Tuli ikävä 1980-lukua
Kaikki oli silloin ainakin minun lapsen silmin niin simppeliä.
Kommentit (201)
2020-luvun koulukiusaaminen: Suljetaan porukan ulkopuolelle ja sanotaan rumasti.
1980-luvun koulukiusaaminen: Pään peseminen vessanpytyssä (sen jälkeen, kun joku on ensin kussut ja räkinyt sinne), hakkaaminen, potkiminen, takin repiminen jne. Jos kanteli, opettaja syyllisti kiusattua ja lisäksi kiusattu sai kiusaajilta kahta pahemmin turpiinsa.
Telkkarit olivat pieniä, niissä oli nykytelkkareihin verrattuna huono kuva ja ne kuluttivat varmaan silti tolkuttomasti sähköä.
Lapset ei enää ulkoile kuten ennen, aina keksittiin leikkejä, tapailtiin kavereita.
Eikä eletty yltäkylläisyydessä, mutta oltiin onnellisia.
Perheet oli perheitä, oli isä ja äiti. Se oli silloin vanhaan hyvään aikaan, parempaan aikaan.
Minä olin justiinsa Meiju Suvaksen näköinen ja sekö sekoitti ihmisiä, olen kyllä hiukan nuorempi häntä mutta olemme samannäköisiä jostain syystä.
Oon kattonut frendejä. Mm. Monican siivousintoilu yms. ei nähdä sairautena vaan ominaisuutena.
Nämä nykynynnykät nuoret on niiiiiin eläkkeellä kun ei vaan huvita tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän lapsen silmin kaikki oo simppleliä. Voin sanoa, että ei se elämä mitään herkkua 80-luvulla ollut. Kyllä nykyään on asiat paremmin, vaikka ei mitenkään huippuhyvin olekaan.
ps. sulla on joku ikäkriisi
Sivusta: Ei se ole mitään ikäkriisiä. Itse olen samoilla linjoilla ollut jo nuorempana. Siinä vaiheessa, kun asiat alkoivat muuttumaan jatkuvasti ja kaikki asioitten hoitaminen teknistyi ja siirtyi nettiin, aloin haikailla menneitä aikoja, kun vielä pääsi käymällä hoitamaan asioitaan yms. Myös pankkiasioitten hoidossa kävi niin, että se oli lopulta pankkivirkailija tiskin takana, joka alkoi suositella minulle muuta maksutapaa. Jne. Minulle kelpaisi edelleen moni vanhanaikainen tapa ja asia. 80-luvulla oli muutenkin rauhallisempaa ja yksinkertaisempaa elämää. Jopa arkiruoka oli arkisempaa ja yksinkertaisempaa. Nykyään jopa ruokatottumukset ovat aivan muuta kuin ennen ja ulkomailta tuotetaan paljon kaikenlaista.
Onneksi joitakin asioita saakin yksinkertaistettua 80-luvun tyyliseksi, jos haluaa, mutta ei enää kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän lapsen silmin kaikki oo simppleliä. Voin sanoa, että ei se elämä mitään herkkua 80-luvulla ollut. Kyllä nykyään on asiat paremmin, vaikka ei mitenkään huippuhyvin olekaan.
Ei kyllä takuulla ole nykyään kaikki paremmin. -80 ja -90 -luvulla nuoruutensa eläneet ovat todella etuoikeutettuja. Musiikki oli parempaa, kavereiden kanssa vietettiin aikaa, ihmiset oli hoikkia ja omatoimisimpia, oikeusasteet eivät olleet ylikuormittuneita, polkypyörä- ym. varkaudet selvitettiin nopeasti, nuoret eivät olleet pääsääntöisesti ahdistuneita ja masentuneita, kouluissa oppituntia häiriköivät heitettiin ulos ja jälki-istuntoon seisomaan nurkkaan (oli koulukuri). Älylaitteet ei todellakaan tuoneet onnea!
Vierailija kirjoitti:
2020-luvun koulukiusaaminen: Suljetaan porukan ulkopuolelle ja sanotaan rumasti.
1980-luvun koulukiusaaminen: Pään peseminen vessanpytyssä (sen jälkeen, kun joku on ensin kussut ja räkinyt sinne), hakkaaminen, potkiminen, takin repiminen jne. Jos kanteli, opettaja syyllisti kiusattua ja lisäksi kiusattu sai kiusaajilta kahta pahemmin turpiinsa.
Kumpaakohan kuitenkin tehdään enemmän? 2020 -luvulla kyetään somen kautta haukkumaan toinen niin maanrakoon, että ajautuu itsemurhan partaalle. Pyttypesut on siihen verrattuna olleet hyvinkin harvinaisia.
Semmoinen teeveeshow olisi hyvä, missä porukka sitoutuisi elämään kuin kasarin 70-luvulla tai kasarin alussa vaikka kuukaudeksi. Kuka tippuu ensin. Ei mitään vähän sinne päin, vaan just niin kuin silloin.
