Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä asioita/tapoja tms. ulkomaalaiset ystäväsi/tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa?

Vierailija
01.02.2018 |

Japanilainen ystäväni oli luonani ja vanhus kaatui yrittäessään ylittää katukiveyksen reunaa pyörätuolillaan. Suoraan vilkasliikenteiselle autotielle.

Ihmisiä lapsi ohitse tupakka huulessa siitä ainakin 5-6, eikä kukaan edes kysynyt tarvitseeko vanhus apua. Ystäväni meni auttamaan niin pian kuin pääsi bussista ulos. Kysyi minulta sen jälkeen että ollaanko täällä aina noin välinpitämättömiä toisen hätää kohtaan. Olisi tehnyt mieli vastata että eihän me, mutta kyllähän "me" tietyssä määrin olemme. Oletetaan aina, että se kuuluisa "joku muu" on hälyttänyt apua, itse voi keskittyä omiin asioihinsa.

Kommentit (2072)

Vierailija
141/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasialainen tuttava oli nolona kun yritti lahjoa poliisia saatuaan ylinopeussakon. Ja oli siis ihmeissään kun poliisi oli nuhdellut ankarasti :D.

Tsekkiläinen tuttu työkuvioista ihmetteli, kun kaikki sujuu aikataulun mukaan. Julkinen liikenne, huoltomies asuntoon jne.

Edelleen työkuvioista tuttu algerialainen ihailee ja ihmettelee, kuinka kaikki toimii vaikka tulee paljon lunta.

Negatiivista kommenttia tulee lähinnä hinnoista.

Ehkä ruoan mauttomuus voisi tulla esiin, mutta ovat liian kohteliaita sanomaan sitä ääneen?

Työpaikan lounasravintolassa oli kerran possupastaa. Eli possun suikaleita ja makaronia. Siis uunissa tehty. Se oli todella outoa, harmaata mautonta mössöä.

Huomasin ilmeistä, että olivat ihmeissään, mutta eivät sanoneet mitään. Muistaakseni vieraat olivat tuolloin Keski-Euroopasta.

Vierailija
142/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksalainen ihmetteli että kun menee kylään suomalaisiin perheisiin lapset eivät tervehdi ja puhuvat rumasti vanhemmilleen. Alko herätti ihmetystä ja ihmettelyä että miksi ei ruokakaupasta voi ostaa. Hän ihmetteli myös että miksi syödään mykkänä eikä seurustella ruokailussa.

Tämä! Eräs saksalainen oli hyvin huolestunut ja varovasti kysyi kyläreissun jälkeen että olikohan perheessä jotain todella pahasti vialla ja ongelmia? Minä: anteeksi kuinka? Sain vastaukseksi että kun perheen lapset huusivat ja räyhäsivät ruokapöydässä ja nirsoilivat ruuan kanssa " hyyi,emmä syö iskä tuota" ja eivätkä osallistuneet keskusteluun. Paha siinä oli sanoa että tämä on kuule ihan normi menoa Suomessa.

Riippuu varmaan perheestä, en omasta lähipiiristä tiedä kuin yhden nirson lapsen enkä tiedä yhtään perhettä, jossa sallittaisiin ruokapöydässä räyhääminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meksikolainen nuori mies ihmetteli lehtipuiden suhinaa tuulessa. Hänen ensikokemuksensa Suomesta oli (lentokentän jälkeen) maaseudulla, kesäkuussa.

Vierailija
144/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus lähikaupassa töissä jossa kävi paljon vaihto-opiskelijoita. Yksi heistä ihmetteli sitä älytöntä maidon määrää ja kysyi mitä ne on ja miksi niin montaa erilaista.

This is normal fat, fat free, full, organic normal, organic fat free, lactose free normal jne jne jne. Naurettiin molemmat ihan kippurassa kun yritin selittää night cow milkkiä. Ei halunnut enää selostusta UHT-hyllystä vaan sanoi ettei enää ihmettele miksi suomalaiset on niin lihavia?!?

Vierailija
145/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin mainittiin ruuan annostelu lautasille valmiiksi.

Amerikkalainen miesvieras häkeltyi meillä pahan kerran, kun kahvitellessa nostin keskelle pöytää marjapiirakan, ja käänsin kakkulapion häneen päin jotta vieras saa ottaa ensimmäisenä. Hän kysyi että ”haluatko minun leikkaavan tästä kaikille palaset? ”

Suomalaisen mielestä on tungettelevaa tuputtamista leikata kakkuviipale valmiiksi lautaselle, jokaisellahan on oikeus ottaa haluamansa kokoinen palanen... ja lapsia oikein opetetaan olemaan romelehtimatta kyläpaikassa.

Minä tarjosin amerikkalaiselle Marskin ryyppyä snapsiksi uusien perunoiden kanssa. Hän oli hämmentynyt siitä etten minä ottanut snapsia koska minulla oli pikkulapsi. Selitin lyhyesti ettei snapsia ottaminen päivällä oikein kuulu Suomessa hyvälle vanhemmalle kuuluvaksi piirteeksi. Ei edes vaikka tyytyisi yhteen snapsiin. Muuten vieras osasi ottaa ruokaa itse ja söi sitä hyvällä ruokahalulla.

Vierailija
146/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englantilaiset kaverit ihmettelee että miten jalkapallo ei ole suosittua Suomessa. Jääkiekko on heille aika outo laji. Suurimmassa suosiossa se taitaakin olla Pohjoismaissa ja kanadassa.

Se että kaupassa punnitaan kaikki vihannekset. Se että valoissa seisotaan vaikka autoja ei tulisi kunnes vaihtuu vihreäksi. Se että pussilakanoissa on päädyssä reiät. Kuivauskaappi ja se että astiat huuhdellaan saippuasta eikä vaan kuivata saippuaista astiaa. Se että lääkkeet syödään eikä oteta.

Mitä toi viimeinen lause tarkoittaa?

Sitä, ettei englannissa ole ilmausta "to eat medicines". Se on "to take medicines". 

Mutta suomeksi myös otetaan lääkkeet.

Suomen kielellä voi myös syödä lääkkeitä ja tämä on aivan tavallinen ilmaisutapa. 

Sen sijaan englannin kielen piirissä "eat medicines" on täysin järjetön ja jopa kuvottava sanapari. Vähän kuin syödä myrkkyä tms. 

-kaksikielinen: enkku-suomi

Vierailija
147/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tätä jo kommentoitu täällä. Mutta kolmen K:n, KKK supermarketit on naurattaneet ulkomaalaisia kavereita! En tiedä onko niitä vielä Suomessa, kun en ole asunut sielä moneen vuoteen.

Sitten nämä perinteiset: kaikki ryntää yhtäaikaa jonnekin, vaikka bussiin, ei jonoteta. Ihmiset tönii toisiaan väkijoukossa, ja ei pyydetä anteeksi.

Ja sitten alastomuus saunoissa.

Venäläiset sanovat karovamarketeiksi eli lehmämarketeiksi. Ilmeisesti aapisessa on K Venäjällä karova ollut ainakin jossain vaiheessa.

Vierailija
148/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin mainittiin ruuan annostelu lautasille valmiiksi.

Amerikkalainen miesvieras häkeltyi meillä pahan kerran, kun kahvitellessa nostin keskelle pöytää marjapiirakan, ja käänsin kakkulapion häneen päin jotta vieras saa ottaa ensimmäisenä. Hän kysyi että ”haluatko minun leikkaavan tästä kaikille palaset? ”

Suomalaisen mielestä on tungettelevaa tuputtamista leikata kakkuviipale valmiiksi lautaselle, jokaisellahan on oikeus ottaa haluamansa kokoinen palanen... ja lapsia oikein opetetaan olemaan romelehtimatta kyläpaikassa.

Minä tarjosin amerikkalaiselle Marskin ryyppyä snapsiksi uusien perunoiden kanssa. Hän oli hämmentynyt siitä etten minä ottanut snapsia koska minulla oli pikkulapsi. Selitin lyhyesti ettei snapsia ottaminen päivällä oikein kuulu Suomessa hyvälle vanhemmalle kuuluvaksi piirteeksi. Ei edes vaikka tyytyisi yhteen snapsiin. Muuten vieras osasi ottaa ruokaa itse ja söi sitä hyvällä ruokahalulla.

Minustakin olisi outoa jos joku tarjoaisi snapsin muttei itse edes kastaisi huuliaan. Snapsi pitää juoda yhdessä tai ei ollenkaan.

Vierailija
149/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksalainen ihmetteli että kun menee kylään suomalaisiin perheisiin lapset eivät tervehdi ja puhuvat rumasti vanhemmilleen. Alko herätti ihmetystä ja ihmettelyä että miksi ei ruokakaupasta voi ostaa. Hän ihmetteli myös että miksi syödään mykkänä eikä seurustella ruokailussa.

Tämä! Eräs saksalainen oli hyvin huolestunut ja varovasti kysyi kyläreissun jälkeen että olikohan perheessä jotain todella pahasti vialla ja ongelmia? Minä: anteeksi kuinka? Sain vastaukseksi että kun perheen lapset huusivat ja räyhäsivät ruokapöydässä ja nirsoilivat ruuan kanssa " hyyi,emmä syö iskä tuota" ja eivätkä osallistuneet keskusteluun. Paha siinä oli sanoa että tämä on kuule ihan normi menoa Suomessa.

Riippuu varmaan perheestä, en omasta lähipiiristä tiedä kuin yhden nirson lapsen enkä tiedä yhtään perhettä, jossa sallittaisiin ruokapöydässä räyhääminen.

Nämä ovat näitä velojen provoja. 

Normiperheessä ei todellakaan lapset "räyhää" ruokapöydässä yhtään sen enempää kuin muuallakaan. 

Vierailija
150/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli 2 australialaista kylässä talvella. Vietiin Napapiirille, nähtiin Joulupukki, nähtiin poroja ja rakovalkea, syötettiin poroa jne.

Suurin ihmetyksen ja päivittelyn aihe oli kuitenkin jäärapa. He eivät voineet käsittää että meillä on jokapäiväinen riesa (tai heistä ihanan eksoottinen ilmiö) jäätyneet autonikkunat, ja että sitä varten on oikein olemassa vasittu työkalu. Annettin niiden sitten raaputtaa sielunsa kyllyydestä ikkunoita.

Kiitos, nauratti kovin! :´D Mullekin tuommonen australialainen mielellään. Välittäisiköhän se kulkuväylänkin kolata puhtaaksi?

Vierailija
151/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalainen ensi vierailulla Suomessa ja tutustuimme Helsinkiin ja hän kysyi että onko joku iso tapahtuma jossain muualla tai onko tapahtunut jotain? Vai miksi täällä tänään on niin vähän ihmisiä. Kerroin että olemme pieni kansa ja Helsinki on isoin kaupunkimme. Kävimme kesämökillä ja teimme muurikkalättyjä,kävelimme metsässä,uimme järvessä ja saunoimme. Näistä kaikesta riitti paljon kysyttävää ja kamera kävi.

Vierailija
152/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi päättelet noin? Itse olen kuullut, että nimenomaan Yhdysvalloissa suuri osa ihmisistä on työnarkomaaneja ja työpäivät älyttömän pitkiä.

Työpäivät ovat pitkiä joo, ja lomat lyhyitä, mutta toisaalta ei se työn tahti mikään kovin kiivas suomalaiseen verrattuna ole. Työpaikalla ollaan sosiaalisempia ja seurustellaan, ei niin keskitytä yksinomaan työntekoon kuin Suomessa on tapana.

Olihan Suomessakin ennen työpäivät pitkiä, mutta sitä saattoi silloin tehtaan väkikin vaikka heittäytyä ruokaperäisille konehallin lattialle.

Vierailija
153/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat näitä velojen provoja. 

Normiperheessä ei todellakaan lapset "räyhää" ruokapöydässä yhtään sen enempää kuin muuallakaan. 

No kyllä mä ainakin olen useassa lapsiperheissä nähnyt kun Ipanapa huutaa " enhalua tuota" sitten parahdetaan itkuun kun ei saada tahtoa läpi.

Vierailija
154/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on outoa, jos vieraalle annostellaan ruoka. En ole koskaan törmännyt siihen Suomessa tai muuallakaan.

Onpa outoa! Minä taas en muista että olisin kylässä joutunut ikinä itse kurottelemaan ruokaa kattiloista. Hyvin läheisten ihmisten luona on joskus sovittu että jokainen annostelee keittiössä omille lapsilleen ja itselleen ja lapset saavat kantaa omat lautasensa pöytään.

Itse teen ihan aina lautasannokset keittiössä koska se on helpompaa ja saa kauniimmin tarjoiltua. Ovatkohan vieraamme salaa ahdistuneet kun en ole tajunnut että niin moni haluaisi annostella itse.

Mistä päin Suomea olet?

Pääkaupunkiseudulta olen. Alanuolista päätellen moni muukaan ei ymmärrä ruoan annostelemista valmiiksi.

Vierailija
155/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin Prahassa pitseriassa joka mainosti itseään italialaiseksi. Pitsassa oli ananasta. Tuskin sitä oli tehty pelkästään suomalaisille asiakkaille suomalaisen resepti mukaan.

Vierailija
156/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustohöylä.

Halu olla yksin, ettei koko vapaa-aikaa vietetä yhdessä perheen kanssa puuhaillen. Omaan huoneeseen sulkeutuminen oli omituista ja viestitti kanssaihmisille, ettei heistä pidetä.

Vierailija
157/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialaiset ihmettelivät kun viinit pitää hakea Alkosta ja kahvi on niin vaaleaa (myös se tummapaahtoinen). Hollantilaiset kävelivät meille sisään ulkokengissä, selvisi sitten myöhemmin että tekevät kotonaan niin.

Vierailija
158/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksalaiset vieraat rohmuavat aamupalapöydässä voiveitsen aina omalle lautaselleen - heillä kun on tapana kattaa kaikille oma veitsi leipälautaselle. Myös keitetyn kananmunan tarjoaminen ilman sinappia saa saksalaisen pyörimään tuolillaan :D

Vierailija
159/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksalaiset ihmetteli kun melkein jokaisen omakotitalon pihassa on sininen trampoliini.

Vierailija
160/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, miksi lapset käyttäytyvät niin rumasti vanhempia kohtaan. Äyskivät ja rääkyvät. Ihmisten ilottomuus ja möllötys sekä tympeys oli myös ihmetyksen aihe.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi