Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ansametsästys -Kuuluuko jokamiehenoikeuksiin?

Tuleva eräjorma
01.02.2018 |

Alaskan erakot-ohjelmasta innostuneena olen päättänyt majoittua lähimpään erämaahan. Siellähän pitää koko ajan saada lihaa, joten ajattelin viritellä kaikenlaisia ansoja eläimille, mutta onkohan tulevat hengissäpysymiskeinoni täysin laillisia? Auttakee!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu

Vierailija
2/13 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu, vaatii maanomistajan luvan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rottia ja kissoja saa mukavasti saaliiksi jo taajamassa.

Vierailija
4/13 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä virittele ansoja, jäät vielä itse niihin.

Metsästys muuten vaatii maanomistajan luvan. Lisäksi pitää olla metsästyskortti.

Vierailija
5/13 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta entä jos ei ole maanomistajan lupaa ja silti ansametsästää pupun ja laittaa sen parempiin suihin, ihan vaan että pysyisi hengissä? Mihinkäs se "hätä ei lue lakia" unohtui?

Vierailija
6/13 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansametsästys on kaikkialla kielletty. Ei edes maanomistaja saa ansametsästää. On Suomessa kiellettyä

Vierailija
7/13 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva eräjorma kirjoitti:

Mutta entä jos ei ole maanomistajan lupaa ja silti ansametsästää pupun ja laittaa sen parempiin suihin, ihan vaan että pysyisi hengissä? Mihinkäs se "hätä ei lue lakia" unohtui?

Se on salametsästystä.

Vierailija
8/13 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu.

Ainoa poikkeus Suomessa lankapyynnin suuntaan on riekonpyynti Lapissa ,johon lupa on ainoastaan paikallisilla asukkailla ja siihenkin ilmeisesti täytyy lunastaa lupa paikallisen nimismiehen kansliasta, missä metsästyslupa-asiat hoidetaan. Itse asiassa se esim. jäniksen lankapyynti on julmaa eläinrääkkäystä, koska mikäli lankoja ei osata asettaa niinkuin jotkut entisajan erämiehet, jotka osasivat ottaa huomioon oikeat jäniksen omat tutut polut pesälleen ja tunsivat ne kun näkivät jne. niin jänis saattaakin jäädä esim. jalastaan kiinni lankaan ja ...(en halua ajatellakaan ) mutta kituu surkeana pitkään kunnes pakkanen lopulta armahtaa sen kärsimästä.

Siis lankapyynti oli kyllä ymmärrettävää joskus 'savupirttien kansan' aikana , kun se saalis yleensä jo saman päivän aikana tuotiin pirtin pöydälle lapsikatraan eteen emännän nopsasti nylkemänä ja tulenpäällä lämmittämänä. 

Mutta vaikka sen silloin toki ymmärtää kuuluneen eränpyytäjän perheen  elantoon talvisin kun ei paljon muuta saaliiksi kelpaavaa ollut liikkeellä , niin ne ajat ovat jo onneksi kaukana takanapäin.

Lankapyynti on nykyihmisille kuitenkin  tarpeetonta ja vain turhien kärsimysten aiheuttamista villieläimille luonnossa.

Siksikin, koska se vaatii osaamista ja taitoa, jota ei enää ole (ja parempi kun niitä oppeja ei enää ryhdytä kaivelemaan eikä taitoa verestämään harjoittelemalla , vaan annetaan vain jänöjussien liikkua vapaana metsissämme ja saloillamme ja napsitaan vain kameralla ja kauko-objektiivilla valokuvia niistä (jos ehditään). Jäniksiä kuolee jo yksin liikenteessäkin nykyaikana niin paljon, että jotain sääliä meidän ihmisten olisi tunnettava niiden kantoja kohtaan ja korkeintaan talviruokintapaikkoja niille järjestettävä.

Jänis on itse asiassa aika sympaattinen eläin. Miksemme oikeastaan antaisi niiden vain elää omaa elämäänsä luonnossa puuttumatta siihen siihen sen enempää, kuin ehkä ruokinnalla avustamaan niitä ja niiden poikueita juuri kylmimpien ja pahimpien aikojen yli ja sillä hyvä meidän puolestamme. 

Tätä minä ainakin haluaisin ja toivoisin niiden puolesta.

Vierailija
9/13 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu

Ei kuulu, mene romaniaan tai jenkkeihin, jos haluat kiduttaa eläimiä, Suomessa on kiellettyä.

Vierailija
10/13 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräopas kirjoitti:

Ei kuulu.

