Pitääkö hotellihuoneesta lähtiessä:
a) jättää siivoajalle joku tippi?
b) kasata lakanat& tyynyliinat lattialle? (strip beds)
c) riittääkö että jättää ihan normalisti kunhan elää suht siivosti eikä törkyile (eli roskat roskikseen jne)
Kommentit (35)
Minä matkustan paljon. Mulla on rutiini että käytetyt pyyheliinat jätän kylpyhuoneen lattialle. Petivaatteet poistan ja laskostelen sängyn päätyyn. Lattialle en ole laittanut. Siivoilen muutenkin jälkiäni että huone jää kohtuulliseen kuntoon. Mielestäni se on itsestään selvyys ja siivoojan huomioon ottamista.
Tippejä en ole jättänyt
Tippi riippuu maasta, missä ollaan. Suomessa joku 3-5 euron tippi on kuulemma moukkamaista, muualla Euroopassa täysin ok ja riittävä, ei nolo ollenkaan ja siivooja voi saada 30-40 euroa tippejä päivässä ja pitää summaa hyvänä.
Lakanoita ei tarvitse irrottaa sängystä, mutta tottahan se helpottaa siivoojan työtä, jos ne on otettu pois, mutta ei tämä todellakaan ole yleistä.
Ilahduttavaa on, jos roskia on vain yhdessä roskiksessa.
T. opiskeluaikanaan eri maissa hotellin siivoojana työskennellyt
En ole koskaan lakanoita enkä pyyhkeitä lattioille heitellyt.
Vierailija kirjoitti:
Monessa hotellissa se on merkkinä että vaihtoon ( jos esim.yövyt pidempään samassa paikassa).
No en todellakaan ala siivota hotellihuonetta jos ja kun sitä varten on ihan palkattua henkilökuntaa. Tippiä jätän jos se kuuluu kulttuuriin, Suomessa en jätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa hotellissa se on merkkinä että vaihtoon ( jos esim.yövyt pidempään samassa paikassa).
Ovat vaihtaneet muutenkin, poikkeuksena Siuntion kylpylä.
Tosi usein pyyhkeet vaihdetaan, vaikka ne ripustaisikin pyyhetelineeseen sievästi JA on pyydetty laittamaan vaihtoa vaativat lattialle. Koita siinä sitten pelastaa maailmaa.
Lähtiessä ne pyyhkeet vaihdetaan joka tapauksessa. Itse olen c:n kannalla, roskat roskiin ja siivooja hoitaa loput. Tippiä en suomessa jätä, muualla kyllä.
Sängyn siistin päällisin puolin, kuten muinakin päivinä. Roskat roskikseen ja muutenkin tavarat paikoilleen. Pyyhkeitä en koskaan heittele lattialle, minusta se on epäsiistiä. Siivooja yleensä vaihtaa ne muutenkin joka päivä.
Viikon tai kahden lomilta jätän tippiä tutuksi tulleelle siivoojalle, yhden yön yöpymisistä en.
No enpä ole pahemmin jättänyt tippiä hotellihuoneeseen siivoojalle, Pohjoismaissa en koskaan. Joskus ulkomailla, jos olen asunut pidempään, niin olen voinut jättää vieraan valutan kolikot.
Käytetyt pyyhkeet jätän lavuaariin. Ei ole tapana sotkea huoneesa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa hotelleissa suositaan nykyään ekologisuutta ja siihen liittyvä sertifikaatti edellyttää sitä ettei vaihdeta automaattisesti. Toki on vielä niitäkin joissa ympäristötekijöillä ei ole väliä.
Ite helpotan siivoojan työtä siten että laitan oveen "ei saa häiritä" lapun, jos huoneessa ei ole roskis täynnä tai en tarvitse puhtaita pyyhkeitä tms. En oikein tykkää siitä että joku käy järjestelemässä huonetta kun olen töissä. Jos olen illalla juonut kahvia, niin juon mielummin samasta mukista, kuin että siivooja on käynyt sen välillä "puhdistamassa" (mahdollisesti pyhkii samalla rätillä kuin vessan).
Jätättekö aina ulkomailla tippiä siivoojalle? Itse en koskaan jätä. Apua, olenko moukka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa hotelleissa suositaan nykyään ekologisuutta ja siihen liittyvä sertifikaatti edellyttää sitä ettei vaihdeta automaattisesti. Toki on vielä niitäkin joissa ympäristötekijöillä ei ole väliä.
Ovat vaihtaneet siitä huolimatta vaikka kylppärin seinällä on tiedote ympäristösertifikaattista, poikkeuksena tuo Siuntio.
En siivoile enkä järjestele. Kerään omat tavarani huoneesta ja roskat olen jo muutenkin laittanut roskikseen.
En jätä koskaan tippiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat vaihtaneet siitä huolimatta vaikka kylppärin seinällä on tiedote ympäristösertifikaattista, poikkeuksena tuo Siuntio.
Kurjaa . Ehkä näistä pitäisi ilmoittaa niin menettäisivät. Saksassa esim.näistä ollaan hyvin tarkkoja.
Parikymmentä vuotta työmatkailua 200 päivää vuodessa ympäri maailmaa. Älä sotke. Jätä lähtiessä tavarat paikoilleen. Pyyhkeet ja vuodevaatteet myös. Siivoojille helpompaa kerätä kun ne ovat oikeilla paikoillaan. En jätä koskaan tippiä. Kiinassa ei saa jättää rahaa jälkeensä. Japanissa katso ettet jätä jälkeesi mitään arvokkaaksi luokiteltavaa. Laita ovi kiinni lähtiessäsi. Siivoojalla on kyllä avain ja tsekattuasi tietävät että olet lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Parikymmentä vuotta työmatkailua 200 päivää vuodessa ympäri maailmaa. Älä sotke. Jätä lähtiessä tavarat paikoilleen. Pyyhkeet ja vuodevaatteet myös. Siivoojille helpompaa kerätä kun ne ovat oikeilla paikoillaan. En jätä koskaan tippiä. Kiinassa ei saa jättää rahaa jälkeensä. Japanissa katso ettet jätä jälkeesi mitään arvokkaaksi luokiteltavaa. Laita ovi kiinni lähtiessäsi. Siivoojalla on kyllä avain ja tsekattuasi tietävät että olet lähtenyt.
huh
Rankkaa työtä.
Minä jätän aina tipin. Olin nuorena 80-luvulla hotellissa kesätöissä, ja sen jälkeen olen aina jättänyt. Siivoojan palkka on mitätön.
En heitä lakanoita lattialle.
C: juuri niin.
Kaikki edellä mainitut tavat käy.