Suomeen uusi suunta: jokaisella on velvollisuus elättää itsensä
Aktiivimalli alentaa työttömyyttä. Tämä on kovaa politiikkaa, mutta uskon sen toimivan, Vartiainen sanoo.
Ajatuksena on, että vaatimus pätkätöiden tekemisestä tai palveluihin osallistumisesta tekee työttömyyden pitkittymisestä nykyistä epämukavampaa.
– Silloin joko vapaa-aika vähenee tai tuki pienenee. Näin kannustimet ottaa vastaan vähemmänkin mieluista työtä nousevat.
Vartiainen muistuttaa, että työttömyyden alkuvaiheessa aktiivimalli hyödyttää työttömiä, sillä se tuo ensimmäisenä kuukautena kaksi tukipäivää lisää.
Vartiaisen sanoo Suomessa olevan pitkään työttömänä olleita henkilöitä, jotka ”ovat tottuneet työttömyyteen” eivätkä ponnistele tarpeeksi työllistyäkseen.
– Mielestäni hyvinvointiyhteiskunnan lähtökohtana tulee olla se, että jokaisella on velvollisuus elättää itsensä. Tietysti tarvittaessa tuetaan, mutta lopulta jokaisella on vastuu itsestään.
Muisssa pohjoisamaissa on sirrytty passiivimallista aktiivimalliin jo parikymmnetä vuotta sitten, Suomi laahaa perässä, kiitos SDP, SAK ja kommunistit.
Kommentit (39)
Minä kun olen kuvitellut, että tuollainen velvollisuus on ollut jo hyvin kauan ennen mitään hevonpaska-aktiivimallejakin. Työtön on ollut velvollinen olemaan työmarkkinoiden käytettävissä sekä velvollinen ottamaan vastaan tarjottua työtä jopa päivittäisen 3 tunnin työmatkan päästä. Työtön on ollut velvollinen jopa osallistumaan ihmisarvoa alentaville pupukursseille ja ”työkokeiluksi” tms. kutsuttuun palkattomaan orjatyöhön. Kaikki tämä vaatimattoman toimeentulon menettämisen uhalla, ja viime kädessä jopa 40% toimeentulotuen vähentämisen uhalla. En ymmärrä Vartiaisen ja muiden vastaavien kokkaresekopäiden horinoita siitä, etteikö työttömillä olisi tähän saakka ollut itsensä elättämisen velvoitetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa meistä on aina joutunut itse elättämään itsensä. Minä en ainakaan saanut työttömyyskorvausta sitä hakiessani, koska minulla oli opiskelupaikka yliopistolla, vaikka sanoin, että kykenen samaan aikaan kokoaikaiseen työhön. Toimeentulotukea en saanut, koska olisi pitänyt ensin saada työttömyyskorvausta. Asumistukea sentään sain. Lopulta sain osa-aikaista työtä siistijänä, mutta eihän se palkka riittänyt edes vuokraan omavastuuseen. Ruokaakin oli pakko ostaa. Niinpä vuokrani jäivät välillä maksamatta ja sain melkein häädön. Luottotiedot menivät.
Köyhät vuodet jättivät minuun jälkensä. Enkä luota yhteiskuntaamme. Toiset saavat tukia vuodesta toiseen ja toisille ei haluttaisi antaa mitään.
Aktiivimalli on ihan hyvä asia, jos se toimii niin, että ihmiset todella aktivoituvat. Ei siihen kyllä mitään rahalla kiristämisiä olisi tarvittu. Parempi olisi ollut todeta, että nyt saat ansaita vaikkapa 500€ ilman, että tukesi lakkaavat. Silloin voisi ottaa vastaan vaikkapa sen osa-aikaisen siivoustyön ja vaikuttaa itse omiin tuloihinsa positiivisella tavalla.
Sen jälkeen merkittävä osa firman työntekijöistä tienaisi tasan 500 e kuussa.
Sehän olisi hienoa, jos osa-aikaista työtä löytyisi enemmän ja useampi pääsisi ansaitsemaan oman elantonsa. Tuon 500€/kk olen itse tienannut mm. jakamalla lehtiä öisin ja sitä aiemmin tekemällä vuokrafirman kautta keikkatyötä erilaisilla varastoilla.
Ja kyllä se vain on niin, että jos ei töitä löydy omalta asuinseudulta tai 100km:n säteeltä sen läheisyydestä, on haettava töitä muualta. Jos saa vakituisen paikan jostain kauempaa, on muutettava työn perässä. Hallituksen täytyy helpottaa yrittäjien mahdollisuuksia palkata työntekijöitä. Paljon voittoa tahkovien yritysten on luotava niitä osa-aikaisia työpaikkoja sen sijaan, että yhdeltä työntekijältä vaaditaan liikaa. Ulkomaista työvoimaa ei pidä ottaa muihin kuin erityisiin ammatteihin, valmiiksi koulutettuina ja niin, että työpaikka on tiedossa jo ennen maahan tuloa. Erikseen ovat sitten tietysti vainoa pakenevat yms. joille voidaan antaa tukea lähtömaissa tai niiden naapurimaissa. Joskus on perusteltua myös tarjota apua täällä, mikäli ihminen pakenee esim. uskonnollista fundamentalismia ja haluaa päästä eroon omasta kulttuuristaan.
