Mikä sukupuolirooleissa on ongelmallista?
Kannatan toki naisten työssäkäyntiä ja on hyvä jos roolit väljenee siten että nainen voi halutessaan tehdä perinteisesti miesten töiksi miellettyjä hommia tai päinvastoin. Mutta muuten, missä on se ongelma? Mulle naisena sopii aivan mainiosti se että miehet vastaavat monista asioista, mm. raskaammista ja teknistä ymmärrystä vaativista hommista.
Kommentit (73)
https://areena.yle.fi/1-4323441
Pakistanilainen seksikäs some-tähti Qandeel provosoi kotimaansa vanhoillisia uskonnollisia ja poliittisia piirejä rohkeilla mielipiteillään ja paljastavilla asuillaan. Samalla hän langetti itselleen kuolemantuomion.
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin ap:lle kelpaa että miehet tekee raskaat työt kun on nainen, mutta kelpaako myös se, että mies on perheen pää ja päättää raha-asioista, ja nainen on se joka pitää kodin siistinä, laittaa ruokaa ja kasvattaa lapset?
Minulla ei ole mitään sukupuolirooleja vastaan kunhan ne käyvät suhteen kummallekin osapuolelle.
Mies ei koskaan ole ollut perheen pää. Miehillä ei ole perheeseen liittyvää osaamista. Sama kun sanoisit että nainen on sodan pää. Miehet eivät perheitä handlaa eivätkä ikinä ole mitään päitä olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle pääpiirteissään kelpaavat perinteiset roolit. Olen tosin sitä mieltä, että liian vankka roolin taakse piiloutuminen on tyhmää. On syytä tarpeen tullen osata niitä vastakkaisenkin sukupuolen hommia. Onhan minunkin selvittävä, jos vaikka mies joutuu sairaalaan, jään leskeksi tms. Helpottaa kummasti, kun ei ole pikkurouva pulassa. Silti arjessa mies saa hoitaa pääosin oman osuutensa ja minä omani.
Miksi aina joku suuttuu ja hyökkää, jos joku sanoo olevansa roolien suhteen perinteinen? Ei tässäkään ap sanonut, että kaikkien pitäisi olla kuin hän tai minä. Minullekin sopii, jos joku haluaa elää täysin omilla ehdoillaan - kunhan minun ei tarvitse. Haluan saada valita oman elämäntyylini, siinä kuin muutkin. Enkä edellytä kenenkään toimivan kuin minä.
Minusta ap:lta puuttui ymmärrys siitä että elämä voi joskus olla vaikeaa sellaiselle ihmiselle joka ei helposti sujahda perinteisiin rooleihin (tai haluakaan sujahtaa ). Itsekin olen perinteinen nainen mutta ystävieni kautta oppinut ymmärtämään millaisia paineita muut ihmiset voi luoda niille jotka ei perinteisessä roolissa viihdy. Siksi miinustin aloitusta, koska yhteiskunta ei ole tyhjiö jossa voi täysin vapaasti valita mitä on.
Miltä tuntuu olla omaisuutta jota käytetään vain panoon?
Miltä tuntuu olla alba ja palstan virallinen vitsi?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka olematon historian tuntemus voi olla? Kuinka olematon tuntemus voi olla maailman sukupuolijärjestelmistä ja avioliitoista? Naisia alistetaan kaikkialla maailmassa. Tyttöjä abortoidaan, hylätään ja joukkopahoinpidellään. Naisia on alistettu ja vihattu. Kaikki maailman suurmiehet, taiteilijat, tieteilijät ja johtajat vihaavat naisia. Naisia on pidetty omaisuutena ja edelleen valtaosassa maailmaa. Tekin juhlitte tätä valitsemalla miehen nimen.
Kannattaa opiskella ja katsoa miten miehet kohtelevat perinteisiä naisia. Kaikissa maissa tytöt halutaan pois koska heidän roolinsa ei tuo kenenkään mielestä mitään yhteiskunnalle.
Tällaisia avauksia tekevät ovat käsittämättömän sivistymättömiä. Itse pohdin samaa 11-vuotiaana. Suomessa nainen sai oikeuden omaan nimeen 1985. Ette tosin edelleen käytä tätä oikeutta.
Miten te perinteiset selitätte sen että naisia vihataan ja halveksitaan kaikkialla missä heidän roolinsa perinteinen?
Varsinkin teinitytöt ovat ihan käsittämättömän naiiveja, käsittelevät naisen asemaa pukudraamojen ja elokuvien kautta romantisoiden. Tehkää niille tytöillenne selväksi asiat.
