Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos mies tulee mukaan neuvolaan, en saa suunvuoroa siellä!

Vierailija
01.02.2018 |

Nykyään on kuulemma sellainen käytäntö, että miehen tulisi olla mukana kaikilla neuvolakäynneillä jo raskausaikana. Minulla on kuitenkin useita asioita, joita haluaisin ottaa puheeksi siellä, mutta jos mies tulee mukaan, hän on koko ajan äänessä enkä saa kyseltyä omia kysymyksiäni. Mies on siis luonteeltaan sosiaalinen ja puhelias, itse olen hiljaisempi. Haluaisin jotenkin sellaista rauhallista kahdenkeskistä aikaa neuvolan terkan kanssa, sellaisen rauhallisen ilmapiirin, jossa voin ottaa puheeksi vaikeitakin asioita. En tiedä ymmärsikö joku. Onko siis paha asia, jos mies ei tule joka kerralla mukaan? Onko tämä väärin miestä kohtaan, onhan hänelläkin oikeus olla siellä? Kuitenkin koen, että nyt raskausaikana nämä käynnit koskevat enemmän minua kuin häntä, minä kuitenkin olen raskaana, synnytän jne. Vauva-aikana tilanne on tietenkin eri.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän neuvolassa ainakaan vaadita miehen läsnäoloa. Saa tulla mukaan, jos haluaa ja onnistuu, mutta kyllä neuvolassakin tajutaan, että mies voi olla kiinni töissä. Jos mies on luonteeltaan sellainen päällepäsmäri, niin tietty jätät sen kotiin, jos haittaa sinua.

Vierailija
42/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sinulla on joku sellainen kysymys, jota lapsesi isä ei saa kuulla? Millainen on parisuhde, jossa äiti salaa jotain raskauteen ja vauvaan liittyvää lapsen isältä?

Parisuhde ei ole millään tavalla huono vaikka tuleva äiti ei halua esim. miehensä kuulevan hänen ja terveydenhoitajan puhuvan siitä, kuinka naiselle on tullut kamalia ja rumia suonikohjuja reisiin ja alapäähän ja kuinka paino on noussut jo 20kg, vaikka syö terveellisesti ja naista väsyttää ja kiukuttaa monesti kamalasti ilman mitään järkevää syytä hormonien takia. Nainen ei halua, että mies tulee siihen pätemään kuinka helppoa se syöminen on oikein ja niin ja näin, vaikka nainen oksentelee raskauspahoinvoinnissa yms yms. listaa voisi jatkaa loputtomiin. JOTKUT ASIAT ON INTIIMEJÄ ja jotkut asiat voi olla parempi jättää omaan tietoon, vaikka PARISUHDE ON TODELLA HYVÄ.

Ei ristus sentään. Eiköhän mies näe tuollaiset asia ihan ilman neuvolaakin. Jos mies on tuollainen, niin se parisuhde ei ole hyvä. Millainen mies alkaa pätemään ja haukkumaan naisen painoa raskauden aikana? Tai siis varmasti näitä on paljonkin, mutta ei se parisuhde tai mies ole siinä kohtaan hyvä.

Mun mies taas teeskentelee neuvolassa että on tukena, kun päästään pois niin sanoo että mikset voisi nauttia raskaudesta etkä ruikuttaa liitoskivuista ja muista vaivoista vaikka pahimmillaan kivut sellaisia että hyvä kun pääsen kävelemään. Jotenkin se sitten haittaa sitä terveydenhoitajallekin puhumista kun tietää mitä se toinen oikeasti ajattelee eli että ruikutan kaikista hänen mielestä keksityistä vaivoista kun pitäisi tuntea olo naiselliseksi ja nauttia. Mieluummin kävisin yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen ei tietenkään ole pakko olla neuvolassa mukana. Olen kuvitellut, että naiset ovat mielissään, kun tuleva isäkin on kiinnostunut asioista, mutta ilmeisesti olen ollut väärässä.

Älä nyt uhriudu. Se, että ap:lla on tällainen ymmärrettävä, spesifi, neuvolaan ja miehen puheliaisuuteen liittyvä ongelma oman miehensä kanssa ei tarkoita, että "naiset" yleensä eivät haluaisi miestensä olevan kiinnostuneita lapsistaan. Vai mitä?

Vierailija
44/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sinulla on joku sellainen kysymys, jota lapsesi isä ei saa kuulla? Millainen on parisuhde, jossa äiti salaa jotain raskauteen ja vauvaan liittyvää lapsen isältä?

Parisuhde ei ole millään tavalla huono vaikka tuleva äiti ei halua esim. miehensä kuulevan hänen ja terveydenhoitajan puhuvan siitä, kuinka naiselle on tullut kamalia ja rumia suonikohjuja reisiin ja alapäähän ja kuinka paino on noussut jo 20kg, vaikka syö terveellisesti ja naista väsyttää ja kiukuttaa monesti kamalasti ilman mitään järkevää syytä hormonien takia. Nainen ei halua, että mies tulee siihen pätemään kuinka helppoa se syöminen on oikein ja niin ja näin, vaikka nainen oksentelee raskauspahoinvoinnissa yms yms. listaa voisi jatkaa loputtomiin. JOTKUT ASIAT ON INTIIMEJÄ ja jotkut asiat voi olla parempi jättää omaan tietoon, vaikka PARISUHDE ON TODELLA HYVÄ.

Ei ristus sentään. Eiköhän mies näe tuollaiset asia ihan ilman neuvolaakin. Jos mies on tuollainen, niin se parisuhde ei ole hyvä. Millainen mies alkaa pätemään ja haukkumaan naisen painoa raskauden aikana? Tai siis varmasti näitä on paljonkin, mutta ei se parisuhde tai mies ole siinä kohtaan hyvä.

Mun mies taas teeskentelee neuvolassa että on tukena, kun päästään pois niin sanoo että mikset voisi nauttia raskaudesta etkä ruikuttaa liitoskivuista ja muista vaivoista vaikka pahimmillaan kivut sellaisia että hyvä kun pääsen kävelemään. Jotenkin se sitten haittaa sitä terveydenhoitajallekin puhumista kun tietää mitä se toinen oikeasti ajattelee eli että ruikutan kaikista hänen mielestä keksityistä vaivoista kun pitäisi tuntea olo naiselliseksi ja nauttia. Mieluummin kävisin yksin.

Voi apua mikä törppö. Älä enää ota sitä mukaan.

Sama kun jos se joskus autoon renkaita vaihtaessaan jäis sen auton alle niin et jalka menis poikki ja sä seisoisit siin vieressä, kertomassa miten sen pitää nauttia kun noin maskuliinisessa hommassa sattu tollanen miehinen onnettomuus 😂

Vierailija
45/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen päteminen ja muiden suuvuoron vieminen on aika tyypillistä käytöstä miehille. He ikään kuin valtaavat yhteistä "sosiaalista tilaa" itselleen ja ajattelevat että naiset eivät ansaitse yhtä isoa osuutta siitä itselleen.

Riippuu melkoisesti miehestä. Onhan näitä pirttihirmuja naisissa, jotka jopa vastaavat miesten puolesta, kun mieheltä jotain kysytään. Mutta hyvän yleistyksen taas nykäisit.

Ihan tutkimusten mukaan on yleisempää miehillä.

https://www.psychologytoday.com/blog/nurturing-self-compassion/201705/g…

Vierailija
46/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisitteko te miehet todella, että oma nainen olisi vieressä lääkärissä kuulemassa, kuinka teillä on pukamia perseessä ja impotentti vaivaa ja hiusraja ohenee uhkaavasti...? Hei haloo! Jotkut asiat on yksityisiä, vaikka onkin parisuhteessa. Tämmöiset asiat haluaa mielummin itse kertoa puolisolle myöhemmin. Ensin pitää saada sulatella asiaa itse. Ei halua, että joku lääkäri töksäyttää ikävän ja vaikean asian julki tosta noin vain.

No tuota.. omalla miehellä on niitä pukamia ollutkin ja on asiasta puhuttu,naureskeltukin yhdessä. Joku pakeneva hiusrajakin kyllä NÄKYY sille puolisolle ihan ilman puhettakaan. En kyllä koe että raskausvaivoissa olisi jotain niin intiimiä ja mystistä,että ne pitäisi mieheltä salata. Päinvastoin,ihan hyvä että mieskin tietää miten raskaus oikeasti kehoon vaikuttaa. En ymmärrä miksi painokaan pitäisi salata mieheltä. Siis kyllähän se mies näkee jokapäivä,minkäpainoinen se kumppani on. En ole hävennyt painoa neuvolassa edes vaikka olen ylipainoinen.

Itseasiassa kun nettiä hieman selaa varsinkin fb ryhmiä huomaa sen, että ihmisten on hyvin vaikea arvioida toisten painot oikein. Netissä on arvausketjuja, joissa arvataan kuvan perusteella ihmisen paino. Arvaus heittää usein 10-20 kiloa helpostikin. On aivan eri asia jos mies luulee naisen painavan 85, vaikka tämä painaisi oikeasti 100kg. Se on aiva sama, mitä mies livenä näkee. Jos hän luulee 85kg on 100kg naisen paljon mukavampi olla.

Vierailija
47/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa sitä miestä ottaa joka käynnille mukaan! Ultrat on varmaan monelle jännittäviä ja ehkä ekat sydänäänet, mutta muuten sanoisin vain kotona että seuraavalle käynnille sun ei tarvitse tulla. Ei sen kummempaa.

Vierailija
48/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisitteko te miehet todella, että oma nainen olisi vieressä lääkärissä kuulemassa, kuinka teillä on pukamia perseessä ja impotentti vaivaa ja hiusraja ohenee uhkaavasti...? Hei haloo! Jotkut asiat on yksityisiä, vaikka onkin parisuhteessa. Tämmöiset asiat haluaa mielummin itse kertoa puolisolle myöhemmin. Ensin pitää saada sulatella asiaa itse. Ei halua, että joku lääkäri töksäyttää ikävän ja vaikean asian julki tosta noin vain.

No tuota.. omalla miehellä on niitä pukamia ollutkin ja on asiasta puhuttu,naureskeltukin yhdessä. Joku pakeneva hiusrajakin kyllä NÄKYY sille puolisolle ihan ilman puhettakaan. En kyllä koe että raskausvaivoissa olisi jotain niin intiimiä ja mystistä,että ne pitäisi mieheltä salata. Päinvastoin,ihan hyvä että mieskin tietää miten raskaus oikeasti kehoon vaikuttaa. En ymmärrä miksi painokaan pitäisi salata mieheltä. Siis kyllähän se mies näkee jokapäivä,minkäpainoinen se kumppani on. En ole hävennyt painoa neuvolassa edes vaikka olen ylipainoinen.

Itseasiassa kun nettiä hieman selaa varsinkin fb ryhmiä huomaa sen, että ihmisten on hyvin vaikea arvioida toisten painot oikein. Netissä on arvausketjuja, joissa arvataan kuvan perusteella ihmisen paino. Arvaus heittää usein 10-20 kiloa helpostikin. On aivan eri asia jos mies luulee naisen painavan 85, vaikka tämä painaisi oikeasti 100kg. Se on aiva sama, mitä mies livenä näkee. Jos hän luulee 85kg on 100kg naisen paljon mukavampi olla.

Siis miten tämä painoluku sitten vaikuttaa arkeen tai suhteeseen,en vaan käsitä? Se kumppani on täsmälleen sama ja samankokoinen, näytti vaaka sitten mitä tahansa? Ihanko oikeasti on aikuisia ihmisiä joiden suhtautuminen kumppaniin muuttuu,koska vaa'an lukema olikin 10kg isompi kuin oli kuvitellut?

Vierailija
49/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Tämä on siis toinen raskauteni, ja haluaisin ottaa esiin viime synnytykseen ja vauva-aikaan liittyviä "traumoja" tai pieleen menneitä juttuja ja keskustella siitä, miten nuo vältettäisiin tällä kertaa. Ei mitään sellaista mitä en haluaisi miehen kuulevan, mutta haluaisin keskustella niistä rauhassa (asiat ei ole kovin helppoja minulle) ilman, että mies yrittää täyttää mahdollisia hiljaisia hetkiä omalla "höpötyksellään", ja muutenkin, että jäisi aikaa puhua noista. En haluaisi joutua käskemään miestä olemaan hiljaa, se olisi taas ikävää hänelle. Ehkä miehen ei siis tarvii joka kerta olla mukana.

ap

ymmärrän tosi hyvin, mun mies on myöskin sellainen hölöttäjä joka ei kestä jos keskusteluun tulee tauko ja hänellä on myös kova tarve olla itse äänessä. Vaikka yleinen tapa onkon nykyään että isät on mukana neuvolassa, niin voit kyllä tehdä niinkuin itsestäsi tuntuu parhaalta. Jos mies änkeää väkisin mukaan niin sano joko ettei tarvitse joka kerta tulla tai sano etukäteen kotona, että antaa sun siellä jutella rauhassa.

Vierailija
50/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös soittaa terkkarille ylimääräisen ajan pelkkää keskustelua varten, silloin mies ei jää mistään peruskäynnistä paitsi. Ja samalla saat sanottua terkalle, että sinun on vaikea puhua joistain asioista jos et saa rauhassa miettiä vastauksia, niin terkka osaa ottaa asian huomioon tulevilla käynneillä.

Tämä siis jos miehesi ei suostu tai osaa pyynnöstäsi huolimatta antamaan sinulle aikaa vastauksillesi ja kysymyksillesi.

Vierailija
51/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex tukki mun mukana lääkärin vastaanotolle, kun mulla oli korvatulehdus. No eipä siinä mitään. Resepti kouraan ja ulos. Mutta ex jäikin istumaan ja rupattelemaan, vaikka käynti oli aivan selkeästi tullut päätökseensä. Tyyliin jostain ilmoista rupesi puhumaan. Taukki mikä taukki.

Vierailija
52/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmekkään, että nykyään on ongelmana miesten puolelta pihtaud raskauksien jälkeen. Pitää puhua intiimivaivat ja kaikki julki. Synnytyksessäkin pitää olla oksennuspussin ja pyörtymistuen kanssa katsomassa letun leviämistä.

Tässä hommassa on menty vähä ojasta allikkoon.

Ennen tiedettiin miten seksuaalinenjännite saatiin pysymään yllä suhteessa ja se todella toimi. Nykyään on jotain menkkaylpeys juttujakin.

Eikö joistakin asioista voi olla vaan hiljaa?

-2 lasta suunnitellulla sektiolla...halusin säilyttää seksielämäni

Vierailija
53/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmekkään, että nykyään on ongelmana miesten puolelta pihtaud raskauksien jälkeen. Pitää puhua intiimivaivat ja kaikki julki. Synnytyksessäkin pitää olla oksennuspussin ja pyörtymistuen kanssa katsomassa letun leviämistä.

Tässä hommassa on menty vähä ojasta allikkoon.

Ennen tiedettiin miten seksuaalinenjännite saatiin pysymään yllä suhteessa ja se todella toimi. Nykyään on jotain menkkaylpeys juttujakin.

Eikö joistakin asioista voi olla vaan hiljaa?

-2 lasta suunnitellulla sektiolla...halusin säilyttää seksielämäni

Meillä on seksielämä säilynyt vaikka mies oli synnytyksessä mukana ja näki kuinka lettu levisi 😂

Pari viikkoa ja peitto heilui, ja on sitä tullut heiluteltua aina kun kumpikin vain jaksaa ja haluaa 😊

Vierailija
54/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaisi varmaan laihduttaa niin olisi oikeasti mukava olla eikä tarvi elää missään harhoissa, miehenkään!

Vierailija
55/55 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö AP voi sanoa miehelleen, että nyt on kyse AP:n terveyteen ja vartaloon liittyvistä asioista ja toivoisi miehen olevan vähemmän äänessä neuvolakäynnillä. Tai miksei AP voi vain kysyä asiaansa?

Itse olin hyvin paljon neuvolakäynneillä mukana, mutta aika turha roolihan miehellä käytännössä oli. Toki oli mukava kuulla miten raskaus etenee, mutta käytännössä miehellä ei ollut mitään käyttöä raskausajan neuvolakäynneillä. Lasten kanssa olen käynyt neuvolassa. Se on toki eri asia.

Ap tuskin on yhtä hiljainen kuin minä. Itse en ainakaan pystyisi kysymään jotain oli mies vieressä tai ei. Vastaisin vain kysymyksiin mitä hoitaja esittää. Korkeintaan uskaltaisin kysyä "Oliko niin ettei fyysistä työtä saa enää tehdä?" tms. Jos minulla olisi jokin nolompi ongelma, kerron siitä todennäköisesti vain miehelleni. Mies saisi ja luultavasti kertoo asiasta neuvolassa, jos kokee sen vakavaksi. Vaikka ei hänkään sosiaalinen ole, tilanteen vaatiessa osaa esittää puheliasta.

Toivottavasti tällaiset ihmiset eivät oikeasti saa ja kasvata lapsia!! Entäs kun pitää puhua lapsen asioista koulun kanssa?? Et pysty siihenkään, ei hyvää päivää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi