Miksi valmiskasvishernekeitto...
... on aina kalliimpaa kuin perinteinen lihankaltaisia sattumia sisältävä versio? Luulisi, että pelkistä herneistä keitetty soppa on edullisempaa valmistaa kuin lihaisa versio?
Kommentit (14)
Koska se on marginaalituote ja perushernari massatuote.
Kysy entiseltä EU-komissaarilta Olli Rehniltä
On se halvempaa valmistaa, mutta sillä on vähemmän menekkiä, se nostaa hintaa.
Epäilyttää purkkihernekeiton syöminen, kun niistä silloin löytyi jotain pieniä kuoriaisia :( Itse en ole koskaan tehnyt, enkä jaksa kokeillakaan kun on niin suuritöinen, kuulemma herneet pitää ensin liottaa jne.
Minä ostan tuon takia aina säilykeherneitä ja soseutan ne Pamixilla. Sen jälkeen lisään vähän sipulia ja mausteita, liemikuution ja vettä ja kiehautan keitoksi.
Vierailija kirjoitti:
Epäilyttää purkkihernekeiton syöminen, kun niistä silloin löytyi jotain pieniä kuoriaisia :( Itse en ole koskaan tehnyt, enkä jaksa kokeillakaan kun on niin suuritöinen, kuulemma herneet pitää ensin liottaa jne.
Siis sehän on kaikkein helpoin keitto tehdä. Herneet likoamaan kattilassa yön yli. Seuraavana päivänä haudutat liedellä pari tuntia. Siinä se.
Voit laittaa sekaan esimerkiksi porkkanoita ja pekonikuutioita, paistaa jauhelihaa, mitä nyt haluatkin. Mä teen usein hernaria ihan sen takia että olen laiska. Se on niin helppoa, kun vaan muistaa laittaa illalla ne herneet likoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on kun tehdään niin paljon pienempiä eriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sehän on kaikkein helpoin keitto tehdä. Herneet likoamaan kattilassa yön yli. Seuraavana päivänä haudutat liedellä pari tuntia. Siinä se.
Voit laittaa sekaan esimerkiksi porkkanoita ja pekonikuutioita, paistaa jauhelihaa, mitä nyt haluatkin. Mä teen usein hernaria ihan sen takia että olen laiska. Se on niin helppoa, kun vaan muistaa laittaa illalla ne herneet likoamaan.
Onko parempi laittaa sika-nauta-jauhelihaa vai naudan jauhelihaa? Minkä verran koko satsiin?
Vierailija kirjoitti:
Sehän on tosi pienitöinen. Pitkän aikaahan se sinällään vie, mutta ei sinun tarvitse olla vieressä vahtimassa kun ne likoavat yön ja kiehuvat seuraavan päivän, aktiivista työaikaa se vie alle vartin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko parempi laittaa sika-nauta-jauhelihaa vai naudan jauhelihaa? Minkä verran koko satsiin?
Mä en käytä muuta kuin naudan lihaa, enkä aina laita mitään lihaa. Mutta siitä pienestä kuivahernepussista tulee ihan järkky määrä kun ne turpoaa. Että jos teet ihan vain itsellesi, laita vain puolet hernepussista ja silti isoin kattila, mitä sulla löytyy.
Jauhelihaa voit paistaa oman maun mukaan sellaisen normi 300-400 gramman paketin. Tai puolet paketista, etenkin jos laitat esimerkiksi porkkanoita sekaan.
Porkkanat ja lihat kannattaa sitten lisätä vasta jossain vaiheessa, ei heti alussa. Esimerkiksi tunnin muhimisen jälkeen vasta.
Mä laitan yleensä heti alussa jo sekä lihaliemikuutio että kasviliemikuutio. Jos noita liemikuutioita laittaa, ei kannata lisätä suolaa ollenkaan ilman maistamista, sillä niissä on sitä jo reilusti.
Tällaisiin pitkään muhiviin ruokiin kannattaa laittaa myös laakerin lehtiä. Niitä ei sitten syödä tietenkään, ne ovat siellä vain makua tuomassa.
Hernari on kaikkein vähäduunisin keitto tehdä. Ei tarvitse pestä, kuoria ja pilkkoa vihanneksia.
Ainoa mikä siinä on, että pitää muistaa laittaa ne likoamaan yön yli ja sitten kiehautuksen jälkeen hyvin miedolle lämmölle muhimaan pariksi tunniksi. Välillä käväisee sekoittamassa.
Maailman helpoin ruoka.
Yhden hernetölkin hinnalla teet moninkertaisen määrän itse kuivatuista herneistä. Mä laitan aina keitosta osan pakkaseen, koska sitä tulee yhdestä hernepussista niin tolkuton määrä että sitä söisi yksin varmaan pari viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Tää on muuten jännä juttu. Itse syön kyllä lihaakin, mutta kun kokeilin ostaa sitä kasvishernekeittoa, se maistui mielestäni ihan samalta. En huomannut mitään eroa.
Ja siitä mulla tulikin kipinä alkaa tehdä itse hernekeittoa. Ne tölkkihernekeitot ovat sosetta. Itse tehty on parempaakin, koska se ei ole sellaista soseutettua, vaan siellä on enemmän niitä sattumia seassa.
Toki sen itse tehdynkin voi sauvasekoittimella soseuttaa tasaiseksi, jos niin haluaa. Ei sekään ole iso homma.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan tuon takia aina säilykeherneitä ja soseutan ne Pamixilla. Sen jälkeen lisään vähän sipulia ja mausteita, liemikuution ja vettä ja kiehautan keitoksi.
Teet siis hernekeiton kalleimman kautta. Mikset osta kuivattuja herneitä? Niitä saa välillä jopa alle eurolla ja siitä yhdestä pussista tulee ihan tolkuton määrä soppaa.
Ilman että siihen edes lisää mitään.
Halvalla lähtee eläinhenki. Lihatuotantoa halutaan tukea, siksi.