Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sukupuolirooleissa on ongelmallista?

Vierailija
03.02.2018 |

Kannatan toki naisten työssäkäyntiä ja on hyvä jos roolit väljenee siten että nainen voi halutessaan tehdä perinteisesti miesten töiksi miellettyjä hommia tai päinvastoin. Mutta muuten, missä on se ongelma? Mulle naisena sopii aivan mainiosti se että miehet vastaavat monista asioista, mm. raskaammista ja teknistä ymmärrystä vaativista hommista.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on monien ihmisten ahdasmielisyys, joka ei salli rajojen rikkomista. Näiden ihmisten mielissä vaikkapa ruoanlaitto on naisten hommaa, eikä omaa asennetta osata tai haluta kyseenalaistaa. Silloin kun ei osaa kyseenalaistaa, on asenteensa vanki ja olettaa ympäristönkin toimivan samalla tavalla. Ahdasmielinen siis tulee vaatineeksi myös läheisiltään käytösmalleja, jotka perustuvat hänen omiin jäykkiin käsityksiinsä.

Sukupuolirooleja ravistellaan siksi, että tätä kyseenalaistamista tapahtuisi eikä kenenkään tarvitsisi asettua johonkin muottiin, "koska niin on aina tehty". Parhaimmillaan kyseenalaistamista seuraa se, että ihmisellä ja hänen läheisillään on vapaus valita: kun asian on pohtinut läpi, voi valita joko perinteisemmän tai liberaalimman käytösmallin.

Vierailija
2/73 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koska sinulle sopii, että miehet vastaavat teknisistä asioista, niin se sopii toki kaikille muillekin naisille, ja miehille? Tämäkö on se ajatuskuvio? Vai loppuuko se ajattelu siihen kohtaan, että "minulle sopii"?

Vierailija
4/73 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta olisi, jos jokainen saisi tehdä asiat oman luontonsa mukaan. Itse olen käynyt läpi sukupuolenkorjauksen. Siinä matkan varrella opin, että kyllä se sukupuoli on muille ihmisille usein kovin tärkeä ja sen perusteella monet luulevat tietävänsä paljonkin kustakin ihmisestä. Toisaalta opin myös paljon semmoista tietynlaista kovuutta. En enää välitä siitä, mitä musta ajatellaan. Olen minä. Valmiiden roolien mukaan ei tarvitse elää, tosin sen jälkeen tietyt sosiaaliset piirit ei oikein ole enää niin avoimia. On se niin kamalaa, kun mökkiporukan nainen hakkaa halot, lämmittää saunan hyvin ja istuu grillaamassa miesten kanssa. Tai kun joku mies onkin kasvissyöjä ja mieluummin puuhaa keittiössä (ja sitten istuu laiturille virkkaamaan pöytäliinaa). Paheksunnan määrä on tietyissä porukoissa aivan käsin kosketeltava.

Sehän on totta, että naiset ja miehet on keskimäärin erilaisia. Kokemukseni mukaan myös hormonit vaikuttavat aivotoimintaan yllättävän paljon. Kuitenkaan kaikki ei ole samasta muotista. Ei maskuliinisuus naisessa ole vika tai feminiinisyys miehessä. Tai feminiinisyys naisessa ja maskuliinisuus miehessä. Ne on itse asiassa kivoja ominaisuuksia.

Ei sukupuolirooleissa ole mitään pahaa, jos niihin ei pakoteta. Itse esim. tykkään aika perinteisestä parisuhteesta, mutta se ei yllä mihinkään muualle. Ja totta kai haluan kumppanin, jolle se on myöskin ihan luontevaa. Kaverit mulla on mitä vain.

Vierailija
5/73 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisellakin voi olla teknistä ymmärrystä 🙄

t. DI nainen

Vierailija
6/73 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se ongelma olekaan niille jotka tykkäävät tehdä perinteisiä oman sukupuolensa juttuja ja jättää ne vastakkaisen sukupuolen jutut toisen tehtäväksi. Niillehän se on ongelma joiden luonteeseen ja mieltymyksiin ne ei istu.

Vierailija
7/73 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maissa ja kulttuureissa, joissa "miehet ovat miehiä ja naiset ovat naisia" tietysti rahdataan naisille enemmän kukkia kuin täällä tasa-arvoisessa Suomessa. Mutta siellä naisilla on myös vähemmän oikeuksia, naisen odotetaan olevan avioliitossa aivan erilailla kuuliainen miehensä toiveille, perheväkivalta ei ole samalla tavoin tuomittavaa kuin täällä. Eikö olekin ihanaa elää kulttuurissa, jossa on oma valinta, haluaako hyräillä keittiössä esiliina päällä miehen vaihtaessa autoon renkaita? Koska myös sen vaihtoehdon voi valita, se ei ole kiellettyä. :)

Vierailija
8/73 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä kuulostaa mies joka rakastaa käsitöitä? Mikä on ennakko-odotus miehestä? Millainen hän on? Kannattaa pohtia omia ennakkoluuloja jos ensimmäisenä tulee mieleen homomies.

Vierailija
9/73 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat sorron ja alistamisen välikappale, josta ihmisellä ei ole vapautta jäädä sivuun kärsimättä vaikeita sosiaalisia seurauksia.

t. sukupuoleton

Vierailija
10/73 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

--- kyllä se sukupuoli on muille ihmisille usein kovin tärkeä ja sen perusteella monet luulevat tietävänsä paljonkin kustakin ihmisestä.

Tästä tuli mieleen miespuolinen työkaverini, joka vuodesta toiseen jaksoi säälitellä minua ja hokea, että mieheni on paha ihminen ja minun tulisi jättää hänet, koska mieheni ei halua antaa minulle lapsia. Meidän taloudessa ei lapsia pidetä ajankohtaisena asiana aikoihin jos koskaan, ja meistä kahdesta minä taidan olla vielä se vastahankaisempi. Työkaveri kuitenkin jaksoi vängätä, että kyllähän kaikki naiset haluavat lapsia ja ovat suhteessa miehiin juuri sen vuoksi, äitiys tekee naisen onnelliseksi, ei mikään muu. Hänen mielestäni koetin vain piilotella pahaa mieltäni siitä, että mieheni ei halua lapsia ja itsekkäästi riistää minulta siten mahdollisuuden onneen. Voi hyvä luoja.

Vierailija
11/73 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä kuulostaa mies joka rakastaa käsitöitä? Mikä on ennakko-odotus miehestä? Millainen hän on? Kannattaa pohtia omia ennakkoluuloja jos ensimmäisenä tulee mieleen homomies.

No mun isäni harrasti silkkimaalausta, kirjoitti runoja ja rakasti kukkia. Ja metsästi, kalasti, hiihti ja ampui. Tuota taustaa vasten en kovin helposti lokeroi ihmisiä yhden kiinnostuksensa kohteen pohjalta. Voi olla millainen vain.

Vierailija
12/73 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on jännää, että aikana, jona suurin osa naisistakaan ei enää tee käsitöitä, ei yleensä osata arvostaa kaikkia niitä tekeviä ihmisiä. Mä olen mies ja teen käsitöitä. Mulla on aika monipuoliset taidot. Olen opetellut harvinaisempiakin tekniikoita. Kyllähän jonkun täytyy pitää yllä näitä taitoja, joita ei kohta enää ole, ellei ihmiset vaan tee ja ehkä opeta niitä muillekin.

Mä olen ruvennut neulomaan julkisesti. Ei ole kukaan mitään sanonut, harva uskaltaa edes tuijottaa, mutta joskus joku nainen, yleensä vähän vanhempi, saattaa hymyillä. Pitsiä en ole vielä uskaltanut ruveta julkisilla paikoilla vääntämään, mutta joskus nietin, pitäisikö.

Joo, hetero en ole, mutta tämä käsityötaito (ja av-pakstailu...) on varmaan mun ainoa feminiininen piirre. Enkä ole homokaan muuten. Ei sillä nyt ole väliä, mutta kuitenkin.

Vierailija
13/73 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole klassinen jykevä ja assertiivinen mies, joten naisten silmissä en ole mies ensinkään. Toisin sanoen kaikki seksiin ja seurusteluun liittyvä on minulta tavoittamattomissa. Kyllä pienen ongelman näen tässä ahtaassa roolituksessa.

Vierailija
14/73 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat sorron ja alistamisen välikappale, josta ihmisellä ei ole vapautta jäädä sivuun kärsimättä vaikeita sosiaalisia seurauksia.

t. sukupuoleton

Sukupuoleton? Eli ratkaisusi tilanteeseen jossa stereorypiat ahdistavat sinua on ilmoittaa ettet oikeasti jotenkin olekaan näitä stereotypioita koskeva ihminen? Mielenkiintoista... ja konservatiivista.

Vierailija
15/73 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle pääpiirteissään kelpaavat perinteiset roolit. Olen tosin sitä mieltä, että liian vankka roolin taakse piiloutuminen on tyhmää. On syytä tarpeen tullen osata niitä vastakkaisenkin sukupuolen hommia. Onhan minunkin selvittävä, jos vaikka mies joutuu sairaalaan, jään leskeksi tms. Helpottaa kummasti, kun ei ole pikkurouva pulassa. Silti arjessa mies saa hoitaa pääosin oman osuutensa ja minä omani.

Miksi aina joku suuttuu ja hyökkää, jos joku sanoo olevansa roolien suhteen perinteinen? Ei tässäkään ap sanonut, että kaikkien pitäisi olla kuin hän tai minä. Minullekin sopii, jos joku haluaa elää täysin omilla ehdoillaan - kunhan minun ei tarvitse. Haluan saada valita oman elämäntyylini, siinä kuin muutkin. Enkä edellytä kenenkään toimivan kuin minä.

Vierailija
16/73 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulle tuli mieleen harrastusten kautta tuttu mies, jolla pysyy niin puukko kuin neulekin käsissä ja on niin laajasti innostunut käsitöistä, että pystyy taatusti tekemään mitä tahansa millä tekniikalla tahansa. Eikä ole homo vaan hänellä on vaimo ja viisi lasta.

