En pääse perjantaina lakon takia töihin, työnantaja ei maksa palkkaa, laillista?
Syy siihen on tietysti perjantain lakko, kun julkiset ei kulje. Minun piti mennä perjantaina töihin kahdeksaksi. Matkaa töihin olisi 10 km, useammalla julkisella. Omaa autoa ei ole eikä oikein sitä kimppakyytiäkään ole löytynyt.
Työnantaja ilmoitti, että tämä ei ole syy olla pois töistä, että poissaolo on luvaton ja päivä palkaton jos on pois töistä. Sehän ei kuitenkaan ole minun syytäni.
Onko tämä laillista?
Kommentit (279)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se kyyti töihin nyt työnantajan vastuulla ole, oli lakko tai ei! :DDD
Mutta työpaikka joka joustaa työajoissa on houkuttelevampi ja näinä kilpailukyvystä kamppailun aikoina jokainen tyke-kysely mittaa työpaikan suositeltavuutta.
Juu, mutta on aloja joissa se jousto on vaikeaa. Kyllähän esimies voisi luvata, ettei tarvii tulla töihin, mutta asiakkaat vois "vähän" ihmetellä..
Eli sulle työelämän muutos terminä on uusi ja yleinen toimintamalli voidaan torpata jollain vapaasti valitulla ja tilanteeseen kulloinkin soveltuvalla erityistilanteella.
Tuo on kuule juuri sitä, jolla tämän maan asiat saadaan juurrutettua paikoilleen. Ei se bkt noin kasva!
Jos sinne kauppaan ei joka tapauksessa tule kuormaa, kuten nyt perjantaina ei tule, niin mitä ne esimies ja myyjäkään siellä ovat turhan panttina?
Mutta jospa se esimies hakisi sen myyjän? Kehityskeskustelun voi pitää samalla ja työaikaa säästyy - Suomi nousee :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yht’äkkiä jokainen palkansaaja on varhaisessa aamuvuorossa, on 1970-luku. Etätyötä ja tietoliikennettä ei ole vielä keksitty.
Etätyönä onnistuu hyvin esim ravintola- ja kaupan alan työt, samoin vaikkapa sairaanhoitajan hommat.. eiku
Ni mitä siellä raflassa ja kaupassa myydään jos tavara ei liiku kun logistiikka seisoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta työpaikka joka joustaa työajoissa on houkuttelevampi ja näinä kilpailukyvystä kamppailun aikoina jokainen tyke-kysely mittaa työpaikan suositeltavuutta.
Juu, mutta on aloja joissa se jousto on vaikeaa. Kyllähän esimies voisi luvata, ettei tarvii tulla töihin, mutta asiakkaat vois "vähän" ihmetellä..
Eli sulle työelämän muutos terminä on uusi ja yleinen toimintamalli voidaan torpata jollain vapaasti valitulla ja tilanteeseen kulloinkin soveltuvalla erityistilanteella.
Tuo on kuule juuri sitä, jolla tämän maan asiat saadaan juurrutettua paikoilleen. Ei se bkt noin kasva!Jos sinne kauppaan ei joka tapauksessa tule kuormaa, kuten nyt perjantaina ei tule, niin mitä ne esimies ja myyjäkään siellä ovat turhan panttina?
Mutta jospa se esimies hakisi sen myyjän? Kehityskeskustelun voi pitää samalla ja työaikaa säästyy - Suomi nousee :)
Missä kaupassa on muuten tyhjää ja myynnissä on vain sinä päivänä saapuvat tuotteet? :D No siellä varmaan seisotaan tyhjän panttina sitten.
Aika iso auto saa myös olla sillä esimiehellä joka hakee vaikkapa parisataa alaistaan kotoa töihin.
Mulla taas työnantaja ei anna ottaa edes palkatonta vapaapäivää eikä ylityövapaata perjantaille. Vituttaa, koska taksimatka kotoa töihin ja takaisin on puolen päivän palkka! Mielummin olisin ollut vaikka palkattomalla vapaalla, etenkin kun töiden puolesta se olisi ollut helposti järjestettävissä; ei ole mitään akuutteja työtehtäviä tiedossa. Samoin etäpäivä olisi työtehtävien puolesta ollut helposti järjesteltävissä, mutta sekään ei sovi työnajantalle. Tuntuu ihan kyykyttämiseltä ja vallankäytöltä työnajantajan puolesta kun ei edes palkatonta tai ylityövapaata saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kuule juuri sitä, jolla tämän maan asiat saadaan juurrutettua paikoilleen. Ei se bkt noin kasva!Jos sinne kauppaan ei joka tapauksessa tule kuormaa, kuten nyt perjantaina ei tule, niin mitä ne esimies ja myyjäkään siellä ovat turhan panttina?
Missä kaupassa on muuten tyhjää ja myynnissä on vain sinä päivänä saapuvat tuotteet? :D No siellä varmaan seisotaan tyhjän panttina sitten.
Aika iso auto saa myös olla sillä esimiehellä joka hakee vaikkapa parisataa alaistaan kotoa töihin.
Se oli metafora.
Joopa joo, varmasti tosi moni näistä, juoksen 10 km päivässä töihin menee itse yhtään pidempää matkaa jalan kuin etuovelta parkkipaikalle.
