Työkaverin sairasloma burnoutin takia - tuloksena kaikki muut on burnoutin partaalla
Mitä tässä voisi oikein tehdä? Työkaveri on kohta kaksi kuukautta ollut sairaslomalla burnoutin takia (virallisesti varmaan masennusdiagnoosi). Aluksi olin todella ymmärtäväinen, sillä hän oli stressaantunut ja kireä. Ansaitsi kyllä pienen hermoloman. Mutta nyt tätä saikkua on jatkunut jo toista kuukautta. Työkaveri saikuttaa aina viime tipassa taas viikon eteenpäin, joten sijaista ei oikein pysty palkkaamaan kun emme tiedä kauanko työkaveri on poissa tarkalleen.
Sen seurauksena me muut (pieni alle viiden hengen työporukka pienessä yrityksessä) joudumme jakamaan tän tyypin työtehtävät keskenämme. Olen tehnyt ihan valtavan määrän ylityötunteja ja työkaverit ovat tulleet sairaina ja puolikuntoisina töihin, sillä toimimme ihan äärilleen vedetyllä kapasiteetilla ja toinen saikku olisi katastrofi. Kaikki ovat todella väsyneitä tähän tilanteeseen, pomo kaikista eniten. Yrityksellä ei mene mitenkään hirveän valoisasti joten pomo tekee kaikkein eniten ylitöitä yrittäessään paikata tän yhden saikuttelua.
Kieltämättä ketuttaa katsoa Facebookista kun tää työkaveri käy matkoilla, keikoilla, julkaisee baarikuvia jne. Tiedetään kaikki vaikkei ääneen olla sanottu, että saikutusta jatkuu luultavasti siihen asti, kunnes kaveri joutuisi jäämään sairauspäivärahalle ja tulot tippuisivat. Ennen tätä saikkua hän on aina puhunut siitä, kuinka pomomme käyttää meitä hyväksi ja kuinka pomo on niin norsunluutornissaan jne jne. Todellisuudessa pomo maksaa meille todella kohtuullista palkkaa TESiin nähden, nostaa itse vähemmän palkkaa kuin mitä me saamme, kustantaa meille todella kattavan työterveyshuollon, on todella mukava ja joustava, välittää meistä ja jaksamisestamme eikä todellakaan ole mikään rahanahne kiskuri.
Ei kai tälle voi mitään tehdä, ärsyttää vaan ihan älyttömästi että me kaikki muut kärsimme sillä välin kun työkaveri viettää lomaa toista kuukautta meidän kustannuksella.
Kommentit (65)
Hommatkaa pomo joka tajuaa tilanteen. Miten tiukilla te siellä ennen olette olleet kun yhden ihmisen poissaolo suistaa kaikki burnoutiin?
Heikoissa kantimissa on ihmisten jaksaminen. Minulla on ollut viimeksi lomaa yli 2 vuotta sitten eikä seuraavaa näy. Silti ei ahdista. :)
N28, asiantuntija
Vierailija kirjoitti:
Valtava työtaakka on yhdellä ihmisellä ollutkin, jos hänen työnsä viidelle jaettuna suistaa kaikki burnouttiin ja pomokin joutuu yötä päivää painamaan. Pomolla on kuitenkin ratkaisun avaimet, hän on se, joka voi tilanteelle jotain tehdä.
Meilläkin on pieni 4 henkilön työpaikka, mutta kun yksi oli syöpähoitojen takia pari kuukautta poissa, ilman sijaista, niin kuormittihan se, mutta ei ihan noin kamalaksi koitunut.
Niin no, jokaisella on täällä omat vastuualueet ja tämän työkaverin vastuualueesta ei kauheasti tiedä muut kuin hän, joten meillä menee kauemmin selviytyä hänen työtehtävistään kuin hänellä itsellään.
Plus kun meitä nyt on täällä kolme työntekijää plus pomo nyt kun työkaveri on poissa, niin kahden kuukauden jatkuva 25% lisä työtaakkaan tuntuu kyllä. Nyt tosin työt menee lähinnä niin, että pomo tekee 50% ja me muut jaamme jäljelle jääneet 50%. Laskennallisesti tämä tuo n. 17% lisän töihin joka meinaa about 7 tunnin lisää per viikko (teemme perus 40h viikkoa).
Olin neljä kuukautta poissa. Kahden kuukauden ajan kävin päivittäin terapiassa. Tuli "lomalle" vähän hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, saanko sitten vasta kettuuntua kun työkaveri - kas kummaa - ilmestyy takaisin töihin taianomaisesti juuri sinä päivänä, kun hän tippuisi KELAn saurauspäivärahalle? Lyön vetoa että näin käy.
Jos tilanne on noinkin tiukka, niin miksi pomo maksaa sairausajalta palkkaa ylipäätään noin pitkään, 9 päivää on kelan omavastuuaika.
Olettaisin, että pomo vastaanottaa siis KELAlta sairauspäivärahaa tästä sairaslomasta ja maksaa työkaverille sitten KELAn tukeman sairauspäivärahan ja työsopimuksessa lukevan sairausloman palkan välisen erotuksen omasta pussista. En tiedä tarkalleen paljonko se on. Kuitenkin jossain vaiheessa tulee se vaihe, kun työnantajan ei tarvitse enää maksaa ja työkaveri siirtyy KELAn asiakkaaksi ja alkaa vastaanottaa tätä huomattavasti pienempää sairaspäivärahaa.
Eli työtaakka on ollut niin valtava jo aikaisemmin tälle kyseiselle henkilölle, eikä pomo ole tehnyt mitään?
Ja sitten työntekijä joutuu sairaslomalle, eikä pomo tee vieläkään mitään?
Sitten muut tekevät vielä enemmän töitä, eikä pomo puutu vieläkään?
Sitten kun muutkin joutuvat sairaslomalle, niin pomoko ei edelleenkään tee mitään asialle?
Kyllä siinä tapauksessa, jos firma menee nurin, se on pomon ihan oma syy. Ei työntekijöiden.
Olen ollut yrityksessä, jossa oli todella huono kenenkään olla töissä. Lopulta kaikki työntekijät (n. 10) olivat sairaslomalla ja firma meni konkurssiin.
Vuotta aikaisemmin kehityskeskustelussa yritin avata tätä asiaa pomolle, mutta hän ei uskonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, saanko sitten vasta kettuuntua kun työkaveri - kas kummaa - ilmestyy takaisin töihin taianomaisesti juuri sinä päivänä, kun hän tippuisi KELAn saurauspäivärahalle? Lyön vetoa että näin käy.
Jos tilanne on noinkin tiukka, niin miksi pomo maksaa sairausajalta palkkaa ylipäätään noin pitkään, 9 päivää on kelan omavastuuaika.
Olettaisin, että pomo vastaanottaa siis KELAlta sairauspäivärahaa tästä sairaslomasta ja maksaa työkaverille sitten KELAn tukeman sairauspäivärahan ja työsopimuksessa lukevan sairausloman palkan välisen erotuksen omasta pussista. En tiedä tarkalleen paljonko se on. Kuitenkin jossain vaiheessa tulee se vaihe, kun työnantajan ei tarvitse enää maksaa ja työkaveri siirtyy KELAn asiakkaaksi ja alkaa vastaanottaa tätä huomattavasti pienempää sairaspäivärahaa.
Oletat väärin.
Minä en tekisi ylitöitä. Esimiehen ongelma jos töitä ei ehdi työajan puitteissa tehdä.
Tai sitten ottaisin saikkua.
Se on tyhmä joka tekee.
Vierailija kirjoitti:
Eli työtaakka on ollut niin valtava jo aikaisemmin tälle kyseiselle henkilölle, eikä pomo ole tehnyt mitään?
Ja sitten työntekijä joutuu sairaslomalle, eikä pomo tee vieläkään mitään?
Sitten muut tekevät vielä enemmän töitä, eikä pomo puutu vieläkään?
Sitten kun muutkin joutuvat sairaslomalle, niin pomoko ei edelleenkään tee mitään asialle?
Kyllä siinä tapauksessa, jos firma menee nurin, se on pomon ihan oma syy. Ei työntekijöiden.
Olen ollut yrityksessä, jossa oli todella huono kenenkään olla töissä. Lopulta kaikki työntekijät (n. 10) olivat sairaslomalla ja firma meni konkurssiin.
Vuotta aikaisemmin kehityskeskustelussa yritin avata tätä asiaa pomolle, mutta hän ei uskonut.
Ihan kun aurinkoisella siivousfirmalla. Kohta kaikki irtisanoutuneet tai saikulla
Vierailija kirjoitti:
Niin no, jokaisella on täällä omat vastuualueet ja tämän työkaverin vastuualueesta ei kauheasti tiedä muut kuin hän, joten meillä menee kauemmin selviytyä hänen työtehtävistään kuin hänellä itsellään.
Plus kun meitä nyt on täällä kolme työntekijää plus pomo nyt kun työkaveri on poissa
Vaikea uskoa. Teillä on noin pieni työyhteisö, mutta edes pomo ei mukamas tiedä nyt sairaslomalla olevan työntekijän työnkuvaa. Jo kaksi kuukautta mennyt, mutta ette edelleenkään tiedä, mitä pitäisi tehdä.
Ja kuitenkin teillä on niin avoin ilmapiiri, että tiedätte pomon palkan olevan vähemmän kuin työntekijöillä.
Mitä se yksi siellä on tehnyt, jos sen yhden työt jaettuna viidelle aiheuttaa viidelle burnoutin...?
Meillä samanlainen saikuttaja, en tosin tiedä millä syyllä. Saikulla ollessaan pystyy kuitenkin käymään keikoilla, ravintoloissa sekä matkoilla.
Viimeksi saikutti ja palatessaan hehekutti miten paljon oli saanut mökillä tehtyä töitä ja hoidettua tonttia... Että joo tosi tarpeeseen tuli tuo työkyvyttömyys. Vi-ttaa ihan tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä samanlainen saikuttaja, en tosin tiedä millä syyllä. Saikulla ollessaan pystyy kuitenkin käymään keikoilla, ravintoloissa sekä matkoilla.
Viimeksi saikutti ja palatessaan hehekutti miten paljon oli saanut mökillä tehtyä töitä ja hoidettua tonttia... Että joo tosi tarpeeseen tuli tuo työkyvyttömyys. Vi-ttaa ihan tosissaan.
No, minä aikanaan "saikutin" samalla tavalla toistuvien hypomanioiden vuoksi. Niillä saikuilla riitti kyllä vauhtia. Olivat ihan psykiatrin ja työterveyshuollon yhteistyönä määrättyjä saikkuja.
Työkaverit valittivat minulle aina juuri niin kuin sinäkin, mutta en siitä huolimatta koskaan kertonut heille saikkujeni syytä. Kukaan entinen työkaverini ei edelleenkään tiedä, että olen bipo. Nykyään työskentelen yksin.
Suosittelen ihan oikeasti, että älkää puuttuko toisten saikkuihin kun ette tiedä toisten elämästä yhtään mitään.
Todella burn-outissa sairausloma ei ole mitään lomaa. Mieluiten sitä olisi toimintakuntoinen. Sairaudesta toipuminen menee kaiken muun edelle.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo tilanne ole työkaverinne syy, vaan vastuu työskentelyolosuhteista on työnantajan.
Juuri näin!!!! En ymmärrä miten ihmiset ovat noin typeriä, että haukkuvat sairaslomalla olevaa työkaveria, sehän on työnANTAJAN asia järjestää asialliset työskentelyolosuhteet. Meillä esim. olemme tuoneet ongelmia esiin jo viimeiset viisi kuukautta. Ketään ei kiinnosta, että työtä on liikaa, prosessit epäselviä ja homma lirittää ja pahasti. Lopputulos: kaksi vakituista saikulla pitkään, yksi lähtenyt, kolmas sydänongelmien takia saikulla jo kaksi kertaa ja sijaisiksi palkataan pystymetsästä sijaisia kahdeksi viikoksi kerrallaan. Ja sehän vasta onkin järkevää, kukaan ei ehdi perehdyttää heitä (varsinkaan esimies jonka tehtäviin tämä kuuluisi).
Hän ei lomaile, hän on sairaslomalla. Olkoon masennusta tai burnout, siitä ei toivuta viikossa vaan aikaa voi mennä kuukausia riippuen vaikeusasteesta. Sairaslomaa saattaa saada viikon kerrallaan, riippuu lääkäristä. Koko työyhteisölle on parasta että hoitaa itsensä kerralla kuntoon.
No, eiköhän kollega ole burn out- "lomansa" ihan ansainnut, jos hänen poissaolonsa on ajanut KOKO muun työyhteisön burn outtiin. Kuullostaa siltä että ko. ihminen on enemmän kuin oman kortensa kantanut tuohon kekoon jo. Ja ap:lle tiedoksi, työterveyshuolto ei enää nykyään anna noita lomia summassa vaan monta kuukautta putkeen, vaan työkunto tarkastellaan tosiaan viikon, korkeintaan kahden välein. Ja siksi sitä saikkuakin saa vaan sen pätkän kerrallaan. Eli SEKÄÄN ei ole kollegasi vika. Hauku pomo, kun on hommannut teille paskan työterveyshuollon, joka tosin toimii täysin asetusten mukaan, mutta kun nyt joku päästävä haukkumaan, niin se on sentään oikeampi osoite.
Vierailija kirjoitti:
Nää ei kyllä ole mitää leikin asioita. Itse koin 5v sitten burnoutin. Olin noin 6kk pois töistä, lomalta se ei tuntunu. Se, että työkaverinne laittelee facee reissulta kuvia niin mitä sitten? Kyllä siinä itsekkin yritin jatkaa normaalia elämää, voi hitto jos siinä olis vielä sulkeutunu 4 seinän sisälle.
Olen myös kokenut burnoutin, virallisena diagnoosina tosin oli masennus. Aina kun kerroin hoitokäynneillä mitä olen tehnyt (kävin mm. ulkomailla), kannustettiin jatkamaan samalla linjalla. Ap:n tilanteessa lääkäri ei ilmeisestikään ole ihan ajan tasalla, jos jatkaa saikkua viikon kerrallaan. Eikä työnantaja ole ajan tasalla, jos ei palkkaa lisätyövoimaa. Sairastuneen syytä tilanne ei ole.
Hyvä, että työkaverisi nauttii olostaan ja saa leputettua mieltään.
Työnantajalle nyt valittamaan ja vähän ohjeistamaan, burn outin vuoksi ei edes tarvitse maksaa palkkaa.