Työpaikkakiusaaminen on yleinen ilmiö. Kerronpa miksi
Minua on työpaikkakiusattu hyvin usein useissa paikoissa.
Olen kuitenkin huomannut yhden yhdistävän tekijän näissä kiusaajissa: taloudelliset ja sosiaaliset ongelmat (ylivelkaantuminen).
Työskentelen siis matalapalkkaisella alalla, jossa kukaan työntekijä ei ole korvaamaton. Hyville tekijöille on aina töitä ja jonossa on aina seuraava tulija. Kaikki työntekijät tiedostavat tämän ja olen pohtinut, että sekin voi olla yksi syy kiusaamiseen. Aina joku työpaikan "jyrä" korostaa omaa paremmuuttaan etsien virheitä toisista työkavereista, jotta pääsisi esimiesten suosioon. Näin halutaan säilyttää oma asema. Tämänkin takana voi olla irrationaalinen pelko oman työpaikan menettämisestä ja rahavaikeuksien kasaantumisesta. Tiesin, että kiusaajillani oli rahavaikeuksia ja muita ongelmia ja niitä sitten purettiin kiusaamalla kollegaa/kollegoita.
Onko raha kaiken pahan alku ja juuri?
Kommentit (23)
Työpaikoilla epäreiluus aiheuttaa myös tilanteita, jossa joku voi kokea tulleensa kiusatuksi.
Minulle kävi kerran niin, että oli jo kauan aikaa sitten pyytänyt yhden päivän vapaaksi töissä. Olin ollut ahkera ja tehnyt muidenkin töitä. Tein omia töitäni myös niin, ettei minua varmasti tarvittaisi töissä sinä päivänä ja jätin useampana päivänä taukonikin pitämättä, jotta voisin jäädä ansaitulle vapaapäivälleni.
Kävi kuitenkin niin, että minulle sanottiin edeltävänä päivänä etten saa olla poissa. Hermostuin. Minua alkoi suututtaa. Suututti ihan vietävästi koko työpaikka ja sen ongelmat. Kysyin sitten it tuesta apua, että voisivatko he tarkistaa tekemiseni verrattuna muiden tekemisiin. Osoittautui niin, että minulla oli yli kolminkertaisesti tekemisiä siellä. En silloin ajatellut loukkaavani muita työntekijöitä. Minua alkoi kismittää koko työpaikka ja stressitaso nousi. Tuli hieman sanaharkkaa yhden kanssa jota olin auttanut.
Jos pääsisin takaisin olisin jättänyt kaiken tekemättä siis it tuen vertailun ja kollegalle asian mainitsemisen, koska ei se ollut hänen syy. Stressi purkautui vaan väärin. Työnantaja oli huono, joten olisi vaan pitänyt purra hammasta ja siirtyä pois. Harmittaa todella paljon, jos kollegani koki minun kiusaavan. Tästä on vuosia aikaa. Ollaan me senkin jälkeen juteltu, mutta se muutti suhdettamme. En ollut oma itseni kaiken stressin takia. Toimin väärin ja todella eri tavalla kuin millainen olen luonteeltani ja työkaverina yleensä. Autan mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla töissä ja tässä hiljattain olen saanut todistaa kiusaamista, mutta todella vaikea siihen on puuttua. Laittaa vaan ihmettelemään, että hoivatyössä on ihmisiä, joiden mitään eettisyyttä ei loukkaa se, että otetaan joku henkilö silmätikuksi. Sitten alkaa kaikenlainen selän takana tapahtuva p:njauhanta. Jokainen näistä neropateista sitten puhuu, kuinka henkilössä X on jotain vialla, ei suoriudu työstään kunnolla jne. jne.
Jos itse asettuu henkilön puolelle on todennäköisesti sitten se seuraava, josta alkaa vastaava jauhanta ja ilkeily. Kyseessä on vielä henkilö, jonka rooli työpaikalla on muutenkin avustava. Eli kun nämä naakat jatkavat samaa rataa, niin kohta kalahtaa pyykit ja keittiöduunit omaan nilkkaan.
ole rohkea ja asettaudu kiusatun puolelle vaikka joutuisit itse kiusatuksi. mitä ne naakat sinulle voivat? eivät mitään. itse korjaavat omaa satoaan vielä hyvin pian, ja sitten kelpaakin sen epäsuositun olkapää todella mieluusti. niin se menee elämässä. ja kun on itsetuntoa, ei haittaa vaikka joku porukka jauhaa paskaa. kyseessähän on vain se, että kiinnostat heitä muttei ole kykyjä normaaliin kanssakäymiseen tai heidän oma epävarmuutensa joka kohdistetaan toisiin. kaikissa on epävarmuutta mutta psyykkisesti vahva ihminen hyväksyy sen itsessään eikä pidä sitä heikkoutena eikä kohdista sitä turhautumista toisiin. aikuinen ihminen kestää itseään.
Ei olisi työhaluttomuutta, eikä burn outteja. Kansantalous nousisi, jos työpaikoilta saataisiin jonnekin kuntoutusleireille kaikki häiriköt ja kiusaajat opettelemaan työelämän sääntöjä.
Mikään työ ei fyysisesti ole kohtuutonta ja inhottavaa, jos työilmapiiri on normaali.
Mikä tahansa työ voi olla helvetti jos siellä on aikuisia pikkulapsia hiekkalaatikkoleikkeineen.
Joka ikinen työpaikka kiusaaja pitäisi välittömästi irtisanoa ja kuntouttaa ihmiseksi.