Olen 48-vuotias ja itseäni uuvuttaa pelkkä ajatus vauvan kanssa valvotuista öistä, neuvolakäynneistä, päiväkodin kehityskeskusteluista, kaverisynttäreistä
nuo nyt tuli ekana mieleen, en vaan jaksaisi. Ihmisiä on erilaisia, mutta mitäköhän Sauli oikeasti salaa mielessään ajattelee. Että vauva on Jennin projekti?
Sauli käy vähän sääliksi.....
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Tavikseen verrattuna on tosin mahdollista saada vapaa-aikaa ihan eri tavalla. Jos väsyttää, niin voi nukkua, kun on hoitaja. Mutta silti.
Totta tosin sekin, että vastapainona on julkisuus, oman elämän puute, kun joka paikassa täytyy olla vartijat jne.
Presidentillä on adjutantit/turvamiehet mutta perhe saa päättää, miten järjestelyt hoidetaan. Laura Kolbe, tutkija, kertoi, että Assi Koivistosta yritettiin tehdä mediassa kruununprinsessaa aikoinaan, mutta perhe, l. Mauno ja Tellervo, tekivät tiukan rajan, jotta Assi sai kasvaa rauhassa. Niinistöt tekevät viisaasti, jos tekevät samoin.
Itse olen 52v. Teinit on 14 ja 16v.
En jaksaisi itsekkään enää vauvaa.
En usko että Pressa neuvolassa käy ja päiväkodin kehityskeskusteluissa.
Tuskin heidän lapsi edes menee kunnalliseen päiväkotiin tai kunnalliseen neuvolaan.
Sauli ei ole enää pressa, kun poika aloittaa koulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavikseen verrattuna on tosin mahdollista saada vapaa-aikaa ihan eri tavalla. Jos väsyttää, niin voi nukkua, kun on hoitaja. Mutta silti.
Totta tosin sekin, että vastapainona on julkisuus, oman elämän puute, kun joka paikassa täytyy olla vartijat jne.
Presidentillä on adjutantit/turvamiehet mutta perhe saa päättää, miten järjestelyt hoidetaan. Laura Kolbe, tutkija, kertoi, että Assi Koivistosta yritettiin tehdä mediassa kruununprinsessaa aikoinaan, mutta perhe, l. Mauno ja Tellervo, tekivät tiukan rajan, jotta Assi sai kasvaa rauhassa. Niinistöt tekevät viisaasti, jos tekevät samoin.
Kasvaa rauhassa? Kun Mauno valittiin ekan kerran pressaksi, Assi oli 25v ja meni samana vuonna naimisiin.
"Olla rauhassa" oikea termi.
Kaveri sai vauvan 44v. Nyt lapsi täyttää 6 vuotta.
Ovat aina menossa koska vaikka kaveri on 50v. kohta niin ei se osaa olla paikallansa kotona.
Niin ollaan me ihmiset erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan tavispariskunta ei olisi Suomessa edes saanut hedelmöityshoitoja tossa iässä, mutta tämä pariskunta sai😮.
Voihan se tosiaan olla, että sale ei ole biologinen isä ollenkaan. Toivottavasti näin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Jennikin jo on aika vanha vauvan äidiksi. Saulin rinnalla tietysti tuntuu ihan teiniltä. Olen saman ikäinen kuin Jenni ja itseänikin hirvittäisi nuo ap:n luettelemat asiat. Teinilapset minullakin, joten kokemusta niistä kaikista on. Mielestäni alakouluaika on kaikkein työläintä, harrastuksiin kuskaamista yms. ihan koko ajan. Yleensä kun vaan puhutaan vauva-ajasta vanhojen vanhempien kohdalla, mutta sivuutetaan nuo oikeasti "ruuhkavuodet?.
Tervetuloa pk-seudulle ja varsinkin tiettyihin kaupunginosiin. 40-kymppiset tuoreet äidit ovat aika normaali ilmiö.
terkuin 43-vuotiaana kuopuksensa saanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan tavispariskunta ei olisi Suomessa edes saanut hedelmöityshoitoja tossa iässä, mutta tämä pariskunta sai😮.
Voihan se tosiaan olla, että sale ei ole biologinen isä ollenkaan. Toivottavasti näin.
Suomessa on yksityisklinikoita, joissa ei ole asetettu yläikärajaa isän iälle. 45 taitaa olla ylin ikäraja äidille.
Jenni on varmaankin lapsirakas ja halusi lapsen. Sauli halusi sen (äitiyden)suoda Jennille. Välttämättä ei ole käytetty Saulin sukusoluja. Kyllä he varmaankin ovat syvälliset keskustelut aiheesta käyneet ja ymmärtävät, että hoitovastuu jää Jennille ja hänen apujoukoilleen. Suvussa / lähipiirissä kenties miehiä, jotka antavat roolimallia lapselle.
Nuorimman pojan sain yli 40 vuotiaana. Vauva söi ja nukkui hyvin. Maitoa ei tullut, muttei sitä ollut tullut ensimmäisellekään. Tuttelia ostettiin kaupasta. Tukiverkkoja ei ollut. Lapsen isä oli viikot matkatöissä ja minä lasten kanssa kotona äitiysloman ajan. Sitten menin töihin, kun oli pakko asuntolainan takia. Jenillä taitaa olla vähän helpompaa ja apukäsiä aina paikalla.
Ei 40-vuotias mikään vanhus ole. Monet nelikymppiset juoksevat maratoonejakin. Toki vauva-arki on rankkaa kaiken ikäisille äideille. Meidän esikoinen nukkui vaai 15 minuutin pätkiä ja yökkäsi maitonsa ulos pari ensimmäistä kuukautta. Olin silloin paljon väsyneempi kuin kuopuksen kanssa vaikka olin viisi vuotta nuorempi.
Pojat ovat nyt aikuisia. Omaa elämäänsä eläviä nuoria miehiä. Olen onnellinen, että sain heidät. Vaikka vanhemmalla iällä.
Onnea Jennille ja Saulille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan myös olla, etteivät ole käyneet lapsettomuushoidoissa, vaikka ovat lasta monta vuotta toivoneet.
Vierailija kirjoitti:
Pyh. Kaverisynttäreitäkö pitäis stressata ym. ?
No ei niistä stressata tarvitse, mutta joskus nekin käy voimille :D Meillä on kolme alakoululaista. Kaikki myös harrastavat jotain. Tälläkin viikolla on ollut joka päivä kaverin synttärit. Asutaan Turussa ja synttärit täällä vietetään aina jossain muualla kuin kotona. Ollaankin oltu tällä viikolla kaksi kertaa sirkuskoulussa, kerran Megazonessa, kerran superparkissa, Raisiossa, Kaarinassa sekä keilaamassa.
Synttäreiden aikaan ei oikein ehdi aina kotiin, joten siinä se ilta sitten meneekin. Lahjat vie myös aika paljon rahaa. Eihän niihin tietysti mikään pakko ole mennä, mutta tietää kuinka tärkeää se on sankarille.
Ja nämä synttärit on ihan vaan sitä ns. ylimääräistä. Koulu ja harrastukset pyörii siinä mukana.
Gynekoligi :D. Mut joo, Jenni jaksaa hyvin. Itsellä ekaluokkalainen ja mulla ikää 48v.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Jennikin jo on aika vanha vauvan äidiksi. Saulin rinnalla tietysti tuntuu ihan teiniltä. Olen saman ikäinen kuin Jenni ja itseänikin hirvittäisi nuo ap:n luettelemat asiat. Teinilapset minullakin, joten kokemusta niistä kaikista on. Mielestäni alakouluaika on kaikkein työläintä, harrastuksiin kuskaamista yms. ihan koko ajan. Yleensä kun vaan puhutaan vauva-ajasta vanhojen vanhempien kohdalla, mutta sivuutetaan nuo oikeasti "ruuhkavuodet?.
Minäkin olen nelikymppinen koululaisten ja vauvan äiti, työlästähän tämä on ja väsyttääkin kun on vauva, mutta en kyllä tunne itseäni tähän hommaan mitenkään vanhaksi. Päin vastoin! Tuntuu että lapset nuorentaa monella tapaa!
Mä taas tunnen itseni useinkin satavuotiaaksi. Olen kroonisesti sairas, 39-vuotias, ainokainen 17. En jaksaisi enää pienten kanssa, en omien enkä toisten. Samasta syystä lapsiperhevuodet eivät olleet mitenkään ihania, olen lähinnä helpottunut, että ne ovat ohi. Lapsen saadessani olin vielä terve.
Sain ensimmäisen lapseni 37-vuotiaana, eikä tuntunut rankalta ollenkaan. Jos nyt 42-vuotiaana saisin toisen lapsen, en usko, että se sen rankempaa olisi. Pieni vauva olisi ihan tervetullutkin, mutta valitettavasti en voi sitä saada.
Joidenkin tällä palstalla tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että ihmiset ikääntyy eri tavalla. Jos sinusta 48-vuotiaana tuntuu, että olet jo eläkeikää odottava mummeroinen/papparainen, joku toinen voi tunta olevansa elämämänsä kunnossa. Onhan tutkimuksissakin todettu, että ihmisen kehon fyysinen ikä ei aina vastaa todellista ikää. Jokun 40 vuotiaan kehon ikä vastaa 30 vuotiasta ja toisen taas 50 vuotiasta. Jos oma keho ikääntyy normaalia nopeammin ja tuntuu ettei jaksaisi pikkulapsia enää, jonkun toisen samanikäisen keho voi olla jopa 20 vuotta nuoremman tuntuinen kuin sinun kehosi ja hän jaksaa pikkulapsia hyvin. Ihmiset ovat erilaisia ja jaksaminen on erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 52v. Teinit on 14 ja 16v.
En jaksaisi itsekkään enää vauvaa.
En usko että Pressa neuvolassa käy ja päiväkodin kehityskeskusteluissa.
Tuskin heidän lapsi edes menee kunnalliseen päiväkotiin tai kunnalliseen neuvolaan.Sauli ei ole enää pressa, kun poika aloittaa koulun.
Ai kauhee, kun minä olen 52 niin minun lapdet on 27 ja 24, en kyllä tahtoisi tuossa iässä enää teinejä taloon.
No jaa. Itse sain yllättäen muutaman viikon varoituksella vauvan reilusti yli nelikymppisenä. Kyllä niitä voimia vaan löytyy tarvittaessa. Ihanaa aikaa se vauva- aika on.