa siten tuntumaa millaista sitä olisi tehdä? Eli oman alan kokeileminen on jotenkin omituista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä