Kuinka paljon KÄVELET päivässä, KAUPUNKILAINEN/MAALAINEN? Verrataan kun herättää tunteita!
Kyseessä siis työmatkat tai muu arkiliikunta, ei erikseen liikkuminen. Mitatkaa google mapsilla jos ette tiedä.
Itse asun Helsingin kantakaupungissa ja kävelen vähimmillään n. 2 km päivässä, useimmiten 4. Kuljen julkisilla. Lisäksi sitten liikuntaharrastus 4 kertaa viikossa.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Johan tuli hetkessä kaikista palstan mammoista kovia urheilijoita.
Minä olen ainakin vapaa-aikana aito sohvaperuna, mutta työssä tulee käveltyä melkein koko 7 tuntia. En kyllä laske itseäni miksikään urheilijaksi. Kaikki eivät vain istu työkseen.
Arkisin n. 14km, työmatkoihin menee n.8km ja koiran kanssa loput. Viikonloppuisin tulee lenkkeiltyä koiran kanssa n. 11km päivittäin.
Noin 7 km päivässä työmatkoja kodin, juna-aseman ja työpaikan välillä. Asun pääkaupunkiseudulla.
Oon aina ollu tosi huono arvioimaan matkoja, mutta arvioisin, että perus arkipäivänä tulee käveltyä 3km. Sitten lenkkipäivinä tuohon 5-10km päälle.
Olen asunut maaseudulla, pikkukylässä, pienessä kaupungissa ja suuressa kaupungissa.
Eniten kävelin suuressa kaupungissa ja vähiten maaseudulla.
Omaa autoa minulla ei ole ollut koskaan, ei edes ajokorttia.
Suuressa kaupungissa asuessani huomasin nopeasti, että kävellen pääsee perille yhtä nopeasti kuin bussilla. Varsinkin aamun ja iltapäivän ruuhkissa autot etenivät kävelyvauhtia. Ei ollut mitään järkeä nousta siihen tupaten täynnä olevaan bussiin kun ei sillä päässyt edes nopeammin perille.
En tiedä onko muilla kokemusta tällaisesta, mutta minusta saman pituinen matka tuntuu maaseudulla tai pikkukylässä pitemmältä kuin suuressa kaupungissa. Siksikin kaupunkiympäristä houkuttelee liikkumaan jalkaisin.
Nykyään asun pikkukaupungissa 4 km kaupungin keskustasta, ja liikun mieluummin bussilla kuin kävellen.
Kuinka kauan teillä menee aikaa kävelyyn.
Jos reipas kävelyvauhti on 6-8 km/h, niin noilla tosi paljon kävelevillä menee 2 tuntia päivässä kävelemiseen. Jos kävelyvauhti on rauhallinen, menee aikaa helposti kolmekin tuntia.
Jos kyse on työmatkakävelystä, niin sitten nuo ajat eivät kuulosta pahoilta. Saman verran menee helposti bussillakin.
Kävelen 6-10 kilsaa päivässä. Metrolle 1,5 kilsaa suuntaansa plus koirien lenkitykset.
Kesällä usein pyöräilen töihin 11 kilsaa suuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan teillä menee aikaa kävelyyn.
Jos reipas kävelyvauhti on 6-8 km/h, niin noilla tosi paljon kävelevillä menee 2 tuntia päivässä kävelemiseen. Jos kävelyvauhti on rauhallinen, menee aikaa helposti kolmekin tuntia.
Jos kyse on työmatkakävelystä, niin sitten nuo ajat eivät kuulosta pahoilta. Saman verran menee helposti bussillakin.
Kuuteen kilsaan menee tunti. Tiedän sen siitä kun vien lapset tanssimaan ja samalla itse ulkoilutan koiria sen odotustunnin. Tosin välillä on pakko valita lyhyempi reitti kun ne nuuskii niin paljon...
Niinä päivinä kun en käy lenkillä kävelen 2-4 km. Lenkkipäivinä 8-10 km. Kaupungissa asun. Lenkkipäiviä 1-3 viikossa.
Ja mökillä tulee käveötyä paljon vähemmän kun e sim koiria ei pääse lenkittämään koska ei ole minkäänlaista piennarta. Pakko ajaa jonnekin jotta pääsee kävelemään.😂
Vierailija kirjoitti:
Oon aina ollu tosi huono arvioimaan matkoja, mutta arvioisin, että perus arkipäivänä tulee käveltyä 3km. Sitten lenkkipäivinä tuohon 5-10km päälle.
Monissa puhelimissa on laskuri joka laskee kävellyn matkan päivässä. Saattaa olla sinunkin puhelimessa. Iphonessa löytyy sieltä ”Terveys” osiosta, en tiedä millä nimellä muissa.
Asun Turussa ja ma-pe kävelen 7km päivittäin pelkästään yliopistolle ja takaisin. Kaupassakäynnit ja lenkit päälle. Ei autoa, ei bussikorttia.
Kuka niitä askeleita täällä maalla laskee, tontti on laaja ja päivän aikana tulee käveltyä sinne sun tänne, välit 50-200 m. Kaupunkilaisilla on aikaa tuollaisille hömpötyksille ja askelmittareille. Fakta nyt vaan on että maalla eletään terveellisemmin. Enkä tarkoita maalla mitään Espoota, Porvoota tai muutakaan Hesan aluskaupunkia.
Vierailija kirjoitti:
Johan tuli hetkessä kaikista palstan mammoista kovia urheilijoita.
Hyötyliikunta ei ole urheilua.
Vierailija kirjoitti:
Kuka niitä askeleita täällä maalla laskee, tontti on laaja ja päivän aikana tulee käveltyä sinne sun tänne, välit 50-200 m. Kaupunkilaisilla on aikaa tuollaisille hömpötyksille ja askelmittareille. Fakta nyt vaan on että maalla eletään terveellisemmin. Enkä tarkoita maalla mitään Espoota, Porvoota tai muutakaan Hesan aluskaupunkia.
Miksi sitten maalla ollaan lihavampia ja sairaampia? Ja esim lapsissakin on selkeet erot mitä idemmäs mennään?
Ja itäsuomalainen mies elää sairaampaa elämäänsä lyhyemmän aikaa kuin helsinkiläismies?
Työmatkat vajaa kilometri suuntaansa (juna-asemalta työpaikalle). Siihen päälle noin kilometri yhteensä, jos käyn kaupassa (kävellen, en omista autoa).
Jos olen vapaa-ajalla, tästä voi vähentää tuon työmatkan ja yleensä lisätä ainakin pari kilsaa kaupungissa kävelyä. Aika samoissa lukemissa siis kuitenkin mennään, olin töissä tai vapaalla. Kesällä tulee toki kilometrejä paljon enemmän kuin talvella, koska kesällä oikeasti tykkään kävellä ulkona. Asun Keravalla, mutta hyvin lähellä julkisia kulkuyhteyksiä, kuten juna-asemaa.
Lapsuuden kasvoin maalla, niin ihan vanhasta tottumuksesta kävelen kaikki pari kilsaa ja sitä lyhyemmät matkat, koska mielestäni se on lyhyt kävelymatka.
Varmaan n.4km päivässä,kauppaan yms.Sen lisäksi mulla on fyysinen työ,en harrasta muuten liikuntaa.Aattelin hankkia nyt auton,saapas nähdä kuinka sitä laiskistuu:) Asun turussa.
Kotona otetut askeleet ehkä 500-1000 päivän aikana.
Aamulla kävelen 10 metriä ulko-ovelta autoon, menen autolla töihin, istun työpisteelläni 7,5 tuntia ja käyn välillä viereisessä huoneessa lounaalla. Ajan autolla takaisin ja tyypillisenä päivänä olen illalla klo 18 kävellyt noin 1500-2500 askelta.
Tuon enempää ei tule, ellen erikseen lähde liikkumaan. Onneksi lähden!
Ja todellakin ihmiset ovat täällä tottuneet liikkumaan autolla pienetkin matkat! Oltiin just tallilta lähdössä kaverien kanssa pitsalle. Matkaa on alle kilometri. Mä ajattelin, että kävellään porukalla, mutta muille oli itsestäänselvyys, että mennään autolla. Yhteen autoon ei mahtunut kaikkia, joten muut menivät autolla ja mä kävelin.