Taisi olla -87 ja naisella oli tosin aina oikeus omaan nimeen. Mies sai oikeuden ottaa naisen nimen vuonna -87. Tyttöjä valitettavasti joudutaan abortoimaan Kiinassa, jossa sallitaan vain yksi lapsi ja tyttö joutuu muuttamaan pois kotoa avioiduttuaan eikä voi auttaa vanhempiaan maassa, jossa lapsi on ainoa vanhuuden turva. Nainen tuskin päätyy tähän siksi, että vihaa ja halveksii tyttöjä. Jos kulttuurissa sallittaisiin vain yksi lapsi ja poika joutuisi muuttamaan vaimon kotiin ja huolehtimaan vain tämän vanhemmista, aivan samoin Kiinassa abortoitaisiin poikia. Eikä albaa voisi vähempää kiinnostaa, koska miehet.
Pakotetut roolit ovat huonot. Esim. itse olen hyvin älylliseati suuntautunut ja olisi kauheaa, jos joutuisin käyttämään päiväni vain ruuanlaiton ja lastenhoidon parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--- kyllä se sukupuoli on muille ihmisille usein kovin tärkeä ja sen perusteella monet luulevat tietävänsä paljonkin kustakin ihmisestä.
Tästä tuli mieleen miespuolinen työkaverini, joka vuodesta toiseen jaksoi säälitellä minua ja hokea, että mieheni on paha ihminen ja minun tulisi jättää hänet, koska mieheni ei halua antaa minulle lapsia. Meidän taloudessa ei lapsia pidetä ajankohtaisena asiana aikoihin jos koskaan, ja meistä kahdesta minä taidan olla vielä se vastahankaisempi. Työkaveri kuitenkin jaksoi vängätä, että kyllähän kaikki naiset haluavat lapsia ja ovat suhteessa miehiin juuri sen vuoksi, äitiys tekee naisen onnelliseksi, ei mikään muu. Hänen mielestäni koetin vain piilotella pahaa mieltäni siitä, että mieheni ei halua lapsia ja itsekkäästi riistää minulta siten mahdollisuuden onneen. Voi hyvä luoja.
Tuosta tulisi hyvä sketsi... Varmaan tosi ärsyttävää. Ärsyynnyn jo lukiessa tuota. Mutta hyvä sketsi siitä tulisi. Kauheaahan tuo olisi, jos oikeasti haluaisikin lapsia, muttei pysty. Eihän niistä asioista nyt ruveta kaikille avautumaan.
Itse olen kokenut tosi outoja juttuja niin miehenä kuin naisenakin eläessäni. Naisena ei ainakaan tarvitse kantaa painavia asioita, jos vaan heittäytyy avuttomaksi ja paikalla on miehiä. Olen kokenut asian molemmilta puolilta. On myös hienoa seurata ihmisten hämmennystä, kun joku oikein naisellisen näköinen kaunis nainen käyttäytyy kuin tukkijätkä (kohtelias tukkijätkä) ja kestää fyysistä työtä paremmin kuin aikaisemmin ylimielisesti käyttäytynyt lähinnä sohvalla makaava miespuolinen pulla (siskoni <3. Se on vielä alipainoinen).
Mulla on ollut työkaveri, semmoinen härski keski-ikäinen nainen, joka jatkuvasti kyseli, miksei mulla ole naista. Kyllähän semmoinen nuori mies nyt naisen tarvitsee. Vielä ehkä hyvätuloisemman, niin olisi rahaakin. Sitten se päätti, että olen homo, kun oli painostanut mua pari kuukautta. Tavallaan imartelevaa, että se ajatteli, että olisin voinut päästä jonkun naisen reittä myöten rahoihin kiinni. :D
Jälkikäteen mua yleensä naurattaa nuo.
Miehenä kuin naisenakin eläessä? Sellaiset psykoosit siellä.
Tulipa nopea diagnoosi. Miten tuohon lausumaan päädyikään ?
Koska jos tarkoitit mitä luulen, ihmisillä on usein todella suuret luulot siitä miten hyvin he "passaavat". Ps. 90% siitä on tuntemattomien kohteliaisuutta.
Hiljattain tuli tv:stä ohjelma transihmisistä, ja siinä eräs Diamond, joka siis ei ole käyttänyt estrogeenia päivääkään, kertoi kuinka lipuntarkastaja oli huutanut hänelle keskellä ratikkaa, kuinka tämä yrittää huijata jonkun miehen lipulla.
Tuosta tapahtumasta on jonkin verran aikaa. Onneksi tarkastajien koulutuksessa painotetaan nykyisin, ettei tehdä numeroa ja kysytään henkilöllisyystodistus.
Painotetaan ja on painotettu jo yli 10 vuotta, mutta hitaasti tuntuu menevän perille. Käyttääkö todella niin moni cis kumppaninsa tai siskonsa korttia edelleen, vaikka kaikki tietävät tarkastajan näkevän sukupuolen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka olematon historian tuntemus voi olla? Kuinka olematon tuntemus voi olla maailman sukupuolijärjestelmistä ja avioliitoista? Naisia alistetaan kaikkialla maailmassa. Tyttöjä abortoidaan, hylätään ja joukkopahoinpidellään. Naisia on alistettu ja vihattu. Kaikki maailman suurmiehet, taiteilijat, tieteilijät ja johtajat vihaavat naisia. Naisia on pidetty omaisuutena ja edelleen valtaosassa maailmaa. Tekin juhlitte tätä valitsemalla miehen nimen.
Kannattaa opiskella ja katsoa miten miehet kohtelevat perinteisiä naisia. Kaikissa maissa tytöt halutaan pois koska heidän roolinsa ei tuo kenenkään mielestä mitään yhteiskunnalle.
Tällaisia avauksia tekevät ovat käsittämättömän sivistymättömiä. Itse pohdin samaa 11-vuotiaana. Suomessa nainen sai oikeuden omaan nimeen 1985. Ette tosin edelleen käytä tätä oikeutta.
Miten te perinteiset selitätte sen että naisia vihataan ja halveksitaan kaikkialla missä heidän roolinsa perinteinen?
Varsinkin teinitytöt ovat ihan käsittämättömän naiiveja, käsittelevät naisen asemaa pukudraamojen ja elokuvien kautta romantisoiden. Tehkää niille tytöillenne selväksi asiat.
Taisi olla -87 ja naisella oli tosin aina oikeus omaan nimeen. Mies sai oikeuden ottaa naisen nimen vuonna -87. Tyttöjä valitettavasti joudutaan abortoimaan Kiinassa, jossa sallitaan vain yksi lapsi ja tyttö joutuu muuttamaan pois kotoa avioiduttuaan eikä voi auttaa vanhempiaan maassa, jossa lapsi on ainoa vanhuuden turva. Nainen tuskin päätyy tähän siksi, että vihaa ja halveksii tyttöjä. Jos kulttuurissa sallittaisiin vain yksi lapsi ja poika joutuisi muuttamaan vaimon kotiin ja huolehtimaan vain tämän vanhemmista, aivan samoin Kiinassa abortoitaisiin poikia. Eikä albaa voisi vähempää kiinnostaa, koska miehet.
Miten te KEHTAATTE kannattaa tapaa jossa nainen on Suomessakin miehen nimellä kun näette että miehen suvun suosiminen johtaa jopa tappoihin? Miten kehtaatte? Todella rakkautta teitä kohtaan. "Sattumalta" jokainen naurettava tapa osuu juuri naisille. Ja poikia touvotaan joka maassa. Suomessa suku jatkuu vain miehen kautta ja nainen ei pidä edes omaa nimeään.
Oksettavaa millaisia tossuja ja miehen hännystelijöitä olette. Leikitte tulella ja naisen elämällä. Miettikää kaikkia hylättyjä naisia kun vaihdatte sen nimenne alistusyspojen mukaan.
Miten nämä nöyryyrtävät tavat kasautuvat vain naisille? Vain naisa abortoidaan, vain tytön rooli on paskaa, vain nainen siirtyy toiseen sukuun. Miten te kehtaatte jatkaa naisen juurettomuuden perinnettä? Naisia hylätään koska he eivät kuulu sukuihinsa ja te ääliöt luulette että miehen sukuun liittyminen on ele yhteisestä perheestä. Ahhahaa mitä naiiviutta.
Se on ongelmallista ainakin minulle, naiselle, joka ei ole meikit naamassa tekotukassa silmiä räpyttelevä shoppailuintoilija. Se, että pidän kaljua, osaan koodata, olen linuxhörhö, pystyn kantamaan raskaita taakkoja, en ikinä meikkaa enkä voi sietää shoppailua on aiheuttanut monet kerrat inhottavia tilanteita. Minua KIUSATAAN sen takia mitä olen. Kun en ole kultakutri niin kuulen jatkuvasti että kyllä naisella täytyy pitkät hiukset olla. Kuulen miten olen vääränlainen nainen. Miksi en sopeudu naisen rooliin? Miksi olen näin hankala? Enkö nyt voisi edes meikata? Ei naiset koodaa, ei naiset sitä tai tätä, olen ihan vääränlainen.
Minua kiinnostaa koodaaminen. Tuntisin myös oloni TODELLA ahdistuneeksi jos joutuisin olemaan epäkäytännöllisessä hiustyylissä, meikit naamalla, pikkupikkumekoissa... Jos joutuisin muuttamaan itseäni olisin onneton. Muttei sekään tunnu kivalta miten sukupuolirooli tuntuu olevan pyhä asia ja saan siksi kärsiä. Rakastan käytännöllisyyttä ja helppoutta. Se taas tarkoittaa että ihmiset kokevat oikeaksi sivistää minua siitä että olen vääränlainen nainen tai vähintäänkin olen pakostakin lesbo... Ei mitään vaikutusta sillä että olen naimisissa miehen kanssa. Onneksi löysin miehen, jolle nainenkin on ihminen ja juuri ihminen ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan toki naisten työssäkäyntiä ja on hyvä jos roolit väljenee siten että nainen voi halutessaan tehdä perinteisesti miesten töiksi miellettyjä hommia tai päinvastoin. Mutta muuten, missä on se ongelma? Mulle naisena sopii aivan mainiosti se että miehet vastaavat monista asioista, mm. raskaammista ja teknistä ymmärrystä vaativista hommista.
Kuulepas nyt trolli-mies, meinaatko ihan vakavissasi, että yksilöiden pitäisi valita ammattinsa ja kotityönsä sillä perusteella, onko heillä jalkojensa välissä pimpsa vai pippeli? Minä en tiedä kuin yhden ikivanhan ammatin, jossa noita elimiä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä sitten kenellekin tarkoittaa se, tuleeko hyväksytyksi feminiinisine ja maskuliinisine piirteineen? Esimerkiksi mainitsen tuntemani miehen, joka on siis fyysisesti mies, samoin hän itse kokee olevansa mies. Mutta hänessä on aivan tolkuton määrä feminiinisiä piirteitä. Tarkoitan nyt eleitä, ilmeistä, asenteita, ääntä, kanaemomaisuutta, jatkuvaa huolissaanoloa ties mitä pikkuasioista. Hän on myös huumorintajuinen ja juttumiehiä, eli ihan mukavaa seuraa.
Koen hyväksyväni hänet ihmisenä, olkoon ihan rauhassa omanlaisensa.
Mutta: Jos sanon, etten haluaisi hänen kanssaan parisuhteeseen, saan kuulla, etten sittenkään hyväksy häntä sellaisena kuin hän on. Tätä en ymmärrä. Enhän minä halua suurinta osaa muistakaan maailman ihmisistä kanssani parisuhteeseen. Ketä mistäkin syystä. Tässä tyypissä on liikaa feminiinisiä piirteitä minulle - parinvalintaa ajatellen. Kaverina hän on kuitenkin kiva.
Toisaalta ethän voi olla täysin varma siitä, että hän on cismies, ellet sitten ole ollut hänen kanssaan sängyssä tai tuntenut häntä pikkulapsesta lähtien.
On täysin ok haluta tietynlainen kumppani, joten ihmettelen kyllä saamiasi kommentteja. On myös täysin ok olla haluamatta suhdetta pre-op-transihmisen kanssa, eikä se tee ihmisestä transfoobikkoa - sen sijaan suhteesta kieltäytyminen siksi, että "olen hetero (tai tilanteesta riippuen homo tai lesbo)" on.
Tutustuin tyyppiin alle kouluikäisenä, ala-asteen olimme samalla luokalla. Herkkis hän oli jo tuolloin, mutta tämä mainitsemani feminiinisyys korostuu näemmä iän myötä. Parisuhteissa hän on ollut naisten kanssa, muutama muksukin on.
Mistäs sitä tietää, oikeastaan, onko hän 'vain' feminiininen mies vai tuleeko "oikea minä" sitten esiin vasta nyt päälle nelikymppisenä? Oli miten oli, en vaivaannu hänen olemuksestaan, mutta miesmakuni tosiaan on erilainen. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te KEHTAATTE kannattaa tapaa jossa nainen on Suomessakin miehen nimellä kun näette että miehen suvun suosiminen johtaa jopa tappoihin? Miten kehtaatte? Todella rakkautta teitä kohtaan. "Sattumalta" jokainen naurettava tapa osuu juuri naisille. Ja poikia touvotaan joka maassa. Suomessa suku jatkuu vain miehen kautta ja nainen ei pidä edes omaa nimeään.
Oksettavaa millaisia tossuja ja miehen hännystelijöitä olette. Leikitte tulella ja naisen elämällä. Miettikää kaikkia hylättyjä naisia kun vaihdatte sen nimenne alistusyspojen mukaan.
Ei ketään kiinnosta alban jutut. Jos olisi tapana ottaa naisen nimi, valittaisit, kuinka miehet korostavat omistavansa naiset OTTAMALLA heidän sukunimensä kuten miehet OTTAVAT aina kaiken ja korostavat sukunimeä vaihtamalla saaneensa akan.
Miltä tuntuu olla omaisuutta jota käytetään vain panoon?