Sää et nyt ymmärtänyt. 500€ 40h viikkotyöstä ja valtio maksaa loput palkasta.
Kuvitteletteko tosiaan että jossain muualla valtio elättää verotuloista samalla tavalla kansalaisiaan kuin Suomessa. Ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletteko tosiaan että jossain muualla valtio elättää verotuloista samalla tavalla kansalaisiaan kuin Suomessa. Ei todellakaan.
Kyllä muuten elättää. Monessa Euroopan maassa on työttömille suuremmat tuet. Kuten Tanskassa.
Kyllä minä ihan omilla ansiosidonnaisillani itseni elätän. Huhtikuussa taas töihin, jos pomo sattuu jotain keksimään. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten elättää. Monessa Euroopan maassa on työttömille suuremmat tuet. Kuten Tanskassa.
Näinhän siellä on. Alkuun.
Tuen määrä Tanskassakin lähtee työttömyyden jatkuessa rajuun laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten jos se ihminen ei ole siihen kykenevä.
Velvollisuus on, mutta jos ei pysty täyttämään sitä velvollisuutta.
Vaikka kuinka haluaisi.Onhan työnantajillakin monia velvollisuuksia, jotka nykyään eivät täyty.
Eivät kykene työllistämään suomen työttömiä.
Hallituksella on velvollisuuksia, joita eivät kykene täyttämään.Miksi sitten jokaisen ihmisen pitäisi.
No tämähän vasta onkin perkeleellisen hienoa ajattelua.
Että minä esim. vaikka nakkikioskiyrittäjänä olen velvollinen työllistämään mahdollisimman paljon muitakin ja huolehtimaan heidän työkyvyttömyyksistään ja paska olen jos en siihen aina ykene... kun itse saan tehdä tunteja aivan mielettömästi saadakseni edes oman elantoni.
Ne muut ihmiset senkun käyvät töissä seisoksimassa, ja jos ei huvita niin sitten ei huvita koska ei voi.
Että jokaisella ihmisellä on oikeus saada joltain mystiseltä yhteiskunnalta täysi ylläpito siitä että tahkoaa persettään sohvaansa ja saa makuuhaavoja. Kuka se on se mystinen yhteiskunta? No se on ne ihmiset jotka eivät kehtaa maata ja nostaa tukia. Me muut...
Tämä yhteiskunta todella vaatii aktiivimallin. Nämä töihin kykenemättömät tulee jotenkin häätää pois työttömyystuen piiristä koska kerta kaikkiaan eivät ole työvoimaa.
Kyllä, ap kyllä. Jokaisen tulee elättää itsensä, mutta :
a) työstä tulee maksaa palkka
b) orjatyö on kielletty
c) nälkä ajaa maan sisällissotaan
Joten jos emme halua uutta sisällissotaa (voi perkele ihmiset on nyt niiin vihaisia) niin kaikille on annettava työtä ja palkka, ja jos se ei ole mahdollista niin edes toimeentulo.
Vastikkeellinen toimeentulo on orjuuttamista ja sitä ei pidä hyväksyä.
Kenenkään edun mukaista ei ole halpatyö- tai orjatyövoima. Sillä kaavalla loppuu palkkatyöt ihan jokaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten jos se ihminen ei ole siihen kykenevä.
Velvollisuus on, mutta jos ei pysty täyttämään sitä velvollisuutta.
Vaikka kuinka haluaisi.Onhan työnantajillakin monia velvollisuuksia, jotka nykyään eivät täyty.
Eivät kykene työllistämään suomen työttömiä.
Hallituksella on velvollisuuksia, joita eivät kykene täyttämään.Miksi sitten jokaisen ihmisen pitäisi.
No tämähän vasta onkin perkeleellisen hienoa ajattelua.
Että minä esim. vaikka nakkikioskiyrittäjänä olen velvollinen työllistämään mahdollisimman paljon muitakin ja huolehtimaan heidän työkyvyttömyyksistään ja paska olen jos en siihen aina ykene... kun itse saan tehdä tunteja aivan mielettömästi saadakseni edes oman elantoni.
Ne muut ihmiset senkun käyvät töissä seisoksimassa, ja jos ei huvita niin sitten ei huvita koska ei voi.