Vierailija
17/73 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä niistä sukupuolirooleista, hamehan on itse asiassa ihan mukava vaate.

terv, kilttiklaanilainen

Vierailija
18/73 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--- kyllä se sukupuoli on muille ihmisille usein kovin tärkeä ja sen perusteella monet luulevat tietävänsä paljonkin kustakin ihmisestä.

Tästä tuli mieleen miespuolinen työkaverini, joka vuodesta toiseen jaksoi säälitellä minua ja hokea, että mieheni on paha ihminen ja minun tulisi jättää hänet, koska mieheni ei halua antaa minulle lapsia. Meidän taloudessa ei lapsia pidetä ajankohtaisena asiana aikoihin jos koskaan, ja meistä kahdesta minä taidan olla vielä se vastahankaisempi. Työkaveri kuitenkin jaksoi vängätä, että kyllähän kaikki naiset haluavat lapsia ja ovat suhteessa miehiin juuri sen vuoksi, äitiys tekee naisen onnelliseksi, ei mikään muu. Hänen mielestäni koetin vain piilotella pahaa mieltäni siitä, että mieheni ei halua lapsia ja itsekkäästi riistää minulta siten mahdollisuuden onneen. Voi hyvä luoja.

Tuosta tulisi hyvä sketsi... Varmaan tosi ärsyttävää. Ärsyynnyn jo lukiessa tuota. Mutta hyvä sketsi siitä tulisi. Kauheaahan tuo olisi, jos oikeasti haluaisikin lapsia, muttei pysty. Eihän niistä asioista nyt ruveta kaikille avautumaan.

Itse olen kokenut tosi outoja juttuja niin miehenä kuin naisenakin eläessäni. Naisena ei ainakaan tarvitse kantaa painavia asioita, jos vaan heittäytyy avuttomaksi ja paikalla on miehiä. Olen kokenut asian molemmilta puolilta. On myös hienoa seurata ihmisten hämmennystä, kun joku oikein naisellisen näköinen kaunis nainen käyttäytyy kuin tukkijätkä (kohtelias tukkijätkä) ja kestää fyysistä työtä paremmin kuin aikaisemmin ylimielisesti käyttäytynyt lähinnä sohvalla makaava miespuolinen pulla (siskoni

Mulla on ollut työkaveri, semmoinen härski keski-ikäinen nainen, joka jatkuvasti kyseli, miksei mulla ole naista. Kyllähän semmoinen nuori mies nyt naisen tarvitsee. Vielä ehkä hyvätuloisemman, niin olisi rahaakin. Sitten se päätti, että olen homo, kun oli painostanut mua pari kuukautta. Tavallaan imartelevaa, että se ajatteli, että olisin voinut päästä jonkun naisen reittä myöten rahoihin kiinni. :D

Jälkikäteen mua yleensä naurattaa nuo.

Vierailija
19/73 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta tulisi hyvä sketsi... Varmaan tosi ärsyttävää. Ärsyynnyn jo lukiessa tuota. Mutta hyvä sketsi siitä tulisi. Kauheaahan tuo olisi, jos oikeasti haluaisikin lapsia, muttei pysty. Eihän niistä asioista nyt ruveta kaikille avautumaan.

Itse olen kokenut tosi outoja juttuja niin miehenä kuin naisenakin eläessäni. Naisena ei ainakaan tarvitse kantaa painavia asioita, jos vaan heittäytyy avuttomaksi ja paikalla on miehiä. Olen kokenut asian molemmilta puolilta. On myös hienoa seurata ihmisten hämmennystä, kun joku oikein naisellisen näköinen kaunis nainen käyttäytyy kuin tukkijätkä (kohtelias tukkijätkä) ja kestää fyysistä työtä paremmin kuin aikaisemmin ylimielisesti käyttäytynyt lähinnä sohvalla makaava miespuolinen pulla (siskoni <3. Se on vielä alipainoinen).

Mulla on ollut työkaveri, semmoinen härski keski-ikäinen nainen, joka jatkuvasti kyseli, miksei mulla ole naista. Kyllähän semmoinen nuori mies nyt naisen tarvitsee. Vielä ehkä hyvätuloisemman, niin olisi rahaakin. Sitten se päätti, että olen homo, kun oli painostanut mua pari kuukautta. Tavallaan imartelevaa, että se ajatteli, että olisin voinut päästä jonkun naisen reittä myöten rahoihin kiinni. :D

Jälkikäteen mua yleensä naurattaa nuo.

Miehenä kuin naisenakin eläessä? Sellaiset psykoosit siellä.

Vierailija
20/73 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. sukupuoleton

Sukupuoleton? Eli ratkaisusi tilanteeseen jossa stereorypiat ahdistavat sinua on ilmoittaa ettet oikeasti jotenkin olekaan näitä stereotypioita koskeva ihminen? Mielenkiintoista... ja konservatiivista.

"Näitä stereotypioita koskeva ihminen"? Mitä se tarkoittaa? Ja mikä tässä on konservatiivista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi