Kaikkonen & Taiveaho - emme saa vauvaa
Kansanedustajat Satu Taiveaho (sd) ja Antti Kaikkonen (kesk) haluaisivat kovasti lasta. Pariskunnalta on usein kyselty, koska heille tulee lapsia.
- Joskus jopa saatetaan tahallaan tai tahattomasti satuttaa esimerkiksi sanomalla mitä sinä voit lapsista tietää, kun eihän sinulla ole omia lapsia. Tällaisen sanoja ei aina tiedäkään kuinka paljon tuollaiset sanat voivat satuttaa silloin, kun lasta on toivottu monia vuosia. Olen tämän lapsettomuusasian joutunut prosessoimaan monta kertaa elämäni aikana. Siksi en pidä tästä puhumista vaikeana, Taiveaho kertoo.
Lapsettomuus oli Taiveaholle pitkään herkkä asia.
Kommentit (75)
Tosi ovela ja hyvin ajoitettu veto! Se lapsettomuus-buumihan sinällään oli kyllä jo. Se oli se tätä masennusaaltoa edeltänyt buumi.
Olen vissiin erityisen sairas ihminen, kun jotenkin näen sen asian vain niin, että luonto päättää, kuka lapsia voi saada ja kuka ei eikä ihmisen pidä mennä luonnon valintaa liikaa ronkkimaan. Etenkään isättömiä tai äidittömiä lapsia en olisi suostunut laittamaan alulle :-/ Olinkin iloinen, että uusi hedelmöityshoitolaki astui voimaan, joskin sen lieveilmiönä tapahtunutta jo luovutettujen sukusolujen tuhoamista en oikein tajua. Pääpointti eli lapsen oikeus biologisen vanhemman biologisten tietojen (=oman alkuperänsä) saamiseen toteutui.
Me odotettiin esikoista lopulta lähes kuusi vuotta. Olimme jo ehtineet käynnistää adoptioprosessin, kun yllättäen tulinkin raskaaksi. Olen toki tosi kiitollinen, että sain sittenkin kokea raskauden ja syntymähetken ihmeen sekä imetyksen äitiyden alkutaipaleella. On myös ihanaa etsiä omia ja miehen piirteitä lapsestamme. Silti en koe, että adoptiolapsi olisi ollut jotakin vähemmän! Se olisi vain ollut vähän erilainen, ihan omanalaisensa ja silti tasa-arvoinen " perheytyminen" . Haave lapsesta on aina itsekäs, olipa kyseessä " luomuvauva" , keinohedelmöityksellä aikaan saatu uusi ihminen tai adoptoitu perheenjäsen. Jotenkin itse kuitenkin koin (ja koen), että LAPSEN kannalta olisi ollut erityisen itsekästä saada hänet tuntemattoman luovuttajan sukusoluilla. Se olisi paitsi aiheuttanut tahallisen tietotyhjiön myös mahdollisesti tietoisesti lisännyt hänen omaa hedelmättömyytensä riskiä. Adoptioonkin liittyy toki valtavasti kyseenalaisiakin piirteitä, etenkin jos lapsi adoptoidaan kaukaa ja aivan vieraasta kulttuurista. Ja kyllähän moni luomustikin saa lapsia erityisen itsekkäin ja ajattelemattomin perustein... Silti me emme halunneet lähteä lapsettomuushoitoihin vaan aluksi odottelimme pitkään ja lopulta päädyimme adoptioprosessiin.
Kuten sanottu, olen tässä tosi outo, enkä halua loukata ajatuksillani niitä kipeän asian kanssa eläneitä, jotka ovat päätyneet toisenlaisiin valintoihin. En todennäköisesti olisi koskaan edes sanonut tätä ääneen täälläkään, ellei joku olisi kyseenalaistanut motiivia adoptioon ilman lapsettomuushoitotaustaa. Nyt sanoin.
saa närää aikaan väärässä paikassa.
Esim. sanat ' neekeri' , ' huora' ym. ilmaistaan jo kieliopissa, että ne ovat halventavia ilmaisuja.
Tuossa Morrenkin laittamassa esimerkissä käy ilmi, että sanan käyttöyhteys on ihan korrekti.
sanojen " oikeellisuudelle" . Pitää katsoa esim. Suomen kielen perussanakirjasta, jos sitä haluaa tarkastaa. Morrehan ei edes kertonut sen kummemmin, mistä se hänen lainauksensa oli. Ja siinäkin kävi jo ilmi, että lapsi rinnastettiin vaatteisiin tai golf-osakkeeseen. Montaa sellainen esineellistävä rinnastus loukkaa.
Ja esimerkiksi vastenmielinen ja idiootti on ihan Suomen kielen perussanakirjasta, eikä ne ole siellä halventavia, mutta jos sanon sinua sellaiseksi eli vastenmieliseksi ja/tai idiootiksi, sinä voit jopa loukkaantua. Vaikka ne on ihan normaaleja, neutraaleja sanoja ja lähdeopuksessa.
64
Saada? Saadaan palkankorotus, saada minkkiturkki.
Toivoa? Toivotaan palkankorotusta, minkkiturkkia.
" Luoja suo" jos saisin palkankorotuksen.
Hankkia tietoa, hankkia yleissivistystä, hankkia koulutus.
Hankkia-sana itsessään ei kerro vielä mitään siitä, mitä hankitaan ja kuinka esineellisesti siihen suhtaudutaan.
Ihan turha ja naurettava väittely.
Olla-sanan kohdaltakin sanakirjasta löytyy vaikka mitä esimerkkejä, eikä kukaan silti tule väittämään että ei saa sanoa että Veeti on lapsi, koska se rinnastaa lapset puliukkoihin, ongelmajätteisiin ja rikoksiin. Sillä onhan mahdollista käyttää samaa verbiä myös lauseessa " Veeti on puliukko" , " Elohopeaparisto on ongelmajäte" tai " Orjakauppa on rikos" .
Vierailija:
enkä silti pidä hankkia-verbistä tässä yhteydessä. Siinä on lasta halventava sävy. Minun lapseni eivät ainakaan ole mitään maitopurkkeja, ehkä sitten sinun on.
En jaksa ymmärtää, miksi joku tulee kaakattamaan minulle tuosta sanavalinnasta, jonka voi siis käydä tarkistamassa ihan sanakirjastakin. Tämä on vähän samanlainen juttu kuin sanonta " Ei nimi miestä pahaksi tee, ellei mies nimeä" .
pitäkää niitä lapsianne maitopurkkeina ja hankkikaa kuinka monta hyödykettä haluatte. Omasta perheestännehän te puhutte - ja omasta äitiydestänne. Jos se on market-shoppailua, niin sitten on.
Ja perustelusi ovat muutenkin... Tai... Niitähän ei siis edes ollut.
Naurettavaa jänkkäämistä.
kuten sanoin jo, omista lapsistannehan puhutte. Mitä se minulle kuuluu, ovatko teille golf-osakkeita tai lihapullapurkkeja.
Ja ehdotin kyllä parempaa termiä jo aikaa sitten. Sen sijaan että " hankkii adoptiolapsen" voi " adoptoida lapsen" . On parempaa suomea, eikä esineellistä lasta.
71
Entäs sitten ei-adoptiolapset? " Biologisoimme lapsen" ?
Onko sinusta soittotaidon hankkiminen myös sen esineellistämistä? Tai koulutuksen?
Tehdäänkö eroa muihin elollisiin? Saako sanoa hankkineensa koiranpennun, vai loukkaako tämä? Jos ei loukkaa, niin miksi ihmislapsi olisi tässä suhteessa koiranpentua arvokkaampi?
Perustelusi edelleenkin ontuvat, ja on vielä naurettavampaa väittää tuota sanakikkailua paremmaksi suomeksi!
Tässä oli kyse adoptiolapsista, niin kai se väkisinkin on siinä mukana??
Tässähän oli puhe Taiveahosta ja Kaikkosesta, jotka sanoo aikovansa " hankkia adoptiolapsen" . No, parempaa suomea ja lasta ei-esineellistävä, oikea ilmaus on " adoptoida lapsi" .
Hanki sinä vaan niitä biologisiasi, hommaa vaikka marketista, ei ollut tämän ketjun aihe.
71
loppuvan kuin seinään. Voih ja aih ja sitä rataa.
75
Rupesiko jauhamaan paskaa autopilotoinnilla? Ilman että sinä teet enää mitään?
Vierailija:
En usko että tässä tapauksessa on kyse vaalikampanjoinnista tai " lehtiin tunkemisesta" . Tällä viikollahan lapsettomuus on ollut esillä mm. uudessa Ilona Rauhala-tv-ohjelmassa, jonka tyyli ainakin minua tökki kovasti (siis psykologi-Ilona) ja siinäkin tuli esille, että asiasta keskustellaan Suomessa vähän - ainakaan viesti ei tunnu menevän perille ihmisille, jotka riivaavat pariskuntia tungettelevilla kysymyksillään, eivätkä tajua ongelman kipeyttä asianosaisille. Minusta on hienoa, että Taiveaho ja miehensä rohkeasti toivat ongelman esiin ja keskusteluun! Jutussa käytetyt sanavalinnat ja tökerö lööppi ovat toimittajan valitsemia, eikä niistä kannata varmaan välittää.