Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikani pianonsoitonopettaja sanoi, ettei hänen kanssaan harjoiteltuja kappaleita saa esittää ilman opettajan suostumusta!

Vierailija
30.01.2018 |

Voiko näin todellakin olla? Otin yhteyttä rehtoriin, joka sanoi, että järjestyssäännöissä lukee näin. Eli jos opettajan kanssa on harjoiteltu jotain ohjelmistoa, sitä saa esittää ainoastaan opettajan luvalla. Tämä koskee kaikkia esiintymisiä koulun joulujuhlista lähtien.

Tämä tuli ilmi, kun pojan musiikinopettaja pyysi poikaa esiintymään vanhojen tanssien yhteydessä ennen hiihtolomaa. Poika oli sitten sopinut yhdestä kappaleesta musiikinopettajan kanssa. Poika oli maininnut tästä pianonsoitonopettajalleen, joka oli sanonut, että näistä asioista tulee keskustella hänen kanssaan etukäteen. Luvan toki sai, mutta jatkossa pitäisi aina pyytää etukäteen. Rehtori oli samaa mieltä.

HÄH?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkistin opintokirjastakin ja siellä lukee näin: "Kaikista musiikkiopiston ulkopuolella tapatuvista esiintymisistä on keskusteltava erikseen opiskelijan oman opettajan kanssa. Opiskelija voi esittää oman opettajan suostumuksella musiikkiopistossa harjoitettua ohjelmistoa."

ap

Missä näin pimennyt musiikkiopisto sijaitsee?! Ja paljonko maksatte opetuksesta? Aivan käsittämätöntä. Oppilaan soittamiset musiikkiopiston ulkopuolella eivät ole opiston omistuksessa. Tällaiset määräykset ovat säälittäviä. Opettajallako on jonkinlainen teosto-oikeus oppilaaseensa, ei todellakaan ole mahdollista.

Mutta jos siinä viitattiin tähän: "Opiskelija voi esittää oman opettajan suostumuksella musiikkiopistossa harjoitettua ohjelmistoa" eli hiukan tökerösti ei sanota, että muusta esittämisestä ei ole kyse? Nyt oli kuitenkin kyse musiikkiopiston materiaalista, ihan kommenttina, en ota kantaa asiaan sinänsä. Ja minusta voi olla perusteltua keskustella esiintymisistä, ettei tosiaan mene opiston piikkiin muka huono opetus :D En tiedä voivatko he kieltää muuta esiintymistä, mutta teoriassa voivat varmaan irtisanoa opetuksen 🙄

Vierailija
22/44 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä ymmärrän, että open jakma aineisto on tekijänoikeuden alaista. Sen käyttö ilman hänen lupaansa voi olla kielletty. Lisäksi oisko kyseessä opettajan maine? Eli jos kappale soitetaan hänen mielestään väärin tai harjoitellaan huonosti, se voi langeta hänen kontolleen. Hassua, mutta tavallaan ymmärtäisin. Ei ois tullut kyllä mieleen.

Paikka jossa käyn soittamassa pianoa ja saamassa opetusta on kieltänyt materiaalin käytön muissa yhteyksissä, mihin minulla ei tietenkään ole mitään tarvettakaan. Liittyisikö tämä siis siihen samalla lailla jotenkin?

Opettajalla on tekijänoikeus ainoastaan itse säveltämäänsä musiikkiin ja itse tekemäänsä opetusmateriaaliin. Kaikki muu musiikki on käytännössä vapaata riistaa, kunhan tilaisuuden järjestäjä huolehtii teostomaksuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos oppilas on harjoitellut kappaleen ulkoa eikä tarvitse esiintymiseen nuotteja? 😂

Vierailija
24/44 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

opettaja voi ehkä kieltää käyttämästä materiaalia, jos niitä koskee tekijänoikeudet, muttei voi kieltää soittamasta ulkomuistista.

Opettaja ei voi kieltää oppilasta soittamasta opetettuja kappaleita, edes tässä tapauksessa, musiikkiopiston ulkopuolella. Oppilasta voidaan kieltää käyttämästä opettajan hänelle erikseen luovuttamaa teosto-oikeuksien alaista nuottimateriaalia. Mutta saman materiaalin pystyy hankkimaan itsekin hyvin todennäköisesti esim. juuri kirjastosta tai netistä, ja soittamista ei voi kieltää.

Teostohysteria on vallannut sääntö-Suomen niin, ettei kohta koulun juhlissa uskalleta esittää yhtään mitään virsiä ja kansalauluja lukuun ottamatta. Tosin virsiäkään ei esitetä. Asiat ovat kuitenkin selvitettävissä.

Vierailija
25/44 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt varmaan on joku väärinymmärrys kyseessä.

T: soitonopettaja

Opettaja ei ole vakuuttunut oppilaan osaamisesta eikä halua hänelle huonoa esiintymiskokemusta. Aika loogista.

T. ei soitonopettaja

Vierailija
26/44 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin alakouluikäinen 1980-luvulla, paikallisen musiikkiopiston oppilaat eivät saaneet esiintyä julkisesti ilman opettajan lupaa. Tiedän tämän siitä, että säestin pianolla koulun joulu- ja kevätjuhlissa, vaikka olin heitä huonompi soittaja.

Näin jälkikäteen mietittynä olisi ollut hyvä, jos joku olisi vähän toppuutellut minuakin. Mutta ala-asteen opettaja oli vielä huonompi säestäjä kuin minä, joten siinä sitten soittelin siten kuin osasin. Anteeksi kaikki.

Vierailija
27/44 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja ei ole vakuuttunut oppilaan osaamisesta eikä halua hänelle huonoa esiintymiskokemusta. Aika loogista.

T. ei soitonopettaja

Mokat kuuluu asiaan, jos meinaa soittaa. Niiden kanssa pitää elää ja tehdä parhaansa, jotta vastaisuudessa niitä tulis vähemmän. Kaikki esiintymiskokemus on aina hyvästä. 

Vierailija
28/44 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. ei soitonopettaja

Aika ahdistavan suomalaista pikemminkin. Jokainen esiintymiskokemus on hyvästä. Kokemus. Kokardi on sitten eri sana. Kokardin kai opettaja haluaakin hattuunsa oppilaalle tärkeän kokemuksen kustannuksella.

Vierailija
29/44 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oppilas osaa teoksen ulkoa ja muuttaa muutamaa kohtaa, niin eikö silloin ole hänen oma esityksensä, jolla ei ole mitään tekemistä musiikkiopiston opettajan kanssa?

Monilla kouluilla on muuten teosto-oikeudet kunnossa. Sen voisi pianonsoiton ope varmistaa ihan selkeällä kysymyksellä eikä tuolla tavalla kaarrellen. Joka tapauksessa teosto on eri asia kuin pianonsoiton opettaja tai musiikkiopisto eli lupaa ei tarvtse kysyä musiikkiopistolta, vaikka teosto-maksut eivät olisikaan kunnossa.

Vierailija
30/44 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei musiikki- opistolla ole tähän asiaan mitään sanomista, voi hyvät hyssykät. Jos lapsen koulu maksaa esitettävän kappaleen oikeudet, kappaleen voi esittää.  Monissa kouluissa esitetään yhtä sun toista kyllä takuulla ilman minkäänlaisia teosto-maksujakaan, mutta se taas ei ole oppilaan, vaan koulun huoli.

Vierailija
31/44 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. ei soitonopettaja

Mokat kuuluu asiaan, jos meinaa soittaa. Niiden kanssa pitää elää ja tehdä parhaansa, jotta vastaisuudessa niitä tulis vähemmän. Kaikki esiintymiskokemus on aina hyvästä. 

Parhaansa toki pitää tehdä, mutta se ei tarkoita sitä, että soittaisi liian vaikeaa tai vielä kesken olevaa kappaletta.

Itse ainakin lapsena kuvittelin, että mitä nopeammin ja vaikeampaa soitti, sitä hienompi lopputulos.

T. Se, joka nyt jälkikäteen olisi toivonut että opettaja olisi jotenkin rajoittanut esiintymisiä.

Vierailija
32/44 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuotit ovat tekijänoikeuslain alaista materiaalia. Niitä saa käyttää ainoastaan opetuskäyttöön ja kotona harjoitteluun. Jos näitä käytetään konsertteihin, erityisesti maksullisiin konsertteihin, näistä tulee maksaa tekijänoikeusmaksu (ellei kyse vapaasta materiaalista).

Eli ehkä siksi tuo sääntö on olemassa? Ettei jaeta nuotteja eteenpäin miten sattuu ja olla sitten vastuussa, kun tekijänoikeuskorvauksia pyydetään opettajalta, joka jakelee nuotteja oppilaille?

Muuta syytä en keksi.

Opettaja ei kyllä voi myöskään silloin antaa lupaa tekijänoikeuden alaisen materiaalin käyttöön.

Vierailija
33/44 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkistin opintokirjastakin ja siellä lukee näin: "Kaikista musiikkiopiston ulkopuolella tapatuvista esiintymisistä on keskusteltava erikseen opiskelijan oman opettajan kanssa. Opiskelija voi esittää oman opettajan suostumuksella musiikkiopistossa harjoitettua ohjelmistoa."

ap

Eli oppilaitoksen säntöjä, joilla ei ole sen suurempaa juridista merkitystä.

Vierailija
34/44 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omienkin lasteni musiikkiopiston ohjeissa lukee näin. Se on sitten eri asia, onko ohje juridisesti pätevä. Ei meillä kuitenkaan ollut koskaan ongelmia saada lapselle lupaa esiintyä, jos esiintymismahdollisuus oli tarjolla.

Luulen itse, että taustalla on vain musiikkiopiston toive antaa opettajalle mahdollisuus varmistaa, että lapsi ei mene julkisesti esittämään kappaletta, jota hän ei vielä osaa tarpeeksi hyvin. Minäkin olen joskus nähnyt tapauksia, joissa lapsi on esittänyt julkisessa tilaisuudessa kappaleen, joka on hänen taitoihinsa nähden aivan liian vaikea. En nyt tarkoita mitään tavallisia jännityksestä johtuvia virheitä, vaan tilanteita, joissa muutaman vuoden soittoa harjoitellut lapsi esittää kappaleen, joka kuuluu normaalisti Sibelius-Akatemiassa harjoitettavaan ohjelmistoon. Kyllähän se on aika noloa kuulijoille.

Vierailija
35/44 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on tällainen sääntö omien lasten musiikkiopistossa, kun tarkistin tämän ketjun innoittamana. Ei olla kuitenkaan kyselty lupia viimeisen 10 vuoden aikana, kun lapset ovat musiikkiopistossa olleet.

Vierailija
36/44 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt sotkeko tähän tekijänoikeuksia, kun musiikkiopiston linjauksessa ei selvästikään ole niistä kyse. Ihan tärkeä aihe mutta opiston linjaus perustuu muuhun. Epäilen että on peräisin vuosikymmenien takaa, jolloin lasten soittoharrastuksiin ja klassiseen musiikkiin suhtauduttiin eri tavalla kuin nykyään.

Vierailija
37/44 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omienkin lasteni musiikkiopiston ohjeissa lukee näin. Se on sitten eri asia, onko ohje juridisesti pätevä. Ei meillä kuitenkaan ollut koskaan ongelmia saada lapselle lupaa esiintyä, jos esiintymismahdollisuus oli tarjolla.

Luulen itse, että taustalla on vain musiikkiopiston toive antaa opettajalle mahdollisuus varmistaa, että lapsi ei mene julkisesti esittämään kappaletta, jota hän ei vielä osaa tarpeeksi hyvin. Minäkin olen joskus nähnyt tapauksia, joissa lapsi on esittänyt julkisessa tilaisuudessa kappaleen, joka on hänen taitoihinsa nähden aivan liian vaikea. En nyt tarkoita mitään tavallisia jännityksestä johtuvia virheitä, vaan tilanteita, joissa muutaman vuoden soittoa harjoitellut lapsi esittää kappaleen, joka kuuluu normaalisti Sibelius-Akatemiassa harjoitettavaan ohjelmistoon. Kyllähän se on aika noloa kuulijoille.

Eikö sitä suuremmalla syyllä olisi hyvä soittaa tuttuja kappaleita eikä opetella ominpäin jotain erillistä esiintymismusiikkia?

Vierailija
38/44 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Opiskelija voi esittää oman opettajan suostumuksella musiikkiopistossa harjoitettua ohjelmistoa"

Jaaha, teinkö nyt väärin kun säestin jouluna joululauluja joita olen aikanaan 90-luvulla musiikkiopistossa harjoitellut. Oisko mun pitänyt soittaa vanhalle opettajalleni ja kysynyt että käykö...?

Vierailija
39/44 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla ko. musiikkiopiston perustelut tälle säännölle.

Vierailija
40/44 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan normaali käytäntö musiikkiopistoissa. Johtuu siitä, että opettajan tulee huolehtia siitä, että oppilaan musiikilliset kokemukset eivät ole murskaavia vaan kannustavia. Oppilaalla itsellään tai koulun opettajalla ei välttämättä ole mitään hajua siitä, millainen esitys on "tarpeeksi hyvä": ihan mitä tahansa räpellystä ei kannata mennä esittämään, ettei lapsen tarvitse jälkeen päin nolostua huonosti soitettuaan. Ja tässä asiassa asiantuntija on soitonopettaja, ei lapsi itse, vanhempi tai koulun opettaja, joilla ei useinkaan ole mitään käsitystä klassisen musiikin esityskäytänteistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme