Miksi palkat on suomessa tabu?
Niistä ei saa puhua, kukaan ei kerro omaa palkkaansa, työilmoituksissa ei kerrota työn palkkaa.. kun hakee töitä, pitää itse arvata mikä on sopiva palkka, toivoa, että ei pyydä liikaa tai liian vähän, ihan hullua.
Kommentit (35)
4000€/kk kirjoitti:
Työntekijät ampuvat itseään jalkaan salailukulttuurilla. Jos palkoista puhuttaisiin avoimesti, palkkasyrjintä olisi paljon vaikeampaa.
Täysin samaa mieltä!
Mua ärsyttää just tuo hyssyttely- ja salailutyyli, mikä liittyy palkkoihin. Itse puhun avoimesti palkastani, mielestäni avoimuudesta seuraa kuitenkin loppujen lopuksi enemmän hyvää kuin pahaa. Joku voi olla kateellinen, joku huomata että oma palkka onkin ihan hyvä, joku tajuta, että on palkkakuopassa ja rohkaistua pyytämään lisää palkkaa. Suurin osa kuitenkin vaivaantuu kun tulee puhe palkkatasoista, vaikka sitten selän takana kuitenkin voidaan juoruta samasta asiasta.
En kans ymmärrä miksi niistä vaietaan. Itse aina palkkapäivänä kahvitauolla voin sanoa että hitto kun tuli vaan vajaan tonnin palkka. Monesti työkaverit on lähteneet sitten juttuun mukaan ja kertoneet mitä itse ovat saaneet ja käydään yhdessä lisät läpi ym, mut löytyy myös sitä vanhaa koulukuntaa joka ei vahingossakaan kerro mitä tienaavat samasta työstä.
Niinpä. Itsellä erittäin aliarvostettu työ, mutta n. 300e parempi kuukausipalkka kuin insinöörimiehelläni.
Jotenkin vain hävettää puhua näistä summista näissä piireissä, miehen ja minun.
Palkkani siis 3450e/kk bruttona. Toki siitä yel, vakuutukset ja ennakkoverot, mutta sievoinen summa kuitenkin.
t. pph
Mä haluaisin puhua palkastani kaikkien kanssa, mutta sen jälkeen kun paljastan sen, loppuu keskustelu kuin seinään. Ah tätä hyvätuloisen arkea!
Peukutuskysely
Työkaverisi kysyy paljonko palkkasi on. Kiusaannutko?
YLÄPEUKKU = kyllä
ALAPEUKKU = en
Työnantajat vastustavat jyrkästi palkkojen avaamista työpaikoilla. Se toisi liian selvästi esiin nuoleskelun vaikutukset ja epäreiluudet sekä sukupuolisen syrjinnän. Paikallisen sopimisen tarkoitus on palkkaerojen kasvattaminen ja palkkojen epätasaisen jakautumisen mielivaltaan perustuvan pärstäkertoimen avulla. Sipilän hallitus ajaa tätä myös voimakkaasti.
Peukutuskysely 2
Työkaverisi kysyy paljonko palkkasi on. Kerrotko?
YLÄPEUKKU = kyllä
ALAPEUKKU = en
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin puhua palkastani kaikkien kanssa, mutta sen jälkeen kun paljastan sen, loppuu keskustelu kuin seinään. Ah tätä hyvätuloisen arkea!
No kerro toki =)
t. 5
Ei kai se meidän vika oo, jos saadaan helposti rahaa mukavasta työstä?
Totta. Kaikkien palkat pitäis olla helposti netissä näkyvillä ja tarkistettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat vastustavat jyrkästi palkkojen avaamista työpaikoilla. Se toisi liian selvästi esiin nuoleskelun vaikutukset ja epäreiluudet sekä sukupuolisen syrjinnän. Paikallisen sopimisen tarkoitus on palkkaerojen kasvattaminen ja palkkojen epätasaisen jakautumisen mielivaltaan perustuvan pärstäkertoimen avulla. Sipilän hallitus ajaa tätä myös voimakkaasti.
Palkkojen ei tarvitse olla samat kaikilla, vaan nimen omaan hyvästä tuottavasta työstä tulisi maksaa paremmin. Osa työntekijöistä ansaitsee palkkansa, osa ei ja sen täytyy palkoissa näkyä!
Vierailija kirjoitti:
Totta. Kaikkien palkat pitäis olla helposti netissä näkyvillä ja tarkistettavissa.
Minulle riittäisi, että työpaikoilla vallitsisi avoimuus palkkojen suhteen, eikä kyräilyä, huhuja ja salailua. Ei minua kiinnosta, paljonko joku sähköasentaja Pekka Pekkanen Imatralta saa palkkaa.
Minua kiinnostaisi oman alani palkat. Itse tienaan 3700€ assarina.
Kiinnostaa ylipäätään mihin on mahkuja tulevaisuudessa omalla alalla ja että onko ehkä palkkakuopassa.
Onko ihme että suomessa on pohjoismaiden (ja oliko vielä EU:n) Huonoimmat palkat, hintatasoon ja muihin elinkustannuksiin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihme että suomessa on pohjoismaiden (ja oliko vielä EU:n) Huonoimmat palkat, hintatasoon ja muihin elinkustannuksiin nähden.
Olisiko sinulla joku linkki sen tueksi, että keskiverto kreikkalainen, romanialainen tai bulgarialainen saa palkallaan enemmän kuin suomalainen?
Ne on tabu koska suomessa ei kukaan saa tienata enempää kuin toiset. Tää on kateellisten valtakunta.
Tykaverin kanssa ollaan juteltu palkoista, mutta muuten en koskaan kerro paljon tienaan. On keskivertoa parempi.
Työntekijät ampuvat itseään jalkaan salailukulttuurilla. Jos palkoista puhuttaisiin avoimesti, palkkasyrjintä olisi paljon vaikeampaa.