Mitä ihmettä... Tosi reiluja työnantajia teillä. Millaista on olla töissä työpaikassa, jossa ei ymmärretä, että joillekin kulkeminen ilman julkisia ei ole mahdollista tai on erittäin kannattamatonta?
Meillä työnantaja tarjoaa taksin töihin ja takaisin kotiin, jos ei bussit ja muut kulje.
MInä ottaisin mielelläni sen palkattoman vapaan, ylityövapaan, lomapäivän tai etätyöpäivän jos vain saisin, mutta kun työnantaja ei suostu! Joudun kävelemään 10 km rikkinäisen polven kanssa (ei kuitenkaan niin rikki, että oikeuttaisi saikkuun sanoo lääkäri). Tosi kivaa.
No jo on. Työnantajalle ei kuulu lainkaan, miten työpaikallesi saavut. Kontaten tai lentäen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä... Tosi reiluja työnantajia teillä. Millaista on olla töissä työpaikassa, jossa ei ymmärretä, että joillekin kulkeminen ilman julkisia ei ole mahdollista tai on erittäin kannattamatonta?
Meillä työnantaja tarjoaa taksin töihin ja takaisin kotiin, jos ei bussit ja muut kulje.
Paskaahan se on mutta en ole muutakaan työtä saanut.
Mun työpaikalle ei edes kulje julkiset. Kun mun autossa on huolto arkipäivänä enkä siksi pääse töihin, niin pitäisikö työnantajan kuitenkin maksaa mulle palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalle ei edes kulje julkiset. Kun mun autossa on huolto arkipäivänä enkä siksi pääse töihin, niin pitäisikö työnantajan kuitenkin maksaa mulle palkkaa?
Tokihan huollosta otat vara-auton tai päiväksi koeajoon uuden mallin.
HooMoilainen kirjoitti:
No jo on. Työnantajalle ei kuulu lainkaan, miten työpaikallesi saavut. Kontaten tai lentäen.
Jos saavut töihin lentäen saat Juha Sipilästä oivan kumppanin. Ehkä tunnettekin jo toisenne.
Kuinkahan moni palstalla kirjoittava on töissä tällä hetkellä.Itsellä työmatka 12km suuntaansa täällä stadissa ja työvuoro alkaa klo 6.Ei tulisi mieleenkään astmaatikkona lähteä tarpomaan pakkaseen aamuyöstä.Hyvähän se on täällä ohjeita jaella jos itse köllöttelee kotona.Toiset tarvitsevat sen palkkansa ja yhdenkin päivän tienestien menetys tuntuu jo kukkarossa(opiskelija,tuntityöläiset ym.)
Älyttömän hieno lakko, joka haittaa töissäkäyviä. Mitähän nämä ammattiliitot oikein miettivät?
Ei mitään.
eihyvääpäivää kirjoitti:
Kuinkahan moni palstalla kirjoittava on töissä tällä hetkellä.Itsellä työmatka 12km suuntaansa täällä stadissa ja työvuoro alkaa klo 6.Ei tulisi mieleenkään astmaatikkona lähteä tarpomaan pakkaseen aamuyöstä.Hyvähän se on täällä ohjeita jaella jos itse köllöttelee kotona.Toiset tarvitsevat sen palkkansa ja yhdenkin päivän tienestien menetys tuntuu jo kukkarossa(opiskelija,tuntityöläiset ym.)
Sinulla ei siihen aikaan, ennen kuutta aamulla, muutenkaan kulje julkiset joten varmaan ajat autollasi töihin, vai kuinka?
eihyvääpäivää kirjoitti:
Ihan kokopäivätyössä käyn, hoitoalalla missä askelia ja seisomista tulee paljon päivän mittaan. Ja kävellen kuljen työmatkani.
Tällä hetkellä tietty seuraan tätä keskustelua huvittuneena kotisohvalla köllötellen koska olin aamuvuorossa (jonka jälkeen kävin kävellen ruokakaupassa ja sitten teimme reilu 10km lenkin koiran kanssa), en tietenkään työaikana palstaile. Mutta et ehkä tarkoittanutkaan kirjaimellisesti tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Älyttömän hieno lakko, joka haittaa töissäkäyviä. Mitähän nämä ammattiliitot oikein miettivät?
Ei mitään.
Osaa haittaa, osaa ei.
Työtaistelut, tukilakot jne ovat aina olleet poliittisia voimannäyttöjä.
Niiden ei olekaan tarkoitus olla @torilla tavataan -riemujuhlia.
eihyvääpäivää kirjoitti:
Minä olen. Ja olin pienipalkkaisessa työssä silloin, kun oli lähes poikkeuksetta joka hemmetin talvi bussilakko. Ja mulla on astmakin. Eihän se kivaa ollut taapertaa kilometrejä 20 asteen pakkasessa sellaiseen paikkaan, josta kulki joku kaukoliikenteen bussi. Eikä ollut vain yhden päivän lakkoja vaan monen päivän lakkoja. Mulla ei kuitenkaan ollut varaa olla töistä poiskaan. Juuri sen vuoksi, että palkkka oli pieni. Ei työnantaja alkanut maksaa takseja sadoille työntekijöille, joille bussilakko aiheutti ongelmia.
Etätyönä onnistuu hyvin esim ravintola- ja kaupan alan työt, samoin vaikkapa sairaanhoitajan hommat.. eiku