Pääseekö siivoojaksi ilman koulutusta?
Entä lehdenjakajaksi? Ennen ainakin opiskelijat jakoivat lehtiä. Kesätöitä on vaikea saada kun työpaikat jaetaan Suomessa "lomailijoille".
Kommentit (45)
Pääsee molempiin helpostikin.
M 27
Siivoojaksi ei pääse. Kokemus puhuu.
Lehdenjakajaksi pääsee mutta en hae koska sillä palkalla ei itseään elätä.
Toki pääsee, mutta usein vaaditaan ajokorttia esim sen takia että pitää liikkua autolla useiden siivouskohteiden välillä. Lisäksi kouluttautuneella ammattisiivoojalla on mahdollisuus saada lähes kaksi kertaa suurempaa palkkaa ja osaa lisäksi sekoittaa vaarallisia kemikaaleja paljon turvallisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Toki pääsee, mutta usein vaaditaan ajokorttia esim sen takia että pitää liikkua autolla useiden siivouskohteiden välillä. Lisäksi kouluttautuneella ammattisiivoojalla on mahdollisuus saada lähes kaksi kertaa suurempaa palkkaa ja osaa lisäksi sekoittaa vaarallisia kemikaaleja paljon turvallisemmin.
Tää ajokortti-asia on syy miksi en juuri mihinkään voi hakea. Monella alalla se vaaditaan. No per*kule, millä köyhä sen maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ajokortti-asia on syy miksi en juuri mihinkään voi hakea. Monella alalla se vaaditaan. No per*kule, millä köyhä sen maksaa?
Voit hyvin säästää tilille ja maksaa sitten osissa. Kai sinä sentään osaat näin yksinkertaiset asiat tehdä?
Olen nähnyt viime aikoina pelkästään maahanmuuttajamiehiä kauppojen siivoojina. Heillä on varmaan sitten kaikilla koulutus jo valmiiksi olemassa.
Itse työskentelen isossa siivousyrityksessä ja suurimmalla osalla ei ole siivousalan koulutusta.
Työnantaja palkkaa mieluummin nuoren miehen kuin keski-ikäisen naisen, vaikka naisen kunto olisi huippuluokkaa. Rasismia!
Tarvitaan tutkinto, Moppinomi (AMK).
Kylla paasee, mutta ei suomessa. Espanjassa paasee mainiosti. Tosin siellakin pitaa olla aika hyvin homma sikali hallussa, etta osaa vakuuttaa olevansa kaikkein paras siivooja juuri kyseiseen hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt viime aikoina pelkästään maahanmuuttajamiehiä kauppojen siivoojina. Heillä on varmaan sitten kaikilla koulutus jo valmiiksi olemassa.
Voivat olla myös palkattomia "harjoittelijoita". Siivooja tarvitsee nimittäin jostain syystä täydellisen kielitaidon.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan tutkinto, Moppinomi (AMK).
Ja yliopistossa voi suorittaa imurologian tutkinnon.
Työttömäksi jäin 55-vuotiaana. Yliopistotutkinto takana. Hätäpäissäni hain siivousfirmaan töihin.
Lyhyt perehdytys ja se oli siinä. Tämä Helsingissä, jossa todella on pulaa siivoojista.
Meidän firmassa n. 20 siivoojaa, yhdellä taitaa olla koulutus.
Itse aloitin puoli vuotta sitten.
Mulla ei oo siivojan koulutusta ja teen välillä siivoustyötä
Ei sen oppiminen kovin vaikeaa ole.
Sairaalassa pitää olla tarkempi.
Siivousalasta kun on kyse miten olisi edelleen ulkomailta. Espanjasta jalleen. Jateauton apuhenkilo. Espanjassa jateauton hoitoon tarvitaan kolme henkiloa, siina, missa suomessa homman hoitaa yksi.
Tosin saattaa olla, etta hommakin hoituu suunnilleen 3x nopeammin. Jateautossa on kuljettaja ja kaksi apumieta. Apumiehet ovat ajonkin aikana seisaallaan jateauton perassa olevilla pienilla tasanteilla pitaen kiinni kadensijoista. Vrustuksiin kuuluu myos vihrea kypara. Kyseessa siis BASURA-porukka.
Tyo on minimipalkattua, ts. n. 7000€ per vuosi. Siihen ei ole erityisia paasyvaatimuksia, ja tyo on niin hurja ja ikava (hommana tyhjata jateastia auton peraan, ja sitten taas hypata kyytiin), etta olen kutakuinkin varma, etta jopa ulkolainen saatetaan siihen hyvaksya, jos osaa auttavasti espanjaa... muuten jos haluaa Espanjassa toihin espanjalaisen palvelukseen, on hyva kielitaito ihan oikeasti eduksi.
Asun itse Espanjassa
Aliarvostettu ala, mikä vaatii todellisuudessa teknistä osaamista ja älyäkin. Samoin hyvää kuntoa, kohteesta riippuen.
Pääseehän ne tietyt vaatimukset omaavat "harjoittelemaan"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit hyvin säästää tilille ja maksaa sitten osissa. Kai sinä sentään osaat näin yksinkertaiset asiat tehdä?
Joo.. kela katkasis mun tuet, muute hyvä....
Lehdenjakajaksi pääsee. Siivoojaksi nykyään ei niin helposti ku vaaditaan laitoshuoltajan tutkintoa ja työkokemusta.