Kuinka paljon KÄVELET päivässä, KAUPUNKILAINEN/MAALAINEN? Verrataan kun herättää tunteita!
Kyseessä siis työmatkat tai muu arkiliikunta, ei erikseen liikkuminen. Mitatkaa google mapsilla jos ette tiedä.
Itse asun Helsingin kantakaupungissa ja kävelen vähimmillään n. 2 km päivässä, useimmiten 4. Kuljen julkisilla. Lisäksi sitten liikuntaharrastus 4 kertaa viikossa.
Kommentit (85)
Hassua väittelyä. Itse asuin lapsuuteni ja nuoruuteni maalla, ja aikuisena asun kaupungissa, joten molemmista on kokemusta.
Miten tämä on vaikuttanut liikuntaani:
Lapsuudessa ja nuoruudessa tuli kilometreja päivässä ihan tolkuttomasti. Vähintään 6 per päivä, koska pelkästään bussipysäkille, jotta pääsi kouluun oli 2,5 kilsaa suuntaansa. Toki kesällä matkat meni pyörällä, mutta liikuntaa tuli silti päivittäin paljon.
Mutta sillä hetkellä kun sain ajokortin (niin aikaisin kun oli iän puolesta mahdollista), liikuntani väheni huomattavasti, koska oli sitten menossa opiskelupaikkaan, kauppaan tai kaverille, kaikki autoa pidemmät matkat oli järkevä mennä autolla, koska tosiaan sen alle kolmen kilometrin säteellä oli pelkkää peltoa ja metsää, ja kauppaan ja opiskelupaikkaan oli sen 10 kilsaa tai vähän enemmän.
Nykyään kun asun kaupungissa, luulisi, että liikunta ei ole niistä nuoruuden ajoista noussut, kun julkiset kulkuvälineet menee ihan vierestä. Mutta totuus on se, että koska julkiset kulkuvälineet menee ihan vierestä, minulla ei ole enää autoa, ja tämä on lisännyt sitä pientä hyötyliikuntaa, joka tulee kauppamatkoilla ja työmatkoilla, vaikkei se olisi muutamaa pysäkin väliä enempää, koska ne menee pakosta kävellen eikä autolla.
Asun pikkukaupungissa, kävely on ainoastaan hyötyliikuntaa töissä (tulee helposti useampu kilometri päivässä, kun kantaa maalipurkkeja ja ravaa isolla työmaalla eestaas). En kävele juuri mihinkään ikinä, koska minulla on pyörä. Pyöräilen kyllä kaikkialle, kävely on hiton tylsää ja pyörällä pääsee huomattavasti nopeammin.
Kävelen päivässä sen 5km. En enempää, kun kumminkin pyöräilen 20km. Asun Rovaniemellä. En varmaan ikinä pääsisi näille lenkeille jos olisi rääkyvä kersa helmoissa. N22
Töihin 2,6 km ja kävelen ellei ole todella huono ilma (kesällä pyöräilen). Töissä kävelen ehkä n. 5 km päivän aikana (hoitsu). Arkisin kotona muuten varmaan joku 3 km lisää, eli yhteensä 13-14 km päivässä. Asun maalla.
Kaupungissa asun. Työpäivinä kävelen 5-10 km, koska teen liikkuvaa työtä ja siirryn useasti työkohteesta toiseen. Nämä siis paikkojen välimatkoja, en laske paikoissa kulutettuja askeleita. Vapaapäivinä vähintään pari kilometriä. Jonkun 3 km matkan vaikkapa terveysasemalle kävelen aina, ellen ole niin sairas, etten siihen kykene. Julkisilla tai taksilla kuljen silloin kun on pakko mennä kauemmas, mutta tätä tapahtuu ehkä muutaman kerran vuodessa, muuten kävelen kaikkialle.
Vierailija kirjoitti:
Johan tuli hetkessä kaikista palstan mammoista kovia urheilijoita.
No melkoinen sohvaperuna olet, jos esim. minun 4 km kävelyäni tuntuu paljolta. Kyse on yksinkertaisesti kävelystä kotoa metrolle ja toisessa päässä metrosta työpaikkaan. Olen kahdessa toimipisteessä, joten metrolta töihin kävelty matka vaihtelee pituudeltaan.
Itse asiassa korkeakoulutetut, jollainen itsekin olen, tutkitusti liikkuvat matalasti koulutettuja enemmän., minäkin 4x 1h viikossa. Arkikävelyä en olekaan ennen tätä ketjua tajunnut jonkun mielestä URHEILUKSI: :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Kuka niitä askeleita täällä maalla laskee, tontti on laaja ja päivän aikana tulee käveltyä sinne sun tänne, välit 50-200 m. Kaupunkilaisilla on aikaa tuollaisille hömpötyksille ja askelmittareille. Fakta nyt vaan on että maalla eletään terveellisemmin. Enkä tarkoita maalla mitään Espoota, Porvoota tai muutakaan Hesan aluskaupunkia.
Siis... Mielestäsi on hömpötystä kävellä bussiin tai metroon mennäkseen töihin?
Onko täällä tänään joku kauniisti sanottuna vajaakykyisten päivystysaika? :D
Vierailija kirjoitti:
Maalaisethan kävelee vain navettaan ja ajaa autolla kirkolle ja kaupan oven viereen parkkiin.
Kaupunkilaisilla ei oo parkkipaikkoja ja bussilinjat ei aina mene oikeaan suuntaan joten kävelyä tulee hyvin paljon.
Kävelen navettaan joo, mutta siellä navetassa ja sen ympäristössä tulee käveltyä monta tuntia päivässä. Siinä samalla kun kävelen myös kolaan paskaa tai rehuja, talikoin rehua ja heinää. Lapioin törkykasoja, työntelen kottikärryjä, lypsän, kannan säkkejä ja kuivikepaaleja. Kesällä vien ja haen lehmiä laitumen ja navetan väliä.
Kylille menen autolla, ajan sen parkkiin ja siitä kipaisen ympäri kyliä paikasta toiseen asioille, en aja joka paikkaan oven viereen.
Kävelen vähintään n. 10km päivässä. Koulumatkat yhteensä 5km, lähimpään kauppaan 1km, lenkkeilen myös vähintään 4km joka päivä. Asun pienessä kaupungissa mutta Helsinkiin verrattuna tämä on kai maaseutua?
Vaihtelee ihan hirveästi, koska teen keikkatyötä, työn sijainti ja toimenkuvani määrittelee todella paljon, samoin onko jotain hoidettavaa ja missä. Päivässä kävelen 3-20km puhelimen askelmittarin mukaan.
Toinen asunto maalla ja sitten toinen palkkahommia varten kaupungissa. Vaikka tuntuu että kaupungissa kävelisi joka paikkaan ja maalla liikkuu autolla, iphonen laskuri näyttää kaupunkiin jotain 2500 askelta päivässä, ja maalla tulee helposti ihan huomaamatta päivän mittaan jopa kymmenkertaisia lukuja.
Vierailija kirjoitti:
Johan tuli hetkessä kaikista palstan mammoista kovia urheilijoita.
No ei minusta 4 km:n kävely ole kovaa urheilua.
Asun 800 000 asukkaan kaupungissa Länsi-Euroopassa, päivässä kävelyä tulee max kilometri. Ajan 3km työmatkan, salille ja ostoksille (sinkula)polkupyörällä. Autoa en ole omistanut vuosiin. Jos täytyy roudata isompia tavaroita, tilaan Uberin tai menen metrolla.
Asun maalla. Kävelen päivässä 5-15km ulkona. Plus tietysti kaikki muu arkiliikunta mitä nyt vanhemmassa omk talossa on: lumityöt/puutarhatyöt (lääniä löytyy), puiden kantaminen (puulämmitys), aina joku paikka pitää korjata jne. Koirat tietysti liikuttaa, ainoa virallinen liikunta on tanssi, vaikka enemmän tuossa hikoilee noissa arkihommissa viikon aikana.
Toisaalta, en harrasta liikuntaa ja lusmuan vaan kaiket päivät - kun en postaa kuvia salilta sosiaaliseen mediaan tai aina kun on lenkkarit jalassa tms.
Saapasurheilua kun ei nykyaikana liikunnaksi lasketa. Pitää olla oikeat kuteet, sykemittari ja tarkoituksena ei saa olla muuta kuin liikunta.
Sitten jengi ihmettelee kun mulla on voimaa kuin pienessä siassa eikä rasva tartu.
N30
Vierailija kirjoitti:
Asun maalla. Kävelen päivässä 5-15km ulkona. Plus tietysti kaikki muu arkiliikunta mitä nyt vanhemmassa omk talossa on: lumityöt/puutarhatyöt (lääniä löytyy), puiden kantaminen (puulämmitys), aina joku paikka pitää korjata jne. Koirat tietysti liikuttaa, ainoa virallinen liikunta on tanssi, vaikka enemmän tuossa hikoilee noissa arkihommissa viikon aikana.
Toisaalta, en harrasta liikuntaa ja lusmuan vaan kaiket päivät - kun en postaa kuvia salilta sosiaaliseen mediaan tai aina kun on lenkkarit jalassa tms.
Saapasurheilua kun ei nykyaikana liikunnaksi lasketa. Pitää olla oikeat kuteet, sykemittari ja tarkoituksena ei saa olla muuta kuin liikunta.
Sitten jengi ihmettelee kun mulla on voimaa kuin pienessä siassa eikä rasva tartu.
N30
Niin, siksi mäkin erikseen kysyin juuri hyötyliikunnasta että en ymmärrä sitä olevan. Huoh...
Ap
n. 20km päivässä, töissä lastenhoitajana n. 6km/pvä (puistomatkat työnnän rattaita), 2x5km koiralenkit, 2x2km työmatkat
T. Helsinkiläinen (maalla aikoinaan kävelin 13 km/pvä pelkkää työmatkaa ja siihen päälle koiralenkit ym vapaa-ajan lenkkeily)
Maalaisethan kävelee vain navettaan ja ajaa autolla kirkolle ja kaupan oven viereen parkkiin.
Kaupunkilaisilla ei oo parkkipaikkoja ja bussilinjat ei aina mene oikeaan suuntaan joten kävelyä tulee hyvin paljon.