Asiaa

Aktiivimalli alentaa työttömyyttä. Tämä on kovaa politiikkaa, mutta uskon sen toimivan, Vartiainen sanoo.

Ajatuksena on, että vaatimus pätkätöiden tekemisestä tai palveluihin osallistumisesta tekee työttömyyden pitkittymisestä nykyistä epämukavampaa.

– Silloin joko vapaa-aika vähenee tai tuki pienenee. Näin kannustimet ottaa vastaan vähemmänkin mieluista työtä nousevat.

Vartiainen muistuttaa, että työttömyyden alkuvaiheessa aktiivimalli hyödyttää työttömiä, sillä se tuo ensimmäisenä kuukautena kaksi tukipäivää lisää.

Vartiaisen sanoo Suomessa olevan pitkään työttömänä olleita henkilöitä, jotka ”ovat tottuneet työttömyyteen” eivätkä ponnistele tarpeeksi työllistyäkseen.

– Mielestäni hyvinvointiyhteiskunnan lähtökohtana tulee olla se, että jokaisella on velvollisuus elättää itsensä. Tietysti tarvittaessa tuetaan, mutta lopulta jokaisella on vastuu itsestään.

Muisssa pohjoisamaissa on sirrytty passiivimallista aktiivimalliin jo parikymmnetä vuotta sitten, Suomi laahaa perässä, kiitos SDP, SAK ja kommunistit.

• ylös 29
  • alas 47

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Pelkästään niitä  työttömiksi joutuneita  ihmisiä uhkailemalla ja  kiusaamalla ei kyllä vain  luoda yhtään uutta työpaikkaa....

• ylös 50
  • alas 14
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mitäs meille jotka siihen ei pystytä sitten tehdään? Tapetaan entisen hitaan menetelmän sijaan niskalaukauksella?

• ylös 35
  • alas 6
Vierailija

Osa meistä on aina joutunut itse elättämään itsensä. Minä en ainakaan saanut työttömyyskorvausta sitä hakiessani, koska minulla oli opiskelupaikka yliopistolla, vaikka sanoin, että kykenen samaan aikaan kokoaikaiseen työhön. Toimeentulotukea en saanut, koska olisi pitänyt ensin saada työttömyyskorvausta.  Asumistukea sentään sain. Lopulta sain osa-aikaista työtä siistijänä, mutta eihän se palkka riittänyt edes vuokraan omavastuuseen. Ruokaakin oli pakko ostaa. Niinpä vuokrani jäivät välillä maksamatta ja sain melkein häädön. Luottotiedot menivät.

Köyhät vuodet jättivät minuun jälkensä. Enkä luota yhteiskuntaamme. Toiset saavat tukia vuodesta toiseen ja toisille ei haluttaisi antaa mitään.

Aktiivimalli on ihan hyvä asia, jos se toimii niin, että ihmiset todella aktivoituvat. Ei siihen kyllä mitään rahalla kiristämisiä olisi tarvittu. Parempi olisi ollut todeta, että nyt saat ansaita vaikkapa 500€ ilman, että tukesi lakkaavat. Silloin voisi ottaa vastaan vaikkapa sen osa-aikaisen siivoustyön ja vaikuttaa itse omiin tuloihinsa positiivisella tavalla.

• ylös 30
  • alas 6
Vierailija

Demarit ja SAK haluavat Suomeen Venezuelassa hyväksi havaittua sosialismia.

Johan se nähtiin tuolla Senaatintorilla.

Itseäni ilahduttaisi parin tuntemani totaali työnvieroksujan vähän reippaampikin aktivointi.

• ylös 13
  • alas 26
Vierailija

Olisi oikeastaan hyvä, jos jokaista vähintään 5 henkilöä työllistävää yritystä koskisi oma aktiivimalli eli yrityksen pitäisi kolmen kuukauden aikana työllistää aktiivimallin mukaisesti 18 tuntia joku työtön jokaista viittä työntekijää kohden. Työnantajan kustannusten ei tarvitsisi nousta, koska jokainen viidestä työntekijästä luopuisi 3,6 tunnin palkastaan ja tällä maksettaisiin aktiivityöttömän palkka. 

• ylös 20
  • alas 5
Köyhäläinen

Asiaa kirjoitti:
Suomeen uusi suunta: jokaisella on velvollisuus elättää itsensä

Näin tämän olisi kuulunut olla jo alun alkaenkin. Nythän puhutaan vain siitä, että pitäisi tehdä ilmaista työtä, kun pitäisi pikemminkin keskittyä siihen itsensä elättämiseen. Kaksi ihan eri asiaa.

Vai luuliko joku, että osakkeenomistajien ja virkamiesten elättäminen ilmaistyöllä olisi jotenkin sama asia?

Ei todellakaan.

Mitä enemmän alatte nyt tekemään niitä rakenteellisia toimia, eli  menoleikkauksia, veronkorotuksia, erilaisia kotimaan asumisen ja elämisen kuluja alaspäin, investointeja ylöspäin, työn kysyntää ylöspäin, SITÄ USEAMPI PYSTYY LOPULTA ELÄTTÄMÄÄN ITSENSÄ.

Itsensä elättäminen ei tarkoita sitä, että pitäisi kaikki muutkin elättää, tässä puhutaan siis systeemiin sisäänrakennetusta välistävedosta, ja sitä välistävetoa kontrolloi hyvin vahvasti kolmikanta.

Eli kolmikanta ulos muiden lompakoilta, kantamaan enemmän vastuuta suomalaisen työn kysynnästä ja kannattavuudesta, niin asiat alkaa selviämään.

Päivänselvää on se, että edunvalvonta tulee estämään kaikki järkevät korjaustoimet, eli hyvin suurella todennäköisyydellä korjaustoimia tehdään vasta sitten kun tilanne kriisiytyy kunnolla. Huomaatte, kun alkaa kouluttautunutta väkeä siirtyä massoittain toimeentulotuelle, ja nämä hallituksen veijarit ne vaan huutelee työn tarjonnasta kymppitonnien palkkoinensa.

Köyhäläinen

Myös tämä Juhana Vartiainen kuuluu tähän elätettävään suurituloiseen luokkaan, jossa tulot kupataan muiden taskuista, eli onhan tämä vähän naiivia huudella itsensä elättämisistä, kun ei kuitenkaan mitään vastuuta itse kanna siitä että suomalainen työ saataisiin kaupaksi maailmalle kannattavasti.

Kolmikannalta tulisi poistaa valtaa samassa tahdissa kuin työn kysyntää ja kannattavuutta heikennetään. Valtion hallinnon OIKEA tehtävä tulisi olla suomalaisen työn kysynnän ja kannattavuuden suojaaminen, mutta oikeistovetoisena se ei valitettavasti aja muita kuin osakkeenomistajien asioita. Osakkeenomistajien aseman priorisointi taas menee pieleen koska siellä joukossa paljon väkeä joilla tulot tulee kotimaan kustannuksia nostamalla.

Se on vain tuo rajat ylittävä kauppa ja siellä suomalaisesta työstä tehtävä bisnes, joka tähän maahan leivän tuo, puhutaan ns. "ensimmäisestä eurosta".

Kaikki muu on tulonsiirtoa, sillä ei ole väliä olipa kyse oikeistosta tai vasemmistosta, se on kuitenkin tulonsiirtoa.

• ylös 17
  • alas 1
Vierailija

Vartiainen voisi tehdä 18 tuntia oikeaa työtä ta olla yrittäjänä. Jos ei onnistu niin palkanalennus.

• ylös 15
  • alas 1
Vierailija

Juu, eikä mitään lakeja saa olla estämässä itsensä elättämistä keinolla millä hyvänsä.

• ylös 10
  • alas 1
Vierailija

Mitäs sitten jos se ihminen ei ole siihen kykenevä.
Velvollisuus on, mutta jos ei pysty täyttämään sitä velvollisuutta.
Vaikka kuinka haluaisi.

Onhan työnantajillakin monia velvollisuuksia, jotka nykyään eivät täyty.
Eivät kykene työllistämään suomen työttömiä.
Hallituksella on velvollisuuksia, joita eivät kykene täyttämään.

Miksi sitten jokaisen ihmisen pitäisi.

Vierailija

Ku sitten vielä saisi niitä töitä jostain!!! Sehän se suurin ongelma tässä mallissa on.