Että jokaisella ihmisellä on oikeus saada joltain mystiseltä yhteiskunnalta täysi ylläpito siitä että tahkoaa persettään sohvaansa ja saa makuuhaavoja. Kuka se on se mystinen yhteiskunta? No se on ne ihmiset jotka eivät kehtaa maata ja nostaa tukia. Me muut...
Tämä yhteiskunta todella vaatii aktiivimallin. Nämä töihin kykenemättömät tulee jotenkin häätää pois työttömyystuen piiristä koska kerta kaikkiaan eivät ole työvoimaa.
Vai ”häätää”? Aivan kuin työkyvyttömät itse haluaisivat roikkua työttömyyskortistossa. Tunnen erään vakavasti sairastuneen joka ei missään tapauksessa kykene enää koskaan palkkatyöhön, mutta eläkkeellekään ei päästetä. Hänkin ”pääsee” nyt aktiivimallin piiriin karenssia toisensa perään nauttimaan.
Onko firmoilla velvollisuus elää myös omillaan?
Vierailija kirjoitti:
Demarit ja SAK haluavat Suomeen Venezuelassa hyväksi havaittua sosialismia.
Johan se nähtiin tuolla Senaatintorilla.
Itseäni ilahduttaisi parin tuntemani totaali työnvieroksujan vähän reippaampikin aktivointi.
Niin varmaan haluaisit, sadisti.
Menepä nyt ensin kuitenki lopettamaan yritystuet ja muut hyvävelirahat.
Äläkä tule takaisin sekoomustrollaamaan ennen sitä"
Vierailija kirjoitti:
Vartiainen voisi tehdä 18 tuntia oikeaa työtä ta olla yrittäjänä. Jos ei onnistu niin palkanalennus.
Ei se osaisi.
Sellaista on normaalin ihmisten arkipäivästä vieraantuneen elämä.
Ainoastaan suomalaisilla on velvollisuus elättää itsensä ja muut,muut ketkä tulevat maahan,heillä on ainoastaan oikeuksia ei velvollisuuksia
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten mun täytyy lasteni lisäksi elättää Suomen eläkeläiset. Eikös voitaisi aloittaa leikkaamalla eläkkeistä.
Ylisuuret eläkkeet olisi syytä poistaa ja pienimpiä korottaa.
Esimerkiksi Turun yliopiston professori Mikko Niemelä on kritisoinut aktiivimallia epämääräiseksi, hallinnolliseksi raskaaksi ja kaikkein heikoimmassa olevien työttömien aseman heikentämiseksi. Puhutaan hienosti aktiivisuudesta, mutta missä on ne norminpurkutalkoot, jonka eteen Sipilä on niin vouhuttanut? Se ei taida koskea köyhiä. Mitä enemmän normeja, kyykyttämistä ja byrokratiaa saadaan työttömyysturvaan, niin sitä parempi. Aktiivisuus tulee siitä, että ihminen juoksee yhä kovemmin byrokratian rattaissa ihan vain kiusattavana, kiillottaakseen hallituspuolueiden imagoa ja kaunistaakseen työttömyystilastoja ilman, että ihmiset oikeasti työllistyvät kunnolla. Ja kyllähän rahaakin säästyy! Otetaan vaan niiltä kaikkein köyhimmiltä vielä vähän, eli niiltä, joilla on kaikkein pienimmät mahdollisuudet työllistyä. Aktiivimalli kuuluu sarjaan interventioita, joiden tarkoitus on symbolinen eli saada asiat näyttämään joltain ilman, että saataisiin todella aikaan mitään todellista. Ja byrokratia sen kun lisääntyy, mutta sehän ei näitä norminpurkajia taida pahemmin huolettaa..
Juu, lasten lisäksi täytyy eläkeläiset elättää, vai tappaakko meinaat monien lasten mummot ja papat?
Eläkeläiset nähdään samana harmaana massana kuin työttömätkin.
Silloin on helppo unohtaa inhimillisyys.
Ihan samanlaisia mummoja pappoja he usein ovat kuin omien lastesikin isovanhemmat.
Olisiko hauskaa jos he olisivat niin pienillälä eläkkeellä, että ei pärjää? Et varmaan niin.
Mutta ne muut kyllä voivat?
Ylisuuret eläkkeet eri asia, monella tonnin tai sen alle.
Näinhän se on alunalkain ollut mut on unohtunut osalta nykyään
Vierailija kirjoitti:
Onko firmoilla velvollisuus elää myös omillaan?
Ei ole, terveisin kokkarit.
Haluamme että valtio elättää firmat.
Tuo itsensä elättäminen on niin menneen maailman ideologiaa. Millä elätämme itsemme sitten, kun koneet hoitavat kaiken?
Tulevaisuuden yhteiskunta: ihmisen on saatava palkkaa tekipä hän työtä tai ei. Toisaalta, mitä merkitystä rahalla enää on silloin? (Automaatio = täyssosialistinen yhteiskunta).