Ainoa poikkeus Suomessa lankapyynnin suuntaan on riekonpyynti Lapissa ,johon lupa on ainoastaan paikallisilla asukkailla ja siihenkin ilmeisesti täytyy lunastaa lupa paikallisen nimismiehen kansliasta, missä metsästyslupa-asiat hoidetaan. Itse asiassa se esim. jäniksen lankapyynti on julmaa eläinrääkkäystä, koska mikäli lankoja ei osata asettaa niinkuin jotkut entisajan erämiehet, jotka osasivat ottaa huomioon oikeat jäniksen omat tutut polut pesälleen ja tunsivat ne kun näkivät jne. niin jänis saattaakin jäädä esim. jalastaan kiinni lankaan ja ...(en halua ajatellakaan ) mutta kituu surkeana pitkään kunnes pakkanen lopulta armahtaa sen kärsimästä.

Siis lankapyynti oli kyllä ymmärrettävää joskus 'savupirttien kansan' aikana , kun se saalis yleensä jo saman päivän aikana tuotiin pirtin pöydälle lapsikatraan eteen emännän nopsasti nylkemänä ja tulenpäällä lämmittämänä. 

Mutta vaikka sen silloin toki ymmärtää kuuluneen eränpyytäjän perheen  elantoon talvisin kun ei paljon muuta saaliiksi kelpaavaa ollut liikkeellä , niin ne ajat ovat jo onneksi kaukana takanapäin.

Lankapyynti on nykyihmisille kuitenkin  tarpeetonta ja vain turhien kärsimysten aiheuttamista villieläimille luonnossa.

Siksikin, koska se vaatii osaamista ja taitoa, jota ei enää ole (ja parempi kun niitä oppeja ei enää ryhdytä kaivelemaan eikä taitoa verestämään harjoittelemalla , vaan annetaan vain jänöjussien liikkua vapaana metsissämme ja saloillamme ja napsitaan vain kameralla ja kauko-objektiivilla valokuvia niistä (jos ehditään). Jäniksiä kuolee jo yksin liikenteessäkin nykyaikana niin paljon, että jotain sääliä meidän ihmisten olisi tunnettava niiden kantoja kohtaan ja korkeintaan talviruokintapaikkoja niille järjestettävä.

Jänis on itse asiassa aika sympaattinen eläin. Miksemme oikeastaan antaisi niiden vain elää omaa elämäänsä luonnossa puuttumatta siihen siihen sen enempää, kuin ehkä ruokinnalla avustamaan niitä ja niiden poikueita juuri kylmimpien ja pahimpien aikojen yli ja sillä hyvä meidän puolestamme. 

Kyllä ne jänikset kuule järjestää taviruokintansa ihan itse. Järjestetäänkö myös susille, rotille ja variksille talviruokinta?

Vierailija
11/13 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräopas kirjoitti:

Ei kuulu.

Kyllä ne jänikset kuule järjestää taviruokintansa ihan itse. Järjestetäänkö myös susille, rotille ja variksille talviruokinta?

Riippuu vähän talvesta se mitä se luonnosta voi poikueelleen järjestää.

Oikein ankara talvi, niin jopa useimmat poikaset siltä voivat menehtyä ravinnon puutteeseen sen jatkuessa.

Ihmiset voivat auttaa niitä selviytymään sen ajan  yli.

Juuri sen vuoksi riistanhoitotyötä tehdään ja on nimetty erikseen ns. riistanhoitopiirit, jotka ovat tästä työstä vastuullisia.

Luonnonvaraisten riistakantojen säilyttäminen ja vahvistaminen on aina tuon ruokintatyön tarkoituksena ja tavoitteena .

Vierailija
12/13 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä maanomistajan lupa, pitää olla metsästysoikeuden omistajan lupa. Maanomistaja on voinut vuokrata metsästysoikeuden metsästysseuralle.

Kaikessa metsästyksessä tulee olla metsästyskortti suoritettuna.

Tiettyjä eläimiä (minkin, näädät) saa metsästää hetitappavilla raudoilla, kaikenlainen muu ansametsästys on laitonta koska eläinrääkkäys.

Vierailija
13/13 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä maanomistajan lupa, pitää olla metsästysoikeuden omistajan lupa. Maanomistaja on voinut vuokrata metsästysoikeuden metsästysseuralle.

Kaikessa metsästyksessä tulee olla metsästyskortti suoritettuna.

Tiettyjä eläimiä (minkin, näädät) saa metsästää hetitappavilla raudoilla, kaikenlainen muu ansametsästys on laitonta koska eläinrääkkäys.

Häkkiloukku on myös laillinen pyydys ja ei vahingoita eläintä. Tämmöinen loukku on lain mukaan  tarkastettava päivittäin. Supikoiraa, näätää ja minkkiä näillä pyydetään. Kettu on sen verran viekas ja varovainen, että sitä saadaan harvemmin loukulla saaliiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän