Haluaisin olla vegaani, mutta vegaaniset proteiininlähteet ei maistu
En voi sietää papuja, linssejä, pähkinöitä, siemeniä yms... (tulee melkein oksennusreaktio). Soijajogurtitkaan ei maistu. Ainut on soijamaito puuroa keittäessä, joka maistuu ihan hyvälle. Onko mulla jotain proteiininlähteitä jäänyt kokeilematta? Myös härkikset ja nyhtikset maistuu pahalle.
Lihaakaan en kyllä pysty syödä, koska se on tuplasti vielä ällöttävämpää. Saan proteiinin lähinnä maitotuotteista...
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
En voi sietää papuja, linssejä, pähkinöitä, siemeniä yms... (tulee melkein oksennusreaktio). Soijajogurtitkaan ei maistu. Ainut on soijamaito puuroa keittäessä, joka maistuu ihan hyvälle. Onko mulla jotain proteiininlähteitä jäänyt kokeilematta? Myös härkikset ja nyhtikset maistuu pahalle.
Lihaakaan en kyllä pysty syödä, koska se on tuplasti vielä ällöttävämpää. Saan proteiinin lähinnä maitotuotteista...
Yllättävän paljon protskua tulee esim pastasta. Itse en halua käyttää soijarouhetta niin käytän herneproteiinirouhetta jota ripottelen esim jogurtin, puuron ja pastan sekaan, menee siellä suht huomaamattomasti :)
Vierailija kirjoitti:
Ala vihannessyöjäksi, ei tarvitse pelleillä noilla ovo vegehomo jutuilla
T. Jonne 15 vee
Protskujuomat, jos kerran maitotuotteita käytät. Lidlissä edullisia. Yhdestä purkista saa (330 ml) saa 27 g protskua. Tosin hiilareitakin niissä on mut jos ei se haittaa.
Hyvä ihminen, miksi haluat olla vegaani kun vegaaninen ruokavalio ei kelpaa? Koska et halua syödä luonnon omia proteiineja, meinaat ottaa proteiinin jossain täysin epäluonnollisessa ja teollisesti valmistetussa muodossa? Ilmeisesti et ainakaan terveyssyistä ole päätynyt vegaaniksi.
(Etkä kulinarisistakaan syistä.)
Itse olen carnivegaani, eli syön kasvisravinnon lisäksi lihaa ja muita eläinperäisiä tuotteita.
Katso ap kimberly snyderin sivusto, ei me kaikki vegaanit ahdeta jotain härkiksiä yms. proteiinia.
En jaksa selittää, mutta katso itse miten voi myös vegaanisena syödä tuon kimberly snyderin kautta, suomalaiset on ihan hysteerisiä proteiinin kanssa ja tunkee kitansa täyteen sitä aika huonolla tuloksella....
Pakastealtaasta löytyy maukkaita juttuja, esim. hälsans kök, oumph ja laktovegelle quorn. Nämä hinnakkaampia kuin pavut. Muita lihantyyppisiä, tofurky, vöner, leikkeleet ym.
Halvemmaksi ja terveellisemmäksi tulisi kyllä syödä papuja eikä eineksiä, mutta jos ajattelisit sitä siirtymävaiheena. Minua kyllä ihmetyttää jos ei voi papuja syödä, oletko kokeillut tarpeeksi eri reseptejä? Linssisosekeitto, papupyörykät?
Jos siinä on joku psykologinen juttu ja pitäisi vain siedättää? Telkussa oli kerran ohjelma ruokarajoitteista, siinä terapeutti opetti potilasta syömään vähä vähältä inhoamiaan kasviksia tms.
Mulla suurin ongelma on se, että millä korvaan juuston? Kertokaa juustolle korvikkeita!
Vierailija kirjoitti:
Mulla suurin ongelma on se, että millä korvaan juuston? Kertokaa juustolle korvikkeita!
Ei sille ole oikeasti saman makuista korviketta.
Itse käytän nutritional yeastia esim. pastassa ja keitoissa tuomaan vähän samanlaista makua, ja mielestäni itse tehty sellainen cashewjuusto kastike on hyvää, oh she glowlla on esim. hyvä ohje siihen.
Mutta voin lohduttaa, että maitotuotteet outoa kyllä alkaa monien mielestä maistumaan pahalta, sellaiselta mädältä, kun on ilman niitä. Ainoa mitä jää himoamaan on kananmunat monilla, itselläkin sama 10v veganismilla, maitotuotteet yököttää, mutta kananmunia tekee aina jotenkin mieli ja ne haiseekin ihan hyvälle, maito haisee ihan järkyttävälle.
Minustakin voisit olla ihan rehellisesti lakto-ovovege. Kananmuna on erittäin hyvä proteiinin lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän nutritional yeastia esim. pastassa ja keitoissa tuomaan vähän samanlaista makua, ja mielestäni itse tehty sellainen cashewjuusto kastike on hyvää, oh she glowlla on esim. hyvä ohje siihen.
Mutta voin lohduttaa, että maitotuotteet outoa kyllä alkaa monien mielestä maistumaan pahalta, sellaiselta mädältä, kun on ilman niitä. Ainoa mitä jää himoamaan on kananmunat monilla, itselläkin sama 10v veganismilla, maitotuotteet yököttää, mutta kananmunia tekee aina jotenkin mieli ja ne haiseekin ihan hyvälle, maito haisee ihan järkyttävälle.
Tarkoitin juurikin jotain muuta korviketta kuin nuo juustonkaltaiset valmisteet. Leivän päällä käytän juustoa, mutta en välitä noista korvikkeista, ovat melko kalliitakin. Joten jotain muuta, jota laittaa leivälle juuston sijaan.
Korvikkeet menevät kyllä juustokastikkeissa ym.
Jos joku tietää hyviä ei-eläinperäisiä protskunlähteitä niin täällä olisi yksi vinkeistä kiitollinen! Itselläni on vaikeaa suolivikaa, en voi syödä papuja (etenkään soijaa), herneitä, pähkinöitä, linssejä... Jopa täysjyväviljat on pitkälti ei-ei :(
Toisaalta punainen lihakin huonoa. Enkä käytä enää maitotuotteitakaan kun suolet ei vain kestä niitä, onneksi kala, kana ja kananmunat menee vielä... Tuntuu vähän tyhmältä kun veganismi ei terveyssyistä onnistu! Itse vastustan nimenomaan tehotuotantoa. Tai yritän vastustaa, kun ei tästä mitään tule kun mitään syömäkelpoista ei meinaa saada pientuotettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin juurikin jotain muuta korviketta kuin nuo juustonkaltaiset valmisteet. Leivän päällä käytän juustoa, mutta en välitä noista korvikkeista, ovat melko kalliitakin. Joten jotain muuta, jota laittaa leivälle juuston sijaan.
Korvikkeet menevät kyllä juustokastikkeissa ym.
Itselläni on ikisuosikkina hummus ja suolakurkku leivän päällä.
Mutta varmaan kokeilemalla löydät jonkun mistä tykkäät, tahinia ja jotain, avokadoja jne?
Jotkuthan tekee itse pähkinöistä hapatettua "juustoa", mutta se on aika vaivalloista. Itse tein joskus jotain elävän ravinnon hapatettua "juustoa" auringonkukansiemenistä, se oli aika helppotekoinen ja itse asiassa yllättäen hyvän makuinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tietää hyviä ei-eläinperäisiä protskunlähteitä niin täällä olisi yksi vinkeistä kiitollinen! Itselläni on vaikeaa suolivikaa, en voi syödä papuja (etenkään soijaa), herneitä, pähkinöitä, linssejä... Jopa täysjyväviljat on pitkälti ei-ei :(
Toisaalta punainen lihakin huonoa. Enkä käytä enää maitotuotteitakaan kun suolet ei vain kestä niitä, onneksi kala, kana ja kananmunat menee vielä... Tuntuu vähän tyhmältä kun veganismi ei terveyssyistä onnistu! Itse vastustan nimenomaan tehotuotantoa. Tai yritän vastustaa, kun ei tästä mitään tule kun mitään syömäkelpoista ei meinaa saada pientuotettuna.
Jos olisin sinä, niin antaisin vaan veganismin olla, varsinkin, jos sun haluna on vastustaa tehotuotantoa, eikä spesismin vastustaminen.
Söisin jotain sardiineja yms. villikaloja?
Proteiinia on kyllä monissa hiilihydraatteja sisältävissä kasveissa. Mitenkä seitan, arvaan ei ei no no maistuu pastalle?
Et maininnut tofua? Sitä kannattaa oppia marinoimaan ja maustamaan, jotta saa hyvää.
MIten olet valmistanut esim. papuja? Niitäkin voi marinoida ja niistä voi tehdä tahnoja, joita voi käyttää kastikkeena tai leivän päällä (esim. hummus).
Linssit vaan kattilaan vihannesten sekaan ja lopuksi soseutus sauvasekoittimella. Näin linssit häviävät muun aineksen sekaan.
Et maininnut myöskään herneitä. Ihan perushernari on kasvisproteiinia parhaimmillaan.
Jotenkin kyllä epäilyttää, että vika on ruuanlaittotaidoissasi. Tokihan pavut ja linssit sellaisenaan ovat usein tympeätä syötävää, mutta nehän ovat vain ruuanlaiton lähtökohta. Paistaminen, paahtaminen, maustaminen, marinoiminen ja oikeat lisukkeet ja kastikkeet saavat ne maistumaan hyvältä.
Laktoveganismi siis olisi varmaan sun juttu?