Vierailija

Olen toimistosihteerinä yhdessä firmassa. Haluaisin elämässä eteenpäin ja monipuolistaa ammattitaitoani. Nykyisessä työssäni ei ole mitään kehitettävää, en opi mitään uutta ja tähän työhön voisi tulla joku muu opettelemaan työssä olemista ja perustoimisto-ohjelmia ja työkaluja. Minä haluaisin jo vähän haasteellisempien töiden pariin.

Hain toisenlaista toimistosihteerin työtä. Vastuualue olisi ollut paljon laajempi ja haasteellisempi, palkka olisi ollut muutaman satasen korkeampi.

No, nyt tuli tieto, etten päässyt edes haastatteluun. Samaa työtä oli hakenut 425 hakijaa! Neljäsataakaksikymmentäviisi hakijaa! Voi luoja, en ikinä pääse tästä työstä eteenpäin minnekään.

• ylös 59
  • alas 1

Sivut

Kommentit (32)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ootko vielä semmosessa lääväfirmassa jossa kukaan ei osallistu aktiivimallia vastustavaan poliittiseen mielenilmaukseen?

Onnea

• ylös 15
  • alas 4
Vierailija

Suurin osa noista on intialaisia tms ulkomaisia send-napin painajia. Oliko työssä mahdollista pärjätä englannin kielellä?

• ylös 3
  • alas 16
Vierailija

Jos kokoomusta uskoo, ne 425 hakijaa on TE-toimiston pakottamia tai  muutoin vain jättävät tulematta haastatteluun. Ei ole päteviä ja motivoituneita hakijoita.

• ylös 41
  • alas 1
Vierailija

Kun tällainen luku heitetään pöytään kyse on ilman muuta siitä että noista voi 90 % heti heittää roskikseen. Eli monenlaiset työttömät kokeilevat onneaan ilman kokemusta.

• ylös 2
  • alas 27
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suurin osa noista on intialaisia tms ulkomaisia send-napin painajia. Oliko työssä mahdollista pärjätä englannin kielellä?

En usko. Olen itse hakenut muutamaa Helsingissä sijaitsevaa työpaikkaa, johon vaadittiin vähintään amk-koulutus ja joihin piti täyttää sellainen monen sivun nettihakemuslomake, jossa ei päässyt seuraavalle täyttösivulle, ellei ollut ensin täyttänyt kaikkia tietoja edellisen sivun jokaiseen lomakekohtaan. Ihan suomen kielellä sitä työtä oli tarkoitus tehdä. Siihen oli 483 hakijaa. Jokainen oli varmasti ihan oikea hakija eikä mikään ulkomainen send-napin painelija, koska se rekrylomake oli tosiaan niin pitkä ja monimutkainen, että ei sitä mikään "botti" pystynyt täyttämään niin, että send-nappia olisi voinut painaa. 

• ylös 48
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Työssä vaadittiin erinomaista suullista ja kirjallista suomen ja ruotsin taitoa sekä tyydyttävää englannin taitoa. En usko, että kovinkaan monella maahanmuuttajalla tai ulkomaalaisella olisi erinomainen suomen ja ruotsin taito.

• ylös 33
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ootko vielä semmosessa lääväfirmassa jossa kukaan ei osallistu aktiivimallia vastustavaan poliittiseen mielenilmaukseen?

Onnea

Tietenkin. Kaikki ollaan tänään normaalisti töissä. Vain yksi siirsi asiakkaat toiselle päivälle, kun ei päässyt bussilakon takia työpaikalle.

ap

• ylös 13
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kun tällainen luku heitetään pöytään kyse on ilman muuta siitä että noista voi 90 % heti heittää roskikseen. Eli monenlaiset työttömät kokeilevat onneaan ilman kokemusta.

Ja silti ap ei päässyt edes haastatteluun, vaikka varteenotettavia kandidatteja oli se 10%, eli tarkalleen 42,5.

• ylös 22
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olisipa kiva tietää missä prosenttiluvussa itse olen. Olen käynyt kahdella uravalmentajalla ja viilannut CV-klinikalla hakemuksen ja ansioluettelon kuntoon. Kummatkin sanoivat, että hakemus ja CV ovat täydellisiä - erottuvia ja täynnä asiaa. En päässyt edes haastatteluun, joten olisi kiva tietää minkälaisella hakemuksella haastatteluun sitten pääsisi. Nyt en tiedä olenko ensimmäinen, jota ei kutsuttu haastatteluun vai yli neljänsadan hakijan huonoin hakija.

ap

• ylös 28
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei kenenkään hakemuksia saa ilman perehtymistä heittää roskiin. Työnantajat ja valtiovalta vaativat, että töitä pitää hakea myös oman osaamisalan ulkopuolelta. Sitten, kun kemisti ja puutarhuri tekevät noin, se onkin väärin. Se ei ole onnen kokeilemista, jos hakee tosissaan ihan mitä työtä tahansa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olisko perusteluja moiselle väitteelle? En nimittäin usko. Voi olla että 10 % on niitä hakemuksia, jotka voi laittaa heti roskikseen. Mutta jos kyse on pk-seudun työpaikasta, niin kyllä ihan oikeita ja motivoituneita hakijoita nykyään vain on satoja per paikka. Tiedän, koska rekryän itse, ja tunnistan kyllä roskahakemuksen ja hakemuksen, jonka tekemiseen on käytetty aikaa ja ajatusta ja vaivaa.

• ylös 33
  • alas 0
Vierailija

Sihteerin työ on niitä harvoja töitä, joita voi yrittää päästä tekemään monenlaisella koulutustaustalla. Monet maisterit ja tohtoritkin varmaan hakee noita paikkoja myös.

• ylös 25
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eli mitä tarkoitat tuolla että monenlaiset työttömät kokeilevat onneaan ilman kokemusta. Hakijoissa on nimenomaan paljon kokemusta omaavia mutta esim. ikää on yli 50 v. Kokemus on siis haitta ja tässä tapauksessa aivan sama oletko töissä oleva työn vaihtaja vai työtön. Syy korkeisiin hakulukuihin on yksinkertainen. Toimistotyöt katoavat niin kuin moni muukin ammattiryhmä tämän meneillään olevan rakennemuutoksen seurauksena.

Vielä tiedoksi, että kaikkiin toimistotöihin on hakijoita satoja jopa tuhansia. Tässä tämä rakennemuutos näkyy konkreettisesti. Eli on vielä aloja joissa on työvoimapula (mistä hallituskin jaksaa melskata aivan kuin se koskettaisi kaikkia aloja) ja sitten ne alat jotka hiipuu vääjäämättä. Tämä näkyy juuri alan avoimien työpaikkojen hakijoiden valtavassa määrässä.

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen toimistosihteerinä yhdessä firmassa. Haluaisin elämässä eteenpäin ja monipuolistaa ammattitaitoani. Nykyisessä työssäni ei ole mitään kehitettävää, en opi mitään uutta ja tähän työhön voisi tulla joku muu opettelemaan työssä olemista ja perustoimisto-ohjelmia ja työkaluja. Minä haluaisin jo vähän haasteellisempien töiden pariin.

Hain toisenlaista toimistosihteerin työtä. Vastuualue olisi ollut paljon laajempi ja haasteellisempi, palkka olisi ollut muutaman satasen korkeampi.

No, nyt tuli tieto, etten päässyt edes haastatteluun. Samaa työtä oli hakenut 425 hakijaa! Neljäsataakaksikymmentäviisi hakijaa! Voi luoja, en ikinä pääse tästä työstä eteenpäin minnekään.

Toimistosihteerin töitä on siirretty muitten työntekijöitten tehtäväksi vaihtelevalla menestyksellä. Kun hakijoita on satoja niin uralla eteneminen on hankalaa ellei ole jotain erityisosaamista. Kannattaisiko kouluttautua eteenpäin vaikka kirjanpitäjäksi tai hankkia muuta osaamista.

Vierailija

Kannattaisi varmaan hommata koulutus parempiin hommiin.

Kuka haaveilee ikuisista sihteerin hommista?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi varmaan hommata koulutus parempiin hommiin.

Kuka haaveilee ikuisista sihteerin hommista?

Nimikkeen "sihteeri" alla on hyvin monenlaista työtä. Sihteerit tekevät hyvinkin vaativia töitä, ei se tarkoita johtajan sanelusta kirjoittamista kuten sinä luulet.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Putoaako yli 50-vuotiaiden hakemukset automaattisesti pois jatkosta heti kättelyssä?  Jos vielä ajatellaan, että esim. toimistosihteerin työt tulevaisuudessa häviävät/vähenevät, niin eikö työnantajankin etu olisi palkata siihen tuon ikäinen, jolloin luonnollisesti sitten vain jäisi eläkkeelle, eikä tarvitsisi irtisanoa, kun/jos työt loppuu. 

Käsittämätöntä, että yli 50-vuotiaan naisen on vaikea työllistyä, kouluttautuneidenkin, kun taas miesten työkokemusta arvostetaan tuossa iässä. Väärin.

• ylös 12
  • alas 1
Vierailija

Uskon, että suurin osa hakijoista on ihan kelpo sihteereitä. Viime vuosina on laitettu niin paljon toimistoväkeä pihalle. Itsekin kuulun näihin. Sain fudut eräästä valtion virastosta 150 muun kanssa. Noin puolet meistä oli toimustoväkeä. Yksikään irtisanotuista ei ole mikään vajaakuntoinen vaan vähintään yo-merkonomi, joilla on työkokemusta 10-40 vuotta. Meillä oli myös paljon työpaikkakoulutusta ja hyvät koneet ja ohjelmat käytössä. Cv:t ovat myös kunnossa. Ap:n toimenkuva vaikuttaa sellaiselta kuin minullakin alkuaikoina oli ja pääsin siitä sitten ylenemään haastavampiin töihin. Se ei työnhaussa auta. Olen myös yli-ikäinen nykymittapuun mukaan. Niissä paikoissa mihin olen hakenut, on ollut n 100-300 hakijaa. Kaikista ei ole tullut mitään reagointia. Voisin tehdä muutakin työtä mutta nykyään on tutkinnot joka työhön, joten tuskin ottavat vanhempaa toimistosihteeriä ihan eri alalle kun nuoria uusilla koulutuksilla on tarjolla. Vartiainen voisi ihan itse kokeilla.

• ylös 13
  • alas 0

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.