Älkää oikeasti laittako Facebookkin mysteerisiä "olen sairaalassa :(" - päivityksiä
Kerrotte olevanne sairaalassa, mutta ette kerro miksi olette siellä. Läheiset huolestuvat kun eivät tiedä minkälainen hätä on kyseessä. Mielestäni oli parempi selventää päivityksessä, että miksi siellä sairaalassa ollaan.
Kommentit (61)
En ole ikinä nähnyt tuollaista päivitystä. Onneksi ystävissäni ja tuttavissani ei ole noin typeriä ihmisiä!
Antaa kyllä todella kyseenalaisen kuvan ihmisestä: ei sosiaalisia taitoja, tylsä, huono kirjoittaja, huono itsetunto, itsekeskeinen.
Mulla on yksi fb- kaveri, joka ei koskaan muulloin päivitä mitään, mutta kun on jossain matkoilla niin laittaa kuvan sieltä ilman selityksiä. Tarkoituksena ilmeisesti, että kaikki kilvan kyselevät että mistä se on.
Ne jotka makaa siellä niin päivittelee oloaan saadakseen sääliä ja voimia haleja viestejä. Riittää kun kertoo jollekin lähiomaiselle missä on. Skippaan aina noi läpät.
Yksi aikuinen fb-kaveri, kahden lapsen äiti, päivittää aina että on päivystyksessä "pissatulehduksen" takia. No kertoo ainakin syyn mutta itse asiassa en haluaisi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Joulun alla oli FB-kaverilla tällainen viesti: "Kiitos myötäelämisestä raskaan viikon aikana. Olkaa onnellisia läheisistänne ja pitäkää heitä hyvänä. Koskaan ei tiedä, milloin tulee se viimeinen päivä. Onneksi tänään ei ollut meille se viimeinen päivä. "Martti" on nyt hyvässä hoidossa kotona ja pääsemme vihdoin joulun viettoon."
Ei kysyttäessäkään sanonut mikä "Martilla" oli ollut, mutta sai paljon sydämiä ja voimahaleja ja tsemppiviestejä.
Satunpa tietämään, että "Martilla" oli kurkunpääntulehdus, ei muuta. Edes kuumetta. Viisi päivää nuhaa ja kuudentena mennyt ensiapuun kurkunpääntulehduksen takia, lähetetty kotiin höyryhengittämään. Ja "Martti" on siis 2v poika.
Mulla on samanlainen tuttu. Tuli pitkiä postauksia jotka kuulosti siltä kuin lapsi olisi ollut isossakin onnettomuudessa ja nyt letkuissa teholla mutta ei voinut sanoa mitä oli tapahtunut. Yksityisviesteillä utelemalla sai lopulta pitkän jankkauksen jälkeen vastauksen että oli kaatunut jäällä ja leuka piti liimata. Ok...
Heh.. tää oli kans joskus..
-kamalaa kuulla olevansa parantumattomasti sairas...
Sitten tietysti porukalta jaksuhalit ja toiset luulee syöpää yms. Ei tietenkään sano minkä diagnoosin on saanu.
Lopputuloksena kertoi yksityisviestinä saaneensa dignoosin persoonallisuushäiriöstä. :) ja tämä ei todellakaan ole ylläty.
Minä laitan usein päivityksen "taas neulatyynynä " Paikassa sairaala
Ja tutut tietävät, että kyse on reumalääkityksen turvakokeista
Joissa käyn säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kroonisesti sairas sukulainen, joka ravaa sairaalassa suunnilleen joka viikko. Useasti laittaa päivityksen että on sairaalassa, tuntee oloa sairas/voimaton/kärsivä ja liioittelee vaivojaa, kertoo niistä niinkuin olisi oikeasti tosi tosi vakava asia ja hengenlähtö TAAS lähellä. Samat ihmiset sitten aina kommentoivat että "voimia rakas <3 oot vahva". Aina sama juttu.
Mistä tiedät, että liioittelee vaivojaan? Jos sairaalassa käy usein niin kyllä siihen yleensä syy on. Ne osaavat kyllä käännyttää pois turhasta valittavat asiakkaat. Olisiko sinulle mukavampaa, jos sukulaisesi osaisi hävetä sairauttaan ja piilottaisi tämän osan elämästään?