• ylös 18
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Osa meistä on aina joutunut itse elättämään itsensä. Minä en ainakaan saanut työttömyyskorvausta sitä hakiessani, koska minulla oli opiskelupaikka yliopistolla, vaikka sanoin, että kykenen samaan aikaan kokoaikaiseen työhön. Toimeentulotukea en saanut, koska olisi pitänyt ensin saada työttömyyskorvausta.  Asumistukea sentään sain. Lopulta sain osa-aikaista työtä siistijänä, mutta eihän se palkka riittänyt edes vuokraan omavastuuseen. Ruokaakin oli pakko ostaa. Niinpä vuokrani jäivät välillä maksamatta ja sain melkein häädön. Luottotiedot menivät.

Köyhät vuodet jättivät minuun jälkensä. Enkä luota yhteiskuntaamme. Toiset saavat tukia vuodesta toiseen ja toisille ei haluttaisi antaa mitään.

Aktiivimalli on ihan hyvä asia, jos se toimii niin, että ihmiset todella aktivoituvat. Ei siihen kyllä mitään rahalla kiristämisiä olisi tarvittu. Parempi olisi ollut todeta, että nyt saat ansaita vaikkapa 500€ ilman, että tukesi lakkaavat. Silloin voisi ottaa vastaan vaikkapa sen osa-aikaisen siivoustyön ja vaikuttaa itse omiin tuloihinsa positiivisella tavalla.

Sen jälkeen merkittävä osa firman työntekijöistä tienaisi tasan 500 e kuussa.

Vierailija

Miksi sitten mun täytyy lasteni lisäksi elättää Suomen eläkeläiset. Eikös voitaisi aloittaa leikkaamalla eläkkeistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen merkittävä osa firman työntekijöistä tienaisi tasan 500 e kuussa.

Sehän olisi hienoa, jos osa-aikaista työtä löytyisi enemmän ja useampi pääsisi ansaitsemaan oman elantonsa. Tuon 500€/kk olen itse tienannut mm. jakamalla lehtiä öisin ja sitä aiemmin tekemällä vuokrafirman kautta keikkatyötä erilaisilla varastoilla.

Ja kyllä se vain on niin, että jos ei töitä löydy omalta asuinseudulta tai 100km:n säteeltä sen läheisyydestä, on haettava töitä muualta. Jos saa vakituisen paikan jostain kauempaa, on muutettava työn perässä. Hallituksen täytyy helpottaa yrittäjien mahdollisuuksia palkata työntekijöitä. Paljon voittoa tahkovien yritysten on luotava niitä osa-aikaisia työpaikkoja sen sijaan, että yhdeltä työntekijältä vaaditaan liikaa. Ulkomaista työvoimaa ei pidä ottaa muihin kuin erityisiin ammatteihin, valmiiksi koulutettuina ja niin, että työpaikka on tiedossa jo ennen maahan tuloa. Erikseen ovat sitten tietysti vainoa pakenevat yms. joille voidaan antaa tukea lähtömaissa tai niiden naapurimaissa. Joskus on perusteltua myös tarjota apua täällä, mikäli ihminen pakenee esim. uskonnollista fundamentalismia ja haluaa päästä eroon omasta kulttuuristaan.

Vierailija

"Jokaisella on velvollisuus elättää itsensä" tarkoittaa käytännössä sitä, että ollaan valmiita vastaanottamaan anarkia.

Etelä-ameriikassa esim. on valtioita joissa jokaisella on velvollisuus elättää itsensä.
Saamme Suomeenkin tällä menolla ilmiöitä joihin emme ole täällä tottuneet.
Ihmiskauppa, järjestäytynyt rikollisuus jokaisen arjessa, kuten suojelurahojen kerääminen, välttämättön aktiivinen omaisuuden suojeleminen jne.

Nämä "kokoomusnuorimaiset" lapselliset visiot "oikeudenmukaisuudesta" eivät tunnusta tai edes tunnista realiteetteja.
Jos osattomien toimeentulo viedään pois, heistä tulee vihollisia ylemmilleen.
Eivät he jää mihinkään odottamaan almuja, vaan osa heistä tulee hakemaan pois vietyä "elintasoa" oman käden oikeudella.

M40

• ylös 16
  • alas 1
Vierailija

Läski sika Vartiainen voisi jokus kokeilla oikeata työntekoa. Saisi mennä osa-aikaiseksi siivoajaksi. Lähtisi ihratkin samalla. Suomen rumin mies, niin ulkoa kuin sisältäkin.

• ylös 10
  • alas 3

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.