Mistäköhän johtuu kurkun kutina öisin ilman flunssaa tai mitään?
Mulle tulee siis öisin usein sellainen että kurkkua alkaa kutittaa tosi pahasti, se tuntuu aina samalla kohtaa toisella puolella kurkkua, sellainen pistävä kutitus. Se pakottaa yskimään ihan hirveästi mutta se yskiminen ei auta mitään. Veden juominenkaan ei oikein auta. Yleensä tää kestää vaan pari minuuttia mutta joskus yli kymmenenkin. Tosi ärsyttävää. Voiko olla joku sisäilmajuttu vai mikäköhän, tätä tapahtuu kaikkina vuodenaikoina. Mulla ei ole mitään allergioita tietääkseni.
Kommentit (46)
Kuiva huoneilma. Ite kärsin ennen vastaavasta ja sain avun ilmankostuttimesta mitä pidän päällä öisin.
Vierailija kirjoitti:
Verenpainelääke
Voiko tosiaan tuo olla syynä?
En ole ap, mutta ihmetellyt samaa asiaa ja käyttää verenpainelääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on koronan jälkeen ollut juuri tällainen kutina kurkussa. Kurkun yläosassa vasemmalla puolella, aina tarkalleen samassa kohdassa. Todella ärsyttävää. Se laittaa yskimään mutta yskiminen ei auta, juominen ei auta, mutta kurkkupastillin imeskeleminen auttaa, niitä onkin kulunut jo useampi aski..
Eikä ole vain nukkuessa vaan ihan satunnaisesti ympäri vuorokauden, yleensä silloin kun ei liiku.
Millä tästä voisi päästä eroon ja mikä aiheuttaa?
Oisko propu?
Liian kuiva huoneilma.
Lämpötilan lasku ja ikkuna auki voi auttaa vähän.
Minulla sama ongelma, mutta tätä ilmenee muutoinkin kuin nukkuessa. Ikävintä jos yskänärsytys iskee vaikka bussissa, on vaan pakko yskiä.
Onko kukaan huomannut, että olisi koronan jälkeen ollut vastaavaa oireilua? Propu, huoneilma, pöly suljettu pois eikä närästyslääkkeilläkään ole vaikutusta.
Tutulla oli sama ongelma, paljastui lutikoiksi. Ymmärsin, että niiden ulosteesta.
Luultavasti skrabee tai torakka kaivelee käytäviään muniakseen kurkkuusi.
Nukut suu auki, kun pitäisi hengittää nenän kautta.
Refluksi se on, kuten jo kirjoitettukin. Enemmän toisella puolella, en muista kummallako. Kävin korva-nenä ja kurkkutautien lääkärillä samasta vaivasta, kurkkasi nenän kautta sisään ja kurkku punoitti. Sanoi että tyypillistä, että just toisella puolella enemmän kutinaa. Parin viikon Somac kuurin sain.
Itselläni tullut flunssan jälkitautina. Pahimillaan ei pystynyt kahteen viikkoon juurikaan nukkumaan. Se kesti kuusi viikkoa. Särkylääke ja vissy eli kosteutus vähän auttoi mutta mitään muuta lääkettä siihen ei saanut. Aika vaan sitten.
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000006031274.html
https://www.tevafinland.fi/itsehoito/artikkelit/helpota-yskaa-nailla-ko…
Astmatutkimuksiin, jos ei närästyslääke auta kuurinakaan. Verenpainelääkkeistä mm enalapriili voi tehdä kuivaa yskää.
Kävin astmatutkimuksissa, kun todella paha yskä ollut yli kaksi kuukautta ja tätä edeltänyt tuo kuiva yöyskä. Astmalääkkeet sain. Toivotaan, että auttaa!
Kuiva huoneilma. Pölyiset vuodevaatteet.
Kiinnostaisi onko tilanne millainen nykyään? Löysin tämän vanhan keskustelun kun omia oireita yritin miettiä. Minulla aivan täysin samanlaista kurkun kutinaa, vasen puoli öisin. Ei auta juominen eikä yskiminen, vain kurkkupastilli. Tätä jatkunut noin 1,5v enemmän ja vähemmän. Asunto vaihtunut kolme kertaa sinä aikana joten siitä ei voi olla, tyynykin vaihdettu. Korona sairastettu ennen oireiden alkamista. Nyt viime viikkoina oireillut myös päivällä ja ääni saattaa lähteä.
Helposti tulee myös kuiva yskä ja vuosi sitten yskin kurkkuni ihan hajalle. Ikää 34v.