Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten suhtautua? Äiti takaamassa luottohäiriöisen siskon asuntolainaa...

Vierailija
16.04.2006 |

... Itse olen pärjännyt omillani ja mieheni kanssa ostaneet asunnon ilman takaajia (säästöillä). Autot velattomat ym.

Sisko (30-v) eronnut nyt miehestään ja muuttanut takaisin äitin luokse. Hänellä on yli 10 000¿ vain kulutusluottoja, joista osa mennyt ulos-ottoon. Äiti osti sille nyt auton jotta pääsee kulkemaan töihin ja suunnitteleva asunnon ostoa. Sisko ihan onneton rahan käyttäjä eikä mikään hyvä palkkainen (brutto n.2000¿/kk).

Miten pitäisi suhtautua? Äitihän siinä joutuu maksu mieheksi ja parhaassa tapauksessa menee hänenkin omaisuus!!!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikas uhkarohkea luotonmyöntäjä. terv. pankintäti

Vierailija
2/16 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei sitten äitisi hae lainaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo tasapuoliselta vaikuta. Mutta ehkä siskosi sitten on sen verran " reppana" , että ei ilman apua pärjäisi. Toinen juttu sitten on, että oppiikokaan ikinä huolehtimaan asioistaan, jos äiti kaiken hänelle siloittaa.

Vierailija
4/16 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me ainakin asuntolaina saatiin ihan Optiasta. Sanoivat, että merkintä ei haittaa mitään koska on kohta poistumassa.

Vierailija
5/16 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on väärin, jos siskosi käyttää äitiänne hyväkseen ja maksattaa hänellä auton ja asunnon. Aikuisen ihmisen pitäisi elättää itse itsensä eikä elättää itseään vanhemmillaan. 30-vuotias on jo kyllä aikuinen! (tai pitäisi olla, siskosi ei taida vielä henkisesti olla ihan ikäisensä tasolla)

Mitä sun pitäisi asialle tehdä... se onkin jo vaikeampi kysymys. Ehkä voisit keskustella siskosi kanssa, pystyisiköhän hän ymmärtämään että ennenkuin hänenlaisensa rahankäyttäjän kannattaa ostaa asuntoa hänen pitäisi opetella itsenäiseksi ja elättämään itse itsensä. Se olisi hänelle paras koulu!! Äitinne estää siskoasi ottamasta vastuuta itsestään jos hyysää häntä liikaa. Äitisi tekee siskollesi karhunpalveluksen jos takaa lainan ja joutuu sitten hänen lainansa maksajaksi kuten tuossa mitä todennäköisimmin käy.

Vierailija
6/16 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilm. ottaisivat niin paljon lainaa, että maksaisivat kulutusluotot pois samalla. En ole ihan selvillä asioista, koska itselläni ei vouti ole vieraillut... kuinka pitkäksi aikaa jää rekisteriin merkintä eikä saa lainaa?

En ole kateellinen! Ylpeä että itse pärjännyt omillani. Mielestäni kolmikymppisen pitisi itse hoitaa omat sotkut.

Vierailija
7/16 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunto on siskon nimissä ja äitisi hoitaa lainan, niin vaadi, että tekevät paperit ennakkoperinnöstä.

Vierailija
8/16 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jotkut pankit kyllä myötää lainaa vaikka on merkintä jos se on esim muutaman vuoden takaa ja ulosotossa olevat laskut maksettu.

Mutta jos henkilöllä on edelleen jotain ulosotossa niin ei varmasti kukaan myönää penniäkään lainaa.

Vierailija
9/16 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos äitisi elinaikanaan lahjoittaa kaiken omaisuutensa siskollesi. Perikunnalla ei ole sitten aikanaan mitään muuta jaettavaa kuin lainaa... Ja sen perusteella mitä kerroit siskostasi, ei hänkään mikään kroisos tule koskaan olemaan.

Vierailija
10/16 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, joka tapauksessa sellaisesta lahjoituksesta pitää maksaa veroa aika lailla.

Vierailija
11/16 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentit: " älä ole kateellinen" ja " äiti on aikuinen ihminen ja päättää itse omista asioistaan" jne. Juuri sellaisen siivellä elävän loisen puhetta. Ihmisen jonka tarkoituksena on vain imeä läheisistään kaikki mitä vain irti saa... Ja jonka mielestä se on paras joka eniten hyötyy muista.

Vierailija
12/16 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oletko jo yrittänytkin?

Koita toki välttää sitä että hän käsittää että jotenkin elvistelet rahoillanne, se reaktio varmaan tulee ekana vastaan...

Vierailija
13/16 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä huomioon ennakkoperintöinä perintöä jaettaessa.

Mutta, pointtini oli se, että jos ap:n äiti joutuu maksamaan asuntolainan, hänen omaisuutensa menee helposti siihen. Eli ei jää omaisuutta jäljelle jota jakaa. Ei perikuntaan ihan tyhjästä nyhjäistä lisää rahaa.

t:14

Vierailija
14/16 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovasti ne suunnittelee, että sisko maksaisi itse lainat... Vaan epäilyttää.

Tota perintö juttua olenkin miettinyt. Tuntuu vaan niin ahneelta ajatella jo sellaisia! Mut jos tosiaan äiti maksaa siskolle kaiken ja joutuisi esim. sen takia luopumaan omasta talostaan niin miten sen todistat???

Mulla ok palkkainen mies ja itsekin (kun olen töissä) keskipalkkainen. meidän asumiskulut n. 800¿/kk. ja sisko suunnittelee pärjäävänsä yksin 700¿/kk asuntolainasta. Sanoin sille suoraan et ei tule pärjäämään mut se laski et 1300¿/nettotuloista sen saisi maksettua. Ihan älytöntä!!

Sillä ei ole mitään säästöjä ja me laitetaan mieheni kanssa joka kuukausi yht. 400¿ säästöön jos vaikka sattuisi jotain. pärjäisimme säästöillä vuoden ilman ulkopuolista apua!

Äitillä kyllä järki päässä ja sille olen sanonut moneen kertaan et tekee karhunpalveluksen.

Vierailija
15/16 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kommentit: " älä ole kateellinen" ja " äiti on aikuinen ihminen ja päättää itse omista asioistaan" jne. Juuri sellaisen siivellä elävän loisen puhetta. Ihmisen jonka tarkoituksena on vain imeä läheisistään kaikki mitä vain irti saa... Ja jonka mielestä se on paras joka eniten hyötyy muista.

Vierailija
16/16 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pankeilla on ns. maksukatto kuinka suuri osa lainanottajan kuukausituloista saa mennä lainanmaksuun. Muistaakseni se oli noin 30% luokkaa. Eli jos pankkisetä on vähänkään älyissään, siskosi ei saa noin isoa lainaa, että kuukausierä olisi tuon 700 euroa kuussa, kun nettotulot on vain 1300 euroa.