Sunnuntaisinkin seitsemältä ylös ja siivoamaan, ja kymmeneltä talossa hiljaisuus ja valot pois. Ruuaksi perunoita ja kastiketta porkkanaraasteella ja niin edespäin.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti, ei internettiä, ei halpaa tietotekniikkaa, eikä paljon muutakaan.
Nykyaikana on aina kaikki paremmin, mutta somesta ym. lieveilmiöistä pysyn luonnollisesti erossa.
Yäk, silloin piti kävellä kun ei ollut skuutteja ja fillariakin joutui polkemaan kun ei ollut sähkömoottoria avustamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvun Pohjanmaa oli kyllä tosi ankea ja suvaitsematon. Eikä ollut edes nettiä henkireikänä.
Haista vee. 1980-luvun Pohjanmaa oli hieno paikka; tanssipaikkoja oli useita kesää talvea auki, kesätöitä oli paljon, kavereitten kanssa pyörittiin siellä täällä ja laivoille Vaasasta pääsi käymään Ruotsissa.
Elintaso nousi kuten muuallakin ja oli hauskaa aikaa kaiken kaikkiaan.
Voi että, olisipa kaikkialla vielä kunnon lavatansseja!
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen teeveeshow olisi hyvä, missä porukka sitoutuisi elämään kuin kasarin 70-luvulla tai kasarin alussa vaikka kuukaudeksi. Kuka tippuu ensin. Ei mitään vähän sinne päin, vaan just niin kuin silloin.
Sunnuntaisinkin seitsemältä ylös ja siivoamaan, ja kymmeneltä talossa hiljaisuus ja valot pois. Ruuaksi perunoita ja kastiketta porkkanaraasteella ja niin edespäin.
Voisin osallistua, jos vaan vessat ja kylppärit pidettäisiin ilman kameroita.
Kasariteini kirjoitti:
Mikä teitä estää elämästä 80-lukua? Luovutte tietokoneesta, netistä ja kännykästä. Hankitte vanhan auton. Neuvostoliittoa ei enää tarvitse pelätä, mutta voitte sen sijaan pelätä Venäjää tai Yhdysvaltoja. Pelkäätte islamistien sijaan IRA:ta tai muita eurooppalaisia terroristijärjestöjä. Päätätte, että käytte vain terveyskeskuksessa, ettekä mene erikoisterveydenhuoltoon. Ostatte vain peruselintarvikkeita ja jätätte einekset hyllyyn. Kuuntelette vain kasaria. Lisäksi jätätte puolet palkastanne käyttämättä, että elintaso putoaa 80-luvun tasalle. Kannattaa myös harkita jotain fyysisesti raskasta työtä.
Onnea 80-luvun elämäntavalle!
Ei 80-luvulla tuollaista ollut.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi telkkari oli huipputeknologiaa ja jos se ei toiminut sitä piti pamauttaa nyrkillä.
Saisipa tänään töitä yhtä helposti kuin kasarilla. Eikä postinjakajakaan joutuisi tyytymään ihan minimipalkkaan.
Vuosi 1985 on yhtä kaukana vuodesta 1945 kuin 2025.
Vierailija kirjoitti:
😍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ikäkriisiä, on alkanut ahdistamaan se aika mikä kuluu puhelimen etsimiseen, instassa, läppärin kanssa temppuillessa ja muut vastaavat asiat. 90-luvulla elin loput lapsuudestani sekä teini-iän ja silloin Nintendot ja kännykät olivat jo aika yleisiä, mktta ei silti mitään tällaista elektroniikkastressiä.
Sun ei ole mikään pakko kuluttaa sun aikaa jossain täysin turhassa instassa.
Vierailija kirjoitti:
Kasariteini kirjoitti:
Mikä teitä estää elämästä 80-lukua? Luovutte tietokoneesta, netistä ja kännykästä. Hankitte vanhan auton. Neuvostoliittoa ei enää tarvitse pelätä, mutta voitte sen sijaan pelätä Venäjää tai Yhdysvaltoja. Pelkäätte islamistien sijaan IRA:ta tai muita eurooppalaisia terroristijärjestöjä. Päätätte, että käytte vain terveyskeskuksessa, ettekä mene erikoisterveydenhuoltoon. Ostatte vain peruselintarvikkeita ja jätätte einekset hyllyyn. Kuuntelette vain kasaria. Lisäksi jätätte puolet palkastanne käyttämättä, että elintaso putoaa 80-luvun tasalle. Kannattaa myös harkita jotain fyysisesti raskasta työtä.
Onnea 80-luvun elämäntavalle!
Ei 80-luvulla tuollaista ollut.
Tietokoneita oli jo 80-luvulla. Niissä oli vähän muistia, hidas prosessori ja kankeat tekstinkäsittelyohjelmat, mutta pelaaminen ja piirtäminen onnistui. Internetkin oli, mutta todella hitaana ja vain harvojen herkkua. Puhelimet olivat lankapuhelimia, paitsi taksikuskeilla oli ensimmäiset matkapuhelimet.
Vietin ikävuodet 5-8 Tikkurilassa, siellä raikui aina välillä kerrostaloalueen pihalla, että "äiti tuu ikkunaan, täällä huutaa Minttu!"