Kuinka vaikeaa/helppoa on ajaan vasemmanpuoleisessa liikenteessä?
Kesälomakohteena Iso-Britannia eli kannattaako edes suunnitella auton vuokraamista? Kuski on kokenut ja vieläpä vasenkätinen.
Kommentit (15)
Se ei ole niin vaikeaa, kun ajaa sikäläisellä autolla, mutta jos menee omalla, on vähän haastavampaa.
Äkkiä siihen tottuu, ajaa muitten mukana vaan.
Mutta auton on syytä olla automaattivaihteinen.
Itse katsoin taustapeiliin vanhasta tottumuksesta varmaan sata kertaa sieltä missä se ennenkin oli -mutta taivastahan sieltä vaan näkyi. Vaan oppihan senkin.
Vierailija kirjoitti:
Äkkiä siihen tottuu, ajaa muitten mukana vaan.
Mutta auton on syytä olla automaattivaihteinen.
Itse katsoin taustapeiliin vanhasta tottumuksesta varmaan sata kertaa sieltä missä se ennenkin oli -mutta taivastahan sieltä vaan näkyi. Vaan oppihan senkin.
Tuo on totta, että kun vaidekeppiä pitää käyttää vasemmalla kädellä ja kuvio on peilikuva, niin siinä saa olla tarkka. Jonossa on helppo ajaa ja moottoritiellä, mutta annas kun tulee ekan johonkin pieneen kylään, pitää keskittyä, ettei mene liikenteenjakajan väärältä puolelta. Ja vasemmalle kääntyminen on kerrankin ihanan helppoa. :)
Muutaman tuhannen kilometrin kokemuksella voin kertoa siltikin vain oman mielipiteeni. Ajaminen on suhteellisen helppoa, jos ajat autolla, missä myös ns. hallintalaitteet ovat myös "väärällä" puolella sekä autosi on automaattivaihteinen (vaihteiden vaihtaminen vasemmalla kädellä on joillekin hieman hankalampaa, mutta teidän tapauksessa kun kuski on vasuri, se ei liene ongelma). Ongelmia voi tulla risteyksissä käännyttäessä, varsinkin jos keskiviivaa ei ole tiehen selkeästi merkattu... samoin ongelma voi tulla jos kapealla tiellä tulee auto vastaan, sillä automaattisesti väistät sitä oikealle, joka on siis ehdottomasti väärä suunta. Samoin moottoritiellä ajamiseen pitää keskittyä, kun sitä vastaantulevaan liikennettä ei hetkee ole, voi ajokaista vaihtua vahingossa.
Eihän siinä ole eroa muuta kuin se että olet toisella puolella kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä ole eroa muuta kuin se että olet toisella puolella kuin Suomessa.
Eli et ole itse koskaan kokeillut.
Tein perusmokan moottiritiellä, kun ajoin hitaammin oikealla. Ihmettelin, miksi minulle tööttäillään, kun ohi pääsi toista kaistaa. Hetken päästä välähti, että niin, tietysti täällä Oikea on se nopeampien kaista.
Vierailija kirjoitti:
Tein perusmokan moottiritiellä, kun ajoin hitaammin oikealla. Ihmettelin, miksi minulle tööttäillään, kun ohi pääsi toista kaistaa. Hetken päästä välähti, että niin, tietysti täällä Oikea on se nopeampien kaista.
Sama vika täällä, vähän nolotti kun tajusin olevani väärällä kaistalla...
Viime kesältä kokemusta. Yllättävän nopeasti siihen tottuu. Ensimmäinen päivä oli aika kamala, mutta sitten alkoi hiljalleen helpottaa. Tärkeää on jaksaa liikenneympyröissä ja risteyksissä keskittyä, että kääntyy oikeaan suuntaan oikealle kaistalle ja etenkin osaa katsoa oikein ne muut risteykseen tulevat autot (eli mistä suunnasta tulevat milläkin kaistalla). Meillä pelkääjän paikalla oleva katsoi aina risteyksissä siinä missä kuskikin, että oltiin varmoja. Mutta loppulomasta sujui jo helposti. Paluu kotimaan liikenteeseen vaati muuten myös oman aikansa, että sai aivot käänettyä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Viime kesältä kokemusta. Yllättävän nopeasti siihen tottuu. Ensimmäinen päivä oli aika kamala, mutta sitten alkoi hiljalleen helpottaa. Tärkeää on jaksaa liikenneympyröissä ja risteyksissä keskittyä, että kääntyy oikeaan suuntaan oikealle kaistalle ja etenkin osaa katsoa oikein ne muut risteykseen tulevat autot (eli mistä suunnasta tulevat milläkin kaistalla). Meillä pelkääjän paikalla oleva katsoi aina risteyksissä siinä missä kuskikin, että oltiin varmoja. Mutta loppulomasta sujui jo helposti. Paluu kotimaan liikenteeseen vaati muuten myös oman aikansa, että sai aivot käänettyä takaisin.
Ja tuo jonkun jo mainitsema peruutuspeiliin katsominen oli muuten myös haastavaa. Eli peiliä etsi alitajuisesti aina sieltä väärältä puolelta. Ekat päivät tuli ajeltua lähinnä sivupeilejä käyttäen, mutta kyllä sen peruutuspeilinkin alkoi sitten lopulta löytää.
Nopeasti siihen tottuu. Vaikeimpia minulle oli aluksi, kun tuli yksisuuntaiselta kadulta tavalliselle kadulle, niin helposti valitsi oikean puoleisen kaistan tai kun peruutti pihalta tielle, niin jälleen olin väärällä puolella. Pari virheen jälkeen kyllä oppii. Vilkkua käyttäessä useasti pyyhkijät päälle ja toisin päin. Muuten ihan ok, kun väistämisvelvollisuuskin on samoin päin kuin oikeanpuoleisessa liikenteessä.
Automaattilaatikko kannattaa tosiaan olla, muuten kakkoselle vaihdettaessa avaat oven ;=)
Liikenneympyrässä ja muissakin risteyksissä piti hetken miettiä, mutta muitten perässä vaan.
En edes kokeilisi, koska ajorutiinit ovat niin automaattisia ja syvällä. Jo jalankulkijana Kyproksella hirvitti.
Siihen oppii nopsaan. Mieheni on oppinut ajamaan vasemmalla, mutta nopsaan sopeutuu oikealla ajamiseen. Ollaan pitkiä aikoja vuosittain vasemmanpuoleisen liikenteen maissa oltu, ja vaihto sujuu näppärästi. Mun sisarukset on kanssa kyneet mieheni kotimaassa, ja autoilleet siellä ja sanoivat, ettö nopsaan sopeutuu ajamaan vasemmalla. Parkkialueilla tuottaa vaikeuksia joskus. Ja ajoi mun mies viime kesänä erään pikkukaupungin kadulla väärää puolta, oltiin just tultu ostoksilta, ja nähtävästi ajatukset harhaili.
Ei oo itsellä kokemusta, mutta mies on käynyt siellä reissailemassa ja sanoi, että kyllä siihen tottuu ihan heti. Mulla on yksi brittikaveri, jolta en ole koskaan kysynyt, millaista oli ryhtyä ajamaan oikeanpuoleisessa liikenteessä, mutta kerran hänelle kävi niin, että kääntyi vahingossa vasemmanpuolisen liikenteen mukaan, kun olin kyydissä. Hän oli asunut tuossa vaiheessa ja 15 vuotta Suomessa ja sanoi, ettei ollut koskaan aiemmin käynyt niin.