Pääseekö siivoojaksi ilman koulutusta?
Entä lehdenjakajaksi? Ennen ainakin opiskelijat jakoivat lehtiä. Kesätöitä on vaikea saada kun työpaikat jaetaan Suomessa "lomailijoille".
Kommentit (45)
Pääsee ilman koulutusta isoihin firmoihin. Ei sairaalaan tms.
Kyllä palkataam kouluttamattomia, niin ei tarvi maksaa niin paljoa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Pääsee ilman koulutusta isoihin firmoihin. Ei sairaalaan tms.
Pääsee terveyskeskuksiin. Siellä on laitoshuoltajia ja siivoojia. Siivoojilla pienempi palkka.
Tällä palstalla aina väitetään, että pitää olla koulutus että pääsee siivoajaksi ja että ei pääse joihinkin töihin jos on liian koulutettu. Ei asiat näin mustavalkoisia ole, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla aina väitetään, että pitää olla koulutus että pääsee siivoajaksi ja että ei pääse joihinkin töihin jos on liian koulutettu. Ei asiat näin mustavalkoisia ole, onneksi.
Mä en päässyt koska ei koulutusta. Terveisiä vaan sinne ISS:lle.
Yksityiselle pääsee, kaupungille/kunnalle ei. Näin ainakin mun kotikaupungissa, kaupunki työnantajana vaatii laitoshuoltajakoulutuksen, käytännössä palkkaa kaikki uudet työntekijät suoraan koulutuksesta valmistuttuaan.
Yleensä sairaalaan, hoivakoteihin päiväkoteihin yms vaaditaan laitoshuoltajakoulutus. Tarvitaan erityisosaamista kuten eristyshuoneen siivous, tai paikoissa joissa ollaan mukana ruoanjakamisessa pitää tietää tarkkaan erityisruokavaliot ja pitää olla hygieniapassi. Jos haluaa vaikka toimistosiivoukseen niin siihen ei koulutusta tarvita, lyhyt perehdytys työpaikalla riittää.
Kyllä hotellisiivoojaksi pääsee helposti, eikä siellä suurimmalla osalla ole koulutusta, koska ovat monesti yliopisto tai amk opiskelijoita. Se kun ei varsinaisesti ole oikeaa siivousta, vaan visuaalista puhtautta, eli saadaan huone näyttämään siistiltä joskus hieman kyseenalaisilla keinoilla...
Eron huomaa siinä, kun menet vaikkapa siivoamaan sairaalaa ja se on aseptisesti tarkkaa ja vastuullista siivoamista, jossa joutuu oikeasti miettimään mitä tekee ja missä järjestyksessä... Laitoshuoltajan koulutusta niissä hommissa arvostetaan varsinkin, jos olet vastuussa leikkaussalien tms korkean puhtaustason alueista. Kouluttamattomalla hotellisiivoojalla ei tätä aseptista omatuntoa ole.
Kai tuo riippuu myös siitä, mihin haet siivojaksi ja mikä on oma pohjakoutuksesi. Minä en välttämättä valitsisi leikkaussalin siivoojaksi filosofian tohtoria, jos muitakin vaihtoehtoja olisi. Lehdenjakajaa palkatessa ei varmaankaan ole ensimmäisenä mielesssä se, mitä hakija on opiskellut tai ollut opiskelematta, vaa se jatkaako hän hommassa vielä pidempään kuin ensimmäisen kerran, vai onko ensimmäinenkin kerta "jo" liikaa.
Millaiset pääsykokeet on moppinomiksi tai imurologiaan? Olen tällä hetkellä lukiossa ja voisin jatkaa jompaan kumpaan. Pitääkö olla pitkä matikka käytynä? Varmaan myös fysiikka, kemia ja biologia?
Vierailija kirjoitti:
Millaiset pääsykokeet on moppinomiksi tai imurologiaan? Olen tällä hetkellä lukiossa ja voisin jatkaa jompaan kumpaan. Pitääkö olla pitkä matikka käytynä? Varmaan myös fysiikka, kemia ja biologia?
Oletpa hurjan hauska. Mutta kerro kuitenkin, jos joudut sairaalaan leikkaukseen, haluatko mieluummin että leikkaussalin on siivonnut hommaan koulutettu vai kouluttamaton henkilö? Entä kun ostat ruokaa kaupasta, oletat sen varmaan olevan sinulle puhdasta ja turvallista, onko sillä väliä kuka elintarviketehtaassa on siivonnut? Osaisit varmaan itse ilman koulutusta?
Aikoinaan tein siivouskeikkaa saadakšeni opiskelurahija eikä mitään koukutusta tarvittu. En kyllä kaivanutkaan eikä työn jäljestä tullut valitusta. Siivouskoneet ja -aineet ovat kehittyneet mutta jokainen töysjärkinen varmasti oppii käyttämään lyhyellä perehdytyksellä. Ylikoulutus on älyvapaata tälläkin alalla.
Siivoojaksi pääsee helposti. Myös kotisiivoojaksi pääsee ilman koulutusta. Voi liikkua polkupyörällä jos ei ole autoa. Ainakin silloin kun itse siivosin vanhusten koteja niin ne olivat noin 6km säteen sisällä toisistaan. Monet kohteet ihan viereisiä taloja. Työ sisälsi myös kaupassa käyntiä ja avustamista.
Olen siivonnut myös kauppakeskuksien yleisiä tiloja ja myymälöitä ilman mitään koulutusta. Siivosin myös kouluilla ja erilaisissa virastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan tutkinto, Moppinomi (AMK).
Kyllä siivojille tarvitaan pomoja siinä missä muillakin aloilla. Kirvesmiehille koulutetaan AMKssa rakennusmestareita johtamaan töitä. Varmaan siivoojille koulutetaan jotain kiinteistöpalvealan erikoisosaajia vastaavalla tavalla.
Ei välttämättä olisi hullu ajatus jonkun tutkia ihan yliopistotasolla siivoamista. Siinä on paljon erilaisia työvälineitä ja kemikaaleja mitä tutkia.
Toimisto- ja kotisiivoukseen olen päässyt ilman koulutusta. Kyllä ne peruspesuaineet ja materiaalit on aika yksinkertaisia, ja tietoa löytää. Mutta muuten on hyvä olla luonteeltaan ja työtavoiltaan mahdollisimman tunnollinen, nopea ja tarkka, ja kohtuu hyväkuntoinen, ja pitää olla ennestään joku käsityskyky siisteydestä ja siivoamisesta... Ei mitään vuosien koulutusta tosiaan tarvitse perussiivoukseen, mutta ei se silti ihan kaikille sovi.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan tutkinto, Moppinomi (AMK).
Saako moppitukasta lisäpisteitä yhteishaussa?
Kyllä minä olen päässyt.
Ei se kovin vaikeaa ole eikä mielestäni vaadi monen vuoden kouluja.
Vaikka olen tehnyt siivoustyötä
lattiamateriaalit ovat minulle vieras käsite.
T. Itse oppinut siivooja
Siivousyrityksiin pääsee "ilman koulutusta" ainakin toimitilasiivoukseen, koska siivousyritykset perehdyttävät työntekijänsä siivoustyön tekemiseen. Laitoshuoltajan työhön sairaalassa vakituisen työpaikan saamiseen kelpoisuusvaatimuksena alan ammattitutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt viime aikoina pelkästään maahanmuuttajamiehiä kauppojen siivoojina. Heillä on varmaan sitten kaikilla koulutus jo valmiiksi olemassa.
Tai sitten ovat kouluttautuneet Suomessa siivoojaksi.
Onneksi kela tai sossu eivät maksa köyhille ajokorttia.