Miksi palkat on suomessa tabu?
Niistä ei saa puhua, kukaan ei kerro omaa palkkaansa, työilmoituksissa ei kerrota työn palkkaa.. kun hakee töitä, pitää itse arvata mikä on sopiva palkka, toivoa, että ei pyydä liikaa tai liian vähän, ihan hullua.
Kommentit (35)
Mitä ovatkaan tänä päivänä Paperi-alan palkat !!!! Heidän palkkojaan on suuresti kummasteltu vuosikymmenet. Työnä se on työtä muun teollisuustyön kanssa, MUTTA, palkat ovat jopa kaksinkertaiset.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ovatkaan tänä päivänä Paperi-alan palkat !!!! Heidän palkkojaan on suuresti kummasteltu vuosikymmenet. Työnä se on työtä muun teollisuustyön kanssa, MUTTA, palkat ovat jopa kaksinkertaiset.
Mikä estää sinua olemasta paperialalla?
Täällähän kaikki halukkaat ovatkin paperi-alalla :-D
Tuskin kukaan haluaa jäädä paitsi KAKSINKERTAISESTA palkasta. Mehän olemme jo nauttimassa
napin painamisesta, hyvällä liksalla.
Ei nyt kiskota taas yksityisellä työskenteleviä paperimiehiä tähän ja aleta vertailemaan julkisen hoitajiin tmv. Paperimiesten palkat on nousseet niin korkeiksi, koska loppujen lopuksi tehtaan kulurakenteessa palkat ei ole suurin kuluerä ja moni muu kustannus on isompi juttu heille.
Mutta tosiaan. Tämä on outoa. Palkoista ei voi puhua, mutta kenen vaan palkan voi käydä verotoimistosta tarkastamassa. Toki vähennykset on yksilöllisiä, mutta saahan siitä selkeän suunnan. Esim. äitini kävi taannoin selvittämässä verotoimistossa erästä asiaa ja sisko heitti, että hän antaa listan työkavereista, joiden vuositulot palkan osalta voisi samalla katsoa. Halusi tietää, että ovatko samalla hollilla. Äiti sitten katsoi ja lopputulema on, että mitään merkittäviä eroja ei ole siskon palkkaan. Puhuttiin tonneista vuodessa suuntaan ja toiseen, ja kun on ne vähennyksetkin. Lähinnä kun oli saanut käsityksen, että yksi samaa homma tekevä tienasi lähemmäs 2000 Euroa/kk enemmän ja sen halusi itselleen selvittää, että voiko pitää paikkaansa.
Minusta palkoista pitäisi puhua. Työnantaja ei tietenkään halua sitä. Olihan se itselleni järkytys, kun melkein samaa työtä tekevä mies, muutaman vuoden vanhempi, sai bruttona yli 5000 ja minä sain silloin 3200. Hän sanoi sen suoraan, kun juteltiin oluella kerran. Tuntui tosi kurjalta. Itseasiassa hän teki pienimuotoisempana minun työtä ja vaihdettuani työnantajaa hänelle annettiin minun työni vähän kuin "parannuksena". Mietti vaan, että kuinka paljon pitäisi pyytää palkkaa lisää, kun vastuut kasvaa. Minäkin pyysin ja pyysin, vuoden kitisemisellä sain 140 Euroa. Tämä mies selitti, että 500 Euroa on minimi, jos hommat tulee vaativammaksi.
Juliksella puolella palkat ovat julkisia, ks
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1989/19891010#P7
Sama pitäsi saada myös yksityiselle puolelle.
Kunta-alan palkat ovat tietty pienimpiä.
Mutta kun puhutaan kaikista YKSITYISEN alan palkoista, ketkä ovat kärjessä.
Paperi-ala tietenkin. Teollisuudessa se ala ei ole muita kummempi, pikemminkin päinvastoin.
Kun Suomen vienti nojaa paperiin, niin onhan sitä ollut mahiksia kiskoa palkkoja taivaita hipoviksi.
Vierailija kirjoitti:
Tykaverin kanssa ollaan juteltu palkoista, mutta muuten en koskaan kerro paljon tienaan. On keskivertoa parempi.
Tätä juuri en ymmärrä. Jos kaikki puhuisivat avoimesti palkastaan niin kaikilla olisi oikeasti mahdollisuus tietää oman palkkansa taso, tienaako esim kokemukseensa nähden liian vähän vai onko onnellisessa asemassa ja tienaa hyvin (mikä ei siis ole paha asia kai kenenkään mielestä)
Siksi, että halutaan miesten saavan enemmän palkkaa ja naisten olevan siitä tietämättömiä.
Faktantarkastus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ihme että suomessa on pohjoismaiden (ja oliko vielä EU:n) Huonoimmat palkat, hintatasoon ja muihin elinkustannuksiin nähden.
Olisiko sinulla joku linkki sen tueksi, että keskiverto kreikkalainen, romanialainen tai bulgarialainen saa palkallaan enemmän kuin suomalainen?
Suomalaisten palkansaajien keskituntipalkat olivat vuonna 2000 lähellä EU-maiden keskitasoa, mutta käytettävissä olevat tulot jäivät henkilöä kohti laskettuna meitä pienemmiksi vain Portugalissa ja Kreikassa.
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/suomalaisten-palkat-eun-keskitasoa…
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Itsellä erittäin aliarvostettu työ, mutta n. 300e parempi kuukausipalkka kuin insinöörimiehelläni.
Jotenkin vain hävettää puhua näistä summista näissä piireissä, miehen ja minun.
Palkkani siis 3450e/kk bruttona. Toki siitä yel, vakuutukset ja ennakkoverot, mutta sievoinen summa kuitenkin.
t. pph
Hei, miten olet päässyt tuollaiseen palkkaan perhepäivähoitajana? Olen lto-maisteri ja tienaan 2300, pph työ houkuttelee ja sillä mietin :)
Onko sellaisia yksityisen alan yrityksiä missä on läpinäkyvyys henkilöstönsä palkkoihin?
Ihan ymmärrettävää ettei palkoista puhuta. Yksi kaverini palkkasi minut ja kaksi muuta tyyppiä (minulle tuntematonta) firmaan jossa oli töissä. Pienen keskustelu jälkeen selvisi että minun tuntipalkkani oli huomattavasti huonompi kuin näillä kahdella muulla tyypillä, vaikka teimme samaa työtä, eikä kellään ollut aiempaa kokemusta siitä työstä. Enkä minä ollut edes nuorempi kuin nämä kaksi muuta. Kaverini käytti kiltteytäni hyväkseen ja päätti että minä saan tyytyä pienempään palkkaan.
Kyseinen palkkakeskustelu sai minut vihaamaan tuota kaveriani. En ikinä puhunut asiasta, mutta en enää osannut kunnioittaa häntä tuon jälkeen. Eli palkoista keskustelu voi olla vahingollista. Olen toki tyytyväinen että keskustelimme, koska tajusin että kaverini ei m8nua hirveästi arvostanut.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ymmärrettävää ettei palkoista puhuta. Yksi kaverini palkkasi minut ja kaksi muuta tyyppiä (minulle tuntematonta) firmaan jossa oli töissä. Pienen keskustelu jälkeen selvisi että minun tuntipalkkani oli huomattavasti huonompi kuin näillä kahdella muulla tyypillä, vaikka teimme samaa työtä, eikä kellään ollut aiempaa kokemusta siitä työstä. Enkä minä ollut edes nuorempi kuin nämä kaksi muuta. Kaverini käytti kiltteytäni hyväkseen ja päätti että minä saan tyytyä pienempään palkkaan.
Kyseinen palkkakeskustelu sai minut vihaamaan tuota kaveriani. En ikinä puhunut asiasta, mutta en enää osannut kunnioittaa häntä tuon jälkeen. Eli palkoista keskustelu voi olla vahingollista. Olen toki tyytyväinen että keskustelimme, koska tajusin että kaverini ei m8nua hirveästi arvostanut.
Toivottavasti otit tämän kuitenkin puheeksi esimiehesi kanssa ja käytit tietosi toisten palkasta hyväksesi, etkä tyytynyt epäreiluun palkkaasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat vastustavat jyrkästi palkkojen avaamista työpaikoilla. Se toisi liian selvästi esiin nuoleskelun vaikutukset ja epäreiluudet sekä sukupuolisen syrjinnän. Paikallisen sopimisen tarkoitus on palkkaerojen kasvattaminen ja palkkojen epätasaisen jakautumisen mielivaltaan perustuvan pärstäkertoimen avulla. Sipilän hallitus ajaa tätä myös voimakkaasti.
Palkkojen ei tarvitse olla samat kaikilla, vaan nimen omaan hyvästä tuottavasta työstä tulisi maksaa paremmin. Osa työntekijöistä ansaitsee palkkansa, osa ei ja sen täytyy palkoissa näkyä!
Niin, mutta yhtäkään luotettavaa ja objektiivista tuottavuuden mittaria ei ole onnistuttu luomaan. Niinpä palkkaerot perustuvat muuhun kuin tuottavuuden luotettavaan arviointiin.
Tää on kyllä yks niitä asioita joka ei motivoi työn tekoon. On jo nähty että kauniit ja paskanpuhujat saavat parempaa kohtelua.