Mitä asioita/tapoja tms. ulkomaalaiset ystäväsi/tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa?
Japanilainen ystäväni oli luonani ja vanhus kaatui yrittäessään ylittää katukiveyksen reunaa pyörätuolillaan. Suoraan vilkasliikenteiselle autotielle.
Ihmisiä lapsi ohitse tupakka huulessa siitä ainakin 5-6, eikä kukaan edes kysynyt tarvitseeko vanhus apua. Ystäväni meni auttamaan niin pian kuin pääsi bussista ulos. Kysyi minulta sen jälkeen että ollaanko täällä aina noin välinpitämättömiä toisen hätää kohtaan. Olisi tehnyt mieli vastata että eihän me, mutta kyllähän "me" tietyssä määrin olemme. Oletetaan aina, että se kuuluisa "joku muu" on hälyttänyt apua, itse voi keskittyä omiin asioihinsa.
Kommentit (2072)
Tuo ”yhteen vai erikseen” on toisinaan suorastaan raivostuttava kysymys. Esim. kun käyn syömässä mieheni kanssa kahdestaan (avioliittoa takana 23 vuotta) tai koko perheenä lasten kanssa, lapset jo nuoria aikuisia mutta joskus juhlistamme vaikkapa jonkun syntymäpäivää. Kerran kysyinkin tarjoilijalta, että kuka hänen mielestään ei näytä kuuluvan perheeseemme.
Minkälainen puusilmä pitää olla tarjoilijalla, joka ei näe vanhan avioparin kehonkielestä, että nyt ei olla ensimmäisillä treffeillä?
Tarpeetonta mainita, mutta näin ei käy missään muualla kuin Suomessa.[/quote]
On olemassa pariskuntia jotka maksavat aina kaiken puoliksi. Vaikka olisivat olleet 30v yhdessä. Tiedän uusioperheen jotka kun käyvät ravintolassa niin äiti maksaa oman ruokansa + biologisen lapsensa ruuat ja mies oman ruokansa + oman lapsensa ruuan. Pitäisikö tarjoilijan olla ajatustenlukija näissä tilanteissa? Olet varmasti ihana asiakas.
Amerikkalainen tuttu (Nykistä) oli aivan ulapalla täällä Kuopiossa Puijon ulkoilu-alueella sauvakävelijöistä. Laji oli just silloin erittäin in ja liikkeellä oli jokin isompi urheiluporukka. Mietti vaan, että hiihtoa kesällä pururadalla ilman suksia, whaaat?😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori turistipariskunta oli ihmeissään, kun Helsingissä Kampissa ruokakaupan kassa ei voinut noin vain myydä paria kaljaa kello 21.05. Tilanteesta selvittiin, kun huikkasin heidän olleen jonossa ennen yhdeksää.
Aijai, myyjä murtunut liian helposti paineen alla. Näitähän syynätään kassakoneeseen lyödyn ajan perusteella, eikä minkään hyvinkin tulkinnanvaraisen jonossaoloajan. Eli lyhyesti ja ytimekkäästi alkon pitää olla MAKSETTU ja kassatapahtuman siten tapahtunut ennen klo 21. Muussa tapauksessa on kyseessä laiton myynti ja se tietää tosi pahaa huutia kauppiaalle ja koko kaupalle.
Olet väärässä. Jos jonossa on niiden holiensa kanssa ennen sitä ysiä, ne pitäisi myydä. Eihän siinä ole mitään järkeä, että seisotetaan ihmisiä jonossa laillisten ostosten kanssa ja sitten ne pitääkin viedä takaisin. Olen ollut nyt jo kuopatussa kaupassa töissä ja holin myyntiaika meni umpeen 21.20 ettei sitä kassaan enää voinut iskeä. Juurikin tästä syystä, jos joku hidastelee vaikka 10 minuuttia siinä kassalla niin voi myydä sille, joka on tullut jonoon jo vaikka 20.45.
Monissa kaupoissa on nykyään lappu, että alkoholiostokset on oltava maksettu ennen klo 21. Tyhmää sinänsä, koska silloin alkoholihyllyt pitäisi peittää jo n. 20.55.
Vierailija kirjoitti:
Huuhtelemme tiskikoneen astioista???? Siis mitä? Huuhtelet astiat, jotka tiskikone pessyt? Miksi ihmeessä? En ole koskaan kuullutkaan...
Siinä taisi kyllä lukea tiskiaineen.
Mitä tämä muslimimiesten ylistämisestä kirjoittava kuvittelee saavuttavansa, muuta kuin tukkii ketjun? Viimeisimpänä musliminaisilla on mitään sanavaltaa eivätkä saa kulkea vapaasti kaupungilla ilman miespuolista henkilöä.
Enkä missään nimessä haluaisi tuntea itseäni koko aikaa prinsessaksi - jota nimitystä voidaan lähinnä käyttää lapsiin, eikä aikuiseen naiseen. Aina olen tykännyt tehdä asioita itse ja puoliani osannut pitää. Oma, suomalainen mieheni kohteelee hyvin, ottaa arjen pienillä teoilla huomioon ja _avaa ovia_, eikä tarvitse koko aikaa olla palvomassa minua ihan omasta toiveestani. Liiallinen huomio alkaisi olemaan pakkopullaa pidemmän päälle. Enkä missään nimessä haluaisi olla pelkkä kotiäiti tai synnytyskone. Hyvin kotityöt osataan jakaa keskenämme, minulla saa olla harrastuksia ja kavereita sekä voin edetä urallani niin paljon kuin lystää.
Ei siis ihme että musliminaiset ovat muutoinkin riippuvaisia miehistä kuin pelkästään uskonnon/kulttuurin vuoksi. Jos koko ajan pitää olla huomioimassa ja puoliansa ei voi pitää, niin pakostakin ovat riippuvaisia miehistä kun muutoin ei pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä muslimimiesten ylistämisestä kirjoittava kuvittelee saavuttavansa, muuta kuin tukkii ketjun? Viimeisimpänä musliminaisilla on mitään sanavaltaa eivätkä saa kulkea vapaasti kaupungilla ilman miespuolista henkilöä.
Enkä missään nimessä haluaisi tuntea itseäni koko aikaa prinsessaksi - jota nimitystä voidaan lähinnä käyttää lapsiin, eikä aikuiseen naiseen. Aina olen tykännyt tehdä asioita itse ja puoliani osannut pitää. Oma, suomalainen mieheni kohteelee hyvin, ottaa arjen pienillä teoilla huomioon ja _avaa ovia_, eikä tarvitse koko aikaa olla palvomassa minua ihan omasta toiveestani. Liiallinen huomio alkaisi olemaan pakkopullaa pidemmän päälle. Enkä missään nimessä haluaisi olla pelkkä kotiäiti tai synnytyskone. Hyvin kotityöt osataan jakaa keskenämme, minulla saa olla harrastuksia ja kavereita sekä voin edetä urallani niin paljon kuin lystää.
Ei siis ihme että musliminaiset ovat muutoinkin riippuvaisia miehistä kuin pelkästään uskonnon/kulttuurin vuoksi. Jos koko ajan pitää olla huomioimassa ja puoliansa ei voi pitää, niin pakostakin ovat riippuvaisia miehistä kun muutoin ei pärjää.
Tunnetko oikeasti yhtään naista, jollaisista vaahtoat?
Minä tiedän ainakin yhden, joka on albaani, käy töissä eikä käytä mitään muita kuin länsimaisia vaatteita. Ainoastaan paasto säätelee hänen muille näkyvää arkielämäänsä eri tavalla kuin muiden.
Tiskikaappia ihmetteli Michiganista kotoisin oleva pikkuserkkuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän ainakin yhden, joka on albaani, käy töissä eikä käytä mitään muita kuin länsimaisia vaatteita. Ainoastaan paasto säätelee hänen muille näkyvää arkielämäänsä eri tavalla kuin muiden.
Ota huomioon se, että albaanit ovat suvaitsevaisempia kuin nämä Lähi-idästä tulevat muslimit, mistä on tainnut alunperin olla kyse. Toki näitä suvaitsevaisempia yksilöitä löytyy varmasti mm. saudeista yms. Mielestäni kumminkin tämä keskustelu ei kuulu tähän ketjuun, koska ei vastaa otsikkoon.
- Eri
Amerikkalainen eksä ihmetteli muun muassa sitä, ettei mainoksissa ole pelkästään täydellisen näköisiä ihmisiä. Näki muistaakseni jonkin katumainoksen, jossa naisella oli kolo etuhampaiden välissä. Kerran taas olimme kylässä siskoni ja hänen poikaystävänsä luona ja vierailun päätteeksi siskon poikaystävä tarjoutui heittämään meidät kotiini, kun oli pakkastakin ja kävelymatkaa pari kilometriä. Eksä kieltäytyi, kun luuli tarjouksen olevan amerikkalaistyylinen "tarjoan kohteliaisuudesta mutta en halua, että sitä otetaan vastaan". Saatiin kyyti sitten kuitenkin :) Eksä ihmetteli suomalaisten vilpittömyyttä ja suoruutta muissakin yhteyksissä.
Toki negatiivisiakin ihmetyksen aiheita on ollut, kuten se, ettei isäni ole ikinä kertonut rakastavansa minua, vaikka emme ole mitenkään etäisiä. Äitikin ehkä kerran. En tosin tiedä, onko tämä Suomessakaan mikään superyleinen ilmiö varsinaisesti, mutta tuskin kovin harvinaistakaan. Vähän hassulta kyllä tuntui, kun ensimmäistä kertaa eksän luona ollessani hänen äitinsä sanoi rakastavansa meitä molempia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näimpä. Eroavat muslimimaatkin toisistaan. Marokko, Tunisia ja Libanon ovat sellaisia maita joissa naiset saa päättää pukeutumisesta ja tytökin käy koulua. Vaikka musliminainen olisikin korkeasti koulutettu tai töissä käyvä, niin siitä huolimatta nainen saa olla suhteessa se prinsessa. Tämä on musta paljon vapauttavampaa. Oon opiskellut siitä huolimatta ammattiin lukiopohjaisena ja nytkin opiskelen sairaanhoitajaksi. Islam oli ensimmäisiä uskontoja, joka antoi naisille oikeuden päättää omaisuudesta ja rahoista, hankkia koulutuksen ja yhteiskuntaan osallistumisen.
Sitä että suomalaiset syövät kylmät ja lämpimät ruuat samalta lautaselta yhtenä ruokalajina.
Vierailija kirjoitti:
Reiluuden nimissä olisi kiva jos toimittaja kertoisi ketjua aloittaessaan, että aikoo tehdä siitä jutun lehteen
Eipä se ole tarpeen, sillä "Ilta-Sanomat ja Vauva.fi kuuluvat samaan Sanoma-konserniin". Tänne kirjoittamanne jutut ovat oikeastaan Sanoman omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän ainakin yhden, joka on albaani, käy töissä eikä käytä mitään muita kuin länsimaisia vaatteita. Ainoastaan paasto säätelee hänen muille näkyvää arkielämäänsä eri tavalla kuin muiden.Näimpä. Eroavat muslimimaatkin toisistaan. Marokko, Tunisia ja Libanon ovat sellaisia maita joissa naiset saa päättää pukeutumisesta ja tytökin käy koulua. Vaikka musliminainen olisikin korkeasti koulutettu tai töissä käyvä, niin siitä huolimatta nainen saa olla suhteessa se prinsessa. Tämä on musta paljon vapauttavampaa. Oon opiskellut siitä huolimatta ammattiin lukiopohjaisena ja nytkin opiskelen sairaanhoitajaksi. Islam oli ensimmäisiä uskontoja, joka antoi naisille oikeuden päättää omaisuudesta ja rahoista, hankkia koulutuksen ja yhteiskuntaan osallistumisen.
Arabimies ostaa naiselle lahjoja eli nainen saa todellakin tuntea itsensä prinsessaksi. Islamin mukaan miehen tulee elättää perhe vaikka nainen kävisi töissä tai tienaisi enemmän. Suomalainen mies ei ikinä ostaisi lahjoja ja kehuisi naista eikä muutenkaan huomioisi naista. Eipä suomalaiset alkoholisoituneet tai mammanpojat sellaisen päälle tietenkään ymmärrä...
Sitä on ihmetelty, että " kaikki ruoka syötävä lautaselta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän ainakin yhden, joka on albaani, käy töissä eikä käytä mitään muita kuin länsimaisia vaatteita. Ainoastaan paasto säätelee hänen muille näkyvää arkielämäänsä eri tavalla kuin muiden.Ota huomioon se, että albaanit ovat suvaitsevaisempia kuin nämä Lähi-idästä tulevat muslimit, mistä on tainnut alunperin olla kyse. Toki näitä suvaitsevaisempia yksilöitä löytyy varmasti mm. saudeista yms. Mielestäni kumminkin tämä keskustelu ei kuulu tähän ketjuun, koska ei vastaa otsikkoon.
- Eri
Suurin muslimienemmistö on kaukoidässä. Tavallisia normiuskovia löytyy myös muualta kuin Albaniasta. Silti ihmiset märisevät lähi-idän muslimeista, niin kuin he määrittelisivät tapakulttuureineen koko uskonnon.
Tympäisee.
Sitä, että lapsille annetaan nimi vasta ristiäisissä/nimiäisissä eikä sitä paljasteta ennen.
Lapsen kasvot saatetaan sensuroida sosiaalisessa mediassa.
Lapset kävelevät itsenäisesti kouluun (brittituttavani ihmetteli).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän ainakin yhden, joka on albaani, käy töissä eikä käytä mitään muita kuin länsimaisia vaatteita. Ainoastaan paasto säätelee hänen muille näkyvää arkielämäänsä eri tavalla kuin muiden.Näimpä. Eroavat muslimimaatkin toisistaan. Marokko, Tunisia ja Libanon ovat sellaisia maita joissa naiset saa päättää pukeutumisesta ja tytökin käy koulua. Vaikka musliminainen olisikin korkeasti koulutettu tai töissä käyvä, niin siitä huolimatta nainen saa olla suhteessa se prinsessa. Tämä on musta paljon vapauttavampaa. Oon opiskellut siitä huolimatta ammattiin lukiopohjaisena ja nytkin opiskelen sairaanhoitajaksi. Islam oli ensimmäisiä uskontoja, joka antoi naisille oikeuden päättää omaisuudesta ja rahoista, hankkia koulutuksen ja yhteiskuntaan osallistumisen.
Arabimies ostaa naiselle lahjoja eli nainen saa todellakin tuntea itsensä prinsessaksi. Islamin mukaan miehen tulee elättää perhe vaikka nainen kävisi töissä tai tienaisi enemmän. Suomalainen mies ei ikinä ostaisi lahjoja ja kehuisi naista eikä muutenkaan huomioisi naista. Eipä suomalaiset alkoholisoituneet tai mammanpojat sellaisen päälle tietenkään ymmärrä...
Jaa että suomalainen mies ei osta lahjoja tai kehu? Anna mun kaikki kestää, joko olet huono provo tai sitten oot vaan katkera akka, joka ei ole elämäänsä osannut valita kuin näitä alkoholisteja. Valitsisit seurasi vähän paremmin, enkä tarkoita näitä rättip*äitä.
T. Suomalaiselta aviomieheltä saanut lahjoja ja kehuja
Oikein. Schadenfreude = vahingonilo ja Fremdschämen = myötähäpeä.