Äiti pyysi 8 euron pääsylippua kaksostensa kaverisynttäreille
"Päätöksensä hän perusteli sillä, että osallistumalla juhlakustannuksiin vanhempien ei tarvitsisi hankkia kaksosille lainkaan lahjoja. Osallistumisesta hän pyysi noin kahdeksaa euroa lasta kohden.
Naisen mukaan vain yksi 60 lapsen vanhemmista oli ajatusta vastaan. Sen sijaan somessa ideaa tylytettiin rankemmalla otteella."
https://www.is.fi/viihde/art-2000005552454.html
Miten olisitte suhtautuneet?
Kommentit (25)
No pieni kulu jos lahjaa ei tarvinnut viedä...Vai kehtasiko kukaan olla viemättä..Mutta kukin pitäköön juhlat joihin varaa...Toki vähän sana juttu kukn häälahjaksi rahaa pyytävät.
Äidillä oli mielenkiintoinen ajatus taustalla: " Tämä on minun tapani. Se on erilainen tapa. Opetan lapsilleni, että heidän pitää osallistua eikä odottaa muiden maksavan kaiken, Ali kertoi televisiossa."
Hän ei kuitenkaan mitenkään perustele asiaa sillä, että kyse oli kutsusta tapahtumaan, ei pelkästä synttäri-ilmoituksesta.
Lapset olisivat luultavasti olleet iloisempia lahjoista. Kaksoset siis. Ja vaikkei näin olisikaan, niin samaa mieltä kuin yksi kommentoineista: järjestä sellaiset juhlat, joihin sinulla on varaa. Kaikki muu on noloa ja häpeällistä käyttäytymistä muita kohtaan. Mun lapset ei tuonne osallistuisi tai siis en ainakaan maksaisi. Voisin periaatteessa viedä heidät, heillä ois lahjat eikä rahaa, ja siis se ei ois sen röyhkeämpää, kuin kyseinen pyyntökin.
Jotenkin noloa.
Itse en kehtaisi pyytää pääsymaksua synttäreille vaikka lahjaa ei tarvitsisi tuoda.
Kyllä on maailma menny kummalliseksi! Jos multa pyydettäis pääsymaksua lapsen synttäreille luulisin varmaan että olisin joutunut piilokameraan! Miksei voi vaan ihan normaalisti järjestää ihan perus synttäreitä? Kakku, mehua ja keksejä. Älytöntä tehdä synttäreistä sellanen spektaakkeli ettei edes ole varaa järjestää! Onneksi meidän tuttavapiirissä on ihan normaaleja ihmisiä joilla järki päässä ja jalat maassa.
Pari vuotta sitten järjestin pojalle synttärit keilahallissa ja kolme vanhempaa kyseli, että pitääkö heidän maksaa ratamaksu. Kutsussa oli ihan selkeästi, että "Maksut on jo maksettu, kakku ja limsat ostettu, rahaa et tarvitse, ota mukaan vain iloinen mieli" mutta silti muutama oletti, että yritän rahastaa. Ensin loukkaannuin, mutta sitten tajusin, että kaikki vanhemmat eivät todellakaan maksa synttäreitä, vaan edellyttävät osallistumismaksua.
Vierailija kirjoitti:
Lapset olisivat luultavasti olleet iloisempia lahjoista. Kaksoset siis. Ja vaikkei näin olisikaan, niin samaa mieltä kuin yksi kommentoineista: järjestä sellaiset juhlat, joihin sinulla on varaa. Kaikki muu on noloa ja häpeällistä käyttäytymistä muita kohtaan. Mun lapset ei tuonne osallistuisi tai siis en ainakaan maksaisi. Voisin periaatteessa viedä heidät, heillä ois lahjat eikä rahaa, ja siis se ei ois sen röyhkeämpää, kuin kyseinen pyyntökin.
Kuka sellaisissa juhlissa haluaa olla? Juodaan kunnolla laimennettua xtra-mehua ja syödään leipäjonosta saatuja sipsejä, joiden parasta ennen meni puoli vuotta sitten
Olisin maksanut jos kyseessä olisi, että ovat menossa tekemään jotain erikoista esim. Just keilaamaan. Muuten pidän ajatusta outona.
Ihan samaa sarjaa kuin maksullinen illalliskortti häihin.
Ainakin minussa herättää aika ristiriitaisia tunteita, koska en ylipäätään juuri pidä pippaloista ja olen niissä lähinnä velvollisuuden tunnosta, niin aika vastenmieliseltä tuntuisi vielä maksaakkin niistä.
Lasten kohdalla asiaa on vielä monimutkaisempi. En tietenkään halua jättää lasta pois jos on kutsuttu, mutta synttärikäynnistä maksaminen tuntuu omituiselta ajatukselta.
Mitäpä jos palattaisiin perusasoihin. Kemuissa vähemmän tarjottavaa ja ohjelmaa joka ei maksa mitään, eikä vieraidenkaan tarvi viedä kalliita lahjoja. Kustannukset alas, niin ei tarvi periä pääsymaksuja. Sama häissä.
Käytännössä sama kuin pyytäis lahjan rahana. Määrä vain määriteltynä.
Jos pippalot olisi vaikka esim hoplopissa, ymmärtäisin paremmin pienen maksun. Mutta kotikekkerit..? Nope.
Lasketaanpa. 60x8=480. Jaettuna kahdella, 240 per nenä. Ruma saisi kyllä hulppeat lahjat hankittua noilla hiluilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sellaisissa juhlissa haluaa olla? Juodaan kunnolla laimennettua xtra-mehua ja syödään leipäjonosta saatuja sipsejä, joiden parasta ennen meni puoli vuotta sitten
No ei sitten järjestä juhlia, jos ei ole varaa. Jos ei ole varaa, maksaahan se tosiaan jonkun verran, kun mekin ostettiin pikkuisen rekvisiittaa, eli kertistarvikkeet ja kertisliina, ilmapalloja, serpentiiniä. Ja sitten tarjottavaa.
Ei siihen kaikilla varaa olekaan. Mutta tässä ei nyt ollut kyse siitä.
Kilpavarustelun syytä. Pitää järjestää mahtavampia kutsuja kuin muilla, mutta sitten ei enää ole varaa järjestään niin hienoja kun haluaisi ja aletaan maksattamaan kuluja vierailla.
Olipahan Ruma yh-äiti ja aika ahnekin.
60 vierasta? Haiskahtaa jo rahanahneudelta. Paljonko teidän lasten synttärikutsuilla on ollut vieraita? Miellä vierasmäärä on ollut suunnileen lapsen ikää vastaava, eli 10 vuotiaalla noin 10 viersta. Oletan että noilla kaksosilla kaveripiiri on aika pitkälti sama, eli vieraita olisi suhteessa vähemmän.
Mä en ylipäätään ymmärrä nykysynttäreitä. Vieraillekin annetaan lahjoja tai vähintään joku karkkipussi? Ja pitää olla jotain järjestettyä ohjelmaa!? Ennen synttäreillä syötiin kakkua ja leikittiin vapaasti. Lahja synttärisankarille oli itsestäänselvyys mutta sen arvoa ei ollut mitenkään määritelty eikä kukaan miettinyt minkä verran sen pitäisi maksaa. Jokainen vei mitä vei eikä siitä kukaan tehnyt numeroa.
Just joku keilaus/hoploppi niin ymmärtäisin kyllä. On aika kallista se kaikille ostaa. Muuten on aika outoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ylipäätään ymmärrä nykysynttäreitä. Vieraillekin annetaan lahjoja tai vähintään joku karkkipussi? Ja pitää olla jotain järjestettyä ohjelmaa!? Ennen synttäreillä syötiin kakkua ja leikittiin vapaasti. Lahja synttärisankarille oli itsestäänselvyys mutta sen arvoa ei ollut mitenkään määritelty eikä kukaan miettinyt minkä verran sen pitäisi maksaa. Jokainen vei mitä vei eikä siitä kukaan tehnyt numeroa.
Mä olen kyllä edelleenkin toiminut näin sekä kun lapseni on vieraana (lahja, ei mitään kauhean ihmeellistä) että järjestäjänä.
Hyvä idea. Maksu tosin olisi voinut olla vähän suurempi