Työkaverin sairasloma burnoutin takia - tuloksena kaikki muut on burnoutin partaalla
Mitä tässä voisi oikein tehdä? Työkaveri on kohta kaksi kuukautta ollut sairaslomalla burnoutin takia (virallisesti varmaan masennusdiagnoosi). Aluksi olin todella ymmärtäväinen, sillä hän oli stressaantunut ja kireä. Ansaitsi kyllä pienen hermoloman. Mutta nyt tätä saikkua on jatkunut jo toista kuukautta. Työkaveri saikuttaa aina viime tipassa taas viikon eteenpäin, joten sijaista ei oikein pysty palkkaamaan kun emme tiedä kauanko työkaveri on poissa tarkalleen.
Sen seurauksena me muut (pieni alle viiden hengen työporukka pienessä yrityksessä) joudumme jakamaan tän tyypin työtehtävät keskenämme. Olen tehnyt ihan valtavan määrän ylityötunteja ja työkaverit ovat tulleet sairaina ja puolikuntoisina töihin, sillä toimimme ihan äärilleen vedetyllä kapasiteetilla ja toinen saikku olisi katastrofi. Kaikki ovat todella väsyneitä tähän tilanteeseen, pomo kaikista eniten. Yrityksellä ei mene mitenkään hirveän valoisasti joten pomo tekee kaikkein eniten ylitöitä yrittäessään paikata tän yhden saikuttelua.
Kieltämättä ketuttaa katsoa Facebookista kun tää työkaveri käy matkoilla, keikoilla, julkaisee baarikuvia jne. Tiedetään kaikki vaikkei ääneen olla sanottu, että saikutusta jatkuu luultavasti siihen asti, kunnes kaveri joutuisi jäämään sairauspäivärahalle ja tulot tippuisivat. Ennen tätä saikkua hän on aina puhunut siitä, kuinka pomomme käyttää meitä hyväksi ja kuinka pomo on niin norsunluutornissaan jne jne. Todellisuudessa pomo maksaa meille todella kohtuullista palkkaa TESiin nähden, nostaa itse vähemmän palkkaa kuin mitä me saamme, kustantaa meille todella kattavan työterveyshuollon, on todella mukava ja joustava, välittää meistä ja jaksamisestamme eikä todellakaan ole mikään rahanahne kiskuri.
Ei kai tälle voi mitään tehdä, ärsyttää vaan ihan älyttömästi että me kaikki muut kärsimme sillä välin kun työkaveri viettää lomaa toista kuukautta meidän kustannuksella.
Kommentit (65)
No on sillä työkaverillasi ollut ihan älyttömästi töitä, jos te muut olette nyt burnoutissa hänen työtehtäviensä takia. Hän sentään hoisi ne ihan yksin. Ei ihmettä on burnout.
Mitä sinä toisen sairauslomista tiedät?
Itse olin aikanaan masennuksen takia sairauslomalla useita kuukausia. Sairauslomaa määrättiin aina noin kaksi viikkoa kerrallaan. Lääkäriä piti tavata usein lääkityksen säätelyn ja itsetuhoisuuteni vuoksi.
Sairausloma oli niin hirveää aikaa, että vaihtaisin sen milloin tahansa normaaliin oloon ja ylityötunteihin (joita niitäkään sinun EI ole pakko tehdä). En minä kuitenkaan kaikille kertonut, miten syvissä vesissä uin. Jos esimerkiksi sain kerran viikossa käytyä metsäkävelyllä tai keikalla, saatoinpa tehdä siitä vaikka fb-päivityksen. Sen sijaan en päivittänyt niinä kuutena päivänä, jolloin itkin ahdistuskohtauksen vallassa, yritin vahingoittaa itseäni tai vain makasin apaattisena. En minä näistä kenellekään kertonut.
En väitä, etteikö joku voisi käyttää systeemiä väärin. Varmasti voi. Silti olen kiitollinen saamastani hoidosta ja arvostan myös silloista työnantajaani ja kollegoitani ymmärtäväisyydestä ja myötätunnosta. Itse syyllistin itseäni ihan tarpeeksi.
Teilläpä on isoja ongelmia työnjohdossa
ja resurssoinnissa! Etsisin paremman työpaikan oman terveyteni vuoksi.
Burn outiin ja masennukseen puree mm. se, että tekee itsestä mukavia asioita. Kuvitteletko, että sängyssä makaaminen auttaisi?
