Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä asioita/tapoja tms. ulkomaalaiset ystäväsi/tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa?

Vierailija
01.02.2018 |

Japanilainen ystäväni oli luonani ja vanhus kaatui yrittäessään ylittää katukiveyksen reunaa pyörätuolillaan. Suoraan vilkasliikenteiselle autotielle.

Ihmisiä lapsi ohitse tupakka huulessa siitä ainakin 5-6, eikä kukaan edes kysynyt tarvitseeko vanhus apua. Ystäväni meni auttamaan niin pian kuin pääsi bussista ulos. Kysyi minulta sen jälkeen että ollaanko täällä aina noin välinpitämättömiä toisen hätää kohtaan. Olisi tehnyt mieli vastata että eihän me, mutta kyllähän "me" tietyssä määrin olemme. Oletetaan aina, että se kuuluisa "joku muu" on hälyttänyt apua, itse voi keskittyä omiin asioihinsa.

Kommentit (2072)

Vierailija
121/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matonpesupaikat Helsingissä.

Hollantilainen tuttu ensi kertaa niitä nähdessään ajatteli, että ne on jotain piknikpaikkoja, voi mukavasti istuskella veden äärellä.

Samalle tutulle sienestys oli jotakin äärimmäisen eksoottista toimintaa. No, sehän nyt ei ole mikään pelkästään suomalaisten juttu tietenkään. Ja sitä on ihmetelty, että marjoja saa mennä noin vain keräämään, kysymättä maanomistajalta lupaa.

Vierailija
122/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialainen kummasteli suomalaisten naisten tatuointeja tai lähinnä sitä että kuinka yleistä se on ja hyvin erivärisiä hiuksia: sinisiä,vihreitä,pinkkejä jne ja yksi ihmityksen aihe oli ryppyiset vaatteet. Italiassa paljon vierailleen tiedän että he ovat todella innokkaita silittäjiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirviaitojen tarkoitusta sain monet kerrat selittää saksalaistutulle.

Vierailija
124/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalaisesta suurkaupunkista kotoisin oleva tuttuni ihmetteli miten puhdasta ilma voi olla

Vierailija
125/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englantilaiset kaverit ihmettelee että miten jalkapallo ei ole suosittua Suomessa. Jääkiekko on heille aika outo laji. Suurimmassa suosiossa se taitaakin olla Pohjoismaissa ja kanadassa.

Se että kaupassa punnitaan kaikki vihannekset. Se että valoissa seisotaan vaikka autoja ei tulisi kunnes vaihtuu vihreäksi. Se että pussilakanoissa on päädyssä reiät. Kuivauskaappi ja se että astiat huuhdellaan saippuasta eikä vaan kuivata saippuaista astiaa. Se että lääkkeet syödään eikä oteta.

Mitä toi viimeinen lause tarkoittaa?

Vierailija
126/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvipöytäkursailu. Emäntä kehottaa moneen kertaan ottamaan kakkua, mutta kukaan vain ei halua aloittaa, vuoroa pallotellaan vieraalta toiselle. Ihan omituista, siis kuin emännän tarjoomukset eivät kelpaisi.

Oikeasti siinä kai on kyse siitä, että vieraat ovat kohteliaita toisilleen, ei emännälle: halutaan ikään kuin sanoa, että sinä olet minua arvokkaampi, joten ota kakkua ennen minua (niin saat kunnon palan).

Vierailija
127/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjan antaja vähättelee lahjaansa.

Vierailija
128/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englantilaiset kaverit ihmettelee että miten jalkapallo ei ole suosittua Suomessa. Jääkiekko on heille aika outo laji. Suurimmassa suosiossa se taitaakin olla Pohjoismaissa ja kanadassa.

Se että kaupassa punnitaan kaikki vihannekset. Se että valoissa seisotaan vaikka autoja ei tulisi kunnes vaihtuu vihreäksi. Se että pussilakanoissa on päädyssä reiät. Kuivauskaappi ja se että astiat huuhdellaan saippuasta eikä vaan kuivata saippuaista astiaa. Se että lääkkeet syödään eikä oteta.

Suomessa sanotaan että syödään lääkkeet mutta Englannissa otetaan lääkeet. Joten normaalisti sitten lääkkeistä puhuessa käytän sanaa eat eikä take ja mua katsotaan kun friikkiä :)

Vierailija
129/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvipöytäkursailu. Emäntä kehottaa moneen kertaan ottamaan kakkua, mutta kukaan vain ei halua aloittaa, vuoroa pallotellaan vieraalta toiselle. Ihan omituista, siis kuin emännän tarjoomukset eivät kelpaisi.

Oikeasti siinä kai on kyse siitä, että vieraat ovat kohteliaita toisilleen, ei emännälle: halutaan ikään kuin sanoa, että sinä olet minua arvokkaampi, joten ota kakkua ennen minua (niin saat kunnon palan).

Ei vaan siksi kursaillaan että ei vaikuta ahneelta. Suomessa ahneus on aina ollut perisynti.

Vierailija
130/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä, ettei englannissa ole ilmausta "to eat medicines". Se on "to take medicines". 

Vierailija
131/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksalainen ihmetteli että kun menee kylään suomalaisiin perheisiin lapset eivät tervehdi ja puhuvat rumasti vanhemmilleen. Alko herätti ihmetystä ja ihmettelyä että miksi ei ruokakaupasta voi ostaa. Hän ihmetteli myös että miksi syödään mykkänä eikä seurustella ruokailussa.

Tämä! Eräs saksalainen oli hyvin huolestunut ja varovasti kysyi kyläreissun jälkeen että olikohan perheessä jotain todella pahasti vialla ja ongelmia? Minä: anteeksi kuinka? Sain vastaukseksi että kun perheen lapset huusivat ja räyhäsivät ruokapöydässä ja nirsoilivat ruuan kanssa " hyyi,emmä syö iskä tuota" ja eivätkä osallistuneet keskusteluun. Paha siinä oli sanoa että tämä on kuule ihan normi menoa Suomessa.

Vierailija
132/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä, ettei englannissa ole ilmausta "to eat medicines". Se on "to take medicines". 

Mutta suomeksi myös otetaan lääkkeet.

Vierailija
133/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs afrikkalainen kaveri ihmetteli sitä, miksi hyvännäköisillä suomalaismiehillä on niin rumat ja lihavat vaimot.

Aika erikoista, koska olen huomannut sen, että aika moni afrikkalainen mies on pyöreämpien suomalaisnaisten perään. Tietääkseni jossain päin afrikkaa tarkoituksella lihotetaan naisia ennen avioliittoa, jos nyt oikein muistan. Tietysti Afrikka on iso paikka, minne mahtuu eri kulttuureita, tapoja ja näkemyksiä.

Oikeastaan yksi kiinalainen työkaveri ihmetteli ihan samaa.

Vierailija
134/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Britti oli ihmeissään käytöstapojen puutetta ja mutta ihmetteli myös suomalaisten hyvää kielitaitoa ja yleissivistystä. Lisäksi ihmetteli miten viihdytään niin hyvin itsekseen hiljaisuudessa.

Vierailija
135/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta suomeksi myös otetaan lääkkeet.

Mä kyllä syön antibioottikuurin, jos sellainen minulle määrätään, enkä ota. Suomessa sen voi tehdä monella tapaa.

Vierailija
136/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten rumia suomalaiset kaupungit ovat. Myös kysellään usein "Where is the old town"? Suomessa ei ole mitään old towneja, paitsi ehkä porvoon ja rauman vanhat kaupungit.

Vierailija
137/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli 2 australialaista kylässä talvella. Vietiin Napapiirille, nähtiin Joulupukki, nähtiin poroja ja rakovalkea, syötettiin poroa jne.

Suurin ihmetyksen ja päivittelyn aihe oli kuitenkin jäärapa. He eivät voineet käsittää että meillä on jokapäiväinen riesa (tai heistä ihanan eksoottinen ilmiö) jäätyneet autonikkunat, ja että sitä varten on oikein olemassa vasittu työkalu. Annettin niiden sitten raaputtaa sielunsa kyllyydestä ikkunoita.

xDDDDD toisen työ on toisen huvi, vai miten se sanonta menikään.

Vierailija
138/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani koulussa oli portugalilainen vaihto-oppilas, joka kutsuttiin meille syömään. Mukana tuli toinenkin portugalilainen. Ruuan jälkeen voitelin eteisessä hiihtosuksia, mikä ihmetytti lukiolaispoikia kovin. Kävi ilmi, etteivät he tienneet mitä on murtomaahiihto. Yritin kuvailla, ja etsin kännykällä netistä kuvia lajista. Eivät he olleet milloinkaan kuulleet edes mainittavan sellaista urheilulajia.

Itse asiassa minä taisin olla hämmästynein meistä siinä keskustelussa :D ja jäin miettimään, mahtaako maailmalla olla montakin sellaista urheilulajia, josta itse en ole kuullutkaan.

Jai Alai, Softball.

Vierailija
139/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni vaimo on Italiasta ja viime kesänä ensi kertaa Suomessa ja lähdimme terassille. Kotiin päästyämme hän ihmetteli kun suomalaiset olivat tulleet terassille repun kanssa ja rantaläpsyt jalassa :) serkkuni kertoi että Italiassa kun daamit menee nauttimaan proseccoaan ystävättärien kera niin laukku on aina pieni käsilaukku ja sirot kesäkengät.

Vierailija
140/2072 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinalaisesta suurkaupunkista kotoisin oleva tuttuni ihmetteli miten puhdasta ilma voi olla

Joo, ja sitä kuinka väljää täällä on, ihmisiä niin harvassa. Tai siis en tiedä onko meillä sama tuttu, mutta minun tuttuni muuttanut Shanghaista Tampereelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi