Mitä asioita/tapoja tms. ulkomaalaiset ystäväsi/tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa?
Japanilainen ystäväni oli luonani ja vanhus kaatui yrittäessään ylittää katukiveyksen reunaa pyörätuolillaan. Suoraan vilkasliikenteiselle autotielle.
Ihmisiä lapsi ohitse tupakka huulessa siitä ainakin 5-6, eikä kukaan edes kysynyt tarvitseeko vanhus apua. Ystäväni meni auttamaan niin pian kuin pääsi bussista ulos. Kysyi minulta sen jälkeen että ollaanko täällä aina noin välinpitämättömiä toisen hätää kohtaan. Olisi tehnyt mieli vastata että eihän me, mutta kyllähän "me" tietyssä määrin olemme. Oletetaan aina, että se kuuluisa "joku muu" on hälyttänyt apua, itse voi keskittyä omiin asioihinsa.
Kommentit (2072)
Nuoriso kesällä yöllä keskenään ulkosalla ja humalassa.
Opiskeluaikana tutustuin ulkomailla ryhmään jugoslavialaisia (silloin se vielä oli olemassa) itseni ikäisiä opiskelijoita, tyttöjä ja poikia. Olin 22 v.
He ihmettelivät kovasti sitä että asuin yksin omillani, erityisesti koska lapsuudenkotini oli samassa kaupungissa. Jouduin vakuuttelemaan, että se oli oma valintani, minua ei oltu heitetty kotoa pois, vanhemmissani ei ollut mitään vikaa jne. Myös ihmetytti miksen saa rahaa kotoa vaan joudun olemaan kesätöissä. Ja kaiken huipuksi erityisesti tytöt ihmettelivät kuka minulle tekee ruuan ja pesee pyykit.
Kun kerroin että itse teen kotiaskareet, he pitivät minua supernaisena joka ehtii ja osaa kaiken. Tietenkin sanoin että tämä on Suomessa ihan normaalia, mutta pitivät sitä palturina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanavettä voi juoda.
Kuten lähes kaikissa muissakin länsimaissa...
Globaalisti juomakelpoinen vesijohtovesi on harvinaista herkkua eikä lainkaan itsestäänselvyys edes kaikissa EU-maissa. Euroopan ulkopuolelle mennessä juomakelpoisen vesijohtoveden maita on hyvin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Irlantilainen tuttava ihmetteli jokunen vuosi sitten, että miksi ihmiset kerää tölkkejä (Olimme kaisaniemenpuistossa Tuska open air festareilla) ja miksi jotkut suorastaan tappeli tyhjistä tölkeistä ja pulloista.. Kerroin sitten, että meillä saa palautetuista tölkeistä ja pulloista rahaa. Käytiin sitten seuraavana päivänä palauttamassa parit tölkit, ja ostettiin lisää kaljaa.. Oli kuulemma jännä laite.. :D
Toivottavasti pulloja kierrätettäisiin koko maapallolla, vähenisi jäte miljardeja tonneja vuodessa. Masentavaa katsoa Netflixistä A plastic ocean ja tajuta, miten paljon ihmiset on roskannut maapalloa viimeisen 20-vuoden aikana heittällä kaiken paskan mereen. :/
Minua ahdistaa ulkomaan matkoilla laittaa pulloja ja tölkkejä roskiin.. Kun olen tottunut lapsesta asti ne kierrättämään..
Joka paikassa maksetaan kortilla,harvoin käteistä.Saa helposti lainaa.Joutuu itse tankkaamaan autonsa.Hyvin harvat naiset haaveilee kotiäitiydestä,prinsessahäistä ja happy ever after elämästä.Naiset ovat kauniita ja luonnollisia(inhoaa laiheliineja).Hän on filippiineiltä.
Vierailija kirjoitti:
Belgialainen ystäväni ihmetteli ravintolan vessojen käsisuihkuja. Vastasin lyhyesti ja ytimekkäästi "You can wash your ass with it". Katseli mua monttu auki ja varmisteli useaan otteeseen huijaanko.
Lähi-idässä nämä ovat kanssa enemmän sääntö kuin poikkeus. Kun muutetttiin mieheni kanssa Suomeen niin hän kysyi, että ostaako käsisuihkun mukaan ja ihmetteli kun kerroin että Suomessakin käytetään käsisuihkua. Myös Ranskan asunnossamme oli käsisuihku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin mainittiin ruuan annostelu lautasille valmiiksi.
Amerikkalainen miesvieras häkeltyi meillä pahan kerran, kun kahvitellessa nostin keskelle pöytää marjapiirakan, ja käänsin kakkulapion häneen päin jotta vieras saa ottaa ensimmäisenä. Hän kysyi että ”haluatko minun leikkaavan tästä kaikille palaset? ”Suomalaisen mielestä on tungettelevaa tuputtamista leikata kakkuviipale valmiiksi lautaselle, jokaisellahan on oikeus ottaa haluamansa kokoinen palanen... ja lapsia oikein opetetaan olemaan romelehtimatta kyläpaikassa.
Onko kyse myös siitä että lautanen pitää syödä tyhjäksi, kai joissain kulttuureissa saa ja kuuluukin jättää, Suomessa taas pidetty epäkohteliaana.
En todellakaan jätä tarjottua ruokaa lautaselle, kuului se kulttuuriin tai ei. Mikä järki siinä on että asioikseen jätetään ruokaa roskikseen? Tulee mieleen, että sillä halutaan retostella että meilläpä ollaan niin rikkaita, että voidaan ruokaakin laittaa roskiin asioikseen.
No, sit sitä ruokaa vaan lapotaan sun lautaselle aina lisää ja lisää joka kerta kun sä tyhjennät sun lautasen, koska tyhjä lautanen tarkoittaa että sulla on nälkä. Jos sä sen sijaan jätät lautaselle lusikallisen ruokaa, niin se tarkoittaa että olet kylläinen etkä jaksa enempää.
Siis ruokahävikkiä.Huono homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanavettä voi juoda.
Globaalisti juomakelpoinen vesijohtovesi on harvinaista herkkua eikä lainkaan itsestäänselvyys edes kaikissa EU-maissa. Euroopan ulkopuolelle mennessä juomakelpoisen vesijohtoveden maita on hyvin vähän.
Ja monessa maassa vaikka vesijohtovesi on periaatteessa juomakelpoista se maistuu niin pahalta että paikallisetkin juovat pullovettä. Unescon mukaan Suomessa on maailman paras vesijohtovesi. Vähän enemmän kun reissaa maailmalla sitä alkaa arvostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi ystäväni luuli ensin että ihmiset vihaavat häntä kamalasti kun hän on erinäköinen. Kun kysyin miten se ilmenee, hän kertoi että monet sylkevät hänen eteensä ja hän tulkitsi sen halveksunnan eleeksi. Sen jälkeen olen itsekin huomannut että suomalaiset sylkevät järjettömän paljon. En ollut ikinä huomannut sitä ennen. Vakuutin ystävälleni ettei sulkeminen kohdistu häneen koska minäkin näen sitä nykyään kaikkialla.
Ystäväni arveli, että ehkä liiallinen maidon käyttäminen lisää suomalaisten limaneritystä. Se maitojuttu on toinen asia joka ystäväni on ihmetyttänyt. Työkaveri otti lasagnen kanssa maitoa ja ystävä kertoi jälkeen päin olleensa ihan järkyttynyt siitä sekamelskasta mikä vatsaan tulee lihan, mausteiden, tomaatin ja raa’an maidon yhdistelmästä.
Sylkeminen on kammottavaa ja etenkin tupakoijien suosikkiharrastus.
Ja nuorten! Joskus niiden jäljiltä näkee kauppakeskusten edessä sellaisia sylkiympyröitä joihin ovat ringissä räkineet.
Helsingissä näkee ihan liian usein nuoriso-osastoa syleksimässä metrossa, kauppakeskuksissa SISÄLLÄ. Just toissapäivänä näin kun kaksi teini-ikäistä mimmiä meni Eastonissa hissiin, niin toinen sylkäisi siihen hissin lattialle. Mikä siinä on niin hienoa syleksiä ympäriinsä, eikö nuoret tytötkään tajua että se ei ole viehättävää, vaan törkeän näköistä :/ Mitä lie koviksia halutaan esittää.
Vierailija kirjoitti:
Rakennuslupia ja säännöksiä on ihmetelty. Ja sitä, että naapureilta pitää kysyä kirjallinen lupa joihinkin rakennus- ja remointointiasioihin. Että ei voikaan vain itse päättää että rakennan huvimajan pihalleni tms.
Sitä minäkin ole aina ihmetellyt.
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että enemmistö naisista on ylipainoisia.
Sitä, että naiset jakavat peppua todella helposti.
Sitä, että naiset ovat täällä todella kylmiä.
Sitä, etteivät naiset osaa pukeutua naisellisesti.
Sitä, että Suomessa asuu kaltaisesi ääliö. Sitä ovat ihmetelleet kaikki, niin koti- kuin ulkomaalaisetkin.
Vierailija kirjoitti:
Joka paikassa maksetaan kortilla,harvoin käteistä.Saa helposti lainaa.Joutuu itse tankkaamaan autonsa.Hyvin harvat naiset haaveilee kotiäitiydestä,prinsessahäistä ja happy ever after elämästä.Naiset ovat kauniita ja luonnollisia(inhoaa laiheliineja).Hän on filippiineiltä.
Jatkan. Pisteen jälkeen puuttuvaa välilyöntiä ihmettelevät kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Saksalaisille on kummallista, että sunnuntaisin on kaupat auki :) Itse puolestaan roikuin harva se sunnuntai vaihto-opiskelukaupungin ruokakaupan ovessa kiinni - tuloksetta.
Kuinka tyhmä oletkaan, et uskonut kerrasta, aina vaan yritit uudestaan? Olet kyllä outo.
Olen asunut Saksassa Berliinissä ja siellä kaupat olivat myös sunnuntaisin auki....
Nykyään ihmiset guuglaavat ennen matkaa maan johon matkustavat. Ei sellaisia ihmetyksen aiheita enää nykyään ole...
Yksi jenkki ihmetteli, kuinka tylsiä ruoka-kauppamme ovat (cittari ja prisma). Ei ikinä maskotteja paikalla, ei lapsille tekemistä ja
Joulupukki löytyi viikonloppuna jumbosta pelkästään. Myös sitä ihmeteltiin, että jääkiekkopelistä lähdetään ennen kuin se kokonaan loppuu niin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanavettä voi juoda.
Siinä kartta josta voit ihan itse todeta olevasi väärässä. Mistä tuo ihme luulo oikein tulee, kun valtaosassa länsimaita voi vettä juoda hanasta ihan vapaasti? Olette tekin propagandan uhreja.
Slovenialainen ystävä ihmetteli rullaportaita, jotka nopeutuu, kun niihin astuu kyytiin. Sama ystävä ihmetteli sitä, että virastoissa ym. otetaan vuoronumero, jonka kanssa voi mennä istumaan tuolille ja odottamaan omaa vuoroaan, eikä tarvitse jonottaa tiskille seisoen.
Vierailija kirjoitti:
Saksalainen kaverini ihmettelee pissailua ympäri kaupunkia kesällä. Onhan se noloa, että joka porttikongissa ja pusikossa on joku pissimässä, eikä pahemmin peittele toimistustaan...
Wildpinkeln on Saksassa kiellettyä ja siitä saa varmasti rikemaksun jos polizei näkee. Toisaalta siellä on lakisääteinen oikeus mennä minkä tahansa oluthuoneen, kahvilan, hotellin, jne vessaan kun hätä yllättää eikä henkilökunnalla ole oikeutta ajaa pois tai kärttää mitä haluat tilata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanavettä voi juoda.
Siinä kartta josta voit ihan itse todeta olevasi väärässä. Mistä tuo ihme luulo oikein tulee, kun valtaosassa länsimaita voi vettä juoda hanasta ihan vapaasti? Olette tekin propagandan uhreja.
Eikä juomavesi ole Suomessa edes erityisen laadukasta, sama vesi meillä kiertää uudelleenpuhdistettuna jokien ja järvien kautta takaisin juomavedeksi. Muualla juodaan paljolti pohjavettä.
Saksalainen vieramme muuten ihmetteli 'ruskeaa kuravettä' kun menimme uimaan Vantaan Kuusijärvelle ja kieltäytyi astumasta veteen sekä sanoi luulleensa Suomea puhtaiden vesistöjen maaksi. Paluumatkalla nolotti vielä enemmän kuin ylitimme Keravanjoen, jonka vielä karmeamman näköisessä vedessä oli niinikään uimareita.
Ja on pakko myöntää, että esimerkiksi Münchenin läpi virtaavan Isarin vesi on kirkkaampaa kuin Suomessa missään, vaikka se siellä luokitellaan uimakelvottomaksi.
Olen keski-pohjanmaalla alkujaan syntynyt ja siellä/pohjois-pohjanmaalla asunut eikä ruokaa kyllä laiteta valmiisiin annoksiin.
Ymmärrän jos esim pieni kakku ja pitää saada riittämään kaikille.