Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi haluaa lähteä opiskelemaan journalistiikkaa

Vierailija
01.02.2018 |

... joka onkin hänen luonteelleen ja lahjoilleen sopiva ala, mutta silti jotenkin tuntuu että aikaa menee "hukkaan" 3-4 vuotta pelkkää journalistiikkaa opiskellessa. En ole väkisin omia mielipiteitäni ja minulle mieluisia ratkaisuja lapselle tuputtamassa, mutta on kysynyt meiltä vanhemmilta neuvoja ja haluaisi miettiä tulevaisuudensuunnitelmia yhdessä kanssamme.
Itse ihan mutu-tuntumalla olen ajatellut, että voisi olla parempi suorittaa ensin esim. kriminologian, psykologian, politiikan ja viestinnän tai vaikka kansainvälisen politiikan tutkinnon (nämä ovat kaikki siis häntä itseään kiinnostavia aihealueita), ja sen jälkeen hakeutua lähemmin journalistiikkaa sivuavaan maisteriohjelmaan. Lapsi itse haluaa suorittaa ensin perustutkinnon kotimaassa, ja jatkaa opiskelua sen jälkeen ulkomailla.
Rahkeita lapsella on mihin vaan, ja ainakin tämänhetkisten arvosanojen perusteella jatko-opiskelumahdollisuudet ovat rajattomat. Kirjoittaa keväällä ja täyttää alkukesästä 18.
Kaipaisin journalismin parissa työskenteleviltä ja muiltakin mietteitä ja ehdotuksia, jos löytyisi vähän erilaista näkökohtaa näitä tulevaisuudensuunnitelmia varten.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/26 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.utu.fi/fi/yksikot/soc/opiskelu/koulutustarjonta/Sivut/home.a…

Tämä voisi häntä kiinnostaa. Löytyy myös viestinnän kurssit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä toimittajista kai on ylitarjontaa.

Vierailija
4/26 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeleeko toimittajat muka? Miksi niiden taso on sitten niin surkea?

Vierailija
5/26 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin journalistiikasta pois, kun työllistyminen on niin vaikeaa, ja esim. harjoitteluja kuuluu pakollisina opintoihin, mutta paikkoja ei ole kaikille. Onneksi journalistiikka ei ollut ainoa ala, joka kiinnostaa, eikä siitä toisaalta mitään haittaakaan ollut. Ei siis siinä mielessä ole hukkaan heitettyä aikaa, vaikka ei johda automaattisesti työllistymiseen. Sisällöntuotanto-, viestintä- ja some-osaamisesta on hyötyä nykyään monella alalla. Antaisin nuoren päättää itse, jos osoittautuu virheeksi, niin vaihtoehtoja on.

Vierailija
6/26 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vaihdoin journalistiikasta pois, kun työllistyminen on niin vaikeaa, ja esim. harjoitteluja kuuluu pakollisina opintoihin, mutta paikkoja ei ole kaikille. Onneksi journalistiikka ei ollut ainoa ala, joka kiinnostaa, eikä siitä toisaalta mitään haittaakaan ollut. Ei siis siinä mielessä ole hukkaan heitettyä aikaa, vaikka ei johda automaattisesti työllistymiseen. Sisällöntuotanto-, viestintä- ja some-osaamisesta on hyötyä nykyään monella alalla. Antaisin nuoren päättää itse, jos osoittautuu virheeksi, niin vaihtoehtoja on.

Moni meiltä on vaihtanut eri maisteriohjelmiin, esim. politiikantutkimukseen, ja sanoisin, että jos jotain journalistiikkaan liittyviä töitä haluaa tehdä, niin kandiohjelma on järkevämpi kuin sivuava maisteriohjelma. Kandivaiheessa treenataan kielioppia ja käytännön taitoja, ei kannata jättää väliin.

Vierailija
7/26 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestinnän opiskelu (yliopistolla) ei kannata, sillä se on niin "abstraktia". Journalistiikka on hyödyllisempää, jos tähtää toimittajaksi. Sitä kautta pääsee myös paremmin lehtiin harjoitteluun ja alalle. Voisi olla melkein järkevintä opiskella journalistiikasta kandi hyvin sivuainevalinnoin ja siihen päälle maisteriohjelma sitten joltain muulta alalta. Harmi, että maisteriohjelmat yleistyivät vasta jo valmistuttuani, muutoin olisin ehdottomasti tehnyt niin.

Itse olen opiskellut tiedotusoppia pääaineenani (nykyisin nimellä journalistiikka, tiedotusoppi on perinteinen toimittajakoulutus) ja kansainvälistä politiikkaa (pitkä sivuaine). Jälkikäteen ajatellen olisi ollut hyvä lukea myös markkinointia/hallintotieteitä/pedagogisia laajentaakseen osaamistaan. Samalla pärjäisi muuttuvilla työmarkkinoilla paremmin. Mutta jos lapsesi haluaa juuri toimittajaksi, sujuvin tie on valita se journalistiikka pääaineeksi. Toki muiltakin aloilta tullaan toimittajiksi, mutta silti.

T. Sanomalehtitoimittaja

Vierailija
8/26 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tue ja ole mukana. Kannusta lasta tähtäämään korkealle ammatissaan. Älä lannista tai puhu huonosta työmahdollisuudesta.

Jos lapsesi on lahjakas voi tulla todellakin menestykäs, mutta jos sinä lannistat, hänestä tulee alisuoriutuja ja ei varmasti kykene siihen mihin todennäköisesti kykenee.

Jos lapsesi kuitenkin tekee väärän valinnan, se on elämää ja hän voi uudelleen kouluttautua. Parempi tämä, kuin että lähtee kouluttautumaan ammattiin johon ei ehkä halua 100% ja voi jatkuvasti haaveilla siitä journalismin alasta.

Oma siskoni kouluttautui 3 kertaa, kokeili kaikkia aloja kunnes tajusi, että haluaakin ehkä jotain muuta. 

Vierailija
9/26 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni meiltä on vaihtanut eri maisteriohjelmiin, esim. politiikantutkimukseen, ja sanoisin, että jos jotain journalistiikkaan liittyviä töitä haluaa tehdä, niin kandiohjelma on järkevämpi kuin sivuava maisteriohjelma. Kandivaiheessa treenataan kielioppia ja käytännön taitoja, ei kannata jättää väliin.

Juuri näin eli se kandi journalistiikasta on paljon tärkeämpi pohja alalle kuin maisteri. Kandipuolella opiskellaan käytäntöä, maisteripuoli on sitten enemmänkin sellaista tieteellistä hapatusta :D Toimittajan käytännöntaitojen takia kandi on tärkeä.

Vierailija
10/26 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että hönttöjulkaisut (is, il, seiska, yms) eivät palkkaa oikeita journalisteja - he kun vaativat kohtuullista ammattilaisen palkkaa. Sitten otetaan sellaisia jotka tyytyvät pienempään palkkaan ja se näkyy mm. siinä, ettei osata oikein edes omaa äidinkieltä kunnolla. Sen kun surautetaan ulkomaiset uutiset käännösohjelman läpi tai sitten kirjoitetaan todella köyhällä kielellä artikkeleita.

Vierailija
11/26 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chez Helena on ihan mainio blogi. Blogin pitäjä on opiskellut journalistiikkaa, niin Suomessa kuin LosAngelesissa.

Hän vastaa aina mielellään lukijoiden kysymyksiin. On tehnyt Suomessa töitä "alaisena", mutta myös rakentanut itselleen ammatin freelacerina Ranskasta käsin. On myös usein kirjoittanut Ranskasta uutisia Suomeen, esim. Nizzan terrori-iskuista/ Pariisin iskusta. Kirjoittaa myös kolumnia Helsingin sanomiin.

Hänelle voit laittaa myös yksityisviestiä.

Meillä kävi koululla viestintäalanihminen puhumassa omasta työnkuvastaan Ylen toimittajana, ja hänkin piti erittäin toimivana tienä journalistiikan opintojaan.

Myös sosiaaliset taidot ovat erittäin tärkeä osa tuota työtä.

Vierailija
12/26 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4 vuotta siihen, että ainoa realistinen työllistymismahdollisuus on kääntää jotain perkeleen huffington postin roskajuttuja suomalaisen roskalehdistön klikkihuorausmateriaaliksi. Ja niidenkin juttujen "toimittelun" hoitaa 5 vuoden sisällä tekoäly. Valitsisin itse kyllä jonkun muun polun.

Vierailija
13/26 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista. Hyvää lisämatskua pohdintaan.

Toimittajien työtilanne nykyisellään on nimenomaan se suuri kysymysmerkki jonka takia joku muu pätevyys taustalla olisi positiivinen lisä opiskeluihin.

Lapsellani on lisävaikeutena tässä koko ajan ollut lähinnä mielenkiinnonkohteiden paljous. Moni aihepiiri kiinnostaa ja on hyvin lahjakas akateemisesti. On toki tietoinen siitä, että jos alkuperäinen valinta ei jostain syystä osoittaudu oikeaksi, pääainetta voi aina vaihtaa, ja me vanhempina olemme kannustaneet juurikin "oman" alan etsimiseen koska meitä molempia on lapsina ja nuorina aktiivisesti ohjattu rahan ja näennäisen kunnioituksen perusteella tietynlaisiin ammatteihin joita emme kuitenkaan ole kokeneet tyydyttäviksi pitkällä tähtäimellä.

Lastamme kiinnostaa pääasiassa luova kirjoitus, mutta hän ei ole kuitenkaan sen varaan valmis laskemaan koko tulevaisuuttaan, eli en ole ihan 100% varma että journalismi on tosiaan se hänen juttunsa vai hätävara.

Onneksi lähiaikoina on monessa oppilaitoksessa avoimet päivät, niin lapsi pääsee arvioimaan eri mahdollisuuksia vähän käytännöllisemmässä muodossa.

Vierailija
14/26 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tue ja ole mukana. Kannusta lasta tähtäämään korkealle ammatissaan. Älä lannista tai puhu huonosta työmahdollisuudesta.

Jos lapsesi on lahjakas voi tulla todellakin menestykäs, mutta jos sinä lannistat, hänestä tulee alisuoriutuja ja ei varmasti kykene siihen mihin todennäköisesti kykenee.

Jos lapsesi kuitenkin tekee väärän valinnan, se on elämää ja hän voi uudelleen kouluttautua. Parempi tämä, kuin että lähtee kouluttautumaan ammattiin johon ei ehkä halua 100% ja voi jatkuvasti haaveilla siitä journalismin alasta.

Oma siskoni kouluttautui 3 kertaa, kokeili kaikkia aloja kunnes tajusi, että haluaakin ehkä jotain muuta. 

Nimenomaan haluan kannustaa lasta täysillä löytämään omalta tuntuvan alan.

Hän ei kuitenkaan ole tyhmä eikä niin naiivi, että ei itse kyseenalaistaisi vaihtoehtoja työllistymismahdollisuuksien perusteella. En todellakaan lannista koska tiedän, että lapsen rahkeet oikeasti riittävät mihin vaan. Tämänhetkiset ja edelliset opettajat ovat myös olleet samaa mieltä ja lapsi on siitä tietoinen.

Vierailija
15/26 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannusta. Kyllä lapsi sitten osaa vaihtaa suuntaa jos tulee tarve. Vahingoitat välejänne vaan kun alat suotta päsmäröimään. Hanki vaikka joku mukava harrastus jota itse pohdit.

Vierailija
16/26 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömäksi kouluttautuu. Auringonlaskun ala.

Vierailija
17/26 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä ehkä se että hakee yliopistoon jossa vapaa sivuaineoikeus. Esim Tampere todella vapaa, Helsinki tiukka, Lapin yliopisto tiukka. Silloin on velpompaa tarvittaessa vaihtaa pääainetta kun opintoja jo taskussa, ja opiskella kiinnostavia aiheuta ja monipuolistaa tutkintoa siten. Eli tuo ykköskriteeriksi opinahjoa valittaessa.

Vierailija
18/26 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltapäivälehtiin klikkiotsikoita rustaavat eivät ole toimittajia. Heiltä puuttuu alan koulutus.

Ei ole varaa maksaa kunnon palkkoja oikeille toimittajille.

Turun Sanomat irtisanoo kymmeniä.

Vierailija
19/26 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömäksi kouluttautuu. Auringonlaskun ala.

Olen eri mieltä. Toki nykyään on paljon heikkolaatuista klikki”journalismia” mutta toisaalta ihmisillä myös kasvava tarve laadukkaammille julkaisuille mitkä pureutuvat teemoihin pintaa syvemmältä. Tiedonvälitys tulee olemaan jatkossakin keskeistä kun kaikki digiä. Hyvä ja monipuolinen ala fiksulle tekijälle. Aloitekykyä tarvitaan, opinnot eivät määritä kaikkea.

Vierailija
20/26 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä toimittajista kai on ylitarjontaa.

Mielipidemuokkaajista on varmasti ylitarjontaa, mutta oikeista toimittajista on huutava pula. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän