Mitä asioita/tapoja tms. ulkomaalaiset ystäväsi/tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa?
Japanilainen ystäväni oli luonani ja vanhus kaatui yrittäessään ylittää katukiveyksen reunaa pyörätuolillaan. Suoraan vilkasliikenteiselle autotielle.
Ihmisiä lapsi ohitse tupakka huulessa siitä ainakin 5-6, eikä kukaan edes kysynyt tarvitseeko vanhus apua. Ystäväni meni auttamaan niin pian kuin pääsi bussista ulos. Kysyi minulta sen jälkeen että ollaanko täällä aina noin välinpitämättömiä toisen hätää kohtaan. Olisi tehnyt mieli vastata että eihän me, mutta kyllähän "me" tietyssä määrin olemme. Oletetaan aina, että se kuuluisa "joku muu" on hälyttänyt apua, itse voi keskittyä omiin asioihinsa.
Kommentit (2072)
Nepalilainen insinööri tuttu ihmetys kuinka liikenne voi sujua noin sujuvasti ja ihmiset menevät tien yli missä suojatiet ja liikennevalot, samoin kuinka etuilua ei tapahdu vaan kaikki odottavat vuoroaan jonoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaiset työkaverit ihmettelivät, miten joku voi pitää kolmen tai peräti neljän viikon kesäloman putkeen. Siellä usein yksi viikko kerrallaan, kaksi on jo hämmästyttävää tavallisissa toimistoissa.
Älytöntähän se onkin pitää putkeen se kesäloman neljä viikkoa. Minä pidän yleensä kahdessa osassa, tosin viime vuoden viimeiset kesälomapäivät pidin joulukuussa, eli meni kolmessa osassa. Olisi parempi kun olisi viikon lomia pitkin vuotta, se olisi huomattavasti palauttavampaa.
TESin mukaan pitää pitää väh yksi kahden viikon pätkä putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että aika harva suomalainen harkitsisi takaisin muuttoa Suomeen asuttuaan ensin vaikka Saksassa muutaman vuoden. Kyllä se sivistys on noissa maissa ollut niin paljon kauemmin, kuin Suomessa, ja ihmisten keskinäinen kanssakäyminen, että esim. Saksassa on jo pelkästään näistä tekijöistä johtuen paljon ystävällisempi, rennompi ja vapaampi kulttuuri elämisessä. Asiat vaativat kehittyäkseen aikaa. Siksi Suomessa ollaan vähän jäljessä esim. tapakulttuurissa ja toisten huomioimisessa, kaikessa tämän kaltaisessa.
Miksi ihmeessä kukaan haluaisi Saksaan muuttaa? Varmaan Britannian jälkeen Euroopan autotäärisin maa.
Suomessa asuamisen jalkeen Britania on kylla vapautta. Ehka Pohjois Koreassa remmi olisi tiukempi kuin Suomessa
Näin valitettavasti oikeistopoliitikot ovat luottamuskulttuurimme murentaneet
Vierailija kirjoitti:
predator kirjoitti:
Hyväuskoisuutta.Kurdi kaverini ihmettelee miten h.... hölmöä kansaa täällä asuu :)
Suomi onkin luottamusyhteiskunta. Joissakin muissa maissa taas toiseen, etenkin tuntemattomaan ihmiseen joutuu oletusarvoisesti suhtautumaan ainakin huijarina ellei suoranaisena rikollisena.
Tosin "kansainväliset" tavat pyrkivät leviämään Suomeenkin.
Valitettavasti oikeistopoliitikot ovat luottamuskulttuurin romuttaneet, puhumalla toistuvasti mustaa valkoiseksi.
Julkinen imettäminen sai erään tuttavani tolaltaan. Ensinnäkin tissi saattaa näkyä. Valtava järkytys! Sitten se että lapsi oikeasti siis juo sitä maitoa. Aivan sairas ajatuskin.
Hollantilainen kämppis tuli Suomeen loppukesästä ja ihmetteli kolminkertaisia ikkunoita, kysyi että eikö tuo ole vähän liioittelua. Selitin, että täällä on talvella aika kylmä. Hän oli talvellakin sitä mieltä, että kolminkertaiset ikkunat ovat vähän hätävarjelun liioittelua. Olisin kai voinut selittää jotain sentyyppistä, että ilman moninkertaisia ikkunoita sisällä olisi vetoisaa, patterit kuumenisivat liikaa ja lämmityskulut olisivat vielä korkeammat, mutta enpä silloin nuorena osannut.
Muutenkin tuo kämppis oli sitä mieltä, että suomalaiset ovat liian järjestelmällisiä ja varautuvat asioihin liikaa. No mites sitten pitäisi tehdä, perseillä ja jättää hommat hoitamatta?
Melkein kaikissa muissa maissa kävellään kengät jalassa sisällä paitsi Suomessa ja Japanissa(eri syistä tosin).No jaa,pohjoismaissa voi olla tpana riisua kengät muuallakin.
Kyllä minä ainakin olen aina kylässä syödessäni syönyt "seisovasta pöydästä".Ei niitä ole emäntä tai isäntä annostellut.Sehän olis niinkuin isäntäväki kyttäis ettei kukaan vaan syö liikaa,ja annostelisi siksi itse vieraille.
Mua suomalaisena ihmetyttää maidon juominen ruuan kanssa tai "muuten vaan". Itse en pidä maidon mausta, juon sitä vaan kahvissa (ja joissakin drinksuissa :-) ).
Kenkiä taas kyllä pidetään jalassa sisällä monessa maassa, Pohjoismaat taitaa olla poikkeus. Esim. Skotlanissa ollessani asuin kimppakämpässä, jossa oli kokolattiamatot, jopa kylppärissä, ja mua kehotettiin pitämään kengät jalassa, koska se on siistimpää.
No, sillä sitten mentiin. Omassa huoneessa otin ne pois. Maassa maan tavalla. tää on yleistä myös USAssa ja monissa Etelä-Euroopan maissa.
Vähän ohis, sori.
Mulle on ihmetelty turvallisuutta ja erityisesti sitä, että naiset voivat liikkua joka paikassa mihin aikaan tahansa jopa yksin. Ja käydä baareissa yksin.
Eräs kiinalainen isä kysyi, milloin hänen lapsensa opetetaan lukemaan. Lapsi oli aloittanut suomalaisen päiväkodin ja oli juuri täyttänyt 3 vuotta.
Yksi mies itäisestä Euroopan maasta kummasteli, miten meillä voi olla presidenttiehdokkaana seksuaalivähemmistöä edustava ehdokas. Oli ne edelliset vaalit, joissa tämä ehdokas pääsi jopa toiselle kierrokselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin portugalilainen poikaystävä piti ihan kamalana, kun jätin vauvan nukkumaan viiden asteen lämmössä ulos yksin. Oltiin keskellä landea, jonne ei edes helpolla eksy. Silti kauhisteli, että enkö pelkää, että joku ryöstää lapseni.
Serkkuni espanjalainen vaimo hämmästeli sitä, miten vähän Suomessa panostetaan lasten ulkoasuun, vaikka omaan panostettaisiinkin. Oltiin toisen serkun häissä ja lasten homssuisuus jotenkin korostui siinä porukassa. Ja onhan Suomessa oikeasti vähän sellainen kulttuuri, ettei juhlapukeutumiseen viitsitä panostaa.
Tämä. Espanjassa käydessäni olen laittanut oikein merkille kuinka sievästi lapset puetaan. Tytöillä hyvin usein mekkoja ja hameita ja pojilla siistit housut ja puserot. Ja kunnon kengät, ei mitään robbarikrokseja. Tämä heijastuu myös aikuisuuteen, ei ole sitten epämukava olo kaikissa muissa vaatteissa paitsi verkkareissa joita käytetään kesät talvet.
Ja kyllä ne lapset siellä leikkivät ja remuavat ihan samalla lailla kuin suomessakin niissä vaatteissaan.
Miksi tyttöjen pitäisi pukeutua mekkoihin ollakseen siististi ja nätisti puettu? Luojalle kiitos Suomessa ei tarvitse pukea lastaan menneisyyden sukupuolisovinnaisesti. Meillä on lapsilla aina siistit ja nätit vaatteet vaikka säiden mukaan mennäänkin. Sää on nimittäin yksi syy miksi Suomessa ei voi pukeutua miten sattuu.
Meillä suomessa pukeudutaan tosiaankin hyvin ja ei sukupuolisovinnaisesti. Koulussa on farkut, harrastuksissa on farkut juhlissa on farkut ja sitten kun ollaan vapaalla meillä on vaihteeksi farkut. Aivan naurettavaa touhua tämä sukupuolineutraalisuus.
Minun lapseni on poika. Kun päiväkodissa oli joulujuhlat, puin hänet aina vähän "parempiin" vaatteisiin. Siihen aikaan ei ollut kirpputoreja (ainakaan täällä), mutta naapurikaupungissa oli liike, johon sai viedä myyntitiliin vaatteita. Ja ostaa tietenkin, halvalla vähänkäytettyjä lastenvaatteita. Näin löysin pojalle valkoisen paidan ja taisi se liivit+housut -asukin olla sieltä. Tai jos olin törsännyt :) Siihen vielä mirri kaulaan, niin oli poika valmis juhliin! Ja olen siis yksinhuoltaja ja lapsen ollessa pieni olimme erittäin köyhiä (jouduin yhteisten velkojen maksajaksi). Lapsuudenkotini oli työläiskoti, mutta oliko se sitten minun aloitteeni, mutta sunnuntaisin laitoin pikkusiskolle polvisukat jalkaan ja muutenkin siistimmät vaatteet. Meille ostettiin hyvin harvoin vaatteita, juurikin koulun juhliin saatiin yleensä uudet. Mutta äiti - vaikka olikin vain rakennussiivooja - osti joskus ihan nuorison huippumuotia. Tuli vähän pitkä sepustus :) Ei tuolla päiväkodin juhlissa kaikilla ollut juhlavampia vaatteita, yleensä juuri pojat olivat arkivaatteissa. Otin aikoinaan paljon valokuvia, myös noista juhlista. Arkisin pojalla oli toki ihan arkivaatteet, jos saatiin jostain käytettynä niin oltiin onnellisia.
Vaikka Suomessa on ilmeisesti liikalihavuus lisääntynyt niin miehen amerikkalainen ystävä ihmetteli kuinka paljon hoikkia ihmisiä täällä on, ja tämä ei ole mikän stereotypinen vitsi
Että miksi suomalaiset ovat muka kahvikansaa kun paikallinen kahvi on aivan järkyttävää tervaa. Miksi suomalaiset ovat niin lihavia.
Brasilialainen kaveri ihmetteli jokamiehenoikeuksia ja sitä, että ihmiset voivat liikkua vapaasti esim. toisen omistamalla metsäalueella.
Myös ihmetteli sitä, että sanomme jatkuvasti "niin" puhuessamme.
Koulupäivien lyhyys ja lomien pituus, opettajien puhutteleminen etunimillä.
Lumi, kylmyys ja pimeys...
Turvallisuus kaikkialla, poliisien määrä.
Väliovet ja ulospäin avautuvat ovet muutenkin. Samaten useat lasit ikkunoissa, verhojen ja mattojen määrä.
Leivinuuni keskellä taloa, useampi tulipesä.
Ruoka-ajat, lämmin lounas ja aikainen illallinen. Ruoan syöminen nopeasti.
Hiljaisuus, lähes kaikkiin kysymyksiin voi vastata ”kyllä” tai ”ei”, itsensä vähättely.
Tuossa joitakin mitä tuli mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikissa muissa maissa kävellään kengät jalassa sisällä paitsi Suomessa ja Japanissa(eri syistä tosin).No jaa,pohjoismaissa voi olla tpana riisua kengät muuallakin.
USAn lämpimissä osavaltioissa ja Etelä-Euroopassa kävellään kengät jalassa siksi koska lattioilla liikkuu torakoita.
Kiinalainen tuttava ihmetteli, kun suomessa lihatiskiltä ei saa koiran lihaa :o