425 hakijaa toimistosihteerin työhön! En IKINÄ pääse tästä lääväfirmasta pois :(
Olen toimistosihteerinä yhdessä firmassa. Haluaisin elämässä eteenpäin ja monipuolistaa ammattitaitoani. Nykyisessä työssäni ei ole mitään kehitettävää, en opi mitään uutta ja tähän työhön voisi tulla joku muu opettelemaan työssä olemista ja perustoimisto-ohjelmia ja työkaluja. Minä haluaisin jo vähän haasteellisempien töiden pariin.
Hain toisenlaista toimistosihteerin työtä. Vastuualue olisi ollut paljon laajempi ja haasteellisempi, palkka olisi ollut muutaman satasen korkeampi.
No, nyt tuli tieto, etten päässyt edes haastatteluun. Samaa työtä oli hakenut 425 hakijaa! Neljäsataakaksikymmentäviisi hakijaa! Voi luoja, en ikinä pääse tästä työstä eteenpäin minnekään.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa noista on intialaisia tms ulkomaisia send-napin painajia. Oliko työssä mahdollista pärjätä englannin kielellä?
Työssä vaadittiin erinomaista suullista ja kirjallista suomen ja ruotsin taitoa sekä tyydyttävää englannin taitoa. En usko, että kovinkaan monella maahanmuuttajalla tai ulkomaalaisella olisi erinomainen suomen ja ruotsin taito.
Jos vaaditaan erinomaista ruotsin kielen taitoa niin käytännössä työpaikka on valmiiksi pedattu suomenruotsalaisille ja muiden hakemuksia ei edes huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Kun tällainen luku heitetään pöytään kyse on ilman muuta siitä että noista voi 90 % heti heittää roskikseen. Eli monenlaiset työttömät kokeilevat onneaan ilman kokemusta.
Arvaa kuinka paljon hakemuksia tulee sitten, kun työttömän on pakko hakea paikkaa per viikko?
Minulle kyllä kelpaisi toimistosihteerin työ, opiskeluaikoina sitä tuli tehtyäkin eli kokemustakin löytyy. Mutta toistaiseksi en ole niitä paikkoja hakenut vaan keskittynyt oman alani töiden hakemiseen, kun olen tiennyt etten noihin pääse kuitenkaan. Mutta kun tulee aktiivimalli kakkonen, kuten uhataan, niin pistän tuulemaan! Etenkin kaikki julkisen puolen toimistopaikat joutuvat hakemusvyörytykseni kohteeksi, ne kun on pakko ilmoittaa yleiseen hakuun.
Oman kokemukseni mukaan toimistosihteerin paikka on yksi niistä, joissa 90% hakemuksista on turhia. Siihen hakee tyypillisesti paljon kouluttamattomia ihmisiä, opiskelijoita ym.
Hakemusten määrä ei yksinään kerro yhtään mitään.
Pahimpia on kuitenkin kääntäjän paikat. Jokainen Suomessa oleva, kyseistä kieltä puhuva ulkomaalainen opiskelija hakee oman kielensä kääntäjäksi ilman mitään koulutusta. Pahimmillaan olen saanut englannin kääntäjän paikkaan satoja hakemuksia, eikä yksikään hakija ollut lähellekään pätevä työhön, eikä kenelläkään ollut edes kokemusta alalta. Nuorimmat hakijat olivat juuri kirjoittaneet ylioppilaaksi. Uudessa haussa saatiin onneksi pari pätevääkin hakijaa.
Ei tämä rekrytointikaan ole helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen toimistosihteerinä yhdessä firmassa. Haluaisin elämässä eteenpäin ja monipuolistaa ammattitaitoani. Nykyisessä työssäni ei ole mitään kehitettävää, en opi mitään uutta ja tähän työhön voisi tulla joku muu opettelemaan työssä olemista ja perustoimisto-ohjelmia ja työkaluja. Minä haluaisin jo vähän haasteellisempien töiden pariin.
Hain toisenlaista toimistosihteerin työtä. Vastuualue olisi ollut paljon laajempi ja haasteellisempi, palkka olisi ollut muutaman satasen korkeampi.
No, nyt tuli tieto, etten päässyt edes haastatteluun. Samaa työtä oli hakenut 425 hakijaa! Neljäsataakaksikymmentäviisi hakijaa! Voi luoja, en ikinä pääse tästä työstä eteenpäin minnekään.
Toimistosihteerin töitä on siirretty muitten työntekijöitten tehtäväksi vaihtelevalla menestyksellä.
Joo, esim. yliopistoissa proffat teke nykyään sihteerienkin työt. Se on sitä säästämistä. Me mitään kaiken maailman dosenttejakaan tarvita, joutavat seisomaan kopiokoneen vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Putoaako yli 50-vuotiaiden hakemukset automaattisesti pois jatkosta heti kättelyssä? Jos vielä ajatellaan, että esim. toimistosihteerin työt tulevaisuudessa häviävät/vähenevät, niin eikö työnantajankin etu olisi palkata siihen tuon ikäinen, jolloin luonnollisesti sitten vain jäisi eläkkeelle, eikä tarvitsisi irtisanoa, kun/jos työt loppuu.
Käsittämätöntä, että yli 50-vuotiaan naisen on vaikea työllistyä, kouluttautuneidenkin, kun taas miesten työkokemusta arvostetaan tuossa iässä. Väärin.
Näin näyttää olevan. Meiltä irtisanottiin paljon juuri 50-60v, tosin koko puljun henkilökunnan keski-ikä on korkea, nuoria toimistopuolella on vain vähän. Minulla ei ole mitään toivoa saada mitään töitä, olen 60 ja kuitenkin siten irtisanottu etten myöskään pääse ns. putkeen vaan tipun kelan korvauksille. 70-80 luvuilla rällaiset tapaukset päästettiin eläkkeelle, nykyäön ei. Ne jotka nyt pääsivät, olivat olleet yli 5v työttöminä. Hölmöä pudota veronmaksajasta luuseriksi vaikka työhaluja ja -kykyjä olisi ja koulutusta ja pätevyyttäkin on päivitetty vieläpä työnantajan kustannuksella. Hukkaan heiltä menivät nekin rahat. Sitten aktivoidaan hakemaan olemattomia työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan toimistosihteerin paikka on yksi niistä, joissa 90% hakemuksista on turhia. Siihen hakee tyypillisesti paljon kouluttamattomia ihmisiä, opiskelijoita ym.
Pahimpia on kuitenkin kääntäjän paikat. Jokainen Suomessa oleva, kyseistä kieltä puhuva ulkomaalainen opiskelija hakee oman kielensä kääntäjäksi ilman mitään koulutusta. Pahimmillaan olen saanut englannin kääntäjän paikkaan satoja hakemuksia, eikä yksikään hakija ollut lähellekään pätevä työhön, eikä kenelläkään ollut edes kokemusta alalta. Nuorimmat hakijat olivat juuri kirjoittaneet ylioppilaaksi. Uudessa haussa saatiin onneksi pari pätevääkin hakijaa.
Hyvä kun ymmärrät, että tuo on poliitikkojen vika eikä työtä hakevien. Jatkossa hakemusten määrä lisääntyy, kun levyseppähitsaajatkin hakevat kääntäjän töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta toisaalta iso osa on todella koulutettuja. 425 hakijasta varmaan 50 on maistereita
Eihän tuo voi pitää paikkaansa! Yrityksethän kärvistelevät työvoimapulassa kun työttömät eivät viitsi hakea työpaikkoja.
Sun pitää sitten perustaa oma sihteeri-yritys.
Sama se oli 1970-luvulla. Sihteerin paikkoihin oli pari-kolmesataa hakemusta. Kun soitin yhteen isohkoon firmaan hakemukseni perään, niin sanottiin, että esittämälläni palkkatoivomuksella he saavat töihin maistereitakin! Ei siis yo-merkonomin koulutuksella ja työkokemuksella ollut mitään virkaa, kun hommaan oli saatavissa maisterikin! Toivottavasti olivat tyytyväisiä.
Toimistosihteerin paikka on tosiaan sellainen, mihin tulee paljon maistereita ja jopa pari tohtoriakin... valitettavasti. Meillä oli pari vuotta sitten haussa vastaava pesti ja siihen tuli yli 300 hakemusta. Koulutustausta ja aiempi työkokemustausta oli hyvin vaihtelevaa, mutta hakijoiden joukossa oli sen verta monta avustavista toimistotöistä pitkän kokemuksen ja sopivan koulutuksen omaavaa henkilöä, että ei tullut tarve edes haastatella yhteiskuntatieteilijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksemme kuitenkin hulluuksissaan ajattelee, että työttömyys ratkeaa sillä että työttömät hakevat töitä entistäkin ahkerammin.
Naisia ei haluta missään iässä.