Esimiehen tehtävä hoitaa homma kuntoon. Sijainen? Toimintojen (väliaikainen) supistaminen/siirtäminen? Tehtävien uudelleen organisointi? Avoin mutta asiallinen keskustelu sairastuneen kanssa eli arvio omasta jatkosta niin pystyy paremmin organisoimaan hommat jne. jne.? Kiva että pomo on reilu ja joustava ja muuta, mutta oikea ammattitaito mitataan sitten näissä tilanteissa.
Onpa joillain ällöttävä asenne toisen sairaslomaa kohtaan, että ”siellä se vaan viilettää baareissa ja matkoilla”. Kun teillä ei ole mitään käsitystä mitä esim. niiden somepostausten takana on! Itse sain ainakin vastaavassa tilanteessa lääkäriltä tärkeimmäksi ohjeeksi tehdä asioita, joista saan iloa ja nautintoa. Sillä nimenomaan se jatkuva neljän seinän sisällä oleminen vasta hallaa tekeekin! Ja esim. se keikalle lähteminen on saattanut olla myös työn ja tuskan takana, mutta on ollut pakko repiä itsensä ylös ja mennä ihmisten ilmoille, vaikka ei huvittaisi. Ja sitten työ”kaverit” vielä kauhistelee selän takana, että ”voi v*ttu mikä tyyppi, mukamas niin väsynyt”. Jep jep.
Kaikki ei ole aina sitä miltä ulospäin näyttää, muistakaa se :)
Vierailija kirjoitti:
Hän ei lomaile, hän on sairaslomalla. Olkoon masennusta tai burnout, siitä ei toivuta viikossa vaan aikaa voi mennä kuukausia riippuen vaikeusasteesta. Sairaslomaa saattaa saada viikon kerrallaan, riippuu lääkäristä. Koko työyhteisölle on parasta että hoitaa itsensä kerralla kuntoon.
No kaikkein järkevintä oli päästä tuollaisesta työntekijästä eroon ja palkata tilalle henkilö joka hommat jaksaa hoitaa. Kohta on useampi henkilö työttömänä vain yhden takia. Joku järki näihinkin hommiin olisi saatava.
Huomaatteko miksi työttömyys on suurta? Joku ryssii muidenkin työt, mutta kunnon tekijää ei voi tilalle ottaa, kun on kiviriippa josta ei pääse eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei lomaile, hän on sairaslomalla. Olkoon masennusta tai burnout, siitä ei toivuta viikossa vaan aikaa voi mennä kuukausia riippuen vaikeusasteesta. Sairaslomaa saattaa saada viikon kerrallaan, riippuu lääkäristä. Koko työyhteisölle on parasta että hoitaa itsensä kerralla kuntoon.
No kaikkein järkevintä oli päästä tuollaisesta työntekijästä eroon ja palkata tilalle henkilö joka hommat jaksaa hoitaa. Kohta on useampi henkilö työttömänä vain yhden takia. Joku järki näihinkin hommiin olisi saatava.
Huomaatteko miksi työttömyys on suurta? Joku ryssii muidenkin työt, mutta kunnon tekijää ei voi tilalle ottaa, kun on kiviriippa josta ei pääse eroon.
Kun sinä sairastut, niin aiotko irtisanoutua itse vapaaehtoisesti? Kun saat lääkäriltä diagnoosin, niin menetkö heti esimiehen puheille ja sanot, että tämä oli tässä, lopetan työt kahden viikon kuluttua? Oikeastaan haluaisin kuulla, että olet tehnyt noin.
En nyt ehtinyt kahlata koko ketjua, mutta ollessani burn out lomalla lääkäri käski tehdä paljon kaikkea kivaa, niin paljon kuin vaan ikinä jaksaa. Se elvyttää aivoja ja jaksamista.
Olen itse ollut kohta vuoden (!!) loppuunpalamisen vuoksi ”lomalla”. Ensimmäisestä 6kk:sta ei ole juuri muistikuvia. Onneksi olen faceen ladannut lomakuvia. Kävin perheeni kanssa matkoilla ja pari keikkaakin olen nähnyt. Diagnoosina loppuunpalamiselle on vakava masennus enkä tätä kelleen soisi! Aivan hirveää. Itse oirehdin epätyypillisesti niin, että sairaudessani on 2suuntaisen piirteitä. Ulospäin näytän kaikkea muulta, kuin vakavasti masentuneelta. Olo on edelleen ihan hirveä!
