Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä asioita/tapoja tms. ulkomaalaiset ystäväsi/tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa?

Vierailija
01.02.2018 |

Japanilainen ystäväni oli luonani ja vanhus kaatui yrittäessään ylittää katukiveyksen reunaa pyörätuolillaan. Suoraan vilkasliikenteiselle autotielle.

Ihmisiä lapsi ohitse tupakka huulessa siitä ainakin 5-6, eikä kukaan edes kysynyt tarvitseeko vanhus apua. Ystäväni meni auttamaan niin pian kuin pääsi bussista ulos. Kysyi minulta sen jälkeen että ollaanko täällä aina noin välinpitämättömiä toisen hätää kohtaan. Olisi tehnyt mieli vastata että eihän me, mutta kyllähän "me" tietyssä määrin olemme. Oletetaan aina, että se kuuluisa "joku muu" on hälyttänyt apua, itse voi keskittyä omiin asioihinsa.

Kommentit (2072)

Vierailija
1261/2072 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalainen tuttava hämmästeli, kun näki valokuvia hautajaisista.

Juuri tämä. Ihmettelen itse ulkosuomalaisena, että miksi hautajaisissa otetaan valokuvia. Omaiset seisoo pää nuokkuen arkun ääressä. Jotenkin omituista. On tilanteita, joissa kamerat pitäisi olla kiellettyjä. Ei mulle Saksassa tulisi mieleenkään, että hautajaisissa voisi alkaa kuvaamaan.

Toinen on häät, joissa hääpari pönöttää omassa pöydässään erillään muista.

Toi on totta. Ei niitä kuvia kukaan koskaan katso.

Vierailija
1262/2072 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fremdschämen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/2072 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fremdschämen.

Myötähävetä (fremdschämen) oli Itävallassa 2010 "vuoden sana".

Vierailija
1264/2072 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intialainen ihmetteli siistejä hautausmaita ja ylipäätään sitä, että ruumiit haudataan tai tuhkataan eikä niitä dumpata maastoon tai jokiin. 

Vierailija
1265/2072 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä, että täällä on periaatteessa vain yksi ”kunnollinen” lentokenttä, eli on matkustettava monta tuntia ensin lentokentälle.

No ei ole, 20 min. Riippuu tosiaan, missä päin maata asuu.

Lisäksi on kyllä paljonkin maita, joissa ei ole monta kenttää. Ja toisaalta eri puolilta Suomea pääsee kyllä lentämällä Helsinki-Vantaalle, jos etäisyys on mainitsemasi "monta tuntia".

Vierailija
1266/2072 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä, että täällä on periaatteessa vain yksi ”kunnollinen” lentokenttä, eli on matkustettava monta tuntia ensin lentokentälle.

Lisäksi on kyllä paljonkin maita, joissa ei ole monta kenttää. Ja toisaalta eri puolilta Suomea pääsee kyllä lentämällä Helsinki-Vantaalle, jos etäisyys on mainitsemasi "monta tuntia".

En ole sanonutkaan, ettei joissain muissakin maissa olisi samanlaista tilannetta. Tiedän kyllä lentomahdollisuudesta. Silloinkin on mentävä Hki-Vantaalle päästäkseen muualle.

Tätä asiaa ihmetteli siis itävaltalainen ystäväni. Eihän esimerkiksi Itävaltaankaan pääse kuin Helsingistä.

Vierailija
1267/2072 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arabimieheni ja muut tuntemani arabi perheet ihmettelevät suomalaismiesten tapoja kun eivät avaa ovea naiselle ja tarjoudu kantoavuksi. Muistan edellisellä asuinpaikkakunnalla jonne muutti irakilaisia niin he avasivat naisille oven ja tarjoutuivat jopa kaupassa kantamaan kauppakassini autolle saakka. Toinen asia on alkoholin kulutus. Arabit osaa pitää hauskaa ilman viinaakin ja heidän juhliminen perustuu yhteisöllisyydelle.

juu, mut toisiaalta suomalaiset miehet harvemmin ovat jotain kuumakalleja jotka vetävät raivarit joka toisesta jutusta, harvemmin harrastavat alaikäisen tytön raiskaamista vuoronperään kavereitten kanssa, harvemmin panevat koiria kameleita, harvemmin harrastavat pikkulikkojen groomausta jne jne.

Ainoa mikä tuossa pitää paikkansa, on huomio kameleista -johtuen siitä, ettei Suomessa ole kameleita.

Kylläpä vakiintuneessa suhteessa arbimiehelle nainen aukaisee oven ja kantaa miehen tavarat. Suomessa taas ovea ei välttämättä aukaista tasa-arvon vuoksi. Sitä saa, mitä tilaa.

Et viitsisi puhua paskaa. Sulla on vain hirveä katkeruus päällä kun itse oot miehellesi pelkkä äiti joka jopa syöttääkin aikuista miestä. Mä oon ollut jo 10 vuotta arabimiehen kanssa ja oon edelleen hänelle kuin prinsessa. Muslimiperheissä tytöistäkin kasvatetaan prinsessoja joita miehet hemmottelee.

Seli, seli... Nainen saa tietenkin valita miehekseen kenet tahtoo, vaikkapa muunuskoisen...

Suomessa asuvien musliminaisten mielipide suomalaisista miehistä on se että ovat liian naismaisia tai jos koittavat olla miehekkäitä niin se menee juopotteluksi tai machoiluksi. Muslimiperheissä koti on todellakin naisen valtakuntaa jossa miehellä ei ole sananvaltaa. Itse en oo naisena ymmärtänyt miksi joku nainen haluaisi olla ammatiltaan palomies tai automekaanikko. Niissähän tarvitaan voimaa ja niissä likaa itsensä. Ei musliminaiset suostuisi tuollaiseen. Onneksi meidän tytöt ovat aina olleet niin prinsessoina ja haaveilleet hoiva-alan tai opettajan koulutuksesta. Lääkärin ammatti on myös ok. Olisi suuri järkytys jos joku tyttäristäni haluaisi armeijaan.

Jaa ne 160 cm tyttömäisen kauniit muotinukkemuslimimiehet jotka selkeästi laittautuvat tuntikausia peilin edessä ovat miehekkäitä? Säkittänevät naisensa koska eivät kestä että naiset voisivat olla nätimpiä kuin he.

Sä se jaksat puhua paskaa. Ne arabit joita oon nähnyt katukuvassa ovat todella raamikkaita. No totta kai ovat koska he eivät ryyppää ja rellestä toisin kuin suomalaiset miehet. Mulle kelpaa vain ja ainoastaan arabimiehet jotka ymmärtää naisen päälle koska he osaavat pitää naista prinsessana,jolle avataan ovi eikä mun tarvitse edes laukkuakaan kantaa kauppakassien lisäksi. Suomalaisten miesten mielestä sitä on heti neiti ja homo jos onkin herrasmies.

Tyhmähän se koira on, joka puree ruokkiva kättä.

Vierailija
1268/2072 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaiset ihmettelevät sitä kun suomalaiset odottavat vihreän valon vaihtumista vaikka ei tule autoja.

He ihmettelevät myös sitä kun huuhtelemme tiskiaineen astioista. Eräällä matkalla kaikki eri maista tulevat ulkomaalaiset nostivat astiat kuivumaan huuhtelematta ja ihmettelivät kun suomalaiset huuhtelivat astiat.

On myös ihmetelty miksi aikuisetkin juovat maitoa.

Vierailija
1269/2072 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhtelemme tiskikoneen astioista???? Siis mitä? Huuhtelet astiat, jotka tiskikone pessyt? Miksi ihmeessä? En ole koskaan kuullutkaan...

Vierailija
1270/2072 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huuhtelemme tiskikoneen astioista???? Siis mitä? Huuhtelet astiat, jotka tiskikone pessyt? Miksi ihmeessä? En ole koskaan kuullutkaan...

E tietenkään tiskikoneen pesemiä astioita vaan käsin tiskatessa. Kun seuraa esim englantilaisia sarjoja niin

todellakin käsin tiskatessa laittavat huuhtelematta ne astiat kuivumaan. Olisiko selitys siinä että yleensä

siellä kuivataan ne pyyhkeellä kun kuivauskaappeja ei ole?

Vierailija
1271/2072 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin pääsee, ja silloinkin siihen menee monta tuntia. Lento kun lento käytännössä ottaa ainakin tunnin, plus vaihtokoneen odottelu siihen päälle. Ts ainakin extra pari tuntia matkustusaikaa, extralentolipun ostaminen, plus jos on ruumalaukkuja, extrapelko siitä että ne ei ehdi vaihtolennolle.

Ymmärrän kyllä täysin ettei matkustajamäärät riitä muilta kentiltä international-lennoille, mutta onhan se surkeaa että noin 80% kansasta ei ole kansainvälisen lentokentän piirissä.

Vierailija
1272/2072 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Keski-Euroopassa, ja yleisin ihmettelyn aihe on kun kerron että suomessa palkat on huomattavasti pienemmät, kaikki kalliimpaa, ja verot kovat. Lähes jokainen on kuvitellut että suomen talous ja palkat on samaa luokkaa norjan kanssa, ja järkyttyvät kun esim kerron työttömyysasteesta tai kuinka oma nettopalkka on lähes tupla siihen nähden mitä se oli suomessa. Jos suomi jotain osaa niin se on markkinointi - maan imago on ihan eri tasolla todellisuuden kanssa!

Vierailija
1273/2072 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalainen tuttava hämmästeli, kun näki valokuvia hautajaisista.

Juuri tämä. Ihmettelen itse ulkosuomalaisena, että miksi hautajaisissa otetaan valokuvia. Omaiset seisoo pää nuokkuen arkun ääressä. Jotenkin omituista. On tilanteita, joissa kamerat pitäisi olla kiellettyjä. Ei mulle Saksassa tulisi mieleenkään, että hautajaisissa voisi alkaa kuvaamaan.

Toinen on häät, joissa hääpari pönöttää omassa pöydässään erillään muista.

Miksi sitten julkkisten tms hautajaisissa kuvataan?

Vaikka Saksassa ja Amerikassa ei kuvattaisi, ei se tee suomalaisesta tavasta outoa, tuskin harvinaistakaan. Milloin ja miten saa ihmiset yhtä hyvin kokoon?

Kun kamerat yleistyivät, ei monistakaan ollut juurikaan kuvia. Hautajaiset olivat vieläkin ylevämpi ja arvokkaampi juhla kuin nyt. Oli kunnia tulla kuvatuksi.

Kyllä muut kuin suomalaiset osaavat kunnioittaa tiettyjä tilanteita ja jättää kameran kotiin.

Niin kuin esim. japanilaiset..?

Mikä siinä kuvaamisessa on epäkunnioittavaa? Voihan aina kysyä, sopiiko se.

Vierailija
1274/2072 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvaa kahvinjuontia.

Ensimmäinen sana, jonka oppi, oli "kahvia", koska sitä tarjotaan joka paikassa monta kertaa päivässä ja siitä puhutaan väleissä.

Vierailija
1275/2072 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Keski-Euroopassa, ja yleisin ihmettelyn aihe on kun kerron että suomessa palkat on huomattavasti pienemmät, kaikki kalliimpaa, ja verot kovat. Lähes jokainen on kuvitellut että suomen talous ja palkat on samaa luokkaa norjan kanssa, ja järkyttyvät kun esim kerron työttömyysasteesta tai kuinka oma nettopalkka on lähes tupla siihen nähden mitä se oli suomessa. Jos suomi jotain osaa niin se on markkinointi - maan imago on ihan eri tasolla todellisuuden kanssa!

Totta! Itä-Euroopan maissa matkustellessa on tullut monesti vastaan ajatus siitä, että Suomi on täydellinen onnela.

Olin itse ollut työttömänä, mutta he eivät voineet uskoa sitä, että olen ollut työtön ja köyhä, sillä eihän Suomessa ole köyhiä, vaan kaikki on rikkaita. Törmäsin myös uskomukseen, että Suomessa olisi perustulo.

Vierailija
1276/2072 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, miten perheystävällinen maa Suomi on; ei sellaista virastoa tai ravintolaa jonne ei olisi jonkinlaista leikkinurkkausta rakennettu. Tietysti poisluettuna fine dining-ravintolat.

Suomalaisen byrokratian helppoutta jos omistaa pankkitunnukset ja sitä, että virkailijat ovat pääsääntöisesti ystävällisiä ja auttavaisia verotoimistoissa, maistraatissa, Kelassa jne.

Ruokakaupoissa ihmetystä aiheuttaa se, ettei tuoretta ja pakkaamatonta lihaa oikein löydy, osaavat lihamestarit puuttuvat tiskeiltä vieläkin. Onhan tilanne huomattavasti parempi nykyään kuin esim. 10 vuotta sitten, mutta Keski-Euroopasta kotoisin olevat haluaisivat mm. jänistä tai siasta muitakin ruhon osia kuin pelkkää kinkkua tai niskaa, niin niitä ei noin vain saakaan.

No sit on tietty saunominen tai joku avannossa käynti. 

Nikkarointi, vanhojen tavaroiden kierrättäminen ja korjailu. Käsillä tekeminen, naisillakin siis muut kuin perinteiset villasukan kutomiset. 

Lasten käytännöllinen pukeutuminen ulkoilemaan lähdettäessä. Kaupunkimme uudet ulkomaalaiset lapset erottaa heti leikkipuistoissa; ne on ne, joilla on suurinpiirtein puvunhousut jalassa. Yhden syys- tai talvikauden jälkeen heidätkin on jo puettu käytännöllisemmin kurakeileille ja talvileikkeihin.

Vierailija
1277/2072 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ulkomaalainen vaan suomalainen, joka on asunut 15 vuotta ulkomailla ja työn puolestakin reissannut aika paljon.

Sellaisen jutun olen huomannut että Suomi on ainut maa, jossa kaverin kanssa ravintolassa laskua tilattaessa kysytään että maksetaanko yhdessä vai erikseen.

Enkä halua dissata kotimaatani millään tavalla, mutta hymy, pienet kohteliaisuudet ja kiittäminen, ilman että raha vaihtuu tai seura on erittäin tuttua, ovat Suomessa aika harvinaista herkkua.

Tuo ”yhteen vai erikseen” on toisinaan suorastaan raivostuttava kysymys. Esim. kun käyn syömässä mieheni kanssa kahdestaan (avioliittoa takana 23 vuotta) tai koko perheenä lasten kanssa, lapset jo nuoria aikuisia mutta joskus juhlistamme vaikkapa jonkun syntymäpäivää. Kerran kysyinkin tarjoilijalta, että kuka hänen mielestään ei näytä kuuluvan perheeseemme.

Minkälainen puusilmä pitää olla tarjoilijalla, joka ei näe vanhan avioparin kehonkielestä, että nyt ei olla ensimmäisillä treffeillä?

Tarpeetonta mainita, mutta näin ei käy missään muualla kuin Suomessa.

Vierailija
1278/2072 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minkälainen puusilmä pitää olla tarjoilijalla, joka ei näe vanhan avioparin kehonkielestä, että nyt ei olla ensimmäisillä treffeillä?"

Millainen puusilmä pitää olla ettei tarjoilija näe minun kehonkielestä että olen yrityksen toimitusjohtaja ja teen erittäin vaativaa työtä johon vaaditaan pitkä koulutus.

Vierailija
1279/2072 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori turistipariskunta oli ihmeissään, kun Helsingissä Kampissa ruokakaupan kassa ei voinut noin vain myydä paria kaljaa kello 21.05. Tilanteesta selvittiin, kun huikkasin heidän olleen jonossa ennen yhdeksää.

Aijai, myyjä murtunut liian helposti paineen alla. Näitähän syynätään kassakoneeseen lyödyn ajan perusteella, eikä minkään hyvinkin tulkinnanvaraisen jonossaoloajan. Eli lyhyesti ja ytimekkäästi alkon pitää olla MAKSETTU ja kassatapahtuman siten tapahtunut ennen klo 21. Muussa tapauksessa on kyseessä laiton myynti ja se tietää tosi pahaa huutia kauppiaalle ja koko kaupalle.

Olet väärässä. Jos jonossa on niiden holiensa kanssa ennen sitä ysiä, ne pitäisi myydä. Eihän siinä ole mitään järkeä, että seisotetaan ihmisiä jonossa laillisten ostosten kanssa ja sitten ne pitääkin viedä takaisin. Olen ollut nyt jo kuopatussa kaupassa töissä ja holin myyntiaika meni umpeen 21.20 ettei sitä kassaan enää voinut iskeä. Juurikin tästä syystä, jos joku hidastelee vaikka 10 minuuttia siinä kassalla niin voi myydä sille, joka on tullut jonoon jo vaikka 20.45.

Vierailija
1280/2072 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arabimieheni ja muut tuntemani arabi perheet ihmettelevät suomalaismiesten tapoja kun eivät avaa ovea naiselle ja tarjoudu kantoavuksi. Muistan edellisellä asuinpaikkakunnalla jonne muutti irakilaisia niin he avasivat naisille oven ja tarjoutuivat jopa kaupassa kantamaan kauppakassini autolle saakka. Toinen asia on alkoholin kulutus. Arabit osaa pitää hauskaa ilman viinaakin ja heidän juhliminen perustuu yhteisöllisyydelle.

juu, mut toisiaalta suomalaiset miehet harvemmin ovat jotain kuumakalleja jotka vetävät raivarit joka toisesta jutusta, harvemmin harrastavat alaikäisen tytön raiskaamista vuoronperään kavereitten kanssa, harvemmin panevat koiria kameleita, harvemmin harrastavat pikkulikkojen groomausta jne jne.

Ainoa mikä tuossa pitää paikkansa, on huomio kameleista -johtuen siitä, ettei Suomessa ole kameleita.

Kylläpä vakiintuneessa suhteessa arbimiehelle nainen aukaisee oven ja kantaa miehen tavarat. Suomessa taas ovea ei välttämättä aukaista tasa-arvon vuoksi. Sitä saa, mitä tilaa.

Et viitsisi puhua paskaa. Sulla on vain hirveä katkeruus päällä kun itse oot miehellesi pelkkä äiti joka jopa syöttääkin aikuista miestä. Mä oon ollut jo 10 vuotta arabimiehen kanssa ja oon edelleen hänelle kuin prinsessa. Muslimiperheissä tytöistäkin kasvatetaan prinsessoja joita miehet hemmottelee.

Seli, seli... Nainen saa tietenkin valita miehekseen kenet tahtoo, vaikkapa muunuskoisen...

Suomessa asuvien musliminaisten mielipide suomalaisista miehistä on se että ovat liian naismaisia tai jos koittavat olla miehekkäitä niin se menee juopotteluksi tai machoiluksi. Muslimiperheissä koti on todellakin naisen valtakuntaa jossa miehellä ei ole sananvaltaa. Itse en oo naisena ymmärtänyt miksi joku nainen haluaisi olla ammatiltaan palomies tai automekaanikko. Niissähän tarvitaan voimaa ja niissä likaa itsensä. Ei musliminaiset suostuisi tuollaiseen. Onneksi meidän tytöt ovat aina olleet niin prinsessoina ja haaveilleet hoiva-alan tai opettajan koulutuksesta. Lääkärin ammatti on myös ok. Olisi suuri järkytys jos joku tyttäristäni haluaisi armeijaan.

Jaa ne 160 cm tyttömäisen kauniit muotinukkemuslimimiehet jotka selkeästi laittautuvat tuntikausia peilin edessä ovat miehekkäitä? Säkittänevät naisensa koska eivät kestä että naiset voisivat olla nätimpiä kuin he.

Sä se jaksat puhua paskaa. Ne arabit joita oon nähnyt katukuvassa ovat todella raamikkaita. No totta kai ovat koska he eivät ryyppää ja rellestä toisin kuin suomalaiset miehet. Mulle kelpaa vain ja ainoastaan arabimiehet jotka ymmärtää naisen päälle koska he osaavat pitää naista prinsessana,jolle avataan ovi eikä mun tarvitse edes laukkuakaan kantaa kauppakassien lisäksi. Suomalaisten miesten mielestä sitä on heti neiti ja homo jos onkin herrasmies.

terveisin lihava siilitukkainen yh jolla on kolme pientä mokkapalaa?

Taidat vain olla katkera nainen joka raivoaa ovea avaa alle miehelle "avaan itsekin sen veen oven". Ihmeellistä naisvihaa tälläkin palstalla jos joku nainen saa tuntea itsensä prinsessaksi miehensä edessä.