Olisikohan olemassa jokin järkevämpi tapa kertoa näitä sairauksista, kuin että kerrotaan sairaalavierailuista pitkiä nyyhkytarinoita, liioitellaan ja sivulauseessa ohimennen annetaan ymmärtää että ollaan tosi heikossa hapessa ja voi voi kyllä kuolema on lähellä. Että eikö näistä voisi kertoa todenmukaisesti? Ei mitään sairautta tarvitse hävetä (outo johtopäätös sinulta), mutta on kohtuutonta valehdella ihmisille omasta terveydentilasta ja kalastella voimahaleja.
Monet oikeasti sairaat ihmiset ovat terveen näköisiä ja saavat vaivojaan liioittelevan ihmisen leiman, mikä on vielä ikävä lisä vielä itse sairauden päälle. Sillä halusin sanoa, että oltaisiin varovaisia arvostelemaan, onko jonkun ihmisen oireet todellisia vai liioiteltuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kroonisesti sairas sukulainen, joka ravaa sairaalassa suunnilleen joka viikko. Useasti laittaa päivityksen että on sairaalassa, tuntee oloa sairas/voimaton/kärsivä ja liioittelee vaivojaa, kertoo niistä niinkuin olisi oikeasti tosi tosi vakava asia ja hengenlähtö TAAS lähellä. Samat ihmiset sitten aina kommentoivat että "voimia rakas <3 oot vahva". Aina sama juttu.
Mistä tiedät, että liioittelee vaivojaan? Jos sairaalassa käy usein niin kyllä siihen yleensä syy on. Ne osaavat kyllä käännyttää pois turhasta valittavat asiakkaat. Olisiko sinulle mukavampaa, jos sukulaisesi osaisi hävetä sairauttaan ja piilottaisi tämän osan elämästään?
Olisikohan olemassa jokin järkevämpi tapa kertoa näitä sairauksista, kuin että kerrotaan sairaalavierailuista pitkiä nyyhkytarinoita, liioitellaan ja sivulauseessa ohimennen annetaan ymmärtää että ollaan tosi heikossa hapessa ja voi voi kyllä kuolema on lähellä. Että eikö näistä voisi kertoa todenmukaisesti? Ei mitään sairautta tarvitse hävetä (outo johtopäätös sinulta), mutta on kohtuutonta valehdella ihmisille omasta terveydentilasta ja kalastella voimahaleja.
No mä olisin voinut vaikka kertoa yhdestä sairaalassa viipymisestä näin "Mulla oli streptokokki-infektio, sain antibiootteja sairaalassa 4 päivän ajan". Ei kuulosta kovin pahalta?
Mutta olisin myös voinut kertoa, että mulla oli se bakteeri-infektio sekä kurkussa että lantion elimissä, tulehdusarvot lähellä 400, kuumetta 40, oksensin kaksi päivää niistä neljästä ja pelkäsin kuolevani, koska tuollaiseen infektioon kuolee 15% huonokuntoisemmista potilaista, joihin kuulun perussairauteni takia, ja vielä pitäisi syödä 2 viikkoa antibiootteja, joista tulee hirveät sivuoireet ja en enää yhtään jaksaisi yhtään mitään. Kuulostaa varmaan liioittelulta, mitä nyt parista bakteerista, mutta todempi versio tuo jälkimmäinen on. Sitä vaan, että sinä et ulkopuolisena tiedä mitä ihmisillä on meneillään - onko se vakavaa vai ei.
Onko lisää tarinoita tuttavista jotka tekee näin?
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan usein päivityksen "taas neulatyynynä " Paikassa sairaala
Ja tutut tietävät, että kyse on reumalääkityksen turvakokeista
Joissa käyn säännöllisesti.
Sytostaatteja? Samassa veneessä, mulla tosin crohn. En ole facessa enkä pidä tuota edes mainitsemisen arvoisena, rutiini muiden joukossa. Silloin kyllä vitutti ankarasti, kun oli vielä sairaalassa töissäkin...mulla on myös kroonisesti sairas mies, joten eipä noista sinipaiodista ja valkotakeista pääse ennen kuin potkaisee tyhjää.
Mä olen aina pitänyt näitä mysteeripäivityksiä vaan huomion hakemisena. Alkaa vaan riittämään kun tuntuu että eräällä tuntemallani ihmisellä kaikki päivitykset liittyvät sairaalaan ja voi voi kun olen taas poikki ja kyllä olenkin heikossa kunnossa, mitähän nyt tapahtuu. Ja kun näissä kommentoivat vaan aina ne samat ihmiset... Miksi eivät perusta jotain voivottelijoiden Whatsapp-ryhmää vaikka.
Toinen mikä ärsyttää on himouskovaiset jotka hehkuttaa pelkkää Jeesusta, Jumalaa ja jakaa jotain hihhulikuvia.
Vierailija kirjoitti:
olen sairaanhoitaja. Eli en saa kertoa olevani töissä?
Sairaala työpaikkana on eri asia kuin sairaalassa sairaana, kai ymmärrät? Jos meni yli hilseen et ehkä sovellu sinne edes töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei syytä pelästyä. Kun on oikeasti hätä, ei face tai muu höpöhöpö käy mielessäkään.
Monisairaan miehen monisairas vaimo
Voi kuule, aivoleikkauksesta juuri herännyt kaverini ensitöikseen postasi faceen ja vielä kuvan kera kuinka runneltuna sitä oltiin. Että on näitä huomiohuoria vaikka kuinka sairaita olis.
Vierailija kirjoitti:
Joulun alla oli FB-kaverilla tällainen viesti: "Kiitos myötäelämisestä raskaan viikon aikana. Olkaa onnellisia läheisistänne ja pitäkää heitä hyvänä. Koskaan ei tiedä, milloin tulee se viimeinen päivä. Onneksi tänään ei ollut meille se viimeinen päivä. "Martti" on nyt hyvässä hoidossa kotona ja pääsemme vihdoin joulun viettoon."
Ei kysyttäessäkään sanonut mikä "Martilla" oli ollut, mutta sai paljon sydämiä ja voimahaleja ja tsemppiviestejä.
Satunpa tietämään, että "Martilla" oli kurkunpääntulehdus, ei muuta. Edes kuumetta. Viisi päivää nuhaa ja kuudentena mennyt ensiapuun kurkunpääntulehduksen takia, lähetetty kotiin höyryhengittämään. Ja "Martti" on siis 2v poika.
En tällaisia päivityksiä harrasta, mutta ymmärrän kaveriasi täysin. Olen itse joutunut viemään 2-vuotiaani sairaalan päivystykseen, kun kuume vaan nousi ja nousi, lapsi ei suostunut syömään eikä juomaan useampaan päivään (annettiin ruiskulla vettä ja sosetta), oli tosi veltto, ja sitten hengityskin kävi vaikeaksi. Saatiin sitten adrenaliinia ja kortisonia, ja lasta nesteytettiin. Todellakin arvoin kotona että uskallanko lähteä ajamaan itse, vai pitäisikö kutsua ambulanssi. Diagnoosi? No se kurkunpääntulehdus. Näin pienille sekin voi ottaa koville.
Välillä tehnyt mieli kommentoida näihin tyyliin :" Kuoletko kohta? Milloin voi tulla hautajaisiin?". Samojen ihmisten muutkin päivitykset ovat pelkkää kryptistä mysteeridraamaa tai jonninjoutavia mietelauseita.
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän tämän ihan eri tavalla. Se äiti on ollut huolestunut ja pelännyt 2v lapsensa puolesta ja päivitti huojentuneena fb:hen, että kaikki on hyvin. Ehkä vähän ylireagoi, mutta onhan 2v tosi pieni. Hämmästyin, että on näin paljon aika epäempaattisia ihmisiä.
Älkää oikeasti laittako tälläisiä ajatuksia nettiin. Pitääkä ne "ajatuksenne" ominanne. :(
Huvittavaa että joku ihminen viitsi ottamaan draamakuningattaren roolin jonkun facebook (olen sairaalassa) päivityksistä.
Noita pikku vaivoilla huomionkerjääjiä tietenkin on, mutta minulla oli lukioaikana myös sellainen etäisempi fb-kaveri, joka oikeasti sairasti syöpää. Ei asunut sairaalassa, kun pahin oli jo takana, mutta ilmeisesti syöpää ei ollut vielä kokonaan nujerrettu, sillä hän menehtyi hiljattain.
Myös hän teki näitä mysteeripäivityksiä "paikassa sairaala", ja vaikka en henkilöä tuntenutkaan, ihmetytti väkisinkin, kun syöpää sairastavan ihmisen tapauksessa siitä päivityksestä ei oikeasti tiedä, onko tällä kertaa jotakin vakavaa kyseessä. Ilmeisesti jotkut ystävätkään eivät tienneet, kun päivityksiin aina ilmestyi niitä "voi ei muru, mitä on tapahtunu eikai mitään vakavaa?" kommentteja.
Samaa mietin. Nää on varmaa samoja tyyppejä jotka ottaa kuvan aamupuurosta, kukkaruukusta, lampusta tai mistä vaan, jotta huomiota tulisi.