Loma jatkuu.
Ette tiedä työkaverinne voinnista yhtään mitään. Kuvat eivät kerro kaikkea. Pitäkää suunne kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sinä sairastut, niin aiotko irtisanoutua itse vapaaehtoisesti? Kun saat lääkäriltä diagnoosin, niin menetkö heti esimiehen puheille ja sanot, että tämä oli tässä, lopetan työt kahden viikon kuluttua? Oikeastaan haluaisin kuulla, että olet tehnyt noin.
Ei tässä ole siitä kyse mitä haluan yehdä tsi joku muu haluaa. Monikin haluaa rahaa kotona olosta. Nyt oli kyse työllistymisestä ja työpaikkojen säilyttämisestä.
Ei kai yhden yrittäjän niskoille voi vetää toisten sairastumisia? Sekö on oikein? Työtekijälle tietty kivaa, kun palkka juoksee, mutta kuka muu siitä hyötyy?!
Jos lääkäri ei olisi erikseen käskenyt, olisin varmaan vaan käpertynyt luolaani, koska kaikki tekeminen oli niin aikaavievää eivätkä aivot toimineet yhtään. Onneksi hän erikseen painotti sitä, että tulisi tehdä mahdollisimman kivoja asioita mahdollisimman paljon ja lähteä kivoihin aktiviteetteihin. Ja vielä erikseen lisäsi, että tämä sairaus ei ole tarkoitettu podettavaksi kotona neljän seinän sisällä.
Tosiseikkahan oli se, että vuorokaudessa oli vain muutama tunti. Vaikka olin kotona, en pystynyt tekemään niin paljon askareita kuin normaalisti työpäivän lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole siitä kyse mitä haluan yehdä tsi joku muu haluaa. Monikin haluaa rahaa kotona olosta. Nyt oli kyse työllistymisestä ja työpaikkojen säilyttämisestä.
Ei kai yhden yrittäjän niskoille voi vetää toisten sairastumisia? Sekö on oikein? Työtekijälle tietty kivaa, kun palkka juoksee, mutta kuka muu siitä hyötyy?!
Se, että systeemi on tämä, ei ole sairastuneen syy. Menepä ehdottamaan kansanedustajille, että kun sairastuvat, niin rahaa ei mistään tule. Tai korkeapalkkaiselle johtajalle, joka tottunut hyviin tuloihin ja menot sen mukaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä eivät ole mitään leikin asioita. Ihmisiä on joutunut työkyvyttömäksi eikä se ole kenenkään etu, ei yksilön eikä yhteiskunnan. Joka tapauksessa burn outin kokenut, on tietyllä lailla säröllä loppuikänsä ja joutuu opettelemaan uusia tapoja käsitellä jaksamistaan.
Itse kävin juuri työterveyshuollossa, koska en saa nukuttua, teen töitä 11-12h päivässä ja olen hyvin itkuinen. Tuntuu, etten jaksa olla töissä enää ja aamuisin ei huvittaisi sinne mennä. Olen alle 30v, ja töissä minulla on hirveästi hommia, osa todella vaativia. Työterveyshoitaja ehdotti minulle keskustelujen ja muutaman testin jälkeen, että pyytäisin työnantajaani vähentämään töitä. Olisi hirveää saada burn out alle 30-vuotiaana. Kysyin asiaa pomolta, ja onneksi hän tähän suostui. Sanoin kyllä hänelle, että asiasta ei saisi mainita muille työntekijöille, ettei minusta aleta levitellä juoruja, esim kirjoitella vauvapalstalle... Hoidan yhä perustyöni, mutta monesta lisähommasta pääsen eroon. Työnantaja myös vakuutti, että hänellä ei ole mitään tarvetta kertoa tästä asiasta muille työntekijöille.
Työpaikallanne tuntuukin olevan aika ikävä ilmapiiri, jos te muut arvostelette yhden henkilön väsymystä ja jopa vahditte hänen menemisiään facebookissa. Ette voi tietää, kuinka väsynyt ja epätoivoinen hän todellisuudessa on. Sairaslomaa ennen on toivottavasti yritetty auttaa häntä monin tavoin. Jos ei, niin työnantajalla on kyllä peiliin katsomisen paikka. Vaikka ikävä totuus on, että monilla työpaikoilla revitään ihmisistä kaikki irti, ja tuntuu että mikään ei riitä.
Mistä voit tietää mistä syystä työkaveri saikuttaa? Esimieshän ei saa sanoa asiasta muuta kuin ilmoittaa, että X on poissa ajanjakson xx.xx.-xx.xx. Ei yksikään esimies saa sanoa edes poissaolon syytä, että onko sairaus, lapsen sairaus, tapaturma vai mikä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä voit tietää mistä syystä työkaveri saikuttaa? Esimieshän ei saa sanoa asiasta muuta kuin ilmoittaa, että X on poissa ajanjakson xx.xx.-xx.xx. Ei yksikään esimies saa sanoa edes poissaolon syytä, että onko sairaus, lapsen sairaus, tapaturma vai mikä.
Minä ainakin kerroin itse työpaikalla, koska mielestäni olin sen velkaa omille alaisilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään työura voi olla 50 vuoden pituinen. Aika kohtuutonta, että sinä aikana ei saisi sairastua. Työnantajaliitot ovat ihan itse olleet sopimassa sairausajan palkanmaksusta ja siitä, missä vaiheessa sairaana olevan saa irtisanoa. Mikäli yrittäjä ei ole järjestäytynyt, sairausajan palkanmaksuaika on lyhyt. Tämän voit ihan itse tarkistaa. Jos sinä olet yrittäjån puolella, niin voit aivan hyvin ottaa sairasajaksi palkatonta vapaata tai vuosilomaa. Niin ja olethan sinä töissä sellaisessa työpaikassa, missä ei noudateta mitään työsopimusta? Js et, niin vaihda työpaikkaa.
Ensinnäkin. Pomon vika on se, että alunperin tuli burn out työntekijälle. Jos masennus, se on toki paljon monimutkaisempaa. Ikävä työympäristö ei toki auta.
Pomon vika on se, ettei ole ottanut sijaista. Kyllä tuossa ajassa olisi jo pitänyt tajuta sellainen ottaa.
Ja todella ikävä asenne. Masennus on tappava tauti. Oikeasti. Töihin paluun sijaan teille voi tulla myös tieto hautajaisista. Joskus voisi huolehtia omista asioistaan. Ja sanot pomolle, että tarvitsette sen sijaisen. Tai vaihdatte työpaikkaa, jos pomoa ei kiinnosta alaisten pärjääminen yhtään.
Itse jäin tänään viikon sairaslomalle kun en enää yksinkertaisesti jaksa. Koen huonoa omaa tuntoa, vaikka meillä töissä nyt yhden ihmisen poissaolo ei laivaa kaadakkaan. Eniten häiritsee se, että joku joutuu selvittämään multa keskenjääneitä hommia, tosin olen itse selviellyt myös muiden. Ahdistaa se, että musta ajatellaa kuten ap ajattelee tästä uupumuksen takia töistä poisjääneestä.
Mulla itsellä on ollut monen vuoden putki. Valmistuin korkeakoulusta etuajassa vaikka olinkin samaan aikaan töissä. Tämän jälkeen olen vaihtanut työpaikkaa pariin otteeseen ja lomat ovat sitten tulleet rahana tilille. Koko ajan on ollut sellainen kiire töissä, että en ole edes viitsinyt mennä kysymään lomaa ja työkavereilta sen verran kuullut, että turha vaiva. Nyt sitten tuli vaan jonkin näköinen stoppi. Eilen oli niin hankala tapaus, jota pusersin itku kurkussa saamatta sitä tehtyä, joten jätin loput tälle päivälle. Kun lähdin eilen töistä tuntui siltä, etten tajua enää mistään mitään. Kotiin päästyä taisin saada paniikkikohtauksen ja itkin vain. Nukkuttua en saanut ollenkaan. Aamulla töihin menon sijasta menin lääkäriin joka kirjoitti viikon sairasloman ja kehotti tulemaan takaisin jos vain siltä tuntuu niin katsotaan jatkoa. Lisäksi kehotti varaamaan ajan työpsykologille, sain lähetteen. Hetken mulla oli huojentunut olo, mutta nyt taas ahdistaa mitä työpaikalla ajatellaan jne. Miten paljon helpompaa onkaan jäädä fyysisen vaivan vuoksi pois, jalan murtamisen ymmärtää kaikki, mutta ei sitä, että jollain